poster

Slib

  • polský

    Obietnica

  • anglický

    Word, The

Drama

Polsko / Dánsko, 2014, 97 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • milancecil
    *****

    291. Když člověka ovládne zlo, promění se v monstrum, nelítostného, krutě vypočítavého a nebezpečného netvora, může mít podobu i tak mladé dívky, o to jsme pak více překvapení, nebo spíše až zaskočení, když se zlo náhle v plné síle projeví a zasáhne, pak zůstaneme v úděsu stát, bez dechu, zbavení slov, jen se zmateně se proplétajícími myšlenkami a stále naléhavěji neodbytnou otázkou proč? Proč? Začneme se sami sebe ptát a hledat viníka, co nejdále od sebe, tak abychom svoji případnou spoluvinu hned na začátku vyloučili, ale často, co nás nejvíce zasáhne, toho jsme i původci, stejně tak si mnoho otázek položili rodiče obou mladých lidí, najednou nikdo z nich nechtěl přijmout svoji odpovědnost, nechat se obtěžkat břemenem viny, vinní totiž byli všichni, všichni své rodičovské povinnosti zanedbali, připravili tak podmínky pro události, které jen už čekali na tu nejpříhodnější situaci, aby se přeměnili v tragédii, v surovou vraždu, otřesné svědectví o naší současnosti, kdy ovládnutí, naprosté podrobení si někoho jako výkonné, bezvládné loutky je tím, o co mnozí usilují, aby pak skrze takovou moc, dali průchod těm nejhorším pohnutkám, touze šířit smrt, mimořádně silné psychologické drama, které by nemělo pozornosti rodičů určitě uniknout, díky za takovou tvorbu, se kterou se dá dále užitečně pracovat.(23.3.2015)

  • Niktorius
    ****

    Film o vyrůstající "facebookové generaci" zaujme už tím, že na moderní komunikační technologie nepohlíží s povrchně odmítavým postojem jako na nějaký virtuální, od reality odtržený svět či dokonce zdroj sociálních dysfunkcí (jak se IMHO mylně domnívají někteří ze zdejších spolukomentujících), ale jako na zcela přirozenou součást každodenní lidské komunikace. Slib totiž nepoukazuje na propast mezi světem osobních rozhovorů a světem esemesek a skypeování, nýbrž na propast mezi světem dospívajících a jejich rodičů, která vzniká právě z nedostatku komunikace a zájmu. Se zápletkou, která je postavená na tom, že (pro dospělého a emočně vyrovnaného člověka) zcela triviální problém přivede dospívající hrdiny k extrémním reakcím, se tvůrci neustále pohybovali na hranici, na níž končí silné drama přechází v hysterický blábol, ale díky suverénním hereckým výkonům a zkušené režii se jim povedlo ji nepřešlápnout.(3.8.2014)

  • Flakotaso
    ****

    Po delší době velmi dobrý nový polský film. Poměrně kvalitní (i když rozporuplný, hodnocení pouze 4,8 z 10 na polském "čsfd" není náhodné), a strohý, osekaný scénář - je řečeno jenom to, co je důležité, minimum slovního i obrazového balastu. Suverénní režie, scény dlouhé tak akorát, vynikající realistická kamera. A nakonec to nejlepší, herecky i esteticky skvělá Eliza Rycembel, tak trochu polská Léa Seydoux. Vzhledem k pozitivní nejednoznačnosti a možnosti balancovat během filmu na různých úhlech pohledu mě docela mrzí ta trčící tezovitost ohledně neúplné rodiny jako jedné (nebo jediné?) z příčin dívčina chování. Ale na to už jsem si zvykl, oblíbená scenáristická berlička. Nejlepší scénou filmu je jednoznačně školní koncert v úvodu, tato píseň skupiny Brigada Kryzys totiž zvedá tep i bez kontextu s dějem (a ani nemusíte umět skvěle polsky). https://www.youtube.com/watch?v=OSG7azmGBtI(31.1.2015)

  • selfesteem
    *****

    O tomhle filmu budete přemýšlet. Stejně bych ale vinu neházela jen na rodiče. Kdo film neviděl, prosím ve vlastním zájmu nečtěte dál! Podle mého názoru není možné, aby pouze rozvod a odchod v tomto případě otce od dcery mohl způsobit takovou katastrofu. Musí tady být kombinace rozvod + psychopat. Slečna Lila to skutečně nemá v hlavě v pořádku a dokazuje to každým svým jednáním. Parádní, postupně gradující a odkrývající snímek, který mě sice úplně nepřekvapil - jo, jsem dobrá, pár překvapivých odhalení jsem předpověděla a i kam se bude film ubírat mi bylo jasné -, ale rozhodně doporučuji, nedá se na to zapomenout. Co myslíte, je lepší, když spolu rodiče zůstanou kvůli dětem nebo se raději rozvedou? Kdyby rozvod byl hlavní příčinou "nešťastných událostí" ve světě, tak bychom asi všichni umřeli. Ale jako extrém rozhodně velmi dobré!(19.3.2015)

  • mat.ilda
    ***

    Zatímco Manon je motýl, Manon je včela a Manon je růže, hozená do kostela - Lila je pomsta, Lila je strach, Lila je soudce, Lila je... Cesta do hlubin puberťákovy osamocené duše, kde i něco tak pomíjivého, jako první láska, může nastřelit impuls k umanuté myšlence, která vygraduje až do tragického grandfinále... Protože zrada je děvka, co si vzala otce, další ztráty nebudou akceptovány. Ale střepy z nastaveného zrcadla neměly bolestivě zasáhnout generaci hlavních hrdinů, nýbrž tu předchozí... Napřesdržku přesvědčivá Eliza Rycembel.(5.12.2014)