poster

Pépé le Moko

  • francouzský

    Pépé le Moko

Krimi / Drama / Romantický

Francie, 1937, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • rottik-cb
    ****

    Na 40. léta opravdu špičkový počin. Film běží v pomalém tempu, ale nenudí, relativní jednoduchost příběhu je vyvážená nádherným prostředím alžírské čtvrti Casbah. Tato čtvrť má všechno, co si představíme pod pravou, starou Arábií- úzké uličky, přeplněné kavárny, vodní dýmky, děti a žebráky po ulicích, zahalené ženy, odhalené ženy, nespočet kulturních menšin, zmatek, pohodu a neodmyslitelnou spjatost se zločinem. Do tohoto prostředí se uchýlil Pepé le Moko, francouzský zločinec, skrývající se před spravedlností. Pepého hraje charismatický Jean Gobin, kterého jsem před tím viděla jen ve Velké iluzi, kde ztvárnil poněkud odlišnou, ale podobně nezapomenutelnou postavu. Gobin ovládá celý film, i ty nevelké části, kdy zrovna není na plátně. Kromě něho se mi líbila i kamera, pohrávající si se světlem a stínem, a přesvědčivé znázornění orientální atmosféry a mentality. Leč do pěti hvězdiček kus schází… 93. ze 1001.(12.1.2011)

  • kaylin
    ***

    Jean Gabin zde ukazuje své mistrovství a onu ležérní polohu, kterou mu ale snadno sežerete, stejně jako tu polohu romantickou. Film sám o sobě ale není tak unikát ní, prostě jen skvěle zachycuje místo a vztahy mezi jednotlivými postavami. Fatální konec se pak zdá nevyhnutelný a člověk si pak až řekne, co všechno je možné udělat z lásky, respektive její ztráty.(20.8.2014)

  • raroh
    *****

    Ornamentální kolorit a gangsterské prostředí je tu pojat v kontrastu k Paříži (o které se ale jen mluví). Obojí už ale nikdy nebude tím, jako bylo kdysi (vlastně konec kolonialistického období předznamenáno poněkud prorocky) Je zároveń tím, co mě, co mě stále a stále uchvacuje (Maroko s Dietrichovou a Casablanca míří k podobným zdrojům), přesto oko a ucho znalce vidí a slyší (ale nejen folklor, i skvělá Gabinova píseń a operní arie vysloužilé zpěvačky) víc než v konkurenčních projektech. Špína, hazard, zároveň klasická gangsterská romantika (Gabin je hodně sympatický darebák), kterou tolik filmaři milují a já ji vždy podlehnu.(19.7.2010)

  • Cimr
    ***

    Gabin je fajn, závěr pěkný a skvělá je i tísnivá atmosféra Kasby. Vůbec vše, co je na tomto filmu francouzské, je dobré. Ale ty ,,americké atributy" - jako především plytká krimi dějová linka, na níž je příběh Pépého jakž takž namontován - to zas až tak úchvatné není. Zjistil jsem, že mi nějak vadí filmy, jejichž prvním záběrem je místnost plná mužů v kloboucích.(5.10.2013)

  • Anderton
    ***

    Pepé Le Moko je poetický realizmus ako vyšitý. Ale on je viac zromantizovaným, ako realistickým, čomu napomáhajú exotické lokácie ako zmes ateliérových stavieb a skutočných exteriérov mestečka, v ktorom by sme všetci radi strávili dovolenku. Cez deň na pláži, v noci v pochybných baroch. Duvivier používa takmer až archetypálne metafory typu plotov ako väzenia, trúbiacej lode ako symbolu vytúžených diaľav, alebo turniketu ako predzvesti neodvratného osudu. Je to jednoduché, ale zároveň mätúce množstvom postáv a intrigami a vládne tomu Jean Gabin ako gangster, ktorého si väčšina (ženského) publika musí obľúbiť. Ja už trochu menej, predsa len to je reálny gangster, ktorý sa mstí okom za oko (resp. vražda za vraždu) a patrí do väzenia. Každopádne kúzeľný film.(10.7.2014)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace