poster

Milenci z Montparnassu

  • Francie

    Montparnasse 19

  • Francie

    Les amants de Montparnasse (Montparnasse 19)

  • Itálie

    Montparnasse

  • Itálie

    Gli amori di Montparnasse

  • USA

    Modigliani of Montparnasse

  • USA

    Hero of Montmatre

  • USA

    Heroes in White

Drama

Francie / Itálie, 1958, 108 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Willy Kufalt
    ****

    Psát o Milencích z Montparnassu jako o životopisním snímku o jakémsi (mne neznámém) Modiglianim by byl asi ten poslední úhel pohledu, kterým bych se chtěl na Beckerův film dívat. Pár scén inspirovaných (asi) skutečnými historkami, třeba ta s erotickým obrazem za výkladem pochází jistě z řady těch snadno zapamatovatelných, ale jinak nám Jacques Becker ve svém předposledním snímku nabídl toho víc, než klasický příběh o jedném z mnoha malířů, který se dočkal svého uznání až po smrti. Dokonce i tenhle občas poněkud obehraný paradox dokázal originálně využít k vytvoření postavy vypočítavého mužíka (Lino Ventura) těžícího z déle předpokládané pozdní slávy neúspěšného umělce. Od počátku mne zaujala zakouřená hospoda plná chlastu a těch upovídaných lidí, mezi nimiž svojí tužkou tvoří své kresby, zneuznán a sám mladý malíř. I navzdory vycházejícímu romantickému vztahu atmosféra poměrně rychle začala houstnout, vztahy se hlouběji rozehrály, problémů a tísně přibývalo. Mizina, touha zůstat originál, mizina, těžké zalíbení v chlastu, opět mizina a do toho mimo jiné jedna šílená komerční šance prodat svůj obraz jako reklamní logo pro bohatého majitele firmy. Kam se vydá mladý muž, jemuž k splnění svého velkého cíle může nejvíc pomoct smrt...? Velmi povedené psychologické drama, občas s mírně rozvleklým romantizováním. 80%(18.7.2020)

  • vesper001
    *****

    „Malování je dřina a občas to i bolí.“ Gérard Philipe vytváří další postavu osudem zmítaného jedince náměsíčného vzezření, s krásnou tváří, bezbranným pohledem a politováníhodnou životní situací. Tentokrát se jmenuje Modigliani, a je malířem. Neúspěšným – i přes podporu bohaté Beatrice (mondénní Lili Palmer), lásku oddané Jeanne (překrásná Anouk Aimée) a vytrvalé přátelství spisovatele Zborowskiho (Gérard Séty). Modigliani vyhání neúspěch skleničkou a frustraci láskou, beznadějně zachycený v nekonečném kolotoči pádů a opětovných pokusů prosadit se, oslovit veřejnost řečí svých obrazů, uživit sebe i milovanou ženu a dojít klidu duše. Drásavá bolest a bezmoc umělce, který tvoří, protože nic jiného dělat nemůže, který trpí nepochopením a neúspěchem, umělce, pro něhož je jeho tvůrčí schopnost devízou i prokletím, a zároveň nekonečný soucit s Gérardovou postavou, kterou během filmu tisíckrát toužíte obejmout a utěšit, to jsou hlavní emoce, které v člověku tragický příběh z Montparnassu vyvolá. P. S.: vedlejšího partu cynického obchodníka s obrazy Morelliho se zhostil mladý Lino Ventura, a nutno říci, že dobře. Na konci ho budete bez potíží nenávidět.(2.2.2012)

  • sportovec
    *****

    Stará filmová škola, viditelně inspirovaná realistickým herectvím, se vzepjala v tomto pozoruhodném filmu k jednomu ze svých vrcholných výkonů. Umírající tu hraje umírajícího: Philippe jako Modigliani je osobitý a vynikající právě tím, jak jde mimo kořeny stále zřetelnější nové vlny šedesátých let. Komorní obraz posledních měsíců života vynikajícího italského malíře je dovozen skvělým hereckým obsazením (Palmerová, Aimée, v drobné roli naznačující skutečný rozsah jeho herectví se objeví i Lino Ventura). Je škoda, že k tomuto starému rodinnému stříbru světové kinematografie hraného filmu se člověk dostává jen zřídka, úkradkem, skoro na zapřenou. To, co bolí nejvíce, je fakt, že skvělý francouzský herec, jeden z nejvýraznějších, musel odejít ještě před svým vrcholem; měl toho tolik co dát!(27.7.2008)

  • fragre
    ***

    Snímek je (přes všecknu syrovost a depresivnost) romantizovaný, tempo pomalejší, ale leccos nahradí herecké výkony a autenticky působící exteriéry. Ač hlavní party hrají herci na úrovni, našince více zaujmul Lino Ventura v menší roli lidské hyeny. Vskutku, když ke konci filmu kráčí za na smrt nemocným a vrávorajícím Modiglianim, vypadá jak vlk vybírající si slabý kus ve stádu. Jinak musím souhlasit s předhodnotitelkou Idou Hutt - Andy Garcia, hrající Modiglianiho v novějším hollywoodském šlaku, vypadá vedle G.Philipa jako blahobytný měšťák(25.12.2011)

  • ledzepfan
    ***

    Přesně na půl cesty mezi třema a čtyřma... Oproti slátanině z roku 2004 je to minimálně o 2 levely výše, ale zároveň je nutné přihlédnout k době vzniku protože ta filmařina už je prostě stará. Herecky to balancuje někde mezi roztomilým přehráváním a kvalitou své doby.. Režijně je to trošku zkratkovité a naivní ale nerušivé.(24.2.2014)

  • - Montparnasse 19 byla Modiglianiho pařížská adresa. (contrastic)

  • - Původně se režie ujal Max Ophuls, avšak zemřel krátce po začátku natáčení. Režie se poté ujal Jacques Becker. (Marek#33)