poster

Milenci z Montparnassu

  • Francie

    Montparnasse 19

  • Francie

    Les amants de Montparnasse (Montparnasse 19)

  • Itálie

    Montparnasse

  • Itálie

    Gli amori di Montparnasse

  • USA

    Modigliani of Montparnasse

  • USA

    Hero of Montmatre

  • USA

    Heroes in White

Drama

Francie / Itálie, 1958, 108 min

  • MurielRezek
    ****

    Letos nám domov zdobí Amedeo Modigliani. Zatím ovšem jenom prostřednictvím kalendáře s jeho reprodukcemi 12ti portrétů posmutnělých ženských tváří s labutími šíjemi. Daleko dříve mi přiblížil tragický životní osud italského malíře film Montparnasse19 s nezapomenutelným Gérardem Philipem v roli Modiho, který patřil k pařížské umělecké bohémě a celou svojí osobností, bouřlivým životem i svými díly dráždil a pobuřoval úzkoprské šosáky a moralisty své doby. Atmosféru filmu, který asi poněkud romantizuje tehdejší umělecké prostředí (což mě osobně vůbec nevadí), umocňuje působivá hudba, kterou zkomponoval Paul Misraki. Nesmrtelní filmoví Milenci z Montparnassu odpočívají spolu bok po boku na hřbitově Père Lachaise v Paříži.(18.2.2017)

  • Rob Roy
    ****

    Po několika viděných filmech s Gérardem Philipem jsem chtěl napsat, že i Francie měla svého Jamese Deana, ale vzhledem k dožitému věku a počtu filmů je to spíš francouzský Montgomery Clift. Každopádně strhující talent, hodně by mě zajímalo, jak by jeho kariéra pokračovala v "novovlnných" 60.letech. Beckerova jako vždy neokázalá a velmi realistická režie taky potěší, ostatně ten už toho před sebou bohužel taky moc neměl.(15.3.2014)

  • fragre
    ***

    Snímek je (přes všecknu syrovost a depresivnost) romantizovaný, tempo pomalejší, ale leccos nahradí herecké výkony a autenticky působící exteriéry. Ač hlavní party hrají herci na úrovni, našince více zaujmul Lino Ventura v menší roli lidské hyeny. Vskutku, když ke konci filmu kráčí za na smrt nemocným a vrávorajícím Modiglianim, vypadá jak vlk vybírající si slabý kus ve stádu. Jinak musím souhlasit s předhodnotitelkou Idou Hutt - Andy Garcia, hrající Modiglianiho v novějším hollywoodském šlaku, vypadá vedle G.Philipa jako blahobytný měšťák(25.12.2011)

  • ledzepfan
    ***

    Přesně na půl cesty mezi třema a čtyřma... Oproti slátanině z roku 2004 je to minimálně o 2 levely výše, ale zároveň je nutné přihlédnout k době vzniku protože ta filmařina už je prostě stará. Herecky to balancuje někde mezi roztomilým přehráváním a kvalitou své doby.. Režijně je to trošku zkratkovité a naivní ale nerušivé.(24.2.2014)

  • Radko
    ****

    Rozorvaná duša alkoholika a umelca neraz v histórii vytvorila nádherné, no za života nikým nechcené diela. Stojí za úvahu, či alkohol a drogy nie sú skôr brzdou než stimulom tvorivého rozletu. Podobne ako Modigliani, hlavná postava filmu, trpel v minulosti aj Van Gogh. Toho Modi cituje pri pokuse predať zopár obrazov americkému boháčovi. Dobovou spoločnosťou nepochopení umelci s plamenným pohľadom, plahočiaci v materiálnej biede a zmierňujúci umelecké trápenia opojnými trúnkami, boli a sú prekliatím nadaných, no komerciou nevyslyšaných. Modi sa potáca od barového búrliváka k horúčkovitému maliarovi až sa dopotáca k vernej a nežnej láske, ktorá však jeho prítulnú alkoholickú vášeň už zabrzdiť nedokáže. Napokon ostanú iba hrabivé očká obchodníka s obrazmi. Neomylne vyčmuchal talent a čaká na príležitosť, aby mohol lacno skúpiť dielo, ktoré mu prinesie do budúcna zisk. Klasicky zrežírovaný film zaujme námetom aj spracovaním. Vrátane záveru, v ktorom preberajú rolu horúčkovitého umelca jeho obrazy, prezerané a divákovi ukazované cez chmatavé ruky umeleckého priekupníka.(6.2.2014)

  • - Montparnasse 19 byla Modiglianiho pařížská adresa. (contrastic)

  • - Původně se režie ujal Max Ophuls, avšak zemřel krátce po začátku natáčení. Režie se poté ujal Jacques Becker. (Marek#33)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace