Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Poslední dny v Buchenwaldu mezi přežitím a morálkou... Hans Pippig se v dubnu 1943 dostává za šíření bolševické propagandy do koncentračního tábora Buchenwald. Během nadcházejících let se stane členem táborové buňky, která plánuje ozbrojený převrat, jenž má nastat ve chvíli, kdy budou Němci vyklízet tábor před postupující západní frontou. Na jaře 1945 se do tábora s jedním z mnoha transportů dostává malý chlapec, kterého tam v kufru propašoval přítel jeho otce. Pippig chlapce náhodou objeví a rozhodne se za pomoci kolegů ze skladiště oděvů pro vězně a zabavených věcí chlapce v táboře schovat a uchránit před jistou smrtí... Film z produkce společnosti UFA Fiction představuje druhou adaptaci stejnojmenného románu Bruna Apitze z roku 1958. Autor, který sám coby komunista strávil osm let v koncentračním táboře Buchenwald, v knize vypráví sice fiktivně vystavěný příběh, ale vycházel při tom z reálných událostí a v jednotlivých postavách (byť pozměnil jejich jména) vycházel z lidí, které v táboře poznal. Nejinak je tomu s figurou malého chlapce, která vychází z příběhu Stefana Jerzyho Zweiga, o němž Apitz slyšel, ale sám se s ním nesetkal. Zweig, známý dnes jako buchenwaldské dítě, se do tábora dostal jako tříletý v roce 1944 s otcem a za pomoci vězeňských funkcionářů přežil až do osvobození. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (51)

Rathalos 

všechny recenze uživatele

Vojnova drama odohravajuca sa v koncentracnom tabore Buchenwald z produkcie Nemecka inspirovana skutocnymi udalostami,ktora velmi realne zobrazuje zivot vaznov,s ktorymi bolo surovo a neludsky zaobchadzano,vyborne natoceny film a nemam viac co dodat,plne hodnotenie a pochvala pre tvorcov tejto zalezitosti...:-) ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Príbeh má skutočné pozadie ale nie je skutočným príbehom, skutočný príbeh začal v auguste 1944 kedy prišiel do koncentračného tábora Buchenwald 3 ročný chlapec so svojím otcom a bol riadne zaregistrovaný. Nebol jediným dieťaťom v tábore, ale bol najmladším a tak si ho politickí väzni zobrali pod svoju ochranu. Nemecký spisovateľ Bruno Apitz bol väzňom tohto koncentračného tábora a tak opísal skutočný príbeh tohto chlapčeka. Tretie remake filmu Nahý medzi vlkmi (1960,1963 a teraz 2015) sa zameriava na historické zobrazenie posledných 14 dní v tomto tábore a tento film nie je taký uhladený, je surovejší a drsnejší, ako ten z roku 1963. Bolo úžasné vidieť, ako ľudia fungujú v extrémnych podmienkach, boj o prežitie bola to realita v táboroch a tu potom existuje len málo solidarity. Takže tu niekde sa stráca ideológia o hrdinstve a človek je schopný všetkého. Konkrétne k Buchenwaldu. Prvým veliteľom  bol surovec Karl Koch, neskôr popravený za finančné machinácie, jeho nástupcom bol Hermann Pister. Ten ráno 11. apríla 1945 zavolal dvoch väzenských zástupcov a oznámil im, že oddiely SS odchádzajú z tábora a odovzdal im zodpovednosť za 21 tisíc väzňov nachádzajúcich sa v tábore. Vtedy sa začali pripravovať aj členovia ilegálneho komunistického výboru. Jednak mali obavy, či ustupujúci esesáci nezačnú zabíjať väzňov, jednak chceli čo najväčší počet Nemcov zadržať, aby ich po vojne mohli postaviť pred súd. O 15,00 mali väzni v rukách celý tábor. Obsadili ho bez boja, bez výstrelu a bez obeti na životoch. Zajali 76 esesákov, ktorí nestihli včas odísť. Vedenie v Buchenwaldu prevzala dočasná správa tábora zložená z väzňov 10 rozličných národností. Okolo 17. hodiny dorazil do Buchenwaldu prvý americký džíp s dvoma vojakmi – poručíkom Emmanuelom Desardom a seržantom Paulom Bodotom, príslušníci 4. tankovej divízie americkej armády. ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Toto filmové zpracování slavné knižní předlohy se myslím vydařilo. A je sympatické, že film točili sami Němci. Ačkoliv nová generace se už prakticky nemá sama za co omlouvat a je i chybou to po ní chtít, je dobré, že si téma holocaustu Němci stále uvědomují a připomínají jej. Já k filmu prakticky nemám výhrad, snad jen že klíčové momenty mohly být řešeny s větším napětím. A přiznávám, že mi tam také vadily (stejně jako v každém válečném filmu) ty dobové dokumentární záběry. Pro pohyb v časové ose byly důležité, ale vždy mi vadí ten kontrast hrané - barevné s nehraným - černobílým... Chápu však že točit postup amerických armád stále blíže k Buchenwaldu by byl nad rámec rozpočtu filmu a koneckonců, příběh sám řeší něco úplně jiného. A tak téma nalezeného chlapečka, kterého je možné zachránit avšak za cenu možné ztráty vlastního života jen pár dní před koncem války a nacistického běsnění je stále aktuální. Jak se zachovat? Chovat se jak zvíře, které chce jen samo přežít a nebo se zachovat jako člověk v místě, kde lidství a důstojnost ztratilo svoji váhu a význam hned po výstupu z dobytčáku? Pokud to jde vůbec takto napsat, pak jsem musel ,,ocenit'' samotné zpracování Buchenwaldu. Baráky, apelplac, bunkry.. vše bylo naprosto věrné. Peklo přeplněných zavšivených paland, komanda, kápové, esesáci (hlavně ze Sabina Tambrei šel opravdu strach)...Nebřenského jsem ve filmu nikde nezahlédl ač jsem se snažil. --- Zkrátka člověk na tom místě smrti úplně byl... Nevím kde sehnali tolik vyhublých lidí, ale tento komparz nebyl jako z jiných filmů o táborech smrti... Lidé zde byli opravdu vychrtlí kost a kůže s propadanými hrudníky kamsi dovnitř svých těl... Opravdu reálné ztvárnění samotného pekla. Ačkoliv bych měl pár výhrad, přejdu je. Vítám každý takový nový film a vítám jej tím více čím později je natočen od těch šílených válečných let. Není to za čisté 4 , ale zaokrouhluji nahoru. * * * * ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Po všetkých filmoch o šialene krutej realite koncentračných táborov je ťažké uveriť tomuto príbehu a pohľadu na normálne tváre väzňov. Možno len nezohnali dosť štíhlych hercov. Aj to vzájomné vydieranie dozorcov a väzňov bolo akoby z iného sveta a zostáva nám len rešpektovať predlohu a svedectvá o faktoch, ktoré sa spomínajú aj tu v komentároch. Oproti filmu z roku 63 veľa zmien nie je, len retrospektívne spomienky, ktoré toho ale veľa nepriniesli. ()

kenkaku 

všechny recenze uživatele

Právě jsem se dodíval na premiéru (ard) a budu to muset ještě vstřebat. Celý film je točen zvláštní strojovou dikcí. I když své momenty má, je zvláštně sterilní... proč to říkám? Natáčením filmu jsem strávil dva týdny života jako komparzista. Byl jsem přítomen u mnoha scén ( včetně tě v Buchenwaldu) a proto i vím jak moc toho zůstalo ve střižně na podlaze... A netuším moc proč. Možná měl Philipp Kadelbach obavy z přílišného alibismu. Možná chtěl prostě jen čistě černobílé postavy. Možná mu ale nic jiného ani nezbylo. Když si vezmu jak citlivé téma to pro ně je (i 70 let po válce se v Německu s tím co se za války dělo nesrovnali). Každopádně. Osobně mám tedy hodně deformovanou optiku a proto si budete muset počkat na objektivnější hodnocení. A srovnání s originálem na závěr? Je to jiné. Ne horší, ne lepší. Prostě jiné. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (8)

  • Stefan Jerzy Zweig, známý jako Buchenwaldské dítě, zemřel 6. února 2024 ve věku 83 let ve Vídni. (SOLOM.)
  • Filmový štáb využíval až 350 komparzistů. (Yardak)
  • Němečtí filmaři si pro natáčení prostor koncetračního tábora Buchenwald vybrali Lešetice u Příbrami. Tam se nachází bývalý vojenský prostor, který byl vybudován v letech 1947-49 německými válečnými zajatci. Od roku 1949 začal tábor plnit účel tábora nucených prací pro politické vězně nastupujícího komunistického režimu, momentálně slouží jako památník Vojna. (EMMY)

Reklama

Reklama