poster

Neutečeš

  • USA

    It Follows

  • Slovensko

    Neutečieš

  • Velká Británie

    It Follows

Horor / Thriller / Mysteriózní

USA, 2014, 100 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • JohnnyD
    *****

    Jeden z najzaujímavejších hororov za posledných 20 rokov. Post-moderný horor sa doteraz krútil iba okolo dvoch tém: hororové postavy ako popkultúrne ikony (Halloween 6, Hellraiser 8, New Nightmare...) a horor ako sebaparódia žánrových klišé (Scream, Cabin in the Woods). It Follows razí iný prístup: je to hra so žánrovými pravidlami bez akejkoľvek sebaparódie. Rekonštrukcia klišé, kde sa tie najsprofanovanejšie tisíckrát videné scény stávajú opäť strašidelnými. David Robert Mitchell porazil najväčšieho vraha talentovaných hororových tvorcov - lenivosť. Nebojí sa načrtnúť zaujímavé postavy a vzťahy medzi nimi, nebojí sa netrepať ľakačky do každej druhej scény a radšej buduje atmosféru a hlavne nebojí sa brať to, čo robí, vážne a alibisticky nežmurká na diváka. Pravdaže, keď sa vyjde zo zabehnutých koľají, dejú sa aj chyby. It Follows určite nie je dokonalý film, chcel by som vedieť ešte viac o postavách a viac o tom, čo s nimi robí unikanie z kliatby chladným sexom, zišiel by sa aj výraznejší koniec, no aj tak je to jeden z najoriginálnejších hororov za posledných 20 rokov a jednoznačne najlepší slasher od Scream. A ten božský carpenterovský soundtrack!(1.6.2015)

  • Chrustyn
    ***

    Úvodní premisa je pitomá až hanba (utíkání před zlem, které celou dobu jde normální chůzí a mění vzhled), ale zpracování, hudbou odkazující na 80. léta je svým minimalismem atmosfericky pohlcující a ve výsledku, tak zabolí pouze fakt, že "vcucnutí" do děje a atmosféry, nevydrží až do konce. V rámci současných hororů, nadstandard, který však milovníky novodobé hororové tvorby, asi unudí.(28.5.2015)

  • Cervenak
    ****

    Som starý hororista, ale napriek identifikovateľným vzorom si myslím, že je to ohromne originálny film. K tomu zaujímavo natočený (trochu taký Sundance štýl) a s nečakane presvedčivými neznámymi hercami. K tomu skutočne napínavý, miestami až drvivo tiesnivý. Navyše to má tie "vrstvy" a symboliku, vďaka čomu sa to dá všelijako rozoberať. Dobrá práca!(19.11.2015)

  • ORIN
    ****

    Ačkoli se to na první pohled nemusí zdát, Mitchellův druhý film má nemálo společného s jeho režijním debutem. Například v rámci čtení implicitních významů, kdy se hrdinové obou filmů snaží zpomalit či zcela zastavit proces dospívání, respektive snaží se dospělosti do poslední chvíle vyhnout stejně jako zodpovědnosti, ale ta je následuje všude, kam se pohnou. Zároveň a trochu navzdory ale chtějí být svobodní, chtěji svůj život ovládat a chtějí najít toho pravého, který je bude milovat - jak jinak si vyložit opětovnou, téměř totální absenci rodičovského prvku. Převládá maloměstský až metafyzický feeling především při častých záběrech z jízdy automobilem, při snímání jednotlivých budov, domů a obydlí podbarvených originálním a v zásadě dominantním hudebním doprovodem. Doprovodem dokonce natolik dominantním, stylotvorným a odlišitelným, až vyvstává otázka, zda by film dokázal fungovat (alespoň částečně) i bez něj.(26.4.2015)

  • kingik
    **

    Leze, leze po šukajdě, nedá (to) pokoj blond rajdě. Režiséra Davida Roberta Mitchella pronásledovala tvůrčí originalita natolik, až svůj nezávislý horor protlačil i do (našich) kin. Film se zapomněl kdesi v osmdesátých letech. Tomuto retro stylu je dokonale uzpůsoben, včetně strašidelné hudby znějící na bázi syntezátorů. Hlavní blonďatou hrdinku Jaymie stihne jakýsi zvláštní druh prokletí, které se z osoby na osobu předává pohlavním stykem. Po koitu dotyčného pronásledují pomalu se pohybující cizí lidé, kteří se evidentně nechtějí moc kamarádit. Zbavit se jich lze tak, že se postižený tímto plíživým děsem vyspí s někým jiným. Tím by se měl prokletí zbavit, ale taky se může stát, že to nestihne a neznámá síla ho zabije. Následně se řetězec opět vrátí k tomu, kdo byl jeho předposledním článkem. Jaymie se spojí se svými přáteli, se kterými bude společně čelit nenadálé hrozbě. A jak se říká, v nouzi nejvyšší poznáš pomoc přátel nejbližších, tak tady to fakt platí, a i když se jedná o samé náctileté, je výhodou, že jim do toho neremcají žádní rodiče. I když by byli jistě prima, tady se po nich (z neznámých důvodů) slehla zem. Zem se slehla i po logice. Asi ze dvou třetin film nedává moc smysl a divně i laxně nastavená pravidla nefungují, jak by měla. Jaymie na začátku dostane prokletí od svého přítele, ale ten neobjasní jeho původ, avšak neomylně ví, jak se ho zbavit. Přesto si uprostřed filmu náhle stěžuje, že se toho prokletí asi úplně nezbavil, když vidí přízraky pořád dál(!). Nutno dodat, že ty osoby viděl pouze ten, kdo byl stižen kletbou. Kamarádi a známí takto stižených jedinců neviděli nic. Způsob, jak zničit sílu byl poměrně triviální. Opět nebylo jasné, kde vzala parta přesvědčení, že elektrický proud sílu zlikviduje, případně izoluje(!). Dalším nesmyslem bylo (patrně úmyslně) na sebe přenést prokletí tím, že se nevzhledný kamarád vyspí s Jaymie. I kdyby to byl stonásobný panic, a fakt na to vypadal, tak nikdo si nenechá, aby ho nějaký tajemný zmetek začal po jedné šukajdě pronásledovat, zvláště když nebylo jasné, jestli se Jaymie Zla nadobro zbavila. Asi to měl chlapec chytře promyšlené, jak se toho šmejdu v pozdější době zbavit, když pak následně projížděl autem kolem prostitutek. Film od počátku střídal působivé, pitomé a nesmyslné fáze a úseky, přičemž nejstrašidelnější a nejatmosféričtější byl ve své první třetině. Zde mě bavil nejvíc, pak to upadalo. Ve zbytku pak byl jen pitomý, nesmyslný a lacině natočený. Do kina bych s tímhle málo atraktivně natočeným hororem určitě nelezl. Nepříjemným faktorem bylo, že film dost šetřil s úmrtími. V celém filmu jsou jen dvě(!). První je téměř drastické, holka s vylomenou nohou vypadala gut, druhé úmrtí vyznívalo komicky. Není se co divit, když rozpočet ani nedovoloval, aby osoby, co pronásledují své oběti, byly nějak schopně namaskované. Jak se film zakecal, bylo zle. Dialogy příliš neuměly dát filmu chybějící spád i rytmus a spíše měly schopnost film brzdit. Ten velmi často vypadával z tempa. Neznámé herecké obsazení si nevedlo nejhůř, ale nepředvedlo ani nic extra. Maika Monroe alespoň zdatně plnila být erotickým pohonem pro diváka a na jejím spodním prádle se nešetřilo. Šetřilo se však nejen na filmu jako takovém, ale také jeho originální námět nebyl dostatečně propracovaný a podaný tak, aby si po celou dobu udržel diváckou pozornost. Reálně hrozilo, že divák uteče na jiný film. Minimálně od poloviny filmu to bylo krutě zabité pitomým stylem vyprávění. Bez napětí, i když ne úplně přímo nudné. Celému filmu chyběla vitalita vyprávění. Artovou notečku u hororů nemusím. Opravdu děsivý kino zážitek. Ještě teď se třesu hrůzou při představě, že bych tenhle divně natočený film viděl podruhé, to v případě, kdybych náhodou nedostatečně pochopil jeho podstatu. 40%(13.5.2015)

  • - Rich Vreeland, ktorý zložil soundtrack k filmu, si zahral hlásateľa na škole, kde Jay pátra po Hughovi. (Marceloo)

  • - Jméno Jay (Maika Monroe), které nosí hlavní hrdinka, je zkrácenina z Jamie. Je to odkaz na kultovní hororovou herečku Jamie Lee Curtis, která hrála v sérii Halloween. Ve filmu má Jay mladší sestru Kelly. V reálném životě má Jamie Lee Curtis také mladší sestru jménem Kelly. (MrPierc)

  • - Kino, v kterém se ocitá dívka s přítelem na začátku, je Redford Theatre – historické kino v japonském stylu s plně funkčními varhany značky Wurlitzer. Kino se nachází na adrese: 17360 Lahser Road, Detroit, MI 48219, United States. Premiéru zde měl i film Lesní duch (1981). (MrPierc)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace