Reklama

Reklama

Volný pád

(festivalový název)
  • Maďarsko Szabadesés (více)
Trailer

Obsahy(1)

„Jaký si dáš čaj? Máme mátový," vyzývá bez většího zájmu starší žena svého apatického muže, s nímž obývá zabydlenou domácnost. Poté se schodištěm vydá na střechu domu, odkud očima přehlédne večerní, smogem zahalenou Budapešť. A skočí. Do domácností, jejichž chod letmo zahlédneme, zatímco žena padá kolem oken, se ale ještě vrátíme. Navštívíme jednu po druhé, vždy na chvíli, ale zároveň na dostatečně dlouho, abychom dokázali pojmenovat „diagnózu", která příslušníky těchto domácností formuje a jejichž souhrn je – bohužel, dlužno říct – typický i pro současnou společnost. Ač vystavěny se zřetelnou odlišností, nabízejí všechny příběhy i množství paralel. S groteskní nadsázkou podaný výsměch planému spasitelství či lhostejnosti, plivanec do tváře přetvářky. Mimořádně imaginativní, dotažený a přitom neokázalý snímek dokáže přicházet s provokativními myšlenkami, aniž by na něm bylo cokoliv prvoplánově pohoršujícího. Někdy ani skok ze střechy nepomůže. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (27)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

[Febiofest 2015] Sedmoro štylisticky výrazne diferencovaných poviedok, ktoré dohromady vytvárajú najnovší (dodajme extrémne lacný) Pálfiho film, mapuje prostredníctvom provokatívnych metafor celý súbor príznakov a fóbií modernej spoločnosti. Rôznorodosť jednotlivých príbehov na obsahovej i formálnej rovine síce na prvý pohľad vyvoláva dojem, že filmu chýba čo i len náznak koherentnosti. Tú mu v skutočnosti dodáva previazanie hudobnou kompozíciou Amona Tobina, spájajúci motív starej ženy so sizyfovským údelom a koncept paneláka, z ktorého niet úniku (tak isto, ako z každodenných rituálov a rutiny). Navyše dejová paleta od dokumentácie atypickej rozlúčky so slobodou cez ironizáciu životného štýlu, ktorý je in (bio a sterilná čistota) až po sitcomovú paródiu voľných vzťahov a desivý pôrod naruby dokonale vystihuje mnohotvárnosť života, ktorú sa film snaží portrétovať už od svojich počiatkov. Explicitnosť prvoplánovo prezentovaných metafor napokon výstižne zdôrazňuje zvrátenosť a absurdnosť aspektov reality, na ktorú poukazuje. Je to síce jednoznačne Pálfiho najslabší film, ale predsa stále zaujímavý a vo svojom posolstve skutočne depresívny. 80% ()

Jhershaw 

všechny recenze uživatele

Pálfi před projekcí říkal, že se na to máme dívat jako na jeden film spíš než na sedm krátkých filmů; což mně se tedy nepovedlo a nějaký výrazný spojovací prvek jsem nenašel. Nicméně segmenty: Babka 7/10 (za pointu), Meditace 7/10 (za pointu), Nahá na party 6/10, Igeliti 9/10, Trojka v bytě 9/10 , Antiporod 10/10, Kráva 6/10. = cca 75 % ()

Reklama

Filmmaniak 

všechny recenze uživatele

Když víte, co od Pálfiho čekat (např. pokud jste viděli Taxidermii), tak vás Volný pád ničím moc nepřekvapí. Odehraje se v něm sedmero bizarních příběhů, které komediálně-satirickým způsobem poukazují na patologické jevy a nešvary v lidské společnosti, ale vyloženě zábavné jsou asi jen tři z nich. Většina z nich končí ujetou pointou přesně v Pálfiho fantazijním stylu, který asi může některé útlocitnější diváky (a především divačky) šokovat, zatímco u jiných bude spouštěčem smíchu, ale polovinu těch point zapomenete, jakmile odejdete z kina. Elektronická hudba super. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Jsem rád, že po letech Pálfi natočil opět něco ve stylu Taxidermie, ale toto je jen slabý odvar. Půlka segmentů je úplně o ničem (je den po projekci a jednoho segmentu se už nemohu dopočítat), a těch pár geniálních nápadů to nezachrání. Ale, koukat se na film ve Velkém sále Thermalu a poslouchat reakce nic netušících diváků - k nezaplacení! ()

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

Voľný pád je ďalší bizarní film celosvetovo uznávaného Maďarského režiséra Györga Pálfiho. Nečudo, keď práve tento tvorca v roku 2006 natočil jeden z najčudnejších filmov vôbec. Jeho Taxidermiu nájdete hádam v každej topke experimental/bizzare/disgusting movies of all time ktoré obliehajú internet. A tento mu hanbu takisto nerobí. Ešte kým ho začnem opisovať, nedá mi to a musím opísať pod akými podmienkami tento projekt vznikal, pretože to mu dodáva ešte väčší šarm. V roku 2013 sa Pálfi zúčastnil jedného filmového festivalu v Južnej Kórei (JIF). Jeho tvorbu ešte z ďalšími dvom režisérmi ocenili a darovali mu 100 000 dolárov na nový film, ktorý mal však doslova vojnové podmienky. Za 100 litrov musel nakrútiť celovečerný film a musel byť hotoví do 5 mesiacov. Takže si to rozdelil, mesiac písal scenár, mesiac sa natáčalo, ďalší mesiac postprodukcia a ostatné úpravy. Film stál samozrejme viac ale tá námaha za to stála. Snímka má niekoľko príbehov ktoré sa odohrávajú za dverami bytov jedného paneláku. Sledujeme ich počas toho ako jedna babička, vďaka pokazenému výťahu, pomaličky cupitá poschodiami a dostáva sa pred dvere každého bytu kde sa dejú veľmi čudné veci. Táto stará pani býva spolu aj zo svojim manželom, ide o taký klasický pár ktorý zostal o samote, každodenná rutina ich otravuje ako ich samotná existencia. Takto sa raz večer babička rozhodne, že spácha samovraždu. Vylezie na strechu ich paneláku a aj zo svojou taštičkou, akoby išla iba na bežní nákup, skočí. Pád je nádherne a neskutočne realisticky nasnímaný. Čo však čert nechcel, Babka pád z asi 8 poschodia prežije, pomaličky vstane pozbiera si svoje veci a opäť cupitá k sebe do bytu. Počas toho cupitania sa dostávame k ostatným príbehom. Za také najzaujímavejšie považujem igelitový pár a pôrod naopak. Igelitový pár rozpráva príbeh o dvoch milencoch ktorý majú strach z baktérií. Žijú v neskutočne sterilnom prostredí a panicky sa boja čo i len náznaku nejakých bacilov. Sledovať ich sex bolo veľmi čudné, celí sa obalili do igelitov aby sa náhodou nedotkli jeden druhého alebo či by si nebodaj nevymenili tekutiny. Pôrod naopak je zase niečo na čo s veľmi ťažko pozerá. Ono tam v podstate nič neuvidíme ale tá pochmúrna atmosféra gynekologickej ambulancie ma doslova roztápala z vnútra, musel som si to niekoľkokrát zastaviť. V tejto časti išlo o to, že bábätko doktor vrátil späť do brucha matky. Ide o geniálny počin plní narážky na zvrátenú ľudskú dušu, všetky tie príbehy mi prišli také ako by išlo o grotesku nejakých úchyliek či neduhov ľudskej mysle. Čo dodať na záver? Ide o ďalší skvost Maďarskej kinematografie. ()

Galerie (31)

Související novinky

49. MFF Karlovy Vary rozdal filmové ceny

49. MFF Karlovy Vary rozdal filmové ceny

13.07.2014

Slavnostní ceremoniál zakončil filmový festival a poroty v čele s Luisem Miñarrem udělily ceny nejlepším ze soutěžních filmů. Křišťálový glóbus pro nejlepší film si odnesl George Ovashvili za… (více)

Reklama

Reklama