Reklama

Reklama

Jauja

(festivalový název)
  • Česko Jauja, pozemský ráj (festivalový název) (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Je konec devatenáctého století a dánský inženýr se společně se svou dcerou vydává jako projektant argentinské armády do odlehlých končin Patagonie, za účelem civilizovat zdejší krajinu a vymýtit vzdorující domorodé obyvatelstvo. Mladistvá dívka však během jedné noci spolu se svým milým otci uteče a rozhodne se hledat lepší život za horizontem rozsáhlé pustiny. Otec se proto vydává po stopách obou milenců s úpěnlivým přáním nalézt v nebezpečné krajině svou dceru živou. Jeho pouť se však mění v existenciální zážitek, který přesahuje čas i prostor. Tento Alonsův snímek, natočený v archaickém obrazovém formátu, je podstatně dějově popisnější než jeho předchozí počiny, zároveň si však uchovává vzdorovitost vůči normativním očekáváním a hbitě vyklouzává z interpretační doslovnosti. Jak se objevuje v jedné z prvních reakcí, jde o „metafyzický film o putování, u něhož je více podstatný samotný proces cesty, než to, jak začíná či končí". (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (24)

Mulosz 

všechny recenze uživatele

Já toho Alonsa uznávám, ví, co dělá, před cca 3 lety v Uherském Hradišti mi byl velmi sympatický, ale ty jeho filmy plné chladu a nulové vstřícnosti vůči divákovi fakt nepotřebuju. Až potud jsem je viděl všechny, žádný další od tohoto chlapa už nechci. Zajímavé srovnání by se mohlo nabízet s vítězným filmem v hlavní soutěži letošního MFF KV Kukuřičný ostrov. Oba filmy jsou založeny na krásných záběrech přírody, v obou se málo mluví, oba vyžadují spolupráci diváka a ne jen usazení se na křeslo a zírání na plátno. V tomto případě však Gruzie vs. Argentina 1:0, abych se držel vedlejšího tématu, který se letošním festivalem prolínal jako červená nit. ()

Jellini 

všechny recenze uživatele

Interpretačně otevřený film s ústředním motivem cesty a hledání, odehrávající se v krajině, kde vše lidské neúprosně vystupuje na povrch, je zachycen úchvatným způsobem, který mě osobně spíš než filmové záběry z přelomu 19. a 20. století (kdy "kouzlo" střihu ještě nebylo objeveno) připomíná dobové rytiny či dřevoryty. Každý záběr má v sobě totiž cosi elementárního až archetypálního sám o sobě, a návaznost záběrů, potažmo celý střih, tu není nijak zvlášť podstatný, tzn. spojením dvou záběrů tu nevzniká nová informace (v lecčems opak Bressona). Toto jedinečné uchopení však nevede k ochuzení divákova dojmu: diváka to naopak očišťuje od návalů, od přehršle současné vizuální a vizuálně-manipulativní kultury, která si zvykla se dívat, ale odnaučila se vidět. Těkžo říct, zda Alonso při tvorbě tohoto filmu vůbec z něčeho takzvaně vycházel, neb se ani vzdáleně nepodobá ničemu, co jsem dosud viděl (dokonce ani autorovým předešlým filmům, které v porovnání s Jaujou působí jako školní cvičení, jejichž směr autor nakonec zavrhnul, pravděpodobně pro jejich přilišnou doslovnost, he), a při hledání jakýchkoliv možných inspiračních zdrojů se přede mnou otevírá sice nekonečný, avšak prázdný vesmír. :-) Duch imaginace, který se zcela nečekaně objeví v druhé polovině filmu, může částečně připomínat literáty z Alonsova kontinetu Borgese a snad Marqueze; ale skutečně jen tou imaginativností, skrze kterou se tu spojí tři staletí a tím zmizí čas (a posléze se, očištěný, znovu vrátí). Formálně objevný film, jehož kvality závisí pouze na kvalitách diváka. :-) ()

Reklama

Pevek2 

všechny recenze uživatele

Metafyzicky zazitek, ne nepodobny tomu z Jarmuschova Dead Mana. Ten zavisi na krajine a jeji provazanosti se stavem duse, hledanim, osamelosti i rytmem samotneho, pro me vice mene archetypalniho filmu. Samotne zaberovani uplne novym zpusobem vytvari prostor. O cas se tu az tak nehraje, ale takhle udelany prostor jsem videl opravdu jen u toho Dead Mana. Navic jsem si jeste vetsinu filmu rikal, ze takhle jsem chtel uz jako dite natocit Vinnetoua :-) ()

Germanicvs 

všechny recenze uživatele

Dosavadní Alonsův minimalistický až dokumentaristický přístup nahrazují v Jauje ostré obrazové kompozice. Změna vizuálního pojetí díla však neznamená změnu dosavadního jedinečného přístupu režiséra, ba se zdá být místy posilněn. Sen se stává realitou a minulost se střetává s přítomností. Co nalezneš můžeš lehce ztratit. Jistota se ztrácí v nejistotě. Temný snímek, plný nádherných retro scén, je jistou poctou staré poctivé kinematografii, kterou si Alonso po svém rafinovaně deformuje. ()

SpaceOdyseus 

všechny recenze uživatele

Meditativni film, ktery je na prvni pohled strasne staromylsky diky zvolenemu formatu obrazu a hlavne temer nehybne kamere, coz tvori zajimavy kontrast k sytym barvam, HD rozliseni a celkove cistote obrazu. Viggo Mortensen byla skvela volba pro hlavni roli, protoze to, co chybi v dialogu (kterych opravdu moc neni), dokaze velmi zajimave vyjadrit svym skvelym herectvim. Tento film rozhodne neni pro kazdeho, ale stoji za to, si k nemu najit cestu. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (3)

  • Viggo Mortensen (Gunnar Dinesen) se na filmu podílel nejen jako herec, ale také jako producent, skladatel hudby, spoluautor plakátu a korektor španělských, francouzských a anglických titulků. (eMeMko)
  • Původně měl být hlavní postavou Angličan. Později se tvůrci rozhodli, že by mohl být Dán a začali uvažovat o Viggu Mortensenovi. Po několika přepsáních se do scénáře začal vkládat i sám Viggo Mortensen, který poskytl spoustu nápadů a posléze byl i obsazen. (eMeMko)
  • Natáčelo se v Dánsku a také na území Argentiny. (eMeMko)

Související novinky

5. ročník Festivalu CINE ARGENTINO

5. ročník Festivalu CINE ARGENTINO

27.10.2016

5. ročník festivalu argentinského filmu Cine Argentino proběhne od 27. do 31. října 2016 v pražském paláci Lucerna. Tématicky a žánrově pestrý program nabídne výběr toho nejzajímavějšího z… (více)

Reklama

Reklama