Reklama

Reklama

Jauja

(festivalový název)
  • Česko Jauja, pozemský ráj (festivalový název) (více)
Western / Drama
Argentina / Brazílie / Dánsko / Francie / USA / Německo / Mexiko / Nizozemsko, 2014, 108 min

Obsahy(1)

V dávné minulosti se věřilo, že existuje bájná země hojnosti a štěstí nazývaná Jauja. Mnoho lidí podniklo riskantní výpravy s touhou tuto zemi nalézt. Je konec 19. století a dánský inženýr se společně s dcerou vydává s výpravou argentinské armády do odlehlých končin Patagonie za účelem civilizovat zdejší území. Dcera během jedné noci spolu se svým milým upláchne z vojenského tábora a rozhodne se hledat lepší život za horizontem rozsáhlé pustiny. Otec se proto vydává po stopách obou milenců s úpěnlivým přáním nalézt svou dceru živou. Jeho pouť se však mění v existenciální zážitek, který přesahuje čas i prostor. (Cine Argentino)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (24)

Mulosz 

všechny recenze uživatele

Já toho Alonsa uznávám, ví, co dělá, před cca 3 lety v Uherském Hradišti mi byl velmi sympatický, ale ty jeho filmy plné chladu a nulové vstřícnosti vůči divákovi fakt nepotřebuju. Až potud jsem je viděl všechny, žádný další od tohoto chlapa už nechci. Zajímavé srovnání by se mohlo nabízet s vítězným filmem v hlavní soutěži letošního MFF KV Kukuřičný ostrov. Oba filmy jsou založeny na krásných záběrech přírody, v obou se málo mluví, oba vyžadují spolupráci diváka a ne jen usazení se na křeslo a zírání na plátno. V tomto případě však Gruzie vs. Argentina 1:0, abych se držel vedlejšího tématu, který se letošním festivalem prolínal jako červená nit. ()

movie 

všechny recenze uživatele

Další Alonsova puristická, spirituální a značně minimalistická road movie oděná do hávu famózní kamery Timo Salminena (točilo se na starý filmový materiál, který Alonso sháněl po všech čertech a Salminem musel v některých záběrech často vycházet z dané délky jednotlivého kusu filmy, často např. od 50 vteřin a výše). Mortensen, který hraje kompletně v dánštině a španělštině, tu předvádí hodně naturistický výkon (pochopitelně bez jakéhokoliv vedení od Alonsa) a film je to obecně umírněnější než některé jiné Alsonsovy kousky. Určitě stojí za vidění už jen z visuálního hlediska. ()

Reklama

Jellini 

všechny recenze uživatele

Interpretačně otevřený film s ústředním motivem cesty a hledání, odehrávající se v krajině, kde vše lidské neúprosně vystupuje na povrch, je zachycen úchvatným způsobem, který mě osobně spíš než filmové záběry z přelomu 19. a 20. století (kdy "kouzlo" střihu ještě nebylo objeveno) připomíná dobové rytiny či dřevoryty. Každý záběr má v sobě totiž cosi elementárního až archetypálního sám o sobě, a návaznost záběrů, potažmo celý střih, tu není nijak zvlášť podstatný, tzn. spojením dvou záběrů tu nevzniká nová informace (v lecčems opak Bressona). Toto jedinečné uchopení však nevede k ochuzení divákova dojmu: diváka to naopak očišťuje od návalů, od přehršle současné vizuální a vizuálně-manipulativní kultury, která si zvykla se dívat, ale odnaučila se vidět. Těkžo říct, zda Alonso při tvorbě tohoto filmu vůbec z něčeho takzvaně vycházel, neb se ani vzdáleně nepodobá ničemu, co jsem dosud viděl (dokonce ani autorovým předešlým filmům, které v porovnání s Jaujou působí jako školní cvičení, jejichž směr autor nakonec zavrhnul, pravděpodobně pro jejich přilišnou doslovnost, he), a při hledání jakýchkoliv možných inspiračních zdrojů se přede mnou otevírá sice nekonečný, avšak prázdný vesmír. :-) Duch imaginace, který se zcela nečekaně objeví v druhé polovině filmu, může částečně připomínat literáty z Alonsova kontinetu Borgese a snad Marqueze; ale skutečně jen tou imaginativností, skrze kterou se tu spojí tři staletí a tím zmizí čas (a posléze se, očištěný, znovu vrátí). Formálně objevný film, jehož kvality závisí pouze na kvalitách diváka. :-) ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Jak zachytit nekonečnou rozlehlost stepi, jak vměstnat její šíři do filmového záběru? Jiný filmař by asi zvolil širokoúhlý formát a pohyblivou kameru, ne tak Alonso. Jako by vědomí nezachytitelnosti pouště vedlo autora k přesně opačnému postupu, vždyť neohraničenost prostoru a času se nedá zkrotit, dá se na ni však upozornit - a to právě postupem, kdy jsme nuceni sledovat jen jediný výsek univerza s vědomím, že celek a ještě větší krása než ta, na kterou se díváme, leží stále ještě vně. Nezachytitelnost nekonečného celku vždy nutila lidstvo si vybrat jediný statický úhel pohledu, jenž měl suplovat univerzum - a stejně tak filmař je nucen někam zapíchnout stativ. A co se týče prostoru, platí i pro čas - ten spolu s mladou hrdinkou v přeneseném smyslu přetéká přes své dočasné výseky v dějinách a nutí nás nahlédnout jeho/ její každou konkrétní inkarnaci jen jako přechodnou formu v širším celku. /// Čest Alonsovi a Salminenovi především za to, že jejich filmové obrazy jsou skutečně krásné a ne kýčovité, jak to mohlo velmi lehce dopadnout. ()

Mertax 

všechny recenze uživatele

Jauja byla riskem už od prvopočátku, neboť popisky filmu „Jeho pouť se však mění v existenciální zážitek, který přesahuje čas i prostor,“ či „metafyzický film o putování“ dávají jasně tušit, oč asi půjde. V hlavní roli se představil Viggo Mortensen, což mému pánoprstenovskému já stačilo jako hlavní kritérium, a na snímek odehrávající se v nekonečných krajinách Patagonie, kterým dělá společníka neutuchající vítr, jsem se vypravila. Jauja vznikla jako koprodukční dílo sedmi zemí. Velmi ztrhaně působící herec už jen matně připomínající ztepilého hraničáře Aragorna, který zde intenzivně hledá svou dceru, aniž by cokoli zajímavého řekl, prožil nebo ukázal, mě brzy deptá. Chvíli se nechávám unášet celkem poetickými záběry na krajinu a snažím se oprostit od stoupajícího hněvu k tvůrcům. Kupodivu se daří a v podezřele povznesené náladě pokračuji na další projekci. Gratuluji Alonsovi, že se dokázal vyhnout téměř jakékoli filmové normativnosti a že mou mysl naplnil podivnými výjevy jako voják masturbující v bažině. Jauja je zkrátka dalším z řady těžko uchopitelných a hodnotitelných snímků. [49. MFF KV] ()

Galerie (16)

Zajímavosti (3)

  • Viggo Mortensen (Gunnar Dinesen) se na filmu podílel nejen jako herec, ale také jako producent, skladatel hudby, spoluautor plakátu a korektor španělských, francouzských a anglických titulků. (eMeMko)
  • Natáčelo se v Dánsku a také na území Argentiny. (eMeMko)
  • Původně měl být hlavní postavou Angličan. Později se tvůrci rozhodli, že by mohl být Dán a začali uvažovat o Viggu Mortensenovi. Po několika přepsáních se do scénáře začal vkládat i sám Viggo Mortensen, který poskytl spoustu nápadů a posléze byl i obsazen. (eMeMko)

Reklama

Reklama