Reklama

Reklama

Jauja

(festivalový název)
  • Česko Jauja, pozemský ráj (festivalový název) (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Je konec devatenáctého století a dánský inženýr se společně se svou dcerou vydává jako projektant argentinské armády do odlehlých končin Patagonie, za účelem civilizovat zdejší krajinu a vymýtit vzdorující domorodé obyvatelstvo. Mladistvá dívka však během jedné noci spolu se svým milým otci uteče a rozhodne se hledat lepší život za horizontem rozsáhlé pustiny. Otec se proto vydává po stopách obou milenců s úpěnlivým přáním nalézt v nebezpečné krajině svou dceru živou. Jeho pouť se však mění v existenciální zážitek, který přesahuje čas i prostor. Tento Alonsův snímek, natočený v archaickém obrazovém formátu, je podstatně dějově popisnější než jeho předchozí počiny, zároveň si však uchovává vzdorovitost vůči normativním očekáváním a hbitě vyklouzává z interpretační doslovnosti. Jak se objevuje v jedné z prvních reakcí, jde o „metafyzický film o putování, u něhož je více podstatný samotný proces cesty, než to, jak začíná či končí". (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (24)

Mulosz 

všechny recenze uživatele

Já toho Alonsa uznávám, ví, co dělá, před cca 3 lety v Uherském Hradišti mi byl velmi sympatický, ale ty jeho filmy plné chladu a nulové vstřícnosti vůči divákovi fakt nepotřebuju. Až potud jsem je viděl všechny, žádný další od tohoto chlapa už nechci. Zajímavé srovnání by se mohlo nabízet s vítězným filmem v hlavní soutěži letošního MFF KV Kukuřičný ostrov. Oba filmy jsou založeny na krásných záběrech přírody, v obou se málo mluví, oba vyžadují spolupráci diváka a ne jen usazení se na křeslo a zírání na plátno. V tomto případě však Gruzie vs. Argentina 1:0, abych se držel vedlejšího tématu, který se letošním festivalem prolínal jako červená nit. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

V biografii se o Lisandrovi píše že :" Lisandro Alonso je bezpochyby nejoriginálnější osobností nové vlny argentinského filmu". A Jauja je přesně taková a ano, je to tak, konec a některé scény jsou pouze na naší fantazii....... ()

movie 

všechny recenze uživatele

Další Alonsova puristická, spirituální a značně minimalistická road movie oděná do hávu famózní kamery Timo Salminena (točilo se na starý filmový materiál, který Alonso sháněl po všech čertech a Salminem musel v některých záběrech často vycházet z dané délky jednotlivého kusu filmy, často např. od 50 vteřin a výše). Mortensen, který hraje kompletně v dánštině a španělštině, tu předvádí hodně naturistický výkon (pochopitelně bez jakéhokoliv vedení od Alonsa) a film je to obecně umírněnější než některé jiné Alsonsovy kousky. Určitě stojí za vidění už jen z visuálního hlediska. ()

Mertax 

všechny recenze uživatele

Jauja byla riskem už od prvopočátku, neboť popisky filmu „Jeho pouť se však mění v existenciální zážitek, který přesahuje čas i prostor,“ či „metafyzický film o putování“ dávají jasně tušit, oč asi půjde. V hlavní roli se představil Viggo Mortensen, což mému pánoprstenovskému já stačilo jako hlavní kritérium, a na snímek odehrávající se v nekonečných krajinách Patagonie, kterým dělá společníka neutuchající vítr, jsem se vypravila. Jauja vznikla jako koprodukční dílo sedmi zemí. Velmi ztrhaně působící herec už jen matně připomínající ztepilého hraničáře Aragorna, který zde intenzivně hledá svou dceru, aniž by cokoli zajímavého řekl, prožil nebo ukázal, mě brzy deptá. Chvíli se nechávám unášet celkem poetickými záběry na krajinu a snažím se oprostit od stoupajícího hněvu k tvůrcům. Kupodivu se daří a v podezřele povznesené náladě pokračuji na další projekci. Gratuluji Alonsovi, že se dokázal vyhnout téměř jakékoli filmové normativnosti a že mou mysl naplnil podivnými výjevy jako voják masturbující v bažině. Jauja je zkrátka dalším z řady těžko uchopitelných a hodnotitelných snímků. [49. MFF KV] ()

Kailo 

všechny recenze uživatele

Začátek filmu - kino narvané; polovina filmu - 3/4 sálu odešlo... Landscape záběry jsou nádhera, ale to se raději podívám na fotky, než na hodinu a půl upoceného zoufalství ve snaze naleznout magora převlečeného za ženskou. ()

Jellini 

všechny recenze uživatele

Interpretačně otevřený film s ústředním motivem cesty a hledání, odehrávající se v krajině, kde vše lidské neúprosně vystupuje na povrch, je zachycen úchvatným způsobem, který mě osobně spíš než filmové záběry z přelomu 19. a 20. století (kdy "kouzlo" střihu ještě nebylo objeveno) připomíná dobové rytiny či dřevoryty. Každý záběr má v sobě totiž cosi elementárního až archetypálního sám o sobě, a návaznost záběrů, potažmo celý střih, tu není nijak zvlášť podstatný, tzn. spojením dvou záběrů tu nevzniká nová informace (v lecčems opak Bressona). Toto jedinečné uchopení však nevede k ochuzení divákova dojmu: diváka to naopak očišťuje od návalů, od přehršle současné vizuální a vizuálně-manipulativní kultury, která si zvykla se dívat, ale odnaučila se vidět. Těkžo říct, zda Alonso při tvorbě tohoto filmu vůbec z něčeho takzvaně vycházel, neb se ani vzdáleně nepodobá ničemu, co jsem dosud viděl (dokonce ani autorovým předešlým filmům, které v porovnání s Jaujou působí jako školní cvičení, jejichž směr autor nakonec zavrhnul, pravděpodobně pro jejich přilišnou doslovnost, he), a při hledání jakýchkoliv možných inspiračních zdrojů se přede mnou otevírá sice nekonečný, avšak prázdný vesmír. :-) Duch imaginace, který se zcela nečekaně objeví v druhé polovině filmu, může částečně připomínat literáty z Alonsova kontinetu Borgese a snad Marqueze; ale skutečně jen tou imaginativností, skrze kterou se tu spojí tři staletí a tím zmizí čas (a posléze se, očištěný, znovu vrátí). Formálně objevný film, jehož kvality závisí pouze na kvalitách diváka. :-) ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Jak zachytit nekonečnou rozlehlost stepi, jak vměstnat její šíři do filmového záběru? Jiný filmař by asi zvolil širokoúhlý formát a pohyblivou kameru, ne tak Alonso. Jako by vědomí nezachytitelnosti pouště vedlo autora k přesně opačnému postupu, vždyť neohraničenost prostoru a času se nedá zkrotit, dá se na ni však upozornit - a to právě postupem, kdy jsme nuceni sledovat jen jediný výsek univerza s vědomím, že celek a ještě větší krása než ta, na kterou se díváme, leží stále ještě vně. Nezachytitelnost nekonečného celku vždy nutila lidstvo si vybrat jediný statický úhel pohledu, jenž měl suplovat univerzum - a stejně tak filmař je nucen někam zapíchnout stativ. A co se týče prostoru, platí i pro čas - ten spolu s mladou hrdinkou v přeneseném smyslu přetéká přes své dočasné výseky v dějinách a nutí nás nahlédnout jeho/ její každou konkrétní inkarnaci jen jako přechodnou formu v širším celku. /// Čest Alonsovi a Salminenovi především za to, že jejich filmové obrazy jsou skutečně krásné a ne kýčovité, jak to mohlo velmi lehce dopadnout. ()

sofiapetra 

všechny recenze uživatele

Jau au au. Chápu sice, že se Viggo snaží podporovat originalitu a hrát v nekonvenčních filmech, ale tohle byla přímo děsuplná, nekonečná nuda... ()

SpaceOdyseus 

všechny recenze uživatele

Meditativni film, ktery je na prvni pohled strasne staromylsky diky zvolenemu formatu obrazu a hlavne temer nehybne kamere, coz tvori zajimavy kontrast k sytym barvam, HD rozliseni a celkove cistote obrazu. Viggo Mortensen byla skvela volba pro hlavni roli, protoze to, co chybi v dialogu (kterych opravdu moc neni), dokaze velmi zajimave vyjadrit svym skvelym herectvim. Tento film rozhodne neni pro kazdeho, ale stoji za to, si k nemu najit cestu. ()

dozana 

všechny recenze uživatele

49.MFFKV - Jedním slovem nuda, krásný záběry přírody ale to je asi tak všechno. Ani Viggo Mortensen to nezachránil... ()

Pevek2 

všechny recenze uživatele

Metafyzicky zazitek, ne nepodobny tomu z Jarmuschova Dead Mana. Ten zavisi na krajine a jeji provazanosti se stavem duse, hledanim, osamelosti i rytmem samotneho, pro me vice mene archetypalniho filmu. Samotne zaberovani uplne novym zpusobem vytvari prostor. O cas se tu az tak nehraje, ale takhle udelany prostor jsem videl opravdu jen u toho Dead Mana. Navic jsem si jeste vetsinu filmu rikal, ze takhle jsem chtel uz jako dite natocit Vinnetoua :-) ()

wolfinek11 

všechny recenze uživatele

Nikdy se mi nestalo, že by z filmu odešlo takové množství lidí a to ještě na KVIFF. Ze začátku mi film nepřipadal špatný, něco se tam dělo, postavy mluvily. Což se o zbytku filmu říci nedá. Obsahoval zdlouhavé scény, které diváka víc a víc nudily. Záběry na skálu, louku, vodu, koně mohly být mnohem kratší. Když by se vystříhaly tyto zdlouhavé scény tak by film stál za to, ale hlavně by se už asi dal označit za krátkometrážní. Ale abych filmu jen nekřivdila, obsahoval krásné záběry z přírody. ()

eMeMko 

všechny recenze uživatele

Žádné úvodní titulky, jde se rovnou na věc, a to na debatu o koupi psa, podanou jedním statickým dlouhým záběrem. A v podobném duchu se nese celý film. Extrémně dlouhé záběry, hodně málo mluvení, a téměř žádné akce. Někdo by řekl, že se jedná o artový snímek, jiný zase, že je to totální nuda. Já bych řekl asi toto: Jauja není rozhodně filmem pro každého. Ve výsledku se však jedná o celkem povedenou one man show, tedy až na konec, který jsem absolutně nepochopil. Herecké výkony (resp. výkon) jsou skvělé, Viggo Mortensen opět nezklamal, zde ani jako herec, ani jako hudební skladatel. Škoda jen, že té hudby nebylo více. První hudební moment zazní totiž až v 80. minutě, další (a zároveň poslední) pak u závěrečných titulků. ()

Související novinky

5. ročník Festivalu CINE ARGENTINO

5. ročník Festivalu CINE ARGENTINO

27.10.2016

5. ročník festivalu argentinského filmu Cine Argentino proběhne od 27. do 31. října 2016 v pražském paláci Lucerna. Tématicky a žánrově pestrý program nabídne výběr toho nejzajímavějšího z… (více)

Reklama

Reklama