Režie:
Terry GilliamKamera:
Nicola PecoriniHudba:
Roque BañosHrají:
Adam Driver, Jonathan Pryce, Olga Kurylenko, Stellan Skarsgård, Joana Ribeiro, Jason Watkins, Óscar Jaenada, Rossy de Palma, Sergi López (více)Obsahy(1)
Toby býval idealistickým filmovým studentem. Jeho ztvárnění příběhu Dona Quijota, které natočil v malebné španělské vesnici, mělo obrovský úspěch. Ale to bylo kdysi. Z Tobyho se stal arogantní a cynický režisér reklam. Peníze a sláva ho změnily k nepoznání. A tak zatímco se ve Španělsku snaží dokončit natáčení nové reklamy, užívá si s manželkou svého šéfa. Poté, co se Tobymu dostane do rukou stará kopie jeho studentského filmu, vydává se na místo, kde před mnoha lety svůj opus vytvořil. Zjišťuje, že jeho tehdejší počin měl na obyvatele ospalé vesnice stašlivý vliv. Potkává starého pomateného výrobce obuvi, který se domnívá, že je Don Quijot a Toby jeho Sancho Panza. Toby se ocitá uvězněný v bizarních fantaziích starého pána. Rozlišit realitu od fikce je pro něj stále těžší. V průběhu svých komických a stále více surrealistických dobrodružství je Toby nucen čelit tragickým důsledkům filmu, který navždy změnil naděje a sny malé vesničky. Může Toby získat zpět svou lidskost? Může Don Quijot přežít své šílenství? (Bioscop)
(více)Videa (5)
Recenze (164)
Film, který je v současné době tak sledován, že se sem člověk pomalu bojí něco napsat. Těšil jsem se hodně, ale mám z toho smíšené pocity. Paralela hlavního hrdiny s Terry Gilliamem byla hodně dobrá a spousta orginalních scén a nápadů moc potěšila, jenže někdy jsem si připadal jak na tuctový americký komedii - opakované pádání, vývoj producentského páru ( Olga + Stellan ) od vážně napsaných postav na začátku k směšně jednajícím na konci jsem příliš nepobral. Terryho film je silný svým pojetím, kamerou, vedením herců, ale do celku se mu vloudily momenty, který můj pocit z filmu snížily. ()
Nečekal jsem mnoho, ba dokonce nečekal jsem víc, než jemný dotyk bláznosvství Terryho Gilliama se špetkou nudy, která se občas do jeho filmů vkrádá, ale výsledek byl jiný. Don Quijote je i pro mě velmi sympatický příběh, byť jsem tu bichli samozřejmě nepřelouskal. Láska, kterou Terry Gilliam k příběhu Dona Quijota chová a pocta, kterou mu vzdává, je cítit téměř z každého záběru. Příběh je v nadsázce a jemném humoru vystavěn tak, aby dal vyniknout kontrastu mezi dobou moderní a dobou Dona Quijote. A to je skvělé, lehce inteligentní, nikoli však pozérské. Zábavné, humorné, ale ne zcela absurdní. Vsadím se, že spoustu, možná i většinu diváků nebude tato kompozice nijak hluboce oslovovat, ale to už je daň za nevšední umění. Za mě výtka pouze malinko protahovanému konci, jinak to na mě působilo jako příjemné pohlazení na duši. 8/10 ()
Chápu překvapené a znechucené komentáře i hodnocení, tohle rozhodně není snadno čitelné dílo. Milionkrát přepisovaný scénář je znát, ovšem to podstatné tam zůstalo v míře vrchovaté - Gilliamova představivost a až dětinsky naivní fantazie, z níž nehodlá ustoupit. Co ho štve na politice, společnosti, dnešní době - všechno vložil do snímku. Určitě to není koherentní (respektive po jednom zhlédnutí v tom hlubší klíč snad ani nelze najít) a když od téhle podoby Dona Quijota trochu poodstoupíme, můžeme začít hledat nelogičnosti. Anebo se můžeme nechat fascinovat každou jednotlivou scénou, která hýří nápady a zábavou. Takovéhle filmy se zas tak často netočí a já jsem rád, že jsem se naplnění Gilliamova snu dočkal. ()
Jsem rád, že Terry Gilliam svůj opus dei konečně natočil. Jsem i rád, že jsem ho viděl. No a to je asi tak všechno, co bych k tomu asi chtěl říct. Žádný zázrak to prostě není. Co bych od Terryho taky vlastně měl čekat jiného, než filmový úlet. Abych ale nebyl jenom negativní, tak musím říct, že Adam Driver do své role docela dobře zaplul. Hrozně se mi líbila ta jeho postava, která je takovou nepřímou paralelou k samotnému režisérovi. Také i prostředí nemělo chybu. Španělsko má svoje kouzlo, o tom netřeba dlouze spekulovat. Filmařské řemeslo tu opět ukázalo, zač je toho loket, ale po příběhové stránce tu je více fantazie, než reality. Ale když nad tím po shlédnutí přemýšlím, tak co je vlastně ta realita? Vždyť to nevěděl ani Don Quijot. ()
„Je lepšie sa nevzpierať miestnym úradom.“ Šialenú situáciu okolo tohto filmu sledujem cca od konca 90-tych rokov, kedy Terry Gilliam začal nakrúcať svoj vysnený projekt s Johnnym Deppom a Jeanom Rochefortom. To, čo sa dialo potom (a čo zabilo celý film, ktorý v tej podobe, v akej bol zamýšľaný, de facto nikdy nevznikol), by vystačilo na samostatný dokument. A tak jeden taký aj vznikol. Videl som ho a bol s pribúdajúcimi minútami čoraz desivejší, mrazivejší a bezvýchodiskovejší. Rúhačsky som sa pýtal, či Terrymu nepomôže práve Depp, ktorý sa medzitým stal vďaka trhákovej sérii Piráti Karibiku jednou z najväčších hviezd Hollywoodu. Či bláznivému kamošovi so srdcom na dlani nepomôže zohnať prachy, sponzora, štúdio. Nuž... nepomohol. Johnny si išiel svojou cestou a nechal v tom Terryho samotného. Čo je ale pozícia, ktoré tomuto bizarnému tvorcovi odjakživa veľmi vyhovovala a skôr ho posilňovala, než aby by mu uberala síl. V roku 2018 film nakoniec šokujúco dokončil. Deppa vystriedal Adam Driver, Rocheforta Jonathan Pryce, ústredná zápletka sa značne zmenila, je tam plno sympatických sexi herečiek, plus mínus skvelá výprava a je to presne také čudné, zvláštne, absurdné a extravagantné, ako budete čakať. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (11)
- Pouhý den před zahájením festivalu na francouzské Riviéře rozhodoval soud, jestli se v Cannes bude moci promítat snímek. Portugalský producent Paulo Branco, který na filmu spolupracoval, totiž tvrdil, že mu patří práva. [Zdroj: IHNED.cz] (Duoscop)
- Celosvětová premiéra proběhla 19. května 2018 na Cannes FF. (Varan)
Reklama