poster

Straight Outta Compton

  • USA

    Straight Outta Compton

  • Slovensko

    Straight Outta Compton

Životopisný / Hudební / Historický / Krimi / Drama

USA, 2015, 147 min (Director's cut: 167 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • verbal
    ***

    Místopřísežně prohlašuji, že při psaní tohoto zvratku byla mimořádně krutým způsobem týraná zvířata a použité vulgární odpornosti okamžitě uvrhnou každého dosud nezkaženého předškoláka do morálního bahna a nenapravitelných psychických traumat. Čest HOMObázi, která se s tím jen snaží nepokrytecky a po bolševicku zatočit! *** V dobách, kdy se ještě negrům mohlo říkat negři, se skupinka vypatlaných, asociálních negerských kriminálníků rozhodla seknout s prodejem drog, a za utržené peníze si otevřít krutohustý recitační kroužek. Jejich oduševnělá, nesmírně sofistikovaná a dokonale se rýmující lyrika, složená z veselých příhod z dýlování a plná matkojebů, mrdání policajtů, kurvení štětek, kouření čuráků a jebání na justiční systém, který jim kdovíproč chudákům znemožňoval fetovat, prodávat krek a vzájemně se bez mrknutí oka vraždit, nakopla ostatní vypatlané asociální negry natolik, že ve dvaadevadesátém málem vypálili a vyrabovali celé Losí Andělice poté, co si ti zkurvení, rasističtí bílí policajti dovolili něžně se nepomazlíčkovat a nepoobjímat s ožralým a agresivním budoucím kriminálníkem Rodny Králem. Inu, kulturní fenomén je holt kulturní fenomén! Američtí soudruzi měli tehdy máslo na hlavě, protože si to tam z té Afriky sami natahali, a tak místo aby ty inteligentní, mírumilovné a skvěle asimilované spoluobčany vyexpedovali zpět pod bitch otrokáře na bavlníkové plantáže, rozhodli se je raději utolerovat xmrti. Načež přizdisráčská Evropa okamžitě chytla syfla, a tak tu dnes milujeme všechny ty eritrejské Usámy a je jen otázkou času, kdy to tu Čonkovi pod výstižnými gangsta pseudonymy jako Tupák, Ledová Briketa, Doktor Dement, Padesatikačka „more“ Džexn či Emsý Barevne Kovi rozjedou naprudko! Ultradrsnému Ledovému Kubíku patrně už to přednášení tolik nesype jako v dobách, kdy jsme se mezirasově tolik nenáviděli, a tak se rozhodl postavit si filmový pomníček. Ač je to pomníček morálně přinejmenším diskutabilní a Ledař se všemožně snažil udělat ze sebe a svých spolurecitátorů kůl negry, výsledkem je znožně natočené, přehledné a místy až mrazivé memento toho, co je to v těch ghettech za zasranou, vymaštěnou pakáž bez jakékoliv úcty k životu, kultivovanému soužití a civilizaci. Avšak naštěstí dle moderních geopolitických teorií za vše může ten zlý, zkostnatělý, fuj, fuj systém a jedinečným řešením v intencích všudypřítomného lidství je ten nebezpečný odpad s otevřeným srdcem, přátelsky a mile vychovávat neustálým pacifistickým omíláním zrapovaných edukativních manter jako „Choď do školy! duc duc Nekraď! duc duc Nefetuj! duc duc Nedýluj! duc duc Nevraždi! duc duc duc“ a to patrně do té doby, než slaboduché, primitivní zlo a nejnižší animální pudy konečně zvítězí nad láskou, humanitou a porozuměním. No nic, musím končit, než si s dávivým smíchem poprskám monitor a do ruda oplácám kolena…(14.10.2015)

  • T-pack
    *****

    Do kina jsem šel s tím, že většinu příběhu už znám a upřímně mě ze všeho nejvíc zajímalo, jak budou schopni tvůrci přenést to všechno na plátno. Šel jsem také obeznámen s tím, že zahraniční diváci si film maximálně pochvalovali ještě předtím, než se dostal k nám do kin, i jsem narazil na rozhovor s Michel’le o tom, jak z filmu vynechali bolestivou minulost Dr. Dre. Tohle opomíjení určitých kapitol je samozřejmě zčásti výsledek toho, kdo se na vzniku snímku především podílel, zčásti zkrátka básnická licence. A to jsem ostatně chvíli chtěl zahrnout do svojí kritiky, protože snímek například vůbec neukazuje období, kdy si šli Eazy a Dre po krku. Jenže když jsem si po zhlédnutí snímku čistě ze zvědavosti četl článek na stránce Grantland, ve kterém jsou obsaženy rozhovory jak s Jerry Hellerem, tak Ice Cubem, došlo mi, jak možná nepřesně film zachycuje historické události, ale jak výborně naopak pocity a vztahy postav, a jak přirozeně je skládá do přitažlivého snímku – a o to mi přece šlo v první řadě. Straight Outta Compton je zatraceně zábavnej biografickej snímek, s velmi slušným obsazením, ve kterém se drtivá většina herců podobá svým reálným protějškům a mnohdy jako oni i zní. Tracky N.W.A často doprovází scény, který hraničí s money shoty, což je naprosto zázračný u pecek starejch přes dvacet let. Krátkej sled dokumentárně laděných scén při titulcích jen upevňuje ten pocit toho, že šlo o příběh hodnej převyprávění a to samotný převyprávění se povedlo na výbornou. Má to atmosféru, má to koule… jestli něco, možná by to chtělo trošku sestříhat, přesto mi nepřišlo, že by měl snímek vyloženě hluchý místa. Ani se necejtim ovlivněnej mym vztahem k týhle muzice, když prostě chci dát tomuhle filmu plnej počet.(20.9.2015)

  • lamps
    ****

    Zkrátit stopáž o nějakých dvacet minut a jít hlouběji do psychologie postav, bylo by to za 5*. Film stojí na typologicky správně obsazených hercích a vynalézavé režii, která představuje takřka desetiletý dějový cyklus komplexně a cílevědomě, přičemž první hodina je zasazením příběhu do gangsterského a rasistického pekla, kde je zakázáno mít vlastní sny, přímo fantastická. Zbytek je už lehce rutinní recitace událostí a standardního životopisného motta "kdo koho víc podrazí", které ale stále nechybí autentický nádech kontroverzního byznysu a v závěru i slušná dávka emocí, takže spokojenost je určitě na místě a studio Universal si může hrdě odškrtnout další skvěle odvedenou prácičku ve svém historicky nejúspěšnějším roce... 85%(27.11.2015)

  • Kaluž
    ****

    „Eazy is his name and the boy is comin... straight outta Compton is a brotha that'll smother yo' mother and make ya sister think I love her. Dangerous motherfucker raises hell and if I ever get caught I make bail. See, I don't give a fuck, that's the problem. I see a motherfuckin cop I don't dodge him. But I'm smart, lay low, creep a while and when I see a punk pass, I smile...“ Pokud ve vás tenhle kousek pouličního umění rezonuje stejně jako ve mně, pak si Straight Outta Compton užijete dosyta. Pokud ne, pusťte si zase Jiřího Zmožka a dejte si odchod.(27.1.2016)

  • Shadwell
    **

    Existují tzv. černošské filmy o černoších pro černochy (podobně jako křesťanské pro křesťany), a tohle je podle mě jeden z nich, který se jakýmsi nedopatřením cpe do širší distribuce i pro bílý. Ten film není špatný, ale je to spíš těžký průměr než něco vyloženě úžasnýho nebo syrově autentickýho jako třeba Město bohů. Režisérsky je to bez sebemenšího rukopisu a velmi průměrný, tudíž i emoce jsou průměrný, a nefungují tu konflikty mezi postavami, největším záporákem se tu ukáže být nakonec nemoc, což o něčem vypovídá (vypovídá to o tom, že nejsme v gangsterce, ale v raperským biopicu, kde lidi neumíraj po tunách, ale taky o tom, že tvůrci filmu jsou mimo, když jim nefungují konflikty). Jako chápu, že FG Gray není Scorsese ani PT Anderson, ale když už zpracovávám takovýhle téma, musím k tomu přistoupit naplno se vším všudy, protože mezi diváky nebudu mít jen fanoušky GTAčka, ale i čtenáře Hudby ohně od Veselýho. Za další je ten film značně černobílý, kdy běloši jsou buď zlí poliši anebo chamtiví manažeři, přitom černoši jsou tu za naprostý deprivanty, který nejsou ochotný vyměnit ani sekundu času strávenýho s děvkama za pročtení špatně nastavených, resp. nedodržovaných smluv. Na jednu stranu je to celý takový trapně herojský, jelikož rapeři si to sami produkovali, na druhou stranu hrozně ublíženecký a ubrečený. Jinak řečeno zcela bez sebekritiky, kdy za koks můžou Kolumbijci a za AK-47 Rusáci, a černoši jsou prostě ve všem nevinně. Stopáž i ambicióznost filmu nahrávala tomu, aby před námi tvůrci rozjeli nějakou hlubší dobovou fresku jako Hříšné noci, ale výsledek je celkem mělký a taky dost vyměklý, kdy vyjma fuckování je ten film i přes R-rating dost krotkej. Ale je to škoda, protože potenciál tu byl – herecký výkony jsou kulantní, kostýmy a Raiders mikiny přesný, steadicamy samoúčelný, ale snesitelný, je tu potlačená osobní rovina (děti, milenky, manželky, čivavy) ve prospěch tý pracovní, což je vždycky plus, a vlastně i ta krotkost filmu je obhajitelná, kdy tvůrci evidentně chtěli ukázat skutečné lidské tváře skrývající se za jinak nekompromisním hiphopem, ale pořád z toho chtěli mít vážný drama, nikoli komedii.(1.10.2015)

  • - Spoiler: V skutočnosti Ice Cube nenavštívil Eazyho-E v nemocnici, ani sa nezúčastnil jeho pohrebu. Naposledy ho videl živého v klube v New Yorku pri zmierení. Chcel, aby posledná spomienka na neho bola pozitívna. (tarponko)

  • - Pri natáčaní filmu, Suge Knight zrazil autom dvoch mužov, pričom jedného zabil. Druhým zraneným bol herec Cle "Bone" Sloan, známy z filmu Training day (2001). (Mischino9)

  • - Film nese název debutového alba skupiny z roku 1988. (Punisher)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace