Nastala chyba při přehrávání videa.
  • PavelVanekArt
    *****

    Překvapení roku 2015 Straight Outta Compton Na jednu stranu si tenhle životopisnej film zaslouží ocenění Film roku 2015, ale většina z Vás asi ani nemá ponětí o co kráčí. Ulice kalifornského Comptonu bývaly jedním z nejnebezpečnějších míst v Americe. Právě tady, v místě, jehož život řídily drogové gangy a pravidelné policejní šťáry, se narodila pětice kluků, kteří odsud dokázali vypadnout. Ze své frustrace, nenávisti a naštvání se rozhodli vyzpívat. Stvořili žánr zvaný „gangsta rap" a skupinu N. W. A., která patří k nejkontroverznějším hudebním sestavám historie. Režisér F. Gary Gray o ní natočil nekompromisní životopisné drama plné skvělé muziky a ostrých textů.(oficiální text CinemArt) Mé obsáhlé vyjádření: ,,Naše umění je odrazem naší společnosti " N.W.A. Niggaz Wit Attitude. Negři s postojem. V roce 1986 se dalo dohromady pět niggaz kteří byli rádi, že mají co do huby a kde spát. Dr. Dre, Eazy - E, Dj Yella, MC Ren a Ice Cube. Denně byli šikanováni policií a to jen proto, že byli černí a narodili se v díře jménem Compton uprostřed Kalifornského ráje. V Comptonu neexistovala spravedlnost, jen policejní brutalita, zákon gangu a cesta z tohoto pekla ven vedla jen skrze vlastní píli a um. Proto se chlapci zčuchli dohromady a odstartovali hip hopovou revoluci, kdy svým skvělým a brutálně upřímným rapem donutili lid vyjít do ulic a změnit řád. A jak dle historie víme, povedlo se. A nebýt právě N.W.A, neexistuje rap tak, jak ho dnes známe. Na biografický film Straight Outta Compton jsem se strašně těšil, jelikož jsem o N.W.A četl hromady materiálů a i když jsem je poslouchal jen svátečně tak musím říct, že každý jejich song má světu co říct. Měl jsem obavy jak se s tím Gary Gray popere a jak přesně se to bude držet skutečných událostí. Narovinu řeknu, že jsem čekal něco jiného. To však nemění nic na tom, že se jedná o nejlepší biografický film co jsem kdy viděl. Jasně, Ray je super, 8 Míle taky a o Zbohatni nebo chcípni ani nemluvím. Ironií je, že nebýt N.W.A, neexistuje někdo jako Eminem, 50 Cent nebo Snoop Dogg, což jsou zakladatelé komerčního hip hopu. Herecky to bylo všechno na podtrženou jedničku, herci byli neskutečně podobní svým vzorům a slovník i slang seděl přesně do daných situací. Vizuál špinavého Comptonu byl nádherně ponurý a věřil jsem veškerou tu beznaděj. Líbili se mi repliky, které měli navodit 90. léta a ani tam bych nešetřil chválou. O soundtracku ani mluvit nebudu, snad jen to, že doprovodem byly ty největší hity N.W.A. Kýval jsem hlavou do rytmu, rýmoval s Ice Cubem, smál se jejich mothafuckin slovníku a v silném závěru jsem si i poplakal. Závěrem bych jen poukázal na to, kam to ti negři z postojem dotáhli jen díky tomu, že na sobě tvrdě makali. Devět alb, z toho 5 platinových, 4 zlatá alba, z toho jednou stříbrné. Ice Cube dnes hraje ve filmech (XXX, série Jump Street, všelijaké ujeté komedie), skládá nadále vlastní hudbu a věnuje se hlavně své velké rodině. Dr. Dre vydělal miliardy na sluchátkách Solo MonsterBeats by Dr. Dre a nadále pracuje jako hudební producent. Mimochodem, společnost AfterMath, kterou Dre založil po definitivním rozpadu N.W.A, dostala na vrchol Eminema, 50 Centa a Snoop Dogga. Momentálně je nejbohatší raper na světě. Eazy - E, zakladatel a ten, kdo skupinu finančně ze začátku podpořil, zemřel v roce 1995 na AIDS. 5* a.k.a 100%(12.9.2015)

  • xxmartinxx
    ***

    Pánové si o sobě vyprodukovali tenhle nekonečně dlouhý film, to je roztomilé! Nenapadlo by mě, že hláškami jako "Dre, jseš dobrej DJ, ale jseš moc velkej rebel!" a "Na ulici nás nečeká šťastnej konec" se bude ve filmech pohazovat ještě v jednadvacátym století... Kýč a patos hip hopu jede na maximum. Poslouchat beaty multimilionářů, který prodávaj svoje zážitky z mládí, čímž dělají z autenticity komoditu, se mi tu protiví. Ne že bych měl něco proti rapu, občas i něco poslechnu, mám ale problém s celou tou omáčkou okolo, a právě z ní je tenhle film. Sledovat tuhle zcela očividnou sebepropagaci a součást velmi dobře ošetřené mainstreamové obchodní strategie jako něco opravdového a tvrdého mi každopádně přijde legrační.(13.10.2015)

  • T-pack
    *****

    Do kina jsem šel s tím, že většinu příběhu už znám a upřímně mě ze všeho nejvíc zajímalo, jak budou schopni tvůrci přenést to všechno na plátno. Šel jsem také obeznámen s tím, že zahraniční diváci si film maximálně pochvalovali ještě předtím, než se dostal k nám do kin, i jsem narazil na rozhovor s Michel’le o tom, jak z filmu vynechali bolestivou minulost Dr. Dre. Tohle opomíjení určitých kapitol je samozřejmě zčásti výsledek toho, kdo se na vzniku snímku především podílel, zčásti zkrátka básnická licence. A to jsem ostatně chvíli chtěl zahrnout do svojí kritiky, protože snímek například vůbec neukazuje období, kdy si šli Eazy a Dre po krku. Jenže když jsem si po zhlédnutí snímku čistě ze zvědavosti četl článek na stránce Grantland, ve kterém jsou obsaženy rozhovory jak s Jerry Hellerem, tak Ice Cubem, došlo mi, jak možná nepřesně film zachycuje historické události, ale jak výborně naopak pocity a vztahy postav, a jak přirozeně je skládá do přitažlivého snímku – a o to mi přece šlo v první řadě. Straight Outta Compton je zatraceně zábavnej biografickej snímek, s velmi slušným obsazením, ve kterém se drtivá většina herců podobá svým reálným protějškům a mnohdy jako oni i zní. Tracky N.W.A často doprovází scény, který hraničí s money shoty, což je naprosto zázračný u pecek starejch přes dvacet let. Krátkej sled dokumentárně laděných scén při titulcích jen upevňuje ten pocit toho, že šlo o příběh hodnej převyprávění a to samotný převyprávění se povedlo na výbornou. Má to atmosféru, má to koule… jestli něco, možná by to chtělo trošku sestříhat, přesto mi nepřišlo, že by měl snímek vyloženě hluchý místa. Ani se necejtim ovlivněnej mym vztahem k týhle muzice, když prostě chci dát tomuhle filmu plnej počet.(20.9.2015)

  • Zeck
    ****

    Už jako teenager jsem poslouchal americký rap, pochopitelně i teatrálnější verzi v podobě gangsta rapu (který proslavili právě N.W.A.) a znal drtivou většinu postav, o kterých film vypráví. Byl jsem tedy perfektní cílovou skupinou mimo americká ghetta, pro kterou byl film určen a mohu snad konstatovat jen to, že se mi hodně líbil, i když hudební filmy z principu nesnáším a zfilmovaným biografiím skupin nebo zpěváků napříč žánry se vyhýbám úplně. Nostalgicky jsem si tedy zavzpomínal na všechny ty hity, které jsem strkal do discmana, na všechny ty propařené noci u San Andreas s naladěným rádiem Los Santos a ve výsledku byl zklamaný pouze jedinou skutečností. Tím, že se film nakonec věnoval pouze lidem okolo N.W.A. a nezabrousil i dál, zvláště když budoucí přední postavy rapu divákovi letmo představoval. To, že Eazy-E dojel na AIDS není žádná hrůzná novinka, takže jsem trochu trpěl, když se na place objevoval mladej Snoop Dogg, 2Pac (pár let poté zastřelen v autě, které řídil Knight) a jiné přední postavy amerického rapu v 90. letech, které stály ve středu doslova války v podobě East Coast vs. West Coast, ve které se Knight tady "hezky" vyznamenal a já jsem místo toho sledoval jen Eazyho postupnou nemoc s jasnou představou, co bude následovat. Trochu mi vadila i skutečnost, že scénáristé (zjevně díky dohledu stále žijících členů N.W.A na scénář) dokázali v pravém kontroverzním světle ukázat jen mrtvého Eazyho, který se nemohl ohradit a Ice Cubea s Dr.Dre vylíčili jako fér kluky, ačkoliv skandálů měli jak nasráno. To, že pak celý film věnují jemu je sice hezké, ale příště by místo sentimentálních gest měli raději ubrat na alibismu a pokrytectví. Film zároveň vypovídá o přístupu policie k negrům v ghettech a rovnou celé rasové problematice USA, takže má i sociální rovinu. Skutečnost, že jediná nominace na Oskara se pak objevila pouze pro komplet bílé scénáristy filmu, to byla taková vtipná facka celému poselství tohoto projektu. Zvláště Jackson hraje svého fotra tak přesvědčivě, že jsem chvílemi neviděl rozdíly, naopak mi přišel ještě víc cool než originál a rozhodně to nebylo jen nápadnou fyzickou podobou. 80%(26.1.2016)

  • Morien
    **

    (1001) Řekněme, že by mi nevadilo, že film předkládá v podstatě fiktivní verzi kapely, kdyby byl upřímný ve svém poselství a pevný ve filmařských kramflecích. A to on není. Prolog byl extrémně navnazující, ale poměrně brzy se ta iluze nekompromisnosti začala bortit. Celý film svírá podivná schizofrenie a projevuje se to na více úrovních. Na té nejširší nebo všeobjímající mi není jasné, o čem film vlastně chce vyprávět. Protože chvílemi (zhruba tak první polovinu) vypadá jako zajímavý a potřebný sociálně-politický příspěvek do debaty, která je v Americe horká dodnes a pořád přihořívá, protože když dělali svou hudbu a bojovali za právo ji dělat, byla jsem za film i za ně nejšťastnější. Potom tenhle aspekt úplně vymizí a zůstane jenom ten nejstandardnější biopic včetně obvyklých atributů jako je manipulace historie a libovolné vynechávání lidí přítomných reálným událostem, zapojení portrétovaných do výroby a s tím související pofidérní výběr zobrazovaného (smrt Dreho bratra nemá žádnou funkci vzhledem k vyprávěnému příběhu, ale přesto je jí dán prominentní prostor, kdežto například jeho mlácení partnerek je "cesta, kterou se filmaři rozhodli nejít") a mix pietní úcty a zuboženého zeslaboštění zesnulého člena, který se sám nemůže vyjádřit a za kterého jedná vdova. A přitom právě Eazy-E udává tempo celému výtvoru, je představen jako první a jeho životní oblouk supluje dramatický oblouk filmu. (A Jason Mitchell také podle mého předvedl zdaleka nejlepší výkon. Co si budeme nalhávat, když jel autem a koukal na bilboardy, tak mi i slzička ukápla, jak byl krásně smutný, ale zase skutečný Eazy-E byl prý spíš "fuck you" než že by ronil slzy, ach jo.) Na ten jeho oblouk jsou podivně roubovaná křišťálově vyčištěná promo videa pro Ice Cubea a Dr. Dreho, kulminující v doslovu a v tom, jaká videa se rozhodli o sobě na konec zařadit - je to až trošku legrační. O filmovém řemesle toho potom nemám moc co říct, protože film se formálně nijak nesnaží najít a vynalézt a ničím se nevymyká ze zažitých zvyklostí a obvyklostí. Konec se rozpadá, protože o hudbu už nejde a ústřední trio je od sebe izolované. Film ztrácí půdu pod nohama a tempo jde do kytek (viděla jsem jenom kratší kinoverzi a nedovedu si představit, že by dvacet minut navíc dokázalo všemu tomu potácení dodat řád, spíš bych řekla, že se to musí táhnout ještě víc, ale kdo ví), ačkoliv tvůrci měli šanci alespoň naznačit, že zpomalování a rozpad děje zrcadlí rozpad kapely a ochlazování vztahů. A právě jakákoliv absence sebereflexe a nadhledu znamená, že film si možná dobře vede jako produkt zábavního průmyslu, ale nemůže se prosadit v tom uměleckém.(4.9.2017)

  • - Keď v apríli 1995 zomrel Easy-E na AIDS, mal už sedem detí so šiestimi ženami. (swn)

  • - Producenty filmu jsou přímo členové skupiny Dr. Dre a Ice Cube. Ti byli přítomní u celého natáčení a dohlíželi na co největší věrohodnost příběhu. (Punisher)

  • - Spoiler: Eazy-E vo filme príde o dom kvôli nesplateným faktúram a v dôsledku podvodov Jerry Hellera. Podľa Phyllis Pollackovej mal ale Eazy-E v čase smrti približne 30 miliónov dolárov na svojom účte v banke. (swn)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace