Režie:
F. Gary GrayKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Joseph TrapaneseHrají:
Jason Mitchell, Corey Hawkins, O'Shea Jackson Jr., Aldis Hodge, Neil Brown Jr., Lakeith Stanfield, Paul Giamatti, Orlando Brown (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Ulice kalifornského Comptonu bývaly jedním z nejnebezpečnějších míst v Americe. Právě tady, v místě, jehož život řídily drogové gangy a pravidelné policejní šťáry, se narodila pětice kluků, kteří odsud dokázali vypadnout. Ze své frustrace, nenávisti a naštvání se rozhodli vyzpívat. Stvořili žánr zvaný „gangsta rap" a skupinu N. W. A., která patří k nejkontroverznějším hudebním sestavám historie. Režisér F. Gary Gray o ní natočil nekompromisní životopisné drama plné skvělé muziky a ostrých textů. (CinemArt)
(více)Videa (9)
Recenze (315)
Skvělý životopis jedné skupiny, z pohledu dvou jejich členů (a podle filmu, jsou vlastně ostatní skoro zbyteční). Režijně skvělé, casting perfektní (hlavně O'Shea Jackson Jr. si Ice Cuba prožívá perfektně), občas mě to i hudebně naladilo na jejich vlnu a skoro jsem měl chuť hodit něco po projíždějícím policejním autě (byla noc, balkon máme směrem na hlavní ulici... trochu gangsta, bro). Ve výsledku je tak škoda jen v úhlu pohledu, kdy viditelně dvě postavy jsou "nad ostatními" a i úplně závěrečné "smíření" mi přijde trochu zvláštní, vzhledem k chování některých postav během filmu. ()
Je příjemné konečně vidět životopisný film o kapele, kterou jsem poslouchal. Pro změnu dravý, svěží, opravdu zajímavý, vizuálně našláplý (ty motorky v ghettu ve zpomalenym záběru, mňam) a jelikož je tam hodně postav s vlastními problémy, tak po celou dobu zábavný. Přál jsem si, aby to neskončilo a my měli možnost sledovat osudy kapely a vývoj rapu dál a dál. Nutno přiznat, že producentský dohled všech zúčastněných je znát, takže dissování a házení na sebe špíny je hodně omezeno. Po celou dobu cítíte, že jsou to vlastně furt kámoši. Ale jako pozvánka na nažhavení youtube a sjíždění veškerých dobových materiálů to fuguje taktéž skvěle. ()
Místopřísežně prohlašuji, že při psaní tohoto zvratku byla mimořádně krutým způsobem týraná zvířata a použité vulgární odpornosti okamžitě uvrhnou každého dosud nezkaženého předškoláka do morálního bahna a nenapravitelných psychických traumat. Čest HOMObázi, která se s tím jen snaží nepokrytecky a po bolševicku zatočit! *** V dobách, kdy se ještě negrům mohlo říkat negři, se skupinka vypatlaných, asociálních negerských kriminálníků rozhodla seknout s prodejem drog, a za utržené peníze si otevřít krutohustý recitační kroužek. Jejich oduševnělá, nesmírně sofistikovaná a dokonale se rýmující lyrika, složená z veselých příhod z dýlování a plná matkojebů, mrdání policajtů, kurvení štětek, kouření čuráků a jebání na justiční systém, který jim kdovíproč chudákům znemožňoval fetovat, prodávat krek a vzájemně se bez mrknutí oka vraždit, nakopla ostatní vypatlané asociální negry natolik, že ve dvaadevadesátém málem vypálili a vyrabovali celé Losí Andělice poté, co si ti zkurvení, rasističtí bílí policajti dovolili něžně se nepomazlíčkovat a nepoobjímat s ožralým a agresivním budoucím kriminálníkem Rodny Králem. Inu, kulturní fenomén je holt kulturní fenomén! Američtí soudruzi měli tehdy máslo na hlavě, protože si to tam z té Afriky sami natahali, a tak místo aby ty inteligentní, mírumilovné a skvěle asimilované spoluobčany vyexpedovali zpět pod bitch otrokáře na bavlníkové plantáže, rozhodli se je raději utolerovat xmrti. Načež přizdisráčská Evropa okamžitě chytla syfla, a tak tu dnes milujeme všechny ty eritrejské Usámy a je jen otázkou času, kdy to tu Čonkovi pod výstižnými gangsta pseudonymy jako Tupák, Ledová Briketa, Doktor Dement, Padesatikačka „more“ Džexn či Emsý Barevne Kovi rozjedou naprudko! Ultradrsnému Ledovému Kubíku patrně už to přednášení tolik nesype jako v dobách, kdy jsme se mezirasově tolik nenáviděli, a tak se rozhodl postavit si filmový pomníček. Ač je to pomníček morálně přinejmenším diskutabilní a Ledař se všemožně snažil udělat ze sebe a svých spolurecitátorů kůl negry, výsledkem je znožně natočené, přehledné a místy až mrazivé memento toho, co je to v těch ghettech za zasranou, vymaštěnou pakáž bez jakékoliv úcty k životu, kultivovanému soužití a civilizaci. Avšak naštěstí dle moderních geopolitických teorií za vše může ten zlý, zkostnatělý, fuj, fuj systém a jedinečným řešením v intencích všudypřítomného lidství je ten nebezpečný odpad s otevřeným srdcem, přátelsky a mile vychovávat neustálým pacifistickým omíláním zrapovaných edukativních manter jako „Choď do školy! duc duc Nekraď! duc duc Nefetuj! duc duc Nedýluj! duc duc Nevraždi! duc duc duc“ a to patrně do té doby, než slaboduché, primitivní zlo a nejnižší animální pudy konečně zvítězí nad láskou, humanitou a porozuměním. No nic, musím končit, než si s dávivým smíchem poprskám monitor a do ruda oplácám kolena… ()
Existují tzv. černošské filmy o černoších pro černochy (podobně jako křesťanské pro křesťany), a tohle je podle mě jeden z nich, který se jakýmsi nedopatřením cpe do širší distribuce i pro bílý. Ten film není špatný, ale je to spíš těžký průměr než něco vyloženě úžasnýho nebo syrově autentickýho jako třeba Město bohů. Režisérsky je to bez sebemenšího rukopisu a velmi průměrný, tudíž i emoce jsou průměrný, a nefungují tu konflikty mezi postavami, největším záporákem se tu ukáže být nakonec nemoc, což o něčem vypovídá (vypovídá to o tom, že nejsme v gangsterce, ale v raperským biopicu, kde lidi neumíraj po tunách, ale taky o tom, že tvůrci filmu jsou mimo, když jim nefungují konflikty). Jako chápu, že FG Gray není Scorsese ani PT Anderson, ale když už zpracovávám takovýhle téma, musím k tomu přistoupit naplno se vším všudy, protože mezi diváky nebudu mít jen fanoušky GTAčka, ale i čtenáře Hudby ohně od Veselýho. Za další je ten film značně černobílý, kdy běloši jsou buď zlí poliši anebo chamtiví manažeři, přitom černoši jsou tu za naprostý deprivanty, který nejsou ochotný vyměnit ani sekundu času strávenýho s děvkama za pročtení špatně nastavených, resp. nedodržovaných smluv. Na jednu stranu je to celý takový trapně herojský, jelikož rapeři si to sami produkovali, na druhou stranu hrozně ublíženecký a ubrečený. Jinak řečeno zcela bez sebekritiky, kdy za koks můžou Kolumbijci a za AK-47 Rusáci, a černoši jsou prostě ve všem nevinně. Stopáž i ambicióznost filmu nahrávala tomu, aby před námi tvůrci rozjeli nějakou hlubší dobovou fresku jako Hříšné noci, ale výsledek je celkem mělký a taky dost vyměklý, kdy vyjma fuckování je ten film i přes R-rating dost krotkej. Ale je to škoda, protože potenciál tu byl – herecký výkony jsou kulantní, kostýmy a Raiders mikiny přesný, steadicamy samoúčelný, ale snesitelný, je tu potlačená osobní rovina (děti, milenky, manželky, čivavy) ve prospěch tý pracovní, což je vždycky plus, a vlastně i ta krotkost filmu je obhajitelná, kdy tvůrci evidentně chtěli ukázat skutečné lidské tváře skrývající se za jinak nekompromisním hiphopem, ale pořád z toho chtěli mít vážný drama, nikoli komedii. ()
║Rozpočet $28miliónov║Tržby USA $161,197,785║Tržby Celosvetovo $200,425,182▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA ║ Tržby za predaj DVD v USA ║ možno pre fanúšikov rapu dobré ale mňa to vôbec nechytilo, bez urážky a narážky až príliš tmavý obraz, dosť neprehľad v niektorých záberoch, som mal dosť veľký problém sa zorientovať, ktorý je ktorý /40%/ ()
Galerie (108)
Zajímavosti (82)
- Film vyšiel presne v ten istý deň, ako pred 25 rokmi EP skupiny NWA s názvom 100 Miles and Runnin'. (Real Tom Hardy)
- Pôvodne film vyšiel zo strižne v dĺžke 210 minút. Obsahoval aj scény, kde Dr. Dre bije novinárku Dee Barnes, Dreho postrelenie či scénu smrti jeho mladšieho brata. (Real Tom Hardy)
- Keď sa Ice Cube (O'Shea Jackson Jr.) sťažuje svojmu manažérovi, že nemá peniaze a musí sa postarať o svoje dieťa, v skutočnosti hovorí o svojom synovi O'Sheaovi, ktorý sa mu narodil v roku 1991 – inými slovami, O'Shea v danej scéne hovorí o ňom samotnom. (Real Tom Hardy)
Reklama