poster

Maska šílenství (festivalový název)

  • Rakousko

    Masque of Madness (Notes on Film 06-B, Monologue 02), A

Historický / Horor

Rakousko, 2013, 80 min

Hrají:

Boris Karloff (a.z.)
  • Jindrusa
    ****

    Záběry z filmů rozstříhané na prvočinitele ztrácejí svůj původní význam a Pfaffenbichter jim sestřihem do promyšlených a překvapivých sekvencí dává význam zcela nový. Vše důmyslně pojí se zvuky a hudbou a vytváří zcela nové filmové prostory a příběhy. Při sledovaná filmu pro mě bylo nezbytné, zcela se oprostit od jejich původního významu z dané doby a filmu a vnímat je jako nezabarvené puzzle, z kterých autor skládá svůj film. Uchvátila mě ta pestrost významů, které do nich vložil. Neustálým střídáním postav v různych prostředích, ale zároveň ve stejném filmovém prostoru, vytváří celou řadu bizardně vtipných scén, zobrazující v nových kontextech všemožná (dnes již klišé) starých filmů. Surrealistické, impresionistické rapidmontáže těsně provázané s psychodelickými zvuky jsou pak již jen lahůdkou navíc, kterou ale jistě ne každý snese.(11.7.2014)

  • Psema
    **

    Da fuck did I just see? Chápu koncept, ale jeho naplnění se daří jen decentně. Koncertní část výjimečná.(6.7.2014)

  • Marla Singer
    ****

    Pfaffenbichlerovu kolážovou poctu všem rolím jediného herce si užijete jen v pár vzácných případech: a) bezvýhradně milujete Borise Karloffa a už pouhá přítomnost jeho tváře na plátně vám stačí ke spokojenosti; b) viděli jste příliš mnoho starých filmů a jste závislí na kompilačních videích na YT; nebo c) baví vás obrazové a zvukové ataky v kině a zažíváte škodolibou radost, když během filmu postupně odejde přibližně polovina publika. ___ Norbert Pfaffenbichler pokračuje v dlouhé tradici vídeňského experimentálního filmu a střihově si hraje s podobností prostorů nebo prodlužuje shodné pohyby a gesta skrze nesouvisející scény a filmy. Volně přechází mezi klasickým a širokoúhlým formátem obrazu, černobílým a barevným / němým a zvukovým filmem a vzájemně provazuje do jednoho monologu dokonce i různé jazyky. Zpočátku jsou šílené experimenty s Karloffem v roli vědce i oběti groteskní (zastaralostí triků, ale i sestřihem a vznikajícími záměnami) a v zásadě nechávají zdání zastřeného, postupně se vyjevujícího děje, následně se ale forma rozpadá na obrazové smyčky a nápory ticha, křiku a pazvuků (během scény s opakováním Wehrmachtu odešlo i 20 lidí). Předpoklad děje popírají už samotné kapitoly, kdy se každá označí za první - jednotlivé scény na sebe hravými háčky navazují, ale z volného sledu událostí příběh nevzniká. ___ Ačkoliv je Karloff legenda hororu, Maska šílenství ho představuje také jako postavu melodramatu, animovaného filmu, gangsterky či jako komentátora dokumentu ze safari nebo postarší paní s rudou parukou. Střílí po sobě, hraje sám se sebou šachy, dohání se k šílenství, vystavuje se hypnóze a nakonec se zabije.(4.7.2014)

  • d.beseda
    ****

    Na této skvostné filmové koláži je znát, že režisér Pfaffenbichler je nejen výborným filmařem, ale i umělcem (studium na vídeňské Akademii užitého umění). Nejdříve se zdálo, že to bude oddechová podívaná. Diváci se občas neubránili salvám smíchu, zejména při někdy až groteskně působících stvůrách, ale do toho nečekaně vpadly halucinogenní obrazy smíchané agresivní hudbou ze které běhal až mráz po zádech. Není to film pro každého - opět se ze sálu odcházelo, ale ti co zůstali do konce ho ocenili potleskem. Nejsilnější stránkou filmu je rozhodně skvělý obrazový i zvukový střih se zajímavě a vtipně volenými dialogy. Opravdu vřele doporučuji všem filmovým fajnšmekrům. Mé hodnocení: 80%. MFF KV.(5.7.2014)

  • Vodnářka
    ***

    Pocta slavnému herci tak trochu jinak... Magická show nejrůznějších záběrů z několika desítek snímků mapujících částečně pár desítek let filmové historie a hlavně Karloffovy kariéry, sestříhaných do jakýchsi krátkých tematických scének. Dohromady však žádný děj nečekejte, spíše překvapivé, lehce černohumorné, dialogy nejrůznějších postav z nejrůznějších snímků. Černobílý, barevný, ať už ten střih sedí, nebo ne... Jen jsem se pořád nějak nerozhodla, jestli se jedná o geniální, vtipný a parodický úlet pro půlnoční projekci, nebo jenom po chvíli docela nudnou slátaninu béčkových hororů...(11.7.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace