poster

Krásná hašteřilka

  • Francie

    La belle noiseuse

  • anglický

    The Beautiful Troublemaker

    (neoficiální název)
  • Austrálie

    La Belle Noiseuse

  • Kanada

    La Belle Noiseuse

  • USA

    La Belle Noiseuse

  • Velká Británie

    La Belle Noiseuse

Drama

Francie / Švýcarsko, 1991, 240 min

Režie:

Jacques Rivette

Předloha:

Honoré de Balzac (povídka)

Scénář:

Christine Laurent
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • hirnlego
    *****

    Silný film zobrazující symbolicky tolik nevyřčeného. Podivný vztah malíře a jeho nahého modelu i silné pouto s jeho dřívější modelkou a současnou životní partnerkou, strach člověka z přiznání si svého vlastního já, touhu umělce jít svým výtvorem až za hranici lidského chápání, uchopit a zobrazit neuchopitelné a nezobrazitelné... Je toho tolik, co se v tomhle skvostu dá najít. Třebaže film má celé 4(!) hodiny, Jacques Rivette opět nedokáže ani na chvíli nudit (takže přestávka uprostřed filmu je vlastně zbytečná).(23.5.2006)

  • ledzepfan
    *****

    No-do psí kundy to mě poserte, ale tohle mě teda dostalo. Málokdy narazím na film objektivně tak strašně dlouhý, který by byl subjektivně skoro až krátký. Málokdy narazím na film tak statický a neakční u kterého mám ale pocit, že čučím na nějákou vysokorychlostní adrenalínovku. Málokdy narazím na "umělecký"(jakože z uměleckého prostředí) film, který by nebyl o osobnosti umělce(jeho egu, úspěších, divokém životě, prohrách, láskách atd..) ale skoro čistě jen o tvorbě (podstatě nezachytitelného a magického procesu). Nemůžu teda říct jak -a jestli vůbec- to může fungovat na diváka, který s tvorbou(tím spíše výtvarnou) nemá nic společného. Pravděpodobně i jisté procento "umělců" to nedocení plně(pač je to zaměřené výhradně jen na figuru a operuje to s pocity a myšlenkami, které např. v komerčním umění schází), ale mě to sedlo parádně. Má to(své) tempo, parádně vybrané herce, špetku vtipu, jistý druh napětí, přesnou režii...... No prostě-co vám budu povídat... Dobrý je to.(22.12.2013)

  • LeoH
    ****

    Pro mě především přesně vystižené zobrazení všední tvorby se vší přízemností, nezbytnou každodenní řemeslnou věcností, umíněným šmejděním po vyzkoušených cestičkách, nikdy neustupujícím ostychem, nejistotou stran procesu, cíle i smyslu, velikášskými žvásty vznikajícími z marných pokusů podělit se slovy o mlhavou představu, za čím vlastně jdu a proč, nabouranými vztahy, rozhodující rolí absurdních impulzů i nevyhnutelnými rozpaky nad výsledkem (nota bene když v sobě výsledek nějakým zázrakem něco má – vždycky jiné něco, než člověk čekal, nebudeme-li se bavit o sebevědomých géniích, což se v tomto filmu chvályhodně neděje).(19.8.2016)

  • Snorlax
    *****

    Až téměř Melvillovsky precizní snímek, který se nebojí dlouhých scén, jež mají co říci i beze slov. Piccoliho herectví je, jako vždy, uhrančivé. Tiše hovořící Birkin se propracovala z rolí sexbomb do podoby stárnoucí a rozumné ženské, která miluje umělce. Béart mě poprvé zaujala v Manon od pramene, zde opět využívá svých schopností hrát pohledem (netvrdím, že by mohla být náhradou za Annie Girardot, ale ta práce s očima je hodně podobná té Aniččině).(24.6.2012)

  • misterz
    ****

    Film o umení a vzniku jedného výtvarného diela na pozadí vzťahovej drámy, ktorý stavia na hereckej charizme ústredných postáv. Aj napriek tomu, že sa v podstate vo filme nedeje nič prevratné, žiaden vyšperkovaný príbeh, to na mňa po celý ten dlhý čas pôsobilo totálne podmanivo. Akoby som nebol schopný ničoho iného, len hltavo sledovať obe hlavné postavy - M. Piccoliho a E. Béart, ktorá sa tu nadôvažok väčšinu času promenádovala nahá, čo oko chlapa nesmierne tešilo :). Tiež tie dlhé, statické zábery na umelcovu ruku pri kreslení skíc a obrazov nemali chybu. Aj napriek tomu, že obyčajne trvali hrozne dlho mi to prišlo len ako chvíľa, pretože veľmi rýchlo som sa dostal do akejsi hladiny alfa, v ktorej som stratil pojem o priestore a čase. Neexistovalo nič, len štetec, papier a majstrova ruka, ktorá zázračne behala sem a tam, tvoriac tak nádherné skice. Mimo plátno bolo zase zaujímavé sledovať vzájomný dialóg oboch postáv a tiež ako sa postupne časom vyvíjajú a ako spolu spolupracujú, prípadne súperia. Asi najlepší film o umení čo som videl. 89/100(20.4.2017)

  • - Všetky kresby a maľby vo filme sú dielom francúzskeho maliara Bernarda Dufoura. (Georgei)

  • - Film získal Velkou cenu poroty na MFF v Cannes v roce 1991. (Snorlax)

  • - Neexistoval žádný předem daný scénář. Film se natáčel chronologicky a denní plán se odvíjel od toho, co se natáčelo den předtím. (Morien)