poster

Empire

Dokumentární

USA, 1964, 485 min

Režie:

Andy Warhol

Kamera:

Jonas Mekas

Hrají:

Andy Warhol

Producenti:

Andy Warhol
(další profese)
  • swamp
    ****

    -= Část tvorby budoucího pana pop-arta jsem zhlédl na výstavě s názvem 'Andy Warhol - Motion pictures' v pražské galerii Rudolfinum. Očividně někteří uživatelé nepochopili význam slov 'experimentální' či 'avantgardní umění', tudíž jsem se rozhodl počiny aspoň ohodnotit (více méně z uměleckého hlediska). =- Tady bych snad jen odkázal na obsah -- "Empire je němý černobílý film. Obsah snímku spočívá v osmi hodinách nepřetržitého a nesestříhaného snímání mrakodrapu Empire State Building v New Yorku. Zkrácené promítání filmu nebylo nikdy oficiálně povoleno; samotná nezhlédnutelnost filmu byla pravděpodobně Warholovým původním záměrem a důvodem, proč film vůbec kdy natočil." -- no nádhera. :) Ještě bych teda vedle zařazení do kategorie dokumentární rozhodně uvedl experimentální.(10.2.2009)

  • dwi
    *

    Hned zkraje se přiznám, že kompletní osmihodinovou verzi jsem neviděl. Jednalo se pouze o hodinový výňatek, který byl ve své době prezentován jako chuťka před dotvořením celého opusu. Pro obecné seznámení s materiálem to však bohatě stačilo, neboť sledovat v plné šíři jeden statický záběr na vrchol Empire State Building by i pro potencionálního sebemrskače bylo přeci jenom velké sousto. Onen hodinový úsek zachycuje budovu na přelomu pozdního večera a noci, kdy se nachází v mírné mlze a z černobílého materiálu vysvítá pouze osvětlená část. Ačkoliv Warhol k nasnímání použil kameru Auricon (umožňuje nahrávání zvuku přímo na film), výsledek je bez ruchů, hudby i komentáře, čímž se pro někoho může zvýšit sugestibilita tohoto monotónního experimentu.(14.2.2005)

  • honajz2
    *

    Ještě před Benningem a jeho staticky-poetickými záběry tu byl Andy Warhol, co natočil osmihodinový statický záběr na Empire State Building. Tak jako ok, záběr je to pěkný, postupný posun času (zrychlit to tak, aby to celé mělo dejme tomu třeba 10 minut, asi bych dal i 5*, ten přesun ze dne do noci na rozsvícenou budovu a ke konci filmu zhasnutou) je zajímavý, ale na osm hodin to diváka spíš složí. Tohle by si nedovolil ani Benning a to natočil Faces, což je snad nejpomalejší film v dějinách filmu. Jako jo, člověk si v téhle době v tom může najít konkrétní část a kochat se jí, avšak ve své době to nešlo tak, jako dnes, takže Warhol tohle tehdy mohl vytvořit snad jen proto, že v té době nikdo nedokázal natočit "nedokoukatelný" film, tak se do toho Warhol pustil. Za to má ode mě Empire 1*(13.2.2019)

  • vendysek
    *

    Zcela otevřeně lituji, že umění uměním dělá názor lidí s vlivem, popř. pohled undergroundera. Proč jsme to nezařídili tak, aby abstrakce měla měřítka? Proč jsme nevytvořili pro umění rámce? Jelikož by se z něho stal podřadný sport? Ne, protože je to nemožné. Je pro vás nějak podstatné podívat se na Empire? Ne, protože je to nemožné. Podívat se na část? Ano, tři vteřiny a hned můžete vykládat, že jste viděli popartdeco! A posléze to přejít.(8.1.2011)

  • -bad-mad-wolf-
    *

    Andy Warhol TROLOLO. Ponechávám jednu pietní hvězdičku, protože do hlavy Andyho Warhola pravděpodobně nikdo dost dobře neviděl a je vcelku zábavné pročítat si desítky různých interpretací, které si diváci vymysleli. Empire State Building, alias mrakodrap, který porazil Andyho Warhola. Na druhou stranu, Andy Warhol zase porazil diváka, což je onen důvod, proč k nulovému hodnocení neklesnu. Málokdo má odvahu stvořit něco, co nejspíše nikdy nikdo neuvidí celé a zároveň o nic nepřijde - protože je to prostě filmařský joke.(10.7.2011)