Reklama

Reklama

Dáma ve zlatém

  • Velká Británie Woman in Gold (více)
Trailer 1

VOD (1)

Dáma ve zlatém vypráví pozoruhodný skutečný příběh ženy, která se rozhodla dosáhnout spravedlnosti a za každou cenu bojovat o dědictví, které její rodině právem náleželo. Šedesát let poté, co byla za druhé světové války nucena utéct z milované Vídně, se Maria Altmannová (Helen Mirren) rozhodne získat zpět rodinný majetek, který jí byl zabaven nacisty. Patří k němu i umělecká díla nevyčíslitelné hodnoty, mezi jinými i slavný portrét Adele Bloch-Bauerové I. od Gustava Klimta, který se stal národním pokladem. Za svého právního zástupce si vybere ne velmi zkušeného, ale o to odvážnějšího, mladého muže Randyho Schönberga (Ryan Reynolds). Spolu se pustí do zdlouhavého a náročného soudního sporu s rakouskou vládou a Nejvyšším soudem USA, který se nakonec stane jedním z nejznámějších restitučních sporů v historii. (Forum Film CZ)

(více)

Recenze (216)

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Ohavné komentáre znudených dandy užívateľov, ktorí už všetko videli a nič nie je hodné pochvaly, užívateľov, pre ktorých sú komentáre plné bonmotov dôležitejšie než to, čo komentujú, ma znechucovali a dlho odrádzali od zhliadnutia tohto filmu. Aj ja dokážem začať napr. slovami "Ako Maria Altmann vymenila tetu za umývačku riadu". Portrét Adele Bloch-Bauer je však natoľko geniálny i na samotného Klimta (kto chce vedieť prečo, nech sa spýta), že som si ho napokon pozrel. Ten film chce evidentne riešiť morálne otázky (a vôbec nie jednoduché), prečo na nich neskúsiť odpovedať? Filmárčina je to slušná, dej napínavý, scenár miestami málo originálny a šablónovitý. Čo teda spomínané mimofilmové aspekty? V pani Altmannovej musela zovrieť krv, keď uvidela "visieť" svoju tetu v rakúskom múzeu. To isté sa stane Slovákom, keď navštívia stredoveké oddelenie Maďarskej národnej galérie a uvidia komentované prehliadky prezentujúce slovenské gotické oltáre ako "Ungarische Kunst". Ale čo s tým? V európskych múzeách je nemalé percento umeleckých diel, ktoré pôvodne patrili židom. Neviem si predstaviť, že by sa teraz všetko to európske kultúrne dedičstvo malo sťahovať do Ameriky. Respektíve viem, ale radšej na to nechcem myslieť. Morálka znamená i dostatočnú inteligenciu potrebnú na posudzovanie vecí v širších súvislostiach, čo pani Altmanovej (síce naštvanej právom) bohužiaľ chýbala. "Teta so mnou teraz poletí do Ameriky tak, ako som tam vtedy letela ja," hovorí na konci filmu. Strašne by ma zaujímalo, či by tá neuveriteľná Adele naozaj chcela opustiť krajinu, ktorá ju uctievala a stále uctieva ako národný poklad, hoci dobre vie, že bola židovkou. ()

tukomaster 

všechny recenze uživatele

Dáma ve zlatém působí dosti nesourodým dojmem. Na jednu stranu se jedná o typické soudní drama a na straně druhé o typické drama z počátku WWII. Slovo typické je zde velmi důležité, neboť obě dvě části příběhu jsou zkonstruovány podle těch nejběžnějších mustrů současné hollywoodské tvorby. Zprvu neřešitelného případu se ujme mladý právník(Ryan Reynolds) a společně s konzervativní Helen Mirren se vydávají čelit rakouské vládě v souboji Davida s Goliášem. To, že je snímek až směšně předvídatelný však není jeho hlavní slabinou (a asi by ani vzhledem k tématu nemohlo být), tou je pro mě velmi mizerná práce s postavami, kterou jsou až na postavu Helen Mirren totálně schematické (Katie Holmes, Charles Dance, většina postav z 'nacistické' části) nebo nedostatečně rozpracované (Daniel Brühl, Ryan Reynolds). Zatímco Daniel Brühl zde vystupuje jakožto postava bez jediného negativního rysu mající byť jalovou(chtěl jsem být opakem svého otce), ale alespoň nějakou motivaci, tak potom zápal a motivace Ryana Reynoldse mi nebyla jasná v půběhu celého snímku, čemuž asi také nepomohl stejný výraz tváře, který zde herec nasadil. Celkově se tak pro mě jednalo o těžko stravitelný hollywoodský polotovar, ve kterým mi chyběla alespoň nepatrná invence. Simon Curtis se zde ukázal jako velmi zručný řemeslník, ale právě ta pomyslná řemelsná preciznost pro mě udělala film naprosto iritující. Nejsem totiž ani přesvědčen, že tato knižní látka by byla dost nosná pro filmové zpracování. 35% ()

silentname 

všechny recenze uživatele

Rozhodne môžem povedať, že životopisné filmy, bývajú často zaujímavé. "Woman In Gold" nie je výnimkou. Myslím si, že ide o dobre zrežírovaný, dobre zahraný, dobre spracovaný film, ktorý nám ukazuje druhú svetovú vojnu a prenasledovanie židov v Rakúsku a súčasne príbeh Marie Altmannovej, ktorá chce získať späť to, čo jej právom patrí a čo nacisti jej rodine ukradli. Helen Mirren a Ryan Reynolds sú skvelí a dobre sa na nich pozerá a súčasne aj príbeh je napísaný veľmi solídne. Celkovo si myslím, že v roku 2015 sme mali obrovské množstvo dobrých životopisných filmov, a tak tam len tento priradím tiež. ()

Happens 

všechny recenze uživatele

Seriozní, na nic si nehrající snímek, co vypráví svůj tíživý příběh.. Osvěžující jsou vtipné maminkovské glosy. Zajímavé přiblížení restituční problematiky. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Tohle bude delší čtení: V reále proběhla celá lapálie kolem obrazu "maličko" jinak. Mám na mysli právní bitvu a celkovou angažovanost původní majitelky, která si šla tvrdě za svým. Žádné takové, jak to bylo ve filmu vykresleno, ale pal to čert. Náckové odcizili židovským rodinám v celé Evropě tolik uměleckých, drahocených předmětů, že já tleskám, kdykoli si je pozůstalé příbuzenstvo dokáže vyboxovat zpátky. A způsob, jakým toho docílí, je pro změnu naprosto ukradený mně. Odbočka do Bavorska : v okolí Mnichova mají v každé širší rodině dosud schován minimálně jeden umělecký předmět, který si tajně hýčkají a legálně jej nemohou střelit. V některém sklepě byl náhodně spatřen originál od Raffaela Santi. Dosud se hledá. Tak kde jsme?! K filmu: za Helen Mirren, kterou mám velmi ráda, dávám čtyři hvězdičky. Vykreslení nacistického tažení a tehdejší situace v zaskočených židovských rodinách bylo výstižné a názoru lidí, kteří našli klidný život za velkou louží, docela dobře rozumím. Vrátit se do Evropy po TOM VŠEM nastálo? ANI NÁHODOU! Stejný názor měl i Miloš Forman. Co se týče Klimtova obrazu, byla nehorázná rakouská prasárna, že si za jeden z hlavních národních kultů vybrali majetkově nevyspořádáný, doslova ukradený obraz a ještě se divili, že to někomu vadí. Takže i když je film vcelku vychýlený od reality, Rakušákům jej, se škodolibým úsměvem, srdečně přeju. :) ()

AlfaNumerO 

všechny recenze uživatele

[ČSFD projekce] Pokud to budu brát jako snímek nedržící se reality, dávám s klidem slabších 5* (v některých momentech se až moc tlačí na pilu). Jelikož ale na konci filmu vyskočí na diváka, že je to dle skutečného příběhu a přitom to hodně reálií skrývá a nevysloví, musím jít dolů. Jelikož mě problematika WW2 zajímá a nesnáším vše co je germánské, dávám slabší 4*, řečí procent 76%. ()

hansel97 

všechny recenze uživatele

Velmi kvalitně zpracované silné téma, které však mělo mnohem větší potenciál a proto tak ubírám body. Film působil velmi mdle a zachraňovat ho dokázaly pouze herecké výkony a vynikající vizuální stránka. Neuvěřitelně mě například bavil flashback o útěku Fritze a Marii z Vídně a také zakončení filmu, ale zbytek byl nudný. Nevím, jestli to šlo udělat dramatičtější. Přijde mi opravdu umění přenést do filmu záživně nudné soudní jednání, ale jelikož takové filmy jsou, tak se asi dalo něco dělat i ty. Díky bohu, že tam byla alespoň ta Helen Mirren. ()

Sofia 

všechny recenze uživatele

Spíše povedená televizní inscenace než kinofilm. Bylo to sympatické, ale celou dobu jsem se nemohla zbavit dojmu, že se hlavní hrdince zase tak nic strašného nestalo (před válkou rozhodně netrpěla materiální ani citovou chudobou a navíc stihla včas emigrovat), aby byla vůči Rakousku tak zahořklá. Soudní proces mohl být více vygradovaný, chybělo mi napětí. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Ohňostroj klišé, banality, rutinérství, stereotypů, kýče a parazitování na stokrát (a lépe) zpracovaných atraktivních tématech. Ovšem pozoruhodné na tom filmu je přinejmenším to, že opravdu dokonale navodil atmosféru konce 90. let, kdy se má odehrávat hlavní část jeho děje: ten film dokonce VYPADÁ jako by byl v roce 1998 natočený. :) ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Nejsem žádný velký fanoušek výtvarného umění, ale Klimtův obraz znám a tenhle případ si shodou okolností pamatuji také, protože mu byl věnován poměrně velký prostor i v našich médiích a ve spoustě lidí to vyvolalo mylnou naději, že jim náš stát vrátí některá umělecká díla, která nevratně prohlásil svým majetkem. Jenže......... . Woman in Gold ukazuje trnitou cestu za naplněním práva ve zdánlivě jasném případě, kdy se hlavní hrdinka na sklonku života staví nejen proti rakouské justici a tamním politikům, ale i proti démonům minulosti číhajícím na všechny Židy, kteří měli co dělat s nacistickou mocí. Filmu dle očekávání dominuje Helen Mirren, ale dělá to způsobem vyrážejícím dech, takže Ryan Reynolds, který jinak zahrál také velmi dobře, tu byl odsouzen jen do role statisty. Zatím jeden z nejlepších letošních filmů. 100% ()

luka4615 

všechny recenze uživatele

Další podceněný film? Ano, opět se potvrzuje, že na čsfd je většinou banda povrchních pozérů, kteří prostě nedokáží docenit kus skvěle odvedené filmařiny. Woman in Gold je až na pár momentů skvěle načrtaným dramatem, který se opírá především o historické základy a skvělém hereckém výkonu Helen Mirren a Ryana Reynoldse. Film patřičně graduje, má své emotivní chvíle, a až na pár občasných zádrhelů Vás skvěle vtáhne do děje. Film, který si zaslouží vyšší hodnocení než jen průměr. Speciální zmínku v mém komentáři si zaslouží "roličky" Daniela Brühla, Charlese Dance a Katie Holmes, kteří i na velmi malém prostoru odvádějí skvělý výkon. „I ask you only one thing, remember us. Take us with you in your heart and learn to be happy again.“ ()

seale 

všechny recenze uživatele

Zajímavý příběh o vyrovnání křivdy, silný závěr podtržený úžasnou hudbou (měla jsem odzbrojující pocit). ()

Handle 

všechny recenze uživatele

Už dlouho jsem neviděl nic tak úžasně nostalgického. Nádherný výkon Helen Mirren tomu všemu navíc dává třešničku na dortu. Krásný film, zbytečně podceněný. 4,5* ()

salisbury 

všechny recenze uživatele

Zlatá Adéla to je to oč tu běží. Autor Gustav Klimt je výraznou osobností světového malířství, čímž není myšlena bytová výmalba, ale konkrétně obrazová olejomalba, která je zkombinovaná s pracně naneseným plátkovým zlatem. Film je zaměřen na ožehavé restituční téma, kterému dokonale vévodí skvělá Helen Mirren bez jejíž přítomnosti by velmi rychle film ztratil veškeré pozlátko a nezachránil by to ani občasný pohled na slovutný obraz, o který se vede lítý boj. Procesní snímek neutíká, spíše občas se jak tulák nad ránem plouží, asi proto, aby divák měl přemíru času na pochopení celkové problematiky. Myslím, že po zhlédnutí nemám velkou potřebu vidět snímek znova, ale vím, že na portét Adele Bloch-Bauer bych se podíval v reálu velmi rád. ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Ťažko sa mi komentuje film po Big Bearovi s ktorým sme si už na viacerých filmoch sadli do nôty. Ku komentáru iných sa nevyjadrujem, je lepšie ich prehliadnúť. Zaujímam sa o holokaust a o každú historický doloženú udalosť, ktorá s holokaustom súvisí. A to je tento film. Ide o výborný film natočený podľa skutočnej udalosti. Upresním trocha historické fakty. Ústrednou myšlienkou filmu nech je veta z filmu, že umelecké diela, ukradnuté nacistami, sú poslední väzni 2. svetovej vojny. Maria Altmann uteká spoločne s manželom z Viedne (21-22.10.1938) po prirodzenej smrti svojho otca v júli 1938. Svojho manžela Fritza (boli manželmi 10 mesiacov) si Maria Altmann vyplatila z koncentračného tábora Dachau, keď jej brat prepísal továreň v Rakúsku do rúk arijských majiteľov. Hubertus Czerninský rakúsky investigatívny novinár pomohol odhaliť nacistickú minulosť rakúskeho prezidenta Kurta Waldheina a bol hlavným iniciátorom aj v prípade reštitúcie obrazov zhabaných Židom v Rakúsku, kde objavil rozhodujúce materiály o ktorých potom informoval aj Mariu Altmannovu v roku 1998. Žaloba na navrátenie obrazov v Rakúsku bola podmienená zložením sumy v hodnote 1% z ceny obrazov a tá bola 135 miliónov dolárov. Takéto peniaze, ale ani zaručený úspech nemali k dispozícii. Súdny dvor v Rakúsku rozhodol 16.1.2006. Ostatné udalosti uvedené vo filme takmer presne sa zhodujú z históriou. ()

Adasin 

všechny recenze uživatele

Není to zase takové nudné "peklíčko," jak se na první pohled zdá, vyloženě jsem se během sledování nenudila. Téma je sice dobré a poukazuje na určité věci, ale do celovečerního filmu mi připadá nevhodné, není tu nic, co by dělalo film výjimečným a pozvedlo jej nad ty ostatní, a navíc tady to flasbacky s nacisty spíš to zahraňují, než aby přidávaly něco navíc. Aspoň, že herci jsou fajn a díky nim se to dá v pohodě vydržet. Chvíli mi to připadalo jako typický film útočící hlavně na Oscary, ale ani se nedivím, že to nedotáhl ani na jednu nominaci. 5/10 ()

SaNcHeZ_cz 

všechny recenze uživatele

Historické drama s prameny v holokaustu. Simon Curtis nabízí v celku standardní drama s příjemným dobovým pohledem na situaci kolem jednoho z nejznámějších rakouských uměleckých klenotů. Solidní herecké obsazení v čele s Helen Mirren, příjemně atmosferický hudební doprovod a relativně střídmá stopáž dělají z tohoto dramatu relativně neškodnou a více než snesitelnou podívanou pro milovníky osobních dramat. Žádná revoluce se sice nekoná, avšak to co si Dáma ve zlatém předsevzala plní myslím bezezbytku. [70%] ()

MartinezZ 

všechny recenze uživatele

Nebylo to zlé, to vůbec ne, přišlo mi to jen dost pokrácené a sestříhané, abych se jako divák nějak sžít s postavami a buď jim fandit nebo ne. Krom jejich hlubokých a niterných proslovů, které asi měly odhalit jejich oddání se cestě k cíli, jsem totiž neviděl nic moc z té píle a času vložené do onoho dění. Párvteřinový sestřih různých pozic Ryana za stolem a titulek "Za devět měsíců", pak si párkrát sedli, pronesly další niterný proslov, porota rozhodla a finito. Ani mi nepřišlo, že by šlo o "zlatokopku", obraz získala, přála si jej nechat vystavený a pak jej prodala a on stále zůstal vystavený. Jako pěkně vychcaná baba by mi naopak přišlo, kdyby obraz prodala hned, jak ho nabyla a bylo by jí následně šumák, co se s ním stane. A že ho odvezla z Rakous mi také divné nepřijde. co by ho nechávala v zemi, která jí tak zklamala a nemá na ni nijak dobré vzpomínky? Celý film byla ale zpracovaný sice, jak už bylo psáno, profesionálně, ale nic z něj nevyzařovalo. Prostě byl sehnán námět a bylo nutné jej vytěžit. Byl vytěžen a bude po krátkém čase zapomenut. Je to docela škoda, protože Helen Mariu zahrála dobře, až mě ta baba s její vrtkavostí začínala štvát :) Film ze sorty "takových těch životních lidských příběhů", který krátce po zhlédnutí vyšumí, ale sám o sobě není špatný. ()

Související novinky

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

19.03.2016

Organizátoři Febiofestu přivítají jednoho z nejvýraznějších mladých evropských herců Daniela Brühla. Jeho dnes už světovou kariéru nastartoval německý snímek Good Bye, Lenin!, zahrál si i v hvězdně… (více)

Reklama

Reklama