Režie:
Philippe FalardeauScénář:
Margaret NagleKamera:
Ronald PlanteHudba:
Martin LéonHrají:
Reese Witherspoon, Arnold Oceng, Ger Duany, Emmanuel Jal, Corey Stoll, Sarah Baker, Thad Luckinbill, Femi Oguns, Victor McCay, Maria Howell, Joshua Mikel (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Film inspirovaný skutečnými událostmi brutální občanské války v Súdánu, která začala v r. 1983. Po vražedném vojenském útoku na vesnici v Jižním Súdánu si zachránilo život jen šest dětí. Nejstarší z nich, Theo, musí na sebe převzít břemeno vůdce a zavést děti, včetně své sestry Abital, do bezpečí. Překonali stovky mil napříč Afrikou, prošly přes tři nehostinné země, bez vody a jídla, aby se dostali do uprchlického tábora v Keni- do Kakumy. Čas všal plynul a naděje na lepší život pomalu bledla. Teprve po třinácti letech dostaly novou možnost opustit tábor a usídlit se v Americe. V Kansasu se setkají s Carrie Davisovou (Reese Witherspoon), která jim pomůže nejen začít život v nových podmínkách, ale otevře jim i svůj domov. (JOJ Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (194)
Hodně zajímavý snímek, ať už tématem nebo i zpracováním. Na začátku kruté válečné běsnění, potom boj dětí o život v nehostinné pustině, nekonečné čekání na letenku „do ráje“ a nakonec střet dvou zcela odlišných kultur, v mnoha ohledech velmi zábavně pojatý (telefon, led, prošlé jídlo...). Drama umně kombinované s komediálními prvky, konec trochu nereálný a předvídatelný, ale to nic nemění na celkově pozitivním dojmu ze snímku. A nesporné pozitivum je Reese Witherspoon v další „normální“ roli, sice jen "malé", ale snad se konečně blýská na lepší časy... ()
Prvá polovica filmu bola pre mňa oveľa zaujímavejšia a reálnejšia, ako tá druhá, ktorá sa už niesla čisto v americkom štýle. To ma dosť sklamalo. Aj napriek tomu, že Reese zapĺňa polku plagátu, vo filme príliš priestoru nemá, čo mne osobne príliš neprekážalo. Aj v tomto filme pre mňa podáva úplne štandardný, ničím špeciálny výkon. Zato k výkonom sudánskych súrodencov nemám výhrady, cítila som k nim nesmierne sympatie a súcitila som s nimi. Za veľké plus pokladám poukázanie na silu rodinného puta, preferované hodnoty a možnosť zamyslieť sa. Malo by sa natáčať viac podobných filmov, ktoré poukazujú na fatálnu odlišnosť vo svete. Je až neuveriteľné, že všetci žijeme na jednej planéte, s jedným spoločným názvom Zem, no pre každého z nás platia iné životné podmienky, uplatňujú sa iné princípy a hodnoty. Kiež by sme si tu všetci žili ako bratia a sestry, ale tak to proste nefunguje. S hodnotením bohužiaľ vyššie nejdem, druhá polovica filmu bola extrémne predvídateľná, prirodzené uveriteľné vyvinutie vzťahu medzi Carie a súrodencami som príliš nepostrehla (najprv žiadny záujem a odrazu si ich už nasťahovala k sebe domov) a vzhľadom na závažnosť vtedajšej situácie by v reále tento príbeh dopadol podľa mňa bohužiaľ o niečo horšie. ()
Dávno som nevidel film, ktorý by tak čisto, silno a bez sentimentu obhajoval rodinné hodnoty. A zároveň tak inteligentne, citilovo a s vtipom konfrontoval dve diametrálne odlišné kultúry. Dvojica scénok, kedy v púšti blúdiaci domorodci zapichnú do zeme dutú slamku, aby sa napili podzemnej vody, a o niekoľko rokov neskôr intuitívne zapichnú umelú slamku do MacDonald's kelímku, aby sa napili Coly, je TOP. Výborne napísané, zahrané i zrežírované. Bol som dojatý. Witherspoon predáva film plagátom, ale vo filme sa objaví až po polhodine. Hlavnú rolu tu má skupinka sudáncov, z ktorých minimálne 'ona' ani nie je herečka (čo nie je poznať). Produkčne pod záštitou Briana Grazera a Rona Howarda. [San Diego Film Festival] ()
Podľa mňa výborná vec. Protiamerické argumenty nie sú na mieste, veď tu ide o ťažký osud vojnou skúšaných Afričanov a ich problém adaptovať sa v pre nich novej civilizácii. Toto sa podarilo zobraziť veľmi dobre. Milá Reese Witherspoon takisto zapadla do deja tak, ako mala. Film nosí v sebe isté posolstvo a divákovi ho odprezentoval v najlepšej forme. ()
Logický kariérní postup frankofonního kanadského režiséra Philippe Falardeau do Hollywoodu bohužel znamenal tohle kýčovité uprchlické drama, které sice popisuje objektivně zajímavou a celkem pohnutou událost, ale utápí se v klišovitých scénách (scéna setkání bratrů v uprchlickém táboře s dlaněmi v písku byla doslova ukázková). Tvůrci záměrně staví proti sobě kulturní odlišnosti a z nich plynoucí dlouhou řadu paradoxů, pro mne byla ovšem největším paradoxem scéna s bílou americkou bezdomovkyní u kontejneru supermarketu, v němž pracoval Jeremiah, která klade logickou otázku - Spojené státy americké (potažmo naše civilizace) se nedokáží postarat o své vlastní občany v nouzi, proč se tedy dost pokrytecky snaží pomáhat uprchlíkům z třetího světa? Máme-li bezdomovce a ghetta plná sociálně vyloučených občanů, není naší morální povinností přes veškerou hrůzu událostí v Africe postarat se v první řadě o ně? Každopádně pohnutý příběh čtyř súdánských běženců si bezesporu zasloužil kvalitnější filmové zpracování, škoda, že se tvůrci nevyvarovali přemíry sentimentu... ()
Galerie (42)
Photo © Reliance Entertainment
Zajímavosti (8)
- Pri premiére na Medzinárodnom filmovom festivale v Toronte si film vyslúžil päťminútové standing ovation. (Arsenal83)
- Film je inspirován Ztracenými chlapci Súdánu (The Lost Boys of Sudan), což je označení pro skupinu více než 20 000 dětí, které osiřely ve Druhé súdánské občanské válce. Ta vypukla v roce 1983 a skončila až podepsáním mírové dohody v roce 2005. K vypuknutí konfliktu došlo záhy po skončení První súdánské občanské války, kdy se k moci dostal prezident Nimeiri a pokusil se v zemi zavést islámské právo šarí'a. (vesper001)
- Okrem amerického štátu Georgia prebiehalo natáčanie aj v Kanade, Keni a Juhoafrickej republike. (MikaelSVK)
Reklama