Skinheads (E07) (epizoda)

Dokumentární

Česko, 2015

Scénář:

Janek Růžička
(další profese)
  • Radko
    **

    Sčasti predstavenie skínov, no najmä ich obrana. Obrana v mene potreby dokázať svetu, že: "My, skinheadi, nie sme žiadni náckovia! Ani fašisti!" Definujú sa zhruba takto: nosíme martensky (originálna vysoká šnurovacia kožená obuv so špeciálnou podrážkou), tielka, máme na koleno vyholené hlavy, symbolické tetovania po tele, svaly, celá naša kultúra je veľmi drsná - hocikedy sa pobijeme. Neznášame fízlov, tvoríme jadro ultrafans futbalu a často k sebe túlime spotené, svalnaté, polonahé mužské telá. Pôsobíme jeden ako druhý. Uniforma nás spája, rovnako aj hlučná hudba. Ak sa nám zdarí byť otcami, trošinku vymäkneme. Tieto znaky a správanie skínov sú pomerne dobre známe. Priamo nepoukazujú na ideologické zafarbenie (sklony k uniformite, holým zostrihom a úcta k lídrom sú len náznaky). Vyslovene otravne v dokumente pôsobili predely so spomalenými nemými zábermi a hlučnou gitarovou znelkou. Len hlavné chýbalo. To, čo je spôsobilé určiť ich úprimný postoj vo vzťahu k rasizmu (tvoriaceho os nacizmu) a k iným témam (definujúcim fašizmus). Napríklad odpoveď na otázky, aký je vzťah účinkujúcich vo filme k Cigáňom, Vietnamcom, k prisťahovalectvu, k demokratickému zriadeniu, k otázke vodcovstva, k zavedeniu stavovského zriadenia, k militarizácii k nacionalizmu a k telesne postihnutým. Toto hlavné sa z filmu, ktorý mal ukázať, že skinheadi nie sú nacisti, divák nedozvie.(16.4.2015)

  • Sociopath
    **

    Skinheadi radi tancujú, nemajú radi benga, majú blbé prezývky a nevadí im uťahovať si zo seba. Ale prosím Vás... Chápem, že na tak krátkej stopáži je ťažké vyjadriť sa k problematike ale stejně očakávam viac než len také to "ehm, hm, chrrr-flus a kurwa fandím!". pretože výpovedná hodnota sa tým blíži asi k tomu, že "síce nie sme náckovia, ale tiež sme trochu pribrzdení". V 69-om by to bolo asi chytlavé a príjemne nenútené, dnes to však nestačí. Potešil papa Bukvičák a Zadkova partia, aj keď ich aktivity by mali miesto skôr v časti o hools. Škoda no...(1.10.2015)

  • Drom
    **

    To nejsou muklové, to jsou skinheads?! Tohle je skoro to samý jako díl o punku, jenom naplešato. Možná kdyby půlka dílu nebyla složená z vycpávkových zpomalených záběrů (které se teda mimochodem pro kameru podařilo naaranžovat tak pěkně, že se někdy i zdálo, že naaranžovaný nejsou), mohlo tam být i něco víc než pár základních informací. Třeba nějaká historie nebo kapely a současnost obecně. Namísto dalšího pouštěče desek (ty vole, punk ani oi se už v tej Prahe nehraje naživo nebo co?) a zavrhnutí white power skins. Asi bych měl dát vysoký hodnocení, aby autoři dostali napříště grant a mohli si najmout opravdovýho kameramana s kamerou, co nemá rozbitý zaostřování, ale mě na moje pitomosti taky nikdo nic nedá, takže dvě a nazdar.(28.5.2015)

  • SOLOM.
    **

    Tak tento díl zůstal dost za mým očekáváním. Sice se tu mluví o tom, že Skinheads nejsou jen rasisti, rádi poslouchají černou hudbu, atd…,ale ve finále se stejně moc zajímavého o této „subkultuře „nedozvíme. Nemám holé lebky nějak extra v lásce a určitě se to po tomhle díle nezmění. Každopádně mají chlapci velmi „zajímavé“ přezdívky – Nechtěl bych…!!!(27.4.2015)

  • mchnk
    ****

    Pro mě zatím nejlépe zpracovaná sonda do určité skupiny - Kmene. Pravděpodobně poprvé na veřejné televizi v ČR zazněla pravá definice kultury skinheads. Jak zde bylo trefně poznamenáno - od dob Landovy Bílé ligy s bílým jezdcem a skinheadského státu - se v ČR "skíni" zafixovali jako protiromští aktivisté a rasisté - v tom lepším případě. V tom horším si říkají radikálové a poslušně zvedaj pravici, když k tomu stádo vyzve. I když zúčastnění skinheads sami a s úsměvem na rtech tvrdí, že nejsou žádní beránci a násilí jim není cizí, přece jen je nutné je od českého pojetí skinheadství odlišit, což tento dokument skvěle podchytil.(16.4.2015)