poster

Sběratelka

  • francouzský

    La collectionneuse

Drama / Komedie / Romantický

Francie, 1967, 89 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • radektejkal
    ****

    Chtěl jsem si po celodenní práci (překlad katalogu spojovacích materiálů) zakouřit a podívat se na nějaký film s omezeným, minimálním nebo vůbec s žádným dějem. Vsadil jsem (celkem správně) na Erica Romera. Panák s likérem s echinaceou to ještě zaokrouhlil. A film? Neztratil se mezitím mezi tím. Kultura svádění (jako téměř vše) prodělala/prodělává v tomto století zásadní změny (není to v rozporu s tím, že Romerův film je z roku 1967 - pro někoho začalo 21. století prostě o něco dříve). Když chceme něco, děláme, že chceme opak toho; když považujeme něco za pěkné, říkáme, že je to škaredé; když něco víme, tak se na to ptáme. A potom se v tom ztratíme tak, že už nevíme co chceme, co je pěkné a co je vůbec žádoucí. A tak se z „laissez-faire“ a "dolce far niente" stává noční můra erotického marketingu a fantasmatického reálna. Pozn. 1: Pokud měl Adrien skutečně v úmyslu prožít dovolenou sám na venkově, aniž by cokoli dělal a na cokoli myslel, předsevzal si těžký, ba heroický úkol. Nakonec ho nesplnil, i když dostal druhou šanci. Pozn. 2: Zajímavá je volba typu hlavní představitelky (Haydée Politoff), jsou její široké boky místem, kde schovává svoji sbírku (včetně vázy a komíhajícího se zapalovače)? Vzpomínám si na jednu básničku galantní francouzské poezie ze 17. století, v níž žena (při přepadení) schovala do své nejtajnější schránky nějaké cennosti, a muž se zlobí, proč tam neschovala i vůz a potah.(17.7.2017)

  • Radko
    ****

    Dekadencia, nihilizmus, indolencia a áno aj starosvetská morálka. A keď sa zdá, že vplyv tradícií začína pôsobiť na nymfomanské správanie, vyvstane zrazu pochybnosť: nie je niekoľkodňová sexuálna abstinencia len pascou pre neskoršie úplné ovládnutie partnerových citov a vôle? Takýchto drobných úvah ponúka Rohmer v každom svojom filme za priehrštie. Navyše tak elegantným spôsobom, že až na výnimky ide o skvelé popozeranie toho typu, kde kvalitu filmu a jeho tému istí meno režiséra.(2.3.2009)

  • Karin.Kiss
    *****

    Radosť. Krásne čistá filmárčina. Pútavý slovný príbeh, zaujímavé charaktery, krásni ľudia a nádherná minimalistická kamera. Filozofické myšlienky o morálke zrkadľujúce život. Najčistejší dôvod konania, ktorým bola prostá nuda. Hlásim sa k rovnakým hodnotám: sloboda, sloboda, sloboda. Atmosféra, ktorá ma dostala. Radosť.(16.2.2019)

  • hygienik
    **

    Rohmer jakožto môj najnovší objav ma fascinuje 1. večnou témou (láska krása, sex a to okolo) 2. výbornými dialógmi, ktoré sú analitické až do špiku kosti a 3. zaujímavými/peknými hercami/čkami. Lenže v tomto filme bolo príliš ťažko intelektuálnych pseudoúvah, proste som sa v tom intelektuálne utopil. A anglické titulky výrazne prispeli k môjmu duševnému vyhoreniu v snahe pochopiť tento film.(2.5.2011)

  • Hisnuklusi
    ***

    Myslím si, že člověka může odradit od sledovaní docela nudná a mdlá první půlka filmu. Mně se to taky málem stalo. Ale říkal jsem si, že se třeba ještě nakonec bude něco dít. A nakonec musím zase uznat, že jsem rád, že jsem si počkal, protože se z toho vykřesala docela dobrá, řekl bych situační sranda. Psychologicky byl ten film taky docela v pohodě, člověk se sem tam určitě zamyslí. Navíc téma tzv sběratelky je podle mého názoru neuvěřitelně nadčasový nápad. I když ono v té Francii asi ani ne no, nevím. U nás pak ale zcela určitě. Protože v dnešní době je takových sběratelek jako much. Takže z tohoto hlediska určitě i příjemně aktuální na to, jak starý ten film ve skutečnosti je. Ale tu táhnoucí se mdlost a nevýraznost v celé té první půlce prostě prominout nelze. Lehký nadprůměr. Tři hvězdy jsou tak akorát. Kdybych chtěl nadržovat, dal bych 4. Problém by to jako zase takový nebyl. Ale nechci. Ps. Mně ta holka v roli sběratelky krásou ani herectvím zase tak moc nedostala.(7.9.2013)

  • - Sám režisér říká, že slang, kterým ve filmu mluví postavy je natolik bohatý, že některým dialogům nerozumí. (Hwaelos)

  • - Film byl zařazen do festivalového výběru v Cannes a tak režiséra Rohmera zviditelnil. (Hwaelos)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace