Reklama

Reklama

Zelený paprsek

Obsahy(1)

Zelený paprsek vypráví o pařížské sekretářce Delphin, která se chystá na dovolenou do Řecka, ale na poslední chvíli ji zruší, protože kamarádka, s níž měla cestovat, změnila plány. Co potom v jejím životě následuje, by se dalo označit jako těkání, v němž hrdinka zkoumá různé možnosti, jak by efektivně strávila svůj volný čas. Nízkorozpočtový film natáčel Rohmer na 16mm formát s minimálně připraveným scénářem a za přirozeného světla. "Předpovědět úspěch u diváků je přirozeně vždycky těžké. Například Zelený paprsek byl v kinech mnohem úspěšnější než mé ostatní filmy. Zrovna u něj bych to býval nečekal, protože byl záměrně natočen amatérsky a zčásti dokumentaristicky. Čili spíš něco pro specialisty a cinefily, myslel jsem si. Ale ne, zrovna Zelený paprsek měl větší úspěch než filmy, které mohly být v principu širokému publiku bližší." (Eric Rohmer) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (18)

prelud_ 

všechny recenze uživatele

„slnko / pozlátené a zelené / telá / piesok, kameň / nesmierne more — ako hora / príroda zviera – zelenina / ekológia – nenásilná, vegetariánstvo / askéza – odlúčenie / samota – dav / stretnutie / šťastie – náhoda / karty – horoskop / prázdniny – práca.“  Ku koncu roka 1983 napísal Éric Rohmer na lístok skupinu roztrúsených slov, ktoré reprezentovali kostru filmu. „Scenár“ by sa azda zmestil do vrecka nohavíc, spolu s účtenkou, nákupným zoznamom či vstupenkou do kina. Príprava filmu spočívala v rozhovoroch s protagonistami, Rohmer tak kolektívu a Marie Rivière, ktorá stvárnila hlavnú postavu, dal priestor a autorskú slobodu. Nízkorozpočtový film, nakrútený trojčlenným ženským štábom, bol zaznamenaný chronologicky na 16 mm materiál kameramankou Sophie Maintigneux. Je synkretizmom dokumentárnych postupov, symbolizmu, melanchólie a (auto)fikcie.   ~ celý text ()

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Rohmer tentokrát volně zadaptoval a do "dnešní" doby převedl méně známé dílo Julese Vernea (ani náhodou se nejedná o typickou verneovku), ve kterém je hlavní postavou žena, pasivně čekající na svého prince z pohádky, odmítající všechny potenciální nápadníky s tím, že prostě "nechce" - jenže ona ve skutečnosti chce, avšak bojí se, že by byla pouze využita a odkopnuta - a tak čeká dál, sleduje různá znamení (karty), čas od času se z ničeho nic rozpláče a vlastně není schopna normálně si užívat života. Na Rohmerově stylu mi asi prostě něco vadí - tady mi například absolutně nesedl snad půlhodinový rozhovor o vegetariánství hlavní hrdinky (zbytečnost). A je toho víc. Ale i tak stojí za vidění. ()

Reklama

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Osmdesátá léta se vypořádala s šedesátými řádným knockoutem, v šedesátých letech byly k nakousnutí i ošklivky, v osmdesátých letech se z šarmantních Francouzek staly omšelé šedé myši. Zelený paprsek je film o nudící se sekretářce, která téměř celou dovolenou řeší, kam pojede na dovolenou. K tomu dialogy, které bychom mohli považovat za banální, kdybychom za banální považovali život. ČT se tohoto snímku ujala někdy v devadesátých letech, kdy ji zachvátila móda ještě horší nežli ta osmdesátková, móda striktního odmítání teček na konci věty. (Viděno během Challenge tour Speciál 2015: Filmový lov.) ()

WillBlake 

všechny recenze uživatele

Rohmer věděl, že na to, aby popsal prázdnotu, nepotřebuje scénář popisující prázdnotu (skoro dokumentární forma pak ještě umocnila bezvýchodnost, se kterou se Delphin potýkala). Věděl, že těkavé hlavní hrdince musí do duše promluvit švédka z pláže a ne psycholog. Ale hlavně věděl, jak natočit nejbájnější a zároveň nejprchlavější happyend v historii letních filmů. Masterpiece z kategorie „love is in the air“. Sentiment není sprosté slovo. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Užívateľka hirnlego fajne vystihla dej, len podotýkam, že muži, ktorých návrhy hrdinka postupne odmietala, boli rečami aj výzorom buď machovia alebo latentní homosexuáli alebo nekomplikovaní, jednoducho pôsobiaci samčekovia. Jej unikanie z osídiel, navrhovaných takýmito typmi plne chápem. Keď sa vo filme objavil druhý nápadník a za ním temer všetci nasledujúci, nezdržali sme sa hurónskeho smiechu už len pri pohľade na nich. Dobové odievacie trendy ("zlaté 80.") k tomu - snáď nechtiac - prispeli. Veď si vezmite: tričká vzorne napasované do nohavíc, sieťované tielka odhaľujúce bronzové opálenie, rifle vyzdobené farebnými ozdobami a okolo krku nielen retiazky, ale aj prehodené pletené svetre v sparnom lete. Miestami neúnosne srandovné. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (1)

  • Natáčení probíhalo ve francouzských městech La Hague, Biarritz a Paříž. (Terva)

Reklama

Reklama