poster

Transdarinka

  • USA

    Tangerine

  • Velká Británie

    Tangerine

Komedie / Drama

USA, 2015, 88 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • F.W.Colqhoun
    ****

    Yeah, I know life is a bitch. God gave me dick! Sean Baker, vycházející hvězda amerického nezávislého filmu, se do širšího povědomí dostal nedávno prostřednictvím slušně obsazeného The Florida Project. Dva roky předtím ale natočil smartfounem, resp. několika smartfouny film, který efektivně civilně uvádí do prostředí, které touží navštívit každý - světa losangeleských šlapajících afro-transek. Opoužívanou šablonu "moment, kdy se osudy protnou", naplňuje natolik originálními charaktery, že divák klišé pohodlně přechází a cestou se dozvídá leccos užitečného, např. že BBBJ znamená bare back blow job, neboli (placenou) felaci bez prezervativu. V hříchu se setkávají arménský taxikář, který potřebuje nutně pokouřit černýho ptáka chlapovi s kozami (zatímco se doma žena s dceruškou a tchyní připravují echt-arménské Vánoce), ebenové krasavice Sin-Dee a Alexandra, jejichž mužné strniště nepřekryje ani nejfortelnější make-up, šlapající ošklivá Annie Hall, pasák, který v tom umí chodit a další figury, na které na české vsi nenarazíte. What have you done to her? You're not Chris Brown, bitch! Baker to niterně tragické trans-pinožení podává s lehkostí, humorem a nadhledem, s níž hlavní postavy nezáviděníhodný identitní úděl přijímají. Lehčí přístup kořeněný cool soundtrackem střídajícím hip hop, electro producenta alb Massive Attack Neila Davidge a klasiku, uvádí do lidského dramatu rozháraného LA obloukem. Místo aby dramatizoval, soustředí se na frašku všedního dne vysvalených šlapajznic, fušky, neplatící štamgasty, kuřby v automyčkách a, inu, lásky. Když no-home-video a štětkobraní všedního dne ve světle stroboskopů hasičských vozů vrcholí, uzříte, že ti chlapi jsou skutečně ženami a nikdo s tím nic nenadělá. What is this. / Its a pussy. / Get back my money and get the fuck out of my car!(1.7.2018)

  • Slarque
    ***

    Nasnímání iPhonem ničemu nevadí a k tomuto filmu vlastně dobře sedí. Přestože se tento film odehrává v Los Angeles na štědrý den, vánoční atmosféru tady rozhodně nehledejte. Většina postav mluví jako kanál, ale cokoliv jiného by vypadalo vzhledem k jejich sociálnímu statutu nemístně. Sice nechápu, proč do toho autor zatáhl zrovna Armény, ale nakonec proč ne. Celkově dobře udělaný nezávislý film, ale nijak zvlášť mě nezaujal.(3.7.2016)

  • venca163
    ****

    Po večeři jsem jel ještě takový klasický proscrollování programů, že už bych tu telku vypnul, vždyť je taky půlnoc, ale narazil jsem na tuhle parádičku a nemoh jsem to nedokoukat. Za mě mnohem lepší telenovela než všechny ty ordinace 100x jinak. Prostě se tam všemožně hádá a tahá za vlasy taková skupinka afektovaných drag queens. (70%)(25.3.2020)

  • silentname
    ****

    Veľmi iný film, kde to výrazne vidno aj v rámci scenára aj réžie. Veľmi uveriteľné, veľmi silné a veľmi naturalistický dizajn robí z filmu veľmi zaujímavý námet a funguje to veľmi dobre. Musím povedať, že je to rovnako aj veľmi dobre zahrané. Páči sa mi aký je film neustále špinavý, silný, nedáva si žiadnu servítku pred ústa a vznikajú tam vskutku zvláštne situácie... no súčasne je to asi aj to, čo pre mňa film robí skutočne len jednorazovou záležitosťou. Neviem si sám seba predstaviť vidieť tento film ešte raz. Napriek tomu, že som ho veľmi rád videl. Ale nie všetky filmy sú také, ktoré by človek potreboval vidieť viackrát. A tento tam ja rozhodne viem zaradiť.(1.11.2015)

  • honajz2
    **

    Takže se mi bohužel potvrdily mé obavy - Sean Baker zas tak dobrý režisér není a The Florida Project se mu povedlo hlavně kvůli Zabého kameře. Transdarinka je celá natočená iPhonem a díky tomu ten film vypadá jako nějaké home video. Na jednu stranu chápu účel, na tu druhou ty záběry byly většinou hrozné. A to proti točení filmu iPhonem nic nemám, protože takový Scott Barley s tím dokáže fakt neskutečné věci. Celkově mi ten film byl ale strašně protivný - postavy jsou všechny na zabití, kvůli kameře to i strašně nudí, soundtrack většinou je taky otravný (a navíc uřvaný) a nenašel jsem tam nic víc zajímavého. Vypadalo to, jak kdyby to točil Dupieux (a jeho filmy mě kromě jednoho neoslovily, spíš nudily) a bylo to i asi podobně "vtipné". Nakonec ani pořádně nevím, co mi Transdarinka chtěla říct. Že transky drží vždycky při spolu? Tak ok, no... Nebavilo mě to, nic mi to neřeklo a kromě celkem obstojného vedení děje a prvotního nápadu ani nemám co hodnotit pozitivně. Lezlo mi to spíš na nervy. 2*(13.5.2020)

  • - Film bol kompletne natočený na smartphone Apple iPhone 5S s anamorphickým adaptérom Moondog Labs. (ash99)

  • - Názov filmu bol vybraný ako referencia na farbu neba v Los Angeles počas západu slnka. (dwdb)

  • - Mya Taylor sa vyjadrila, že rovnako ako jej postava, aj ona pracovala v minulosti ako prostitútka. (dwdb)