poster

Úžasný mladík

  • Itálie

    Il giovane favoloso

  • anglický

    Leopardi

    (festivalový název)

Životopisný / Historický

Itálie, 2014, 137 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • radektejkal
    ****

    Nedávno jsem si říkal, že po malířích přijdou literáti a celá naše písemná historie se přetočí do virtuálních obrazů. Teď už ani Giacomo Leopardi není tím, za co jsme ho považovali a jak jsme si ho představovali, nýbrž je jakousi před-inkarnací Elia Germana. Ostatně, proč ne. Svět se tak stává uchopitelnějším, konkrétnějším, pro každého stejným či velice podobným. Pro mě, i přestože se mi film líbil, zůstává hrabě Leopardi především autorem "Operette morali", Morálních dílek, a "Pensieri", Myšlenek. A možná, když uvedu jednu (nahodilou) z jeho úvah (třeba O zemi a měsíci), vyloupne se nám jeho bytost v konturách ještě přesnějších a jasnějších, než ve filmu: "Luna: che mentre seguiti cosí, non ho cagione di risponderti... Nevím, proč bych měla (zemi) odpovídat na takovéhle žvásty a vzdávat se proto mlčení, na které jsem si přivykla. Když tak ráda (země) posloucháš klepy a o ničem jiném neumíš mluvit, nenamáhej se zbytečně, beztak ti nerozumím." (Překl. Zdeněk Digrin.) Další citace viz andrii ***, která je jako komentář naprosto postačující. Pozn.: Říká se nomen omen, u Leopardiho to ale neplatí (jako třeba u Palacha).(11.1.2019)

  • spotczek
    ****

    Zpravidla bývám zklamaná, snaží-li se filmaři převést literaturu na filmové plátno, protože každé médium vyžaduje svoje. Ale zde šlo především o život básníka, jehož dílo tu dotváří jeho obraz. V případě Leopardiho čistého, křehkého, vytříbeného ducha ošklivého, nemocného hrbáče, který (snad kvůli despotickému otci a svým nemocem) nevěřil ve štěstí a dobro. Jako u většiny poezie, ani tento film není akční, napínavý a dějový, není pro každého. Ale ta poezie v něm je, nejspíš i díky výbornému Eliovi Germanovi.(29.5.2017)

  • Kubin...
    *

    Mám ráději netradiční filmy, které úvadějí na scénu filmové kluby, než ty ptákoviny co se dneska promítají v kinech, ale tohle byla opravdu nuda, film bez jakéhokoli náboje, co by diváka vtáhnul do děje... Ne vše jde dobře zfilmovat, jako životopis v knižní podobně by to mohlo být i zajímavé, ale jako film. Věřím, že se autor snažil o autentičnost dané doby, aby např. divák pochopil poměry v tehdejší společnosti, což se mu asi dojisté míry povedlo, ale jako by zapomněl na to že točí film...(16.12.2014)

  • andrii
    ***

    Není bázlivé. /Ne/nechte /roz/bít srdce básnivé. Nevysvobozujte jej z té lásky zakletí, melancholie rozervanosti. Tudy vedou, kříží se nitky nejkřehčí, krásy i bolesti. Protější břehy, nejvzdálenější, nejbližší...Pro ty, co tuší, o čem píši černou tuší. Nechť poezie přinese více světla do šera života. Rajské věty z filozofické palety na bělostném papíře zaskvějí se, v mysli rozloží se, s duší identifikují se.(24.3.2017)

  • pakobylka
    ***

    Nadmíru křehké a převelice poetické, na druhou stranu nesmírně ubíjející ... zahalené všeobjímající melancholií s výrazně negativním podtextem - skoro jako by mně filmaři tloukli zádumčivé lyrické verše do hlavy kladívkem. Kromě toho - zápletka cíleně trčí na jednom místě, aby dokonale popsala veškeré útrapy neduživého básníka, uvězněného ve zlaté kleci rodičovského domu ... dokud jí to nepřestane bavit. Poté z ničeho nic udělá rekordní skok v čase v délce deseti let a představí hlavního hrdinu v docela jiném prostředí, aniž by jakkoli osvětlila cestu, která ho tam zavedla. Nicméně další nepříliš veselé osudy Giacoma Leopardiho jsou vylíčeny podstatně méně nezáživně, což mě - jakožto kulturního barbara s minimální potřebou poezie - smiřuje s ním i s jeho dílem ... 3,5*(11.1.2019)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace