Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Muzikálová romance od Rodgerse a Hammersteina, odehrávající se na pozadí války v Tichomoří, nabízí kromě osvědčené kombinace širokoúhlého obrazu, výrazných barev a sladkobolných písní také kritický pohled na rasismus.
Film byl po několik desetiletí dominantním zábavním masmédiem. Na počátku padesátých let se z něj ovšem stal pouze jeden z mnoha možných způsobů, jak trávit volný čas. Hollywoodská studia ve snaze zpomalit odliv diváků zvolila cestu ohromující podívané. Jako ideální žánr pro natáčení širokoúhlých technicolorových velkofilmů s bohatou výpravou se jevil muzikál. Záruku zvýšeného diváckého zájmu představovaly adaptace broadwayských her. Mimořádnému zájmu se ve čtyřicátých a padesátých letech, pokládaných za zlatý věk divadelního muzikálu, těšilo společné dílo textaře Oscara Hammersteina a skladatele Richarda Rodgerse. Filmového zpracování se postupně dočkaly všechny jejich největší hity: Oklahoma! (1955), Carousel (1956) i Král a já (1956). Bylo jen otázkou času, kdy se na plátnech kin objeví také Pulitzerem oceněný South Pacific, uváděný v divadlech ještě pět let po své premiéře v dubnu 1949. Podkladem rozmáchlého vyprávění, v němž se prolíná příběh mladého zamilovaného poručíka americké armády a naivní zdravotní sestry z Arkansasu, kterou až události druhé světové války a láska k zámožnému francouzskému plantážníkovi přimějí k přehodnocení jejích rasových předsudků, byla povídka ze sbírky "Tales of the South Pacific" od Jamese A. Michenera. Ten za druhé světové války jako voják sám sloužil v Jižním Pacifiku, a při psaní tudíž vycházel z vlastních zkušeností.
Režisér divadelní i filmové verze Joshua Logan se na jedné straně pokusil zachovat realistický rozměr předlohy natáčením v exteriérech (převážně na havajském ostrově Kauai), ale zároveň se z obavy, že dostatečně nevyniknou technicolorové barvy, rozhodl pro použití různých barevných filtrů. „Zalití“ obrazu fialovou, zlatou nebo červenou barvou mělo (zejména) během hudebních sekvencí vyjádřit atmosféru a podtrhnout emoce dané scény. Barevná přebujelost současně filmu inspirovanému skutečnými událostmi a odehrávajícímu se v přirozeném prostředí dodává lehce snový, nadreálný nádech. Výrazné barevné přechody však Logana nepříjemně zaskočily. Vzhledem k tomu, že většinou nešlo o výsledek postprodukčních úprav, nýbrž o efekt dosažený vložením filtru přímo před objektiv kamery, laboratorní úprava nebyla možná. Na přetočení filmaři zase neměli čas. Film měl být totiž v prvním kole uváděn ve své rozšířené, takřka tříhodinové verzi coby roadshowingové představení (pro běžnou distribuci posléze vznikla o čtvrt hodiny kratší verze). Data projekcí již byla stanovena a vstupenky se prodávaly. Zrušení nebo posunutí by znamenalo obrovské ztráty. Kritici, kterým vadila také přehnaná (leč z komerčního hlediska pochopitelná) opatrnost, s jakou se film drží divadelní předlohy, byli sice podobně rozmrzelí jako Logan, ale diváky film okouzlil. Až do premiéry filmu Za zvuků hudby (1965), zapojujícího realistické kulisy přeci jen o něco efektivněji, šlo o komerčně nejúspěšnější filmový muzikál od Rodgerse a Hammersteina. Mimořádný zájem neoslabilo ani znechucení jistého zákonodárce z Georgie, který občany amerického jihu v otevřeném dopise označil za hrdé a progresivní lidi, kteří ale rozhodně nemohou akceptovat míšení ras, které film údajně propaguje.
South Pacific je film s prostou milostnou zápletkou, humanistickým poselstvím a dominancí hudby nad spíše dekorativní obrazovou stránkou, která ovšem dokáže překvapit výmluvnými záběrovými kompozicemi. Jakkoli ale může v těchto ohledech z dnešního pohledu působit lehce strnule, z historického hlediska jde o velmi inspirativní příklad toho, na jaké kvality Hollywood před šedesáti lety (úspěšně) sázel ve snaze nalákat diváky do kin. (KRRR! 70mm Film Fest Krnov)

(více)

Recenze (6)

Slasher 

všechny recenze uživatele

Celkem úlet muzikál dle Broadwaye - je to šíleně přebarvený a plný "nukleárních" filtrů, obsahuje slušně infantilní songy a úsměvně teatrální milostný výměny, samozřejmě pěkně pohádkový ostrovní prostředí. Z toho Tichomoří za mě ale o chlup lepší Elvisova BLUE HAWAII. Vtipný je to stejně jako roztahaný a v hlavě utkví možná tak melodie Bali Ha'i. Kouzlo to ale má. Co tu podle mě chybí, je nějaká pořádně zvučná celebrita v obsazení. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tak jsem jej konečně viděl. Originál. Doposud jsem znal jen TV verzi z roku 2001. A je to jako téměř vždy. Originál je originál. Domorodky nejsou tak ošklivé :-), sestřičky v plavkách i v roce 1958 ještě stále připomínají krásky z pod kabin válečných stíhaček a bombardérů a ve filmu je použita skutečná PBY Catalyna. I ten soud je takový víc retro a má šmak. Rozhodně je to příjemný muzikál z trochu netradičního prostředí pacifického válčiště u nějž divákovi nejedna melodie utkví v hlavě. Já mám muzikály rád, a když říkám muzikály tak klasické. Né to (nechci být sprostý) co se dnes u nás za muzikály vydává... South Pacific řadím do klasiky. * * * * ()

danecek24

všechny recenze uživatele

16. Zlatý Glóbus za rok 1958 - nominace (3) - Nejlepší film (muzikál), Nejlepší herečka (komedie / muzikál) - Mitzi Gaynor, Objev roku (herečka) - France Nuyen ()

inutihar 

všechny recenze uživatele

Sice dobově stylové, ale jinak přeslazený kýč se smrtící délkou. Pokud nejste vysloveně příznivci starých muzikálů, je to z pohledu současného diváka prakticky nesledovatelné. Doporučuji raději původní knihu od J.A.Mitchenera. ()

Reklama

Reklama