Reklama

Reklama

Jak Bůh hledal Karla

  • Slovensko Jak Bůh hledal Karla (více)
Trailer

Obsahy(1)

Jak Bůh hledal Karla je provokativní dokumentární road movie o hledání Boha v současném Polsku. Průvodcem této tragikomedie je český dokumentarista Karel Žalud, tápající hrdina, který si během natáčení prochází po rozpadu manželství vlastní osobní krizí. Karel se zároveň nápadně podobá stereotypní představě Poláků o tom, jak vypadá typický Čech. A z toho přirozeně vyplývá řada mrazivě komických situací. Karlův převážně ateistický štáb navštíví masová setkání polských věřících, proniká do antisemitského Rádia Maryja. Konfrontuje polské kněží s vymítáním ďábla nebo se sexuálním zneužíváním v rámci církve. Zpovědi neunikne ani sám hrdina a průvodce filmu, jehož hledání Boha ve filmu vyústí spíše v hledání sebe sama. (Hypermarket Film)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (21)

Psice 

všechny recenze uživatele

Příliš jsem nepochopila, co mělo být cílem dokumentu - byl rozkročen do několika směrů a výsledkem jsou jen rozpačité dojmy. Dokument vychází z tvrzení, že jsou Češi nejateističtější národ v Evropě, což je samo o sobě klišé, které obvykle následuje otázka po tom, co to vlastně ateismus je a kdo jsou vlastně ti, kteří o sobě říkají, že jsou ateisté (to však dokument neřeší). Dále dokument vychází z předpokladu, že jestliže Polsko patří k jednomu z nejvíce katolickému národu v Evropě, pak právě tam nejspíš bude možno zažít přítomnost Boží na každém kroku. Motivem snímku má být hledání Boha, avšak spíš jsem z něj cítila senzacechtivost a utvrzení se ve stereotypech o Polácích a jejich víře v Boha. Do tohoto guláše je jako koření přimíchána návštěva Rádia Maryja, zfanatizovaná posluchačka rádia a setkání s protagonisty hry Klatba Teatru Powszechného - nechybí tudíž ani kauzy, ve kterých byli polští kněží obviněni z pedofilie. A kdyby ani to nestačilo, snad senzaci vyvolá „rozhovor“ s exorcistou. Za většinu protagonistů, kteří stáli před kamerou, mi bylo tak nějak trapno – zejména, když jim lidé upřímně odpovídali na tak intimní věc, jakou je jejich vztah k Bohu nebo na to, jak a kde Boha najít. Ano, kdo se alespoň trochu zajímá o dění v Polsku, tak je obeznámen s kauzami, na které dokument naráží, avšak ty už jsou v době uvedení dokumentu do kin vlastně dost vyčpělé (nepřináší nic nového a tudíž ani skandálního). Od režijního dua Klusák-Remunda bych tedy čekala víc – rozhodně ne něco tak povrchního, prvoplánového a vlastně i banálního. ()

K.I.N.G. 

všechny recenze uživatele

Aneb jak se čeští apoštolové ateismu vydali do čtyřikrát větší země hlásat svou pravdu a snažili se tamější obyvatele nenásilně a podprahově přesvědčit, že by měli přijat jejich bezvěreckou prázdnotu a frustraci a vzdát se svých po generace předávaných a pevně zakořeněných hodnot, za což sklidili patřičný posměch a opovržení. Ano, Polsko má svých problémů dost, ostatně jako kterákoliv jiná země, ale tady je mnohem zarážející ten problém, že dokument, který se to původně snažil zdokumentovat a uchopit, se postupně úplně ztrácel v tom, co chce vlastně zachytit, takže se nakonec musel uchýlit k lovu senzací. Vlastně bylo docela zábavné sledovat, jak se v tom ta banda tragédů plácá, proto asi za dva. ()

Reklama

Stegman 

všechny recenze uživatele

V tomhle poloinscenovaném dokumentu se vlastně jen ukazuje, že Češi nejsou ateisti (jak se tu tvrdí), ale "něcisti", neboli uznávají, že nad námi "něco" je (nebo může být), jen si to nespojují s tradičními náboženskými pojmy, jako je Bůh, atd. No a když k tomu přičteme, že se u nás moc nechodí do kostela nebo do jiných institucí, kde by se mluvilo o věcech, co nás přesahují, tak leckoho z nás pak to neřešené životní směřování prostě dožene... třeba jako to tady dohnalo Karla. Ve zbytku dokumentu je pak už jen těžkopádně natočené svědectví, že v Polsku to mají liberálové těžké. Což není zrovna něco objevného. Zkrátka jsou diváci celou dobu jen utvrzováni ve stereotypech, nic víc. Dá se tedy ten film vůbec za něco ocenit? Leda tak za (nechtěnou?) směšnost aktérů. __________ Karel o Polsku: "Kdybysme si tady dovolili s manželkou umělý oplodnění, tak prostě... by nás tady asi exkomunikovali, nebo co." ..... || ..... polský kněz a Karel: "Takže ty jsi nevěřící a nepokřtěný?" - "Áno, áno! U nás to jde." ..... || ..... Karel se snaží s polským knězem udobřit: "Já jsem si třeba bral ženu v kostele... jestli to je třeba nějakej >plus bod< pro mě." ()

Mlle odpad!

všechny recenze uživatele

Co je to za divnou módu – natáčet dokumenty o něčem, čemu vůbec nerozumím? Bohužel se s tím teď nějak roztrhl pytel, minimálně v Jihlavě (a v jihlavském výběru ČT). Nemohli by dokumenty (a ideálně i filmy) natáčet lidé, kteří jsou schopni dát dohormady alespoň jednu souvislou českou spisovnou větu? A pak také třeba aspoň jednu inteligentní myšlenku? Tihle lidé se cítí být etalonem vzdělanosti a správného světonázoru, který se rozhodnou vyvézt za hranice? ;) Nebo snad schopni pochopení vnímání druhého člověka? Asi jsou skutečně přesvědčeni, že je to všechno stejné jako u toho jejich piva i v posteli… Neuvěřitelná, křupanská úroveň, čnící svou výjimečností do propasti i v jinak v tomto směru dost poklesle ošoupaném, vypitém světě českých devadesátkových filmařů… Nedalo se nic dělat, musela jsem dokument zhruba v půlce vypnout kvůli vstupům natáčejících – na takovéhle projevy si můžu dojít do páté cenové ve tři ráno. Snad ještě seberu odvahu a vrátím se k odpovědím Poláků, které budou v této duo přestřelce nepochybně výrazně zajímavější. Remunda má už alkoholem (nebo něčím ostřejším) trvale zničenou schopnost výslovnosti. „Já tomu nerozumím,“ pronese Karel – tak u toho měli pánové zůstat a nechat to povolanějším… Btw patrně ne až tak nadarmo bylo jméno „Karel“ kdysi synonymem burana, ač genezi tohoto přirovnání neznám :) (V ženském rodě zastupovalo totéž jméno „Gábina“ – ani u něj netuším proč :) ) ()

Hamaradža 

všechny recenze uživatele

Asi pred dvoma rokmi nám Remunda na škole púšťal nedotočený, rozrobený film, konkrétne scénu s exorcizmom. S tou konkrétne som mal asi najväčší problém (Typicky Klusákovské tlačenie na pílu, pripomínajúce patetický záver Daliborka, či tie slabšie skeče Borata, z ktorého ako idioti vyšli dokumentaristi, nie farár). Trochu som sa preto obával výsledného filmu, vznikajúceho niekoľko rokov, kvôli produkčným problémom. Z výsledkom som však nakoniec prekvapivo veľmi spokojný, je uvedomelý, vtipný, ľahký a určite nie jednostranne natočený. Partička fiktívnych dokumentaristov-ateistov neprišla robiť hanbu do Poľska, ako sa tu niektorí vyjadrujú. Prišla sa iba pozrieť na zúbok cirkvi v Poľsku, ako i tomu, do akých oblastí života tamojším ľuďom zasahuje (politika, rodina, atď.) Súdi ich pritom (z pozície najateistickejšieho národa) iba na prvý pohľad - v skutočnosti by im radi pomohli, vidia krásnu krajinu s úžasnými ľuďmi, ktorá je zmietaná vo veľmi absurdnom období historického vývoja - keď má jedna skupina neobmedzenú moc, nedopadá to nikdy dobre. Vynechajúc scénu s exorcizmom mi pritom prišla väčšina scén úplne vkusná, dramaturgicky dobre poskladaná - akurát obsahovo nesmierne desivá. Snáď sa v nasledujúcich rokoch v Poľsku bude absolútna moc cirkvi oslabovať - a nie nepriaznivo ovplyvňovať aj situáciu v okolitých štátoch, napr. na Slovensku. "Ak ste prišli hľadať Boha, ste v nesprávnej krajine." ()

Galerie (8)

Reklama

Reklama