Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Únos dítěte z bohaté rodiny šel jako po drátkách, pohodlný život za tučné výkupné je nadosah, ale najednou se objeví komplikace… Příběh o nepoučitelném zloději, jeho slávě i pádu. Simon (Jean-Louis Trintignant) se právě dostal z vězení a nejprve se ukryje u mladé Janine (Daniele Delorme), která podlehne jeho šarmu. Následně se ale vrhne zpět "do práce": kontaktuje svého starého kamaráda Charlese (Charles Gerard) a bývalou ženu Martine (Christine Lelouch), která se však provdala za boháče. Simon před svým zatčením unesl malého chlapce a pak vydíral banku, kde pracuje jeho otec, aby zaplatila výkupné milion dolarů. Banka měla strach o svoji pověst u veřejnosti, a výkupné se rozhodla vyplatit. Simon si teď po svém propuštění dojde pro ukryté peníze. S nimi a s komplicem Charlesem se rozhodne utéct do USA, ale přitom záměrně zanechává stopy a indicie, že je jejich cílem Kanada. Tam je také již očekává policie. Jaké je ale překvapení obou zločinců, když se ke konci letu dovědí, že kvůli špatnému počasí nepřistane jejich letadlo v New Yorku, ale v Montrealu! ... Christine Lelouch a Jean-Louis Trintignant zde předvádějí svižnější a odlehčenější role, než na jaké jsme u nich byli zvyklí z jiných snímků. Množství neobvyklých detailů, nekonvenčních postupů či prolínajících se rovin drží diváka neustále v pozornosti, což z tohoto snímku dělá velmi zdařilé dílo evropské kinematografie. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (26)

Aky 

všechny recenze uživatele

Klasická franzouzská komedie ze zlaté éry tohoto žánru. Vtipné dialogy, nečekané zvraty, netradičně obsazená hlavní role. Jemný, inteligentní, všudypřítomný humor, žádná drsňárna, ale odlehčený nadhled. Trošku mi vadily hudebně baletní vsuvky, které dnes už působí rušivě a ubírají filmu při aspiracích na nadčasovost. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Jean-Louis Trintignant nikdy u nás nebyl taková hvězda, jako třeba Belmondo, nebo Delon, ale v mých očích se jim minimálně charismatem vyrovnal. A hereckými schopnostmi, svými úspornými gesty dokázal vyjádřit vše. A tady, v roli zábavného grázlíka, září naplno. Takové dramíčko o borci, který mistrovsky vyjebával s justicí, policií a naivními občánky. Lelouch to komponuje mistrovsky, kolikrát má příběh navrch nad divákem, udržuje si napětí a tajemství a takový únos chlapce z bankéřské rodiny a to, jak Lelouch nakládá s chronologií vyprávění je přímo scenáristický majstrštyk. Velmi dobrý film. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Oficiální text distributora je spoiler a ještě s chybou. Ten blb, který ho psal, by patřil na galeje. Ale k filmu. Lelouch si opět pohrává se střihem, potlesk si zaslouží i jeho kamera (zvláště scéna na nádraží, když policisté honí Simona). Tradičně důležitá je hudební složka filmu, v podstatném cameu se objevil jazzman a konferenciér Sascha Distel. Lelouch v kristových letech natočil mile vtipný a charismatický film. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Rošťák je již 19. filmem režiséra Claude Leloucha, který jsem viděl, a možná proto mě už tolik nepřekvapil. Lelouch se svým tradičním perfekcionismem přináší opět neotřele podaný kriminální příběh, v němž ze začátku mozaikovitý děj později vyústí do napínavých vyvrcholení, detailně rozvíjí jednoduchý děj v několika vrstvách, přičemž i gangsteři, lupiči a únosci jsou opět pojatí nesmírně civilně jako lidé se svými obyčejnými potřebami a starostmi. Lelouch přechází s obrovským citem mezi různými žánry, dává v další vrstvě zažít divákovi kulturní chvilku s hudebním vystoupením, stejně jako kousek politické reflexe, nabízí gangsterku,  dobrodružství, akci, romantiku, komedii i drama, aniž by při tom výsledek působil jakkoliv překombinovaně. Naopak s rámováním filmu pěkným baletním-gangsterským číslem udržuje Lelouch po celý čas jedinečnou podmanivou atmosférou, svými režijními a vizuálními nápady dodává filmu i pěkný umělecký nádech. Opět nechybí vynikající obsazení hlavních i vedlejších rolí, přičemž osobně bych zde vyzdvihl známého režiséra Yvese Roberta v roli policejního komisaře. Nemám prakticky žádné výtky a s nadšením jsem sledoval film po celý čas, byť ve srovnání s jinými Lelouchovými filmy 70. let (např. Dobrodružství je dobrodružství nebo Šťastný nový rok) nebylo to nadšení z mé strany až tak obrovské a Rošťáka k mým nejoblíbenějším režisérovým filmům (alespoň po prvním zhlédnutím) nezařazím. Volím tedy zatím pouze silné 4 hvězdičky. [85%] ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Podruhé to asi vidět nemusím, a dost dlouho jsem se do toho dostával, kvůli těm skokům v časových rovinách, ale pak jsem zjistil, že jde o hravou hříčku, k níž tohle patří. Včetně těch záběrů přes hlavy, detaily tam, kde bych čekal minimálně polocelek, a skoky v čase tak ústrojné, a přitom tak rychlé, až jsem žasnul (nejlepším takovým skokem je podle mne záběr na jeho holku, kde někdo nezúčastněně bokem řekne "Dvacet".) Škoda jen, že o některých postavách se nedozvíme, co se s nimi pak stalo. Jo, a taky je tu fajn ta rozverná hudba a scény v autě beze slov po obou vydařených akcích, plus jakýsi neskutečně silný Trintignantův optimismus, který vtiskl své postavě. Ale trochu mi vadilo, že obecně jsou zde charaktery postav posunuty blíže karikatuře, a přesto jsem si říkal, že ani tak by možná každý ze Simona tak nadšený nebyl, aby mi hned nezištně pomáhal, jak se zde právě děje. Jinak skvělá je scéna, kde moderátor rádia komentuje výběr filmů v kině, a na který asi Simon půjde. A když jsme u toho filmu, na který zajde Simon do kina - přijde mi, že pan režisér se pokusil postavit proti do té doby populárním vyštafírovaným gangsterkám právě tohle civilněji pojaté dílko. Jenom teda ten trademark - proč pivo bez pěny, mankote? ()

borsalino 

všechny recenze uživatele

Nenapravitelný zloděj Simon, alias Švýcar, sotva utekl z basy, už spřádá nový, mazaný plán, jak získat milión dolarů od banky. Unese syna jednoho z běžných úředníků banky a přes sdělovací prostředky zatlačí na banku, že pokud nechce mít malého chlapce na svědomí, tak ať zaplatí. Pak teprve začnou ty správné dějové eskapády. Jean-Louis Trintignant hrál někdy opravdu velmi přesvědčivě chladně, jindy se šarmantní lehkostí a mazaností protřelého recidivisty. Moc příjemné. ()

Kimon 

všechny recenze uživatele

Ano, ano, moc dobrý scénář a skvěle zahraný "Švýcar". Vše běželo přesně jako švýcarské hodinky, jen na konci se ty švýcary vinou počasí jaksi zasekly. Tohle je filmek podle mého gusta. Ale není to komedie, jak tady píše uživatel Aky, ... a označení zde na ČSFD coby dobrodružný jej dokonce deklasuje na úroveň nějaké bezduché slátaniny typu "Angelika a zase nějaký sultán". Já osobně bych označil tento film za žánr krimi. Ale pozor, děj se neodvíjí v prosté přímočaré línii a je tedy zapotřebí používat při sledování mozek. ()

dyfur 

všechny recenze uživatele

.....dve poznámky k filmu:1./ ak si režisér myslí, že budem sympatizovať s únoscom malého chlapca - tak sa mýli. To nie je Sympatický darebák  - to je vážne odporný zločinec. 2./ celé nudné, pomalé -síce nabité známymi hercami ,ale nuda ostáva.... čakal som viac..... ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Jean Louis Trintignant prerazil filmom Muz a zena z roku 1966, tu sa o5 stretol s Lelouchom /Muz a Zena, Zit a Uzit 1967, At zije zivot 1984/. Partnerku mu spravila Daniela Delorme a tematicky ide o nekonvencneho nepoucitelneho zlodeja v podani Trintignanta ajeho lasku k dame. Lelouch ako rejza nikdy nemal myslim strhujucu dejovu liniu, jeho filmy plynu pomaly, ale aspon nie su uspavajuce. Kamera na urovni, rezia tiez /Leloucha nejako extra nemusim, nikdy napriklad nenatocil moj mylovany zaner polizzioteschi, a pritom by to urcite zvladol s jeho talentom/ a ide o sympaticku pohodovu oddychovku : 85 % ()

Angelopul 

všechny recenze uživatele

Skoro typická francouzská krimi ze sedmdesátejch, tedy jedna z těch vybroušenějších s ultraprofesionálním Jean-Louis Trintignantem alias Švýcarem v hlavní roli. Film má vše, co bychom od něj očekávali, ale především perfektní zápletku, která nepodceňuje diváka a ani neobsahuje závažnější logické chyby. Nečtěte oficiální text distributora, pokud nechcete mít spoiler jako prase. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Netroškaří. Monsieur Noir. Šarádník, co /se/ rád strojí. Kyvadlový mistr her. Má pod dozorem, co má zůstat trezorem. Cestovatel s místenkou a časem. ()

blazir1 

všechny recenze uživatele

Slabé, velmi slabé. Nebavil jsem se... Spousta situací dětinsky naivních, v reálu by nemohla nastat. Místy to vypadalo jako by to režisér chtěl hnát do komedie ale pak si to zase rozmyslel. K tomu Jeanovo úsporné herectví, kdy se celý film tváří naprosto stejně - to jest jak kakabus nebo snad člověk co prodělal paralýzu lícního nervu, to taky nevylepšilo. Frantíci umí, o tom žádná, no ale i mistr tesař má někdy slabší chvilku.... ()

Rattlehead 

všechny recenze uživatele

Film, který vám dlouhou dobu může připadat nudný, ale až v závěru pochopíte jeho rafinovanost. Přesto nedám více než tři hvězdičky. ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Trintignant patří k mým vůbec nejoblíbenějším filmovým hercům, ale ani to nestačí k tomu, abych dal této průměrné a dost kostrbaté kriminálce lepší hodnocení než 3 hvězdičky. Jako by zde vzhledem k poněkud podivnému scénáři i jemu chyběla obvyklá jiskra a to cosi osobitě tajemného v jeho charismatu. ()

Související novinky

Zemřel herec Charles Gérard

Zemřel herec Charles Gérard

20.09.2019

Ve věku 92 let zemřel francouzský herec Charles Gérard. Gérard patřil mezi oblíbené spolupracovníky režiséra Claudea Leloucha (Dobrodružství je dobrodružství) a byl také blízkým přítelem herce Jean… (více)

Reklama

Reklama