Reklama

Reklama

Filmová lázeň

  • USA Film Spa (festivalový název)
Trailer

Obsahy(1)

Historie padesáti ročníků Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, který se poprvé konal v roce 1946, své padesátiny však díky zvratům a dramatickým událostem 20. století slaví až o 19 let později v červenci roku 2015. Dějiny festivalu mapuje režisér Miroslav Janek ve spolupráci s dlouholetou programovou ředitelkou Evou Zaoralovou, která rozmlouvá s některými pamětníky dávných ročníků. Dosud neviděné dobové archivy, perličky z neznámé minulosti, rozhovory o filmech, hostech a zákulisí představují v různých obdobích zcela jiné tváře festivalu. Jak se postupně vyvíjel jeden z dnes významných áčkových festivalů, jehož velký kus historie se odehrával v zajetí politických manipulací a pokryteckých hesel? Karlovarský festival, jak ho dnešní filmoví fanoušci neznají. (Aerofilms)

(více)

Recenze (13)

Matty 

všechny recenze uživatele

Rychlý, zábavný a povrchní průlet festivalovou historií. Skutečným pokladem jsou Momenty filmového festivalu s improvizujícím Horníčkem. Z prvních let mnoho materiálu není, za normalizace se ve Varech zřejmě dělo stejně málo jako ve zbytku republiky a záběry křenících se celebrit, v jejichž zastávku na propagačním turné se festival v posledních letech změnil, byly již v různých dokumentech recyklovány nespočetněkrát. Politka a zahraniční hosté měli stejně vždy větší váhu než filmy a jejich recepce. Vím, že je to do opovážlivě zjednodušené a z kontextu vyjmuté shrnutí sedmdesátileté historie velké filmové akce, ale takto Jankova kronika vybranými záběry a volenými tematickými akcenty vyznívá. Také vzpomínající pamětníci řeší spíše to, že Brousil chodil v zimě v létě obtočený šálou a že se díky festivalu dostali k podpultovému značkovému koňaku. Střízlivý hlas filmových historiků zaznívá jen okrajově a svou snahou jít k podstatě věci vlastně trochu rušivě kontrastuje s celkově ležérně nostalgickým (ostalgickým) tónem dokumentu. ČT teď na pár let bude mít na začátku července čím zaplnit jeden večerní programový blok, ale divák toužící poznat a pochopit karlovarský festival v souvislostech zůstává odkázán na jiné zdroje (začít může Ebenem komentovanou rekapitulací uplynulých let ze zahajovacího večera letošního ročníku nebo příspěvkem od JIndřišky Bláhové v Naplánované kinematografii). 50% ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Největší filmová událost v naší zemi si zaslouží skutečně lepší zpracování. Ok beru, že nemusí být vcí dobového materiálu, ale takovýto povrchní zpracování je fakt zoufalý. Vždyt se to mohlo doplnit o rozhovory s lidmi kteří žijou a měli co dočinění z festivaly, povídání o filmech, jak se získávali, získávají a budou získávat. Větší prostor hostům a opět nějakou omáčku kolem toho, jak probíhá jednání o účasti, kdo ma jaký vztah k Varům, třeba i zpětné ohlasy, ale já nejsem tvůrce pořadu, abych tady vymýšlel koncepci dokumentu, který má vzdát hold největšímu filmovému festivalu v tuzemsku, jen jsem napsal proč tohleto považuju za dokumentaristický bobek. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Těšil jsem se na historické záběry z dřívějších ročníků festivalu v Karlových Varech a to jsem vlastně prakticky i dostal. Jen s tím rozdílem, že tento dokument se zaměřuje více na vzdálenou minulost, než na tu blízkou, která i mně je daleko bližší. Mistr Horníček s jeho absolutními vtipy mě ale totálně dostal. Také jsem se zasmál, jak tam americké slavné herce učili pod širákem opejkat nějaké masové koule namočené ve vodce. To jsem snad nikdy nikde neslyšel. Každopádně vidět americkou hvězdu opejkat buřt, to už je jinej punk. Lajznul by si to dneska na festivalu někdo? ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Běžného diváka dokument možná zaujme, protože o historii festivalu, potažmo české/československé kinematografie ví jen kusé informace, takže v podstatě cokoliv, co je prezentované, má svoje opodstatnění a hodnotu. Jenže pro toho, kdo se o film zajímá trochu víc, je dokument ztrátou času a trochu šikovný člověk s přístupem k materiálům, zdrojům, archivním záběrům či technologii by něco podobného stvořil také. Tady to má jen punc určité profesionality, ale i ta je docela diskutabilní. Šíře dotazovaných pamětníků je dost úzká, glosy filmových historiků upřesňující kontext naprosto marginální a přehlédnutelné a vůbec celkový způsob "pátrání" po historii Evy Zaoralové je takový povrchní a nijaký. U cigárka a kávičky často jen nepřítomně přikyvuje, z dotazovaných občas nevyjde kloudná věta a když nějaká, tak je naprosto nepodstatná. Koho zajímá, že ten chodil věčně s šálou i v létě, že tam měli příděl masa větší než jinde atp. Prostě takové plácání páté přes deváté bez stanovení jasné struktury. Že historie festivalu s různě velkými odchylkami kopírovala vývoj československého filmu, jsem věděl i bez dokumentu. Za mě čistě zakázková věc - máme splněno, odškrtneme si a jdeme dál, žádná přidaná hodnota. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Na tenhle dokument jsem se dlouho těšil, a když se mi konečně splnilo přání ho vidět, nemohl bych být spokojenější, protože se mi dostalo všeho, nač jsem byl nalákán z traileru: spousta skvělých archivních záběrů a zajímavostí ze "zákulisí" MFF KV. Nesmírně mě potěšilo se třeba dozvědět, že festival v minulosti navštívili mí herečtí oblíbenci jako Giulietta Masina, Claudia Cardinale, Henry Fonda či Monica Vitti - všechny ty celebrity, které ve Varech byly od r. 94, kdy se festivalu ujali Bartoška se Zaoralovou, zná každý nazpaměť, ale dozvědět se, kdo z hereckých es starých zlatých časů se festivalu zúčastnil před r. 89, má pro mě obrovskou cenu, protože je to pro mě něco nového. Při sledování jsem se neubránil dojetí z toho, že i já jsem mohl být na pár let součástí té dlouhé kontinuity, která začíná v r. 1946, což je pro současníky srovnatelné řekněme s dobou, která uplynula od husitských válek - neboli kdysi dávno v pravěku, kdy nikdo z nás nebyl naživu. A jako už opět tolikrát předtím jsem se nemohl ubránit respektu k práci, kterou na festivalu odvedlo zmíněné duo Bartošky se Zaoralovou, a současně hrdosti, že se u nás koná takto prestižní filmová událost. Pro mě osobně je MFF KV naprostá srdcovka, na kterou nedám dopustit, a tento dokument mě vyloženě potěšil, protože mu skládá neokázalý, ale o to působivější hold. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Pro mne informačně velice přínosný dokument. Spousta zákulisních informací, dobové ukázky (tady suverénně vedou Momenty filmového festivalu připravované Miroslavem Horníčkem) a drobné perličky. Možná zbytečně velkou část stopáže ukusuje politické zpravodajství, ale to je asi jediná výtka. Končí se kontumačním vítězstvím nad pražským Golemem, zbytek stejně všichni známe z vlastní zkušenosti (70%). ()

kajas 

všechny recenze uživatele

Karlovarský filmový festival jsem začala vnímat až v posledních několika letech, zdokumentování jeho bohaté historie jsem tedy uvítala. Vůbec jsem například netušila, jakou osobností byl pro KVIFF Miroslav Horníček. Na druhou stranu mě mrzí, že drtivá většina stopáže se věnuje pouze období do roku 1990 (normalizace v podstatě vynechána), zbytek je opravdu velmi odbytý. ()

Streeper 

všechny recenze uživatele

KVIFF 2015 - Škoda, že se dokument zaměřuje na vzdálenější historii festivalu než na tu blízkou, kterou by zřejmě uvítalo více diváků. Miroslav Horníček mě ale dokázal několikrát rozesmát svými vtipy. Navíc vidět amerického herce Tony Curtise, jak si opéká špekáček nad ohněm, to jen tak neuvidíte. Takže možná, že tu bližší historii uvidíme na 100.ročníku festivalu. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Chutná karlovarská filmová oplatka. Festivalové momentky ve varu. Hvězdy z červených koberců, prosím, na scénu. ()

Sfinkter 

všechny recenze uživatele

Historie MFFKV je velmi pestrá, od socialistické přehlídky až k dnešním demokratickým radovánkám. Jedna z věcí, na kterou můžeme být momentálně pyšní. ()

Mates Hradecky 

všechny recenze uživatele

Pro mne, jako účastníka celkem devíti ročníků, málo výživné. Na můj vkus příliš mnoho prostoru věnováno historii, 50.létům a politickému vývoji společnosti. O festivalu současném a po roce 1990 jen velmi málo informací. Chtěl jsem si nostalgicky zavzpomínat a ne se divit nad prvoplánovým lidovým humorem horníčkovských festivalových vteřin. ()

Související novinky

23. Český lev - výsledky

23. Český lev - výsledky

05.03.2016

Filmovým králem Českých lvů za rok 2015 se stává film Kobry a užovky. Film si přímo z vyhlašování ocenění odnesl šest sošek Českých lvů. Za nejlepší film si cenu převzali producenti Jan Prušinovský a… (více)

Reklama

Reklama