poster

Zkáza krásou

  • Slovensko

    Zkáza krásou

  • Slovensko

    Skaza krásou

  • Velká Británie

    Doomed Beauty

    (festivalový název)

Dokumentární

Česko, 2016, 91 min

(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (144)

  • Malarkey
    ****

    Nejlepší je, když dokument není jednostranný a otevírá o konkrétní osobě jak její pozitivní, tak i negativní stránky. Zároveň se ale nepřiklání k ani jednomu názoru a nechává na divákovi, aby si o Lídě Baarové udělal obrázek sám. To se paní Třeštíkové prostě povedlo. Lída Baarová byla bezesporu hodně talentovaná, ale i sobecká k okolí. Nicméně když vyprávěla o tom, jak se sešla s Goebblesem nebo s Hitlerem a ještě jim odporovala, tak to jsem byl napnutej jak špagát a poslouchal její vyprávění slovo od slova. Nechci Lídě Baarové nic zazlívat. Život neměla vůbec jednoduchý, ale z části tomu všemu šla naproti i ona sama svojí naivitou. Také si v něm, jak sama uvádí, užila i plno radosti a štěstí. Život ale není procházka růžovou zahradou a každá negativní zkušenost je od toho, aby nás posílila a naučila životem nadále procházet. K závěru dokumentu jsem tedy nebyl schopný říct, jestli tím vším prošla s čistým štítem. Spíš si myslím, že ne.(25.5.2018)

  • Enšpígl
    ****

    Po tomhle dokumentu se Renčův blábol stála ještě bezvýznamnější. Život Lídy Baarové to je teda nervák sám o sobě, stačí jí posadit před kameru a nechat vyprávět a jede thriller jak vyšetej. Chudák holka, ona prostě nevychatala dobu ve který žila, sice to nechápu, že se mohla zamilovat do takovýho ultrazmrda jako je Goebbels a možná jsem naivní, ale tu lásku k němu jí věřím. V každým případě to byla neskutečně krásná ženská a talentovaná herečka u který je její život zajímavější než filmy ve kterých hrála.(29.1.2017)

  • Djoker
    ***

    Baarová se vždy "zamilovala" do muže, který jí byl v tu chvíli nejvíce prospěšný. To je ale náhoda. Z jejího vyprávění je jasné, že měla ráda jediného člověka (sebe) a ztrátu života v luxusu či všemožných majetků stavěla na stejnou úroveň jako úmrtí v rodině. O její kráse se dá ještě spekulovat, i když mně nikdy nepřišla jako ukázková kráska z filmu, ale o jejím zvráceném charakteru snad pochybuje málokdo.(29.10.2016)

  • xxmartinxx
    ***

    Sebelítostná a sebedojímavá hra emocí. Baarová by potřebovala konfrontaci, ne prostor na divadlo podle svých podmínek.(31.1.2016)

  • NinadeL
    **

    Marně si kladu otázku, komu je Zkáza krásou určena. Pokud má divák osvojen fenomén Baarová, trpí. Pokud nemá, stává se z něj nechápavá smějící se bestie. Faktografická nepřesnost je u Třeštíkové zarážející (Wanka nebo Kopecký, Lamač nebo Slavínský, to je jejímu týmu zjevně jedno). Nevyváženost oznamovaných faktů je extrémní (ženatý nebyl jen Goebbels, ale i Fröhlich). Chybí reflexe kariéry Baarové před mezinárodním úspěchem, její fungování po boku jiných domácích hvězd (když je zobrazen Nový, kde je Haas?). Bylo nutné v kontextu Baarové použivat soukromý archiv Evy Braunové? Důležité mezníky se smetávají pod koberec (tragédie její rodiny vyznívá jako fraška), její kariéra ve Španělsku není zmíněná vůbec a tak bychom mohli pokračovat velmi dlouho. Pokud Zkáza krásou, kde je sledována proměna herečky v Praze a Berlíně? Kde je odlišný způsob práce v Rakousku, Itálii a Španělsku, před válkou a po? Jsem vyčerpaná, protože toto skutečně není výsledek práce, na kterou mohlo a mělo být vyhrazeno dobrých dvacet let.(7.1.2016)

  • troufalka
    *****

    O životě Lídy Baarové se mluví jako o antické tragedii. Jako by Lída sama přinesla zkázu své rodině. Její matka nepřežila jeden z výslechů (podle slov Baarové jí to způsobil pohled na zabavené šperky), sestra byla kvůli ní vyhozena z divadla, poté spáchala sebevraždu. Tatínek chřadnul, přišel o nohu, zůstal sám. A tu se někde z pozadí vyloupla kouzelná víla Marcela Nepovímová (její jméno v dokumentu nezazní), které splnila vyslovené přání Lída Baarové, aby se postarala o jejího tatínka. A dělala to nejen v době, kdy byla Lída ve vězení, ale až do jeho smrti. Vzdala se tak sama herecké kariéry a udělala, co bylo v danou chvíli třeba. Přesto její jméno tak nějak zapadlo. Na rozdíl od její o pět let starší "nevlastní dcery", která se ocitla díky své zářné kariéře ve slovnících a točí se o ní filmy. Sama Baarová mluví o svém životě jako o velké tragedii. Kupodivu se příliš nevyjadřuje o své rodině, spíš konstatuje, za celou dobu není slyšet jedinou větu, kterou by dala najevo, co pro ní rodina zajímala. Zato jí dojímá vlastní úspěch, láska k mužům, ztráta hmotných statků. Na konci dokumentů se ptám - byla to skuzečně krása, co způsobilo zkázu prvorepublikové ikony Lídy Baarové? Nemohu se ubránit dojmu, že tato sebestředná dáma měla vždy na zřeteli pouze sebe. Potřebovala být milovaná, úspěšná, obletovaná a bohatá. Schopnost oběti pro bližního jí zřejmě nebyla dána do vínku. Před kamerou tak vidíme lítostivou ženu podlomenou přílišnou konzumací alkoholu jak si zapaluje jednu cigaretu za druhou. Neodbytně se mi vkládá myšlenka, že Lídu Baarovou nezničila krása, ale její vlastní sobectví. Budu vděčná každému, komu se to podaří vyvrátit.(7.9.2016)

  • D.Moore
    ***

    "Milujem to, co ztrácíme..." Velmi smutný dokument, který těží hlavně z toho, že o Lídě Baarová vypráví přímo Lída Baarová. Je to ovšem zároveň klad (třeba když ta stará osamělá paní, které mohl u nohou kdysi ležet celý svět, jen tak s cigaretou vypráví o Goebbelsovi s Hitlerem a o tom, jaká byla s prvním jmenovaným legrace) a zároveň zápor (film si kolikrát přímo říká o to, aby zasáhl vypravěč a leccos dovysvětlil - třeba smrt Zorky Janů). Příběh Lídy Baarové jsem znal jen v hrubých rysech a zajímalo mě, co nového se ze Zkázy krásou dozvím. Moc toho ale bohužel nebylo. Nejvíce na mě zapůsobily šoty z filmových týdeníků - herci typu Korbeláře, Marvana, Černého, Vítové, Gollové a samozřejmě Baarové vyrábějící tašky, óda na zničené filmové pásy, z nichž se stane lak na nehty či krém na boty... To bylo přímo dokonale odporné.(12.1.2016)

  • liborek_
    **

    Z celého Třeštíkové a Hejnova dokumentu o Baarové je paradoxně nejzajímavější to, co přímo o Baarové není... Málo známé záběry ze zákulisí filmového průmyslu 30. let, kamerové zkoušky, ukázky z málo známých italských filmů, dobové týdeníky, projevy... Jakmile mluví LB nebo je řeč o LB, Třeštíková lacině zvýrazňuje pouze bulvární složku jejího životního příběhu, který je navíc vyprávěn nekonzistentně, neúplně, povrchně až zkreslujícím způsobem. Pro mě osobně je její slavné milenectví s dr. Goebbelsem nezajímavé a to, co v (nejen) jeho kontextu je skutečně důležité a významné, Třeštíková ve filmu nijak nezmíní. Tedy jestli/jak byla využívána německou propagandou, jak ji vnímali filmoví diváci, jaké měly její filmy kritické ohlasy, jaká byla její společenská role, pracovní vztahy s jinými tvůrci, vliv rodinné anamnézy (častých duševních poruch v rodině) na její kariéru...atd. atd. Dobová atmosféra je naznačena díky archivním záběrům relativně dobře, ale role Baarové v jejím kontextu je prakticky zamlžena. Skoro se až chce říct, že tento film o LB je zoufale zbytečný, protože značnou část materiálu už Třeštíková publikovala před dvaceti lety a nic nového už nepřináší. Problém samozřejmě je, že LB si svůj příběh vypráví sama, přičemž celou dobu vlastně jen sledujeme starou nešťastnou ženu se silnou poruchou osobnosti a problémy s alkoholem (což Třeštíková strašně lacině zdůrazňuje dlouhým záběrem na to, jak Baarova pije becherovku přímo z lahve nebo si zapaluje cigaretu na špatném konci). Baarová v kouřovém dýmu pouze zvýrazňuje svůj talent a krásu, vypráví nedůležité historky svých mileneckých eskapád, případně odpovídá na režisérčiny banální dotazy. To je ale trochu málo, ne?(8.1.2016)

  • *CARNIFEX*
    ****

    Množstvo úvah pri popise životných skúseností, ktoré doživotne poznačili bytie holej existencie Lídy Baarovej, ktorá na záver dokonale vystihla postoj svojho okolia: "kto chce, múže hodit kamenem". Niekedy aj strastiplnú cesta za láskou s čistými úmyslami, môže viesť k nešťastiu celého národa. Tak poeticko, tragické ...(8.9.2016)

  • mchnk
    ***

    Marně si lámu hlavu nad názvem, který režisérka zvolila, nicméně není pochyb, že paní Baarová, v tomto stavu a s tímto osudem, je pro Helenu Třeštíkovou tím správným objektem, když si připomenu její předešlé dokumenty.(7.9.2016)

  • nascendi

    Som celkom rád, že som venoval 91 minút tomuto dokumentu. O živote a filmoch Lídy Baarovej som nemal ucelené vedomosti a tento film mi ich poskytol v usporiadanej podobe. Lída Baarová mala pestrý a rozporuplný život. To je tiež príčinou pomerne silnej polarizácie komentátorov. Fanúšikovia by si mali viac všímať účelovosť niektorých životných rozhodnutí a tí apologéti mravnej čistoty a českého vlastenectva by sa mali poobzerať dookola na zástupy spoluobčanov, ktorí sa z kolaborantov pretransformovali na komunistov, neskôr tých s ľudskou tvárou, normalizátorov až k súčasným demokratom. A pritom ich dráhu neovplyvňovalo toľko lákadiel, ani toľko neskorších rizík. Ja som s filmom spokojný, aj keď si uvedomujem viacero nedostatkov, ktoré obsahuje.(22.6.2019)

  • Slarque
    ***

    Ze třídenního setkání s Baarovou paní Třeštíková moc materiálu neměla, tak se to s Jakubem Hejnou snažili nafouknout kupou archivních materiálů. Celkem to funguje, totéž se dá říci o čtených pasážích z pamětí Baarové. Ale asi jsem čekal víc (70%).(2.2.2016)

  • Ivoshek
    ***

    Samotný film je působivý, byť si mnohdy lacině pomáhá - v momentech, kdy neumí pořádně odvyprávět reálný příběh - nesouvisejícími archivními záběry a tklivou hudbou. To ale do dokumentu nepatří. Druhou věcí je, že řadu důležitých momentů, jako je smrt matky, sestry a nemoc otce, přejde jen vlastně namátkou. Se zpožděním a po načtení pramenů vidím i faktografické chyby, které překvapí u filmu, na který měla HT 15 let a fůru peněz z dotací. Celkově za samotnou Baarovou 5*, krásná a působivá žena. Za práci HT 2-3*. Celkově 4*. Ale neberte to zle, jako celek mě to v kině poměrně bavilo.(9.1.2016)

  • Marthos
    ***

    Lída Baarová. Filmová hvězda. Obdivovaná. Zatracovaná. Milovaná. Nenáviděná. Jméno, které dodnes vzbuzuje silné emoce a ještě silnější kontroverze. Pokus Heleny Třeštíkové, výrazné představitelky současného českého dokumentárního filmu, o nonkonformní pohled na tuto tragickou osobnost našich dějin se ovšem ve svém ztvárnění míjí účinkem. Mozaika soukromého i profesního života Baarové je inscenována podle obvyklých kategorií, kterých film v několika okamžicích zneužívá proti herečce samotné, zřejmě na základě subjektivní interpretace Škvoreckého autobiografie anebo v rámci autentického rozhovoru režisérky s Baarovou v devadesátých letech. Účel a smysl některých záznamů lidského neštěstí, jemuž Baarová v posledních letech svého života podléhala, vytváří spíše chatrný rámec pro veškeré vedlejší výjevy; úryvky ze známých i méně známých filmových rolí, fotografie, reprodukce i historické dobové záběry nacistického Německa v čele s Hitlerem a Goebbelsem jen stěží zaznamenají to, co je klíčové pro celkové resumé. Pohled Heleny Třeštíkové na Lídu Baarovou měl být především ryze osobní záležitostí, intimní zpovědí mezi dvěma ženami, obyčejným filmem o jednom neobyčejném osudu. Celkovému vyznění ale nejvíc schází právě ta lidská, obyčejná rovina. Zkáza krásou není bohužel příběhem života Lídy Baarové, ale veskrze průměrným dějepisným souhrnem, vypravujícím o pošramocené pověsti filmové superstar. A to je zoufale málo.(7.1.2016)

  • Deschain
    ***

    (Lumiere - 4.2.2017)(4.2.2017)

  • Anderton
    ****

    Tak neviem, či tie mnohé nízke hodnotenia nie sú práve tým kameňom, ktorý hádžu moralisti bez viny, o čom hovorí herečka v poslednej minúte filmu. Ale nechcem nikomu krivdiť, že sa mu Třeštíkovej film nepáčil. Mne sa páčil, pretože bol informačne bohatý (možno ale iba na prvý pohľad), doprovodný hlas herečky príjemný a nemoralizuje, ale iba poskytuje Baarovej pohľad na vec. Sledujeme tie isté prelomové životné momenty, na ktoré sa zameral aj Renč vo svojom gýči a istým spôsobom ma toto odškrtávanie a porovnávanie bavilo.(9.9.2017)

  • Stanislaus
    ****

    Rok 2016 je na české filmové scéně bezesporu ve znamení Lídy Baarové, prvorepublikové herečky, jejíž kontroverzní život si přímo říká o to, aby byl převyprávěn na velkém plátně. Zatímco Renčův opulentní snímek se snaží světovým způsobem a s velkým rozpočtem podat lesk a bídu života této divy, tak Třeštíková se zaměřuje intimním pohledem na Baarovou jako na osobu, která si zažila své dobré i zlé časy a zobrazuje vlastní verzi pohledu na život překrásné herečky, které kdysi ležel u nohou ledasjaký muž. Diváci mají možnost vidět téměř vše od úplných počátků, přes hvězdný vzestup a strmý pád, až ke staré Baarové, která s cigaretou a vínem v ruce vzpomíná na Hitlera, Goebbelse, svojí rodinu, kolegy z práce atd. Zkrátka kvalitně natočený dokument o osudu ženy, která byla jak milována tak nenáviděna aneb Milujeme to, co ztrácíme.(8.2.2016)

  • baribal
    ****

    Trochu jiná Třeštíková, první dokument co od ní znám, ve kterém hlavní postava pouze vypráví o své dávné minulosti. Nemá to tu sílu jako její klasické časosběry, ale na druhé straně Vám vyrazí dech tím, kam až se Baarová dostala. Kamaráčofty s Goebbelsem a Hitlerem, útěky před vězením a ztráty a nálezy zašlé slávy dělají z Baarové pozoruhodnou osobnost, jaká byla herečka nemám tušení a ono je to i jedno, důležitější je proč jí tolik chlapů podlehlo a co jí činilo tak výjimečnou. A tohle dokument Třeštíkové v rámci možností odhaluje.(26.4.2016)

  • hous.enka
    ***

    Helena Třeštíková dala Lídě Baarové devadesát minut čistého času, aby promluvila o svém životě. No a Lída mluvila a mluvila, hodně kouřila a trochu pila becherovku z lahve a hodně brečela. Ty slzy... ty mi přišly tak neupřímné, až se mi z toho chtělo brečet. Zarazil mě i byt, kde Baarová bydlí: jak má na stolku svoji fotku z mládí. Lída Baarová zůstala héérečkou až do smrti a tato její zpověď je jen další ukázkou jejího hereckého umění. Dokumentu chybí jakýkoli kritický přístup k životu Baarové a já si myslím, že to tady prostě mělo být. Časová osa je totiž sakra málo, když někoho necháte mluvit o svém životě (s Goebbelsem/bez Goebbelse).(3.2.2016)

  • consuela1
    ***

    Zkáza krásou nepřináší nic nového. Jedná se o kompilát starého dokumentu Sladké hořkosti L.B., čtení hereččiných memoárů a záběrů, které bylo možno dávno vidět v pořadech typu Hledání ztraceného času. Vznik tohoto dílka si tak vysvětluji pouze touhou svézt se na vlně zájmu o Lídu Baarovou v době vzniku filmu F. Renče.(29.7.2016)

<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace