Reklama

Reklama

Nebezpečný svět Rajka Dolečka

  • angličtina The Dangerous World of Doctor Doleček (festivalový název)

Rajko Doleček je devadesátiletý dietolog a bývalá televizní hvězda. Ve svých pořadech v socialistickém Československu šířil s až fanatickým entuziasmem zdravý životní styl a bojoval proti obezitě. Nezapomínal zdůrazňovat, že obézní lidé jsou vlastně paraziti společnosti. Jako lékař – vědec prováděl výzkum léčby popálenin na pokusných krysách. Zároveň pracoval na své knize pro děti Příběhy strakatého Billa, ve které líčí příběh pokusného krysího samce, kterého zachrání hodný doktor před zrůdnými pokusy... Rajko Doleček je mimo své různé neutuchající aktivity také přesvědčeným srbským nacionalistou, rozhodným popíračem masakru v Srebrenici a skutečným osobním přítelem generála Ratka Mladiče, který je v současné době souzen v Haagu. Mladá dokumentaristka Kristýna Bartošová ve svém celovečerním filmu proniká do osobního života podivuhodného doktora, který se na první pohled jeví jako sympatický stařík, který ale posléze neváhá prezentovat svoje radikální fašizoidní názory. Společně oslaví jeho devadesátiny, sleduje Dolečka v jeho bytě i na klinice, kde stále působí.

Celou dobu se doktor připravuje na cestu do Haagu, kde s dalšími dvěma stoupenci panslavistického nacionalismu navštíví svého přítele a guru Mladiče. Režisérka s Dolečkem se pak vydávají do doktorovy rodné vesnice v Bosně. Cestou ho režisérka konfrontuje s realitou hřbitova obětí v Srebrenici. Osobně sympatický Doleček má velké kouzlo a režisérka se musí vyrovnávat s rozporem mezi svojí afinitou k němu a jeho neakceptovatelnými názory. Vzniká mezi nimi silné pouto a Doleček se dokonce ujímá řešení jejích zdravotních problémů. Postupem času se rozpor prohlubuje, Doleček jí zatahuje hlouběji do nacionalistické komunity a režisérku dokonce začne na dálku podporovat dokonce sám Mladič, který jí pošle fotografii s velmi osobním vzkazem. Nebezpečný svět Rajka Dolečka je film o manipulaci a o obludných lžích, které se zdají pravdivější, když je pronáší osoba, kterou obdivujete nebo přímo milujete. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (23)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Dokument o nepochopení. Mezi režisérkou a jejím objektem, stejně jako o tom, že skoro nikdo neví, co se doopravdy v 90. letech dělo v rozpadající se Jugoslávii. Možná je Doleček ďáblovým advokátem válečného zločince, možná ne, o tom ať se rozhodne divák sám. Každopádně mi (stejně jako režisérce) připadá spousta jeho vášnivých promluv ve vzájemném rozporu, asi holt nerozumím levicovým intelektuálům. V neposlední řadě je dobré vidět, jak se stravuje respektovaný dietolog. Veršů mohlo být i méně. ()

Ony 

všechny recenze uživatele

Z filmu čiší bezradnost, jíž člověk před Dolečkovou démonickou osobností pochopitelně propadá. Režisérka zašla do několika slepých uliček (k nimž počítám i cestu do Srebrenice), ale pozorovat její pokusy a vývoj vztahu s protagonistou a k tomu poslouchat Dolečkovy bizarní výklady je fascinující i zábavné. ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Myslím, že režisérka se malinko tlačí do role naivní čisté duše, aby byla Dolečkovi protikladem jakoby z principu a nemusela pro to příliš víc dělat než vedle něj být a nechápat ho. Ale v podstatě to jako plán (pokud to byl plán) vyšlo a ten film i díky tomu víc než do značné míry funguje. A asi nebyl způsob, jak by fungoval jinak. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Mladé děvče si ukrojilo příliš velké sousto, chce z důvodů rodinné historie (babička se přivdala do muslimské rodiny v Serbenici, kde pak došlo k masakru), kterým sama nerozumí a jsou nejasné, konfrontovat RD s jeho slepotou vůči zločinům proti lidskosti, jichž se měl dopustit v Serberenici generál Mladic, jehož RD hrdě prohlašuje za osobního přítele. Stařík, akademicky a publikačně stále činný, už žije plně ve vlastním zafixovaném světě, který si urputně střeží, aniž by ho toužil vystavovat nebezpečným ovlivněním realitou, a Kristýna nemá dost zkušeností, lstivosti, a konečně ani pochopení, aby mu to dokázala narušit. Vzniká tak bezzubý a bezmocný medailonek o samolibém, nervózně přisprostlém, ješitném akademikovi, který už dávno – pokud někdy vůbec – necítí rozpory v tom, co zkratkovitě hlásá, s chorobnou pečlivostí a s nerudnou žárlivostí udržuje a posiluje svůj obraz a přesvědčení a svou oblíbenost ve stejně senilnějících kruzích a všechny nevhodné podněty ucvakává v zárodku. Přemoudřelý tam, kde o nic nejde, a kde jde do tuhého, mává ležérně a přezíravě rukou. Protože na svém sebepojetí už do smrti nehodlá nic změnit, tak to je. Není ale jasné, co jiného vlastně autorka čekala, čeho chtěla dosáhnout, v co naivně věřila – že ho promění? Otevře, donutí prozřít, přiznat něco, co v sobě hluboko pohřbil, pokud to v něm vůbec ještě je? Ona? Jeho? Pána s reputací na sklonku života, který už nemá čas ani sílu na to nechat si zhroutit představu, na které založil svoji existenci? Haleluja? Končí to také očekávaně, do ztracena a fiaskem. Možná i proto, že děvče si ve skutečnosti potřebuje rodinný příběh vyřešit v sobě, pro sebe, a nechápe, že starého pána k tomu nepotřebuje, že její vnější cíl je zástupný, stejně sobecký jako Dolečkova nevůle, a její tudy napřená snaha předem marná. *~~ ()

Pejpr 

všechny recenze uživatele

Nevím, jestli to je pouze fenomén České republiky, ale existuje mýtus, že pokud jste v něčem dobří, tak se zároveň stáváte morální autoritou. Nohavica, Konvička, Kundera, Ronaldo anebo Doleček. Je důležité, rozlišovat mezi moralitou a inteligencí (či umem) a to bych řekl, že má být vyznění dokumentu Nebezpečný svět Rajka Dolečka. Triviální věc jako je rozpoznávání reality, se kterou dříve měly problémy pouze lidé s psychickými obtížemi, začíná být v dnešní době trochu oříšek. Ano, trochu mě mrzí, že nedošlo k nějaké přímější konfrontaci, ale jaký by tak mohl být výsledek hádky s někým, kdo popírá vaši realitu? ()

Galerie (10)

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama