poster

Citizenfour: Občan Snowden

  • Česko

    Citizenfour

    (festivalový název)
  • USA

    Citizenfour

  • Německo

    Citizenfour

  • Slovensko

    Citizenfour

    (festivalový název)

Dokumentární

USA / Německo / Velká Británie, 2014, 114 min

Režie:

Laura Poitras
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • vyfuk
    *****

    Problémem celkovým je asi to, že jsem film dostal na doporučenou od věrného a dobrého přítele pana Stellboryho, který mi v podstatě polopaticky film vysvětlil již za pochodu. V tom asi je celé jádro pudla, jelikož mne daný dokument ničím nepřekvapil. Na jednu stranu jsem rád, že mi onen přítel pojal princip snímku, jelikož film má hlavní problém v tom, že je hodně specifický a i když se novináři ze Strážce a nebo pan Sněžný den snaží sebevíc vysvětlit, tak buď musíte tryhardit na děj tak, že by se za to nestyděl ani Pavel Mikeš a nebo mít nějakých pár diplomů ze studia sociální informatiky. Ale pořád nemůžu upřít to, že jde o dokument o člověku, který možná nějakým způsobem změnil a nebo dokonce změní svět. Já jsem tomu klidně schopen věřit. Hello, NSA!(29.1.2016)

  • DaViD´82
    ***

    To že jsi paranoik ještě neznamená, že tě nesledují aneb střez se požárního alarmu... (ne)Konspirační thriller par excellence formou nedotaženého dokumentu. Chápu, že když začínali natáčet, tak ještě nemohli vědět, kam přesně se to vyvine a co vše to rozpoutá, ale to neospravedlňuje špatnou dramaturgickou práci "ve střižně" při kompletaci. Možná to chtělo větší odstup než rok a něco, možná méně témat. Je to totiž tak trochu o Snowdenovi, ale ne tak úplně. Je to tak trochu o fenoménu whistleblowerovství, ale ne tak úplně. Je to tak trochu o vynesených materiálech, ale ne tak úplně. Je to tak trochu o morálních a etických problémech, co vše zveřejnit/zatajit, ale ne tak úplně. Je to tak trochu o utajených vládních programech, ale ne tak úplně. Je to tak trochu o práci investigativních novinářů a médií obecně, ale ne tak úplně. Je to tak trochu o všem z tohoto ranku, protože se nakousne kde co, ale jen málo se toho skutečně řekne a ještě méně toho, co bychom (mezitím) nevěděli odjinud. Nic z výše uvedeného ovšem neznamená, že by to bylo špatné či nezajímavé. Pouze je to promrhané spíše než co jiného, protože být takto "naživo" u bezprecedentního zdroje během (i po) historické události, to si říká o mnohem více, než v tom Laura Poitras nalezla. Bojí se totiž položit Snowdenovi otázky na tělo; to za ní museli učinit až jiní. PS: Citizienfour je učebnicový příklad toho typu dokumentů, u kterých se často (a lehce) zaměňuje „zásadnost“ zvolené události/tématu se „zásadností“ dokumentu jako takového.(17.2.2015)

  • Aljak
    **

    Toto že vyhralo Oscara? OK, investigatívny charakter celého dokumentu bol naozaj pôsobivý, ale celé mi to príde ako volanie o senzáciu. Hádam si nikto nemyslel, že v dnešnej dobe technologického modernizmu nie sú ľudia pod dohľadom a nesledujú nás na každom kroku? Jáj, aké naivné! NSA vždy disponovala dômyselnými systémami a ako bolo aj v dokumente spomínané, chtiac nechtiac nás tak monitorujú aj „necielene“. A čo? Kto nerobí nič nekalé, tak sa nemá v podstate čoho obávať. A kto sa chce vyhnúť sledovaniu, tak stačí ignorovať všetku techniku a hneď ste ťažšie vystopovateľný. No problem. Takže čo sa týka dokumentu, nič extra. A čo sa týka Snowdena, vlastne priniesol na svetlo sveta len to, o čom už beztak všetci videli (aj keď nie až tak v konkrétnej podobe).(11.8.2015)

  • Frajer42
    ***

    Velmi mě překvapuje překvapení ostatních. Vždyť dokument nehlásá přece vůbec nic nového. Kdekdo tu ES vnímá jako reinkarnaci samotného Ježíše. Kolem každého z nás je taková hromada jednoznačných podnětů, že si snad každý mohl vydedukovat, že takhle to na světě už mnoho let funguje. Vlastně to takhle funguje od nepaměti, jen se metody s nástupem techniky zdokonalují. Kdo má informace, má moc! Dnes už je zjištění všeho o každém naprostá rutina. Lidé se zbavují svého soukromí zcela dobrovolně, když u kdejaké aplikace zatrhnou to magické políčko, kterým souhlasí s několika set řádkovým dokumentem, který pochopitelně nečetli. Prostřednictvím Facebooku ještě příjemnějším způsobem sdělují, kolikrát se dnes byli vykat a že si večer dají zmrzlinu. Dnes už člověk nepotřebuje ani nějaké hluboké IT dovednosti, aby se o každém dověděl vše podstatné a nějakým způsobem to zužitkoval ve svůj prospěch. Nepřestává mě udivovat a fascinovat, jak se George Orwell ve své brilantní knize 1984 trefil. Pár let jsem tuto knihu považoval za vizi blížící se budoucnosti. To jsem býval mladší a jednodušší. Dnes už si uvědomuji, že v, knihou nastíněné situaci, žiji prakticky celý svůj život a jiné to nebude. To by bylo asi tak vše z filosofického okénka na téma: "Sbohem soukromí, sbohem svobodo" Na dokumentu mě nejvíce zaskočilo to, že člověk, který složí maximální bezpečnostní prověrku a dostane tak přístup k mnoha citlivým datům, vše veřejnosti vykecá. Nějak mi to nedává smysl. Vzhledem k důležitosti situace na podobných pozicích slouží výhradně lidé, kteří nevykecají nic. Tohle mi smrdí nějakým podvodem s mnohem hlubším a zcela odlišným podtextem. Na dokumentu neshledávám nic, co by mě jakkoli obohatilo, probudilo, nebo mi nějakým způsobem otevřelo oči. Nesděluje absolutně nic nového. Spíše jsem měl naopak pocit, že dost věcí úmyslně mlží. Na druhou stranu je fajn, že se snaží pootevřít oči těm, kteří je měli doteď zavřené. Podobně orientované dokumenty nejsou škodná. Člověk by měl tušit, v jaké situaci a době skutečně žije. Člověk by měl rozlišovat co je skutečný problém a co je umělý problém, který se snaží od toho skutečného odvrátit pozornost na sebe. V životě to s největší pravděpodobností vůbec nijak neuplatní. Naopak, mu to za jistých okolností, pokud se bude projevovat příliš hlasitě, uškodí. V lepším případě bude třeba jen prohlášen za debila. To se týká většiny lidské populace, která má jen zanedbatelnou společenskou váhu. V tom horším případě vás nemilosrdně odstřihnou od všech zdrojů nutných k přežití. Troufnu si říct, že tento pojem se dá dnes shrnout do slova "peníze". Až budou za pár let zrušeny ty papírové a peníze budou výhradně reprezentovány daty ve vzdálené databázi, tak to půjde stisknutím jediného tlačítka. Ale třeba jednou přijde ten den, kdy zúčtujem spolu.(11.4.2015)

  • farfalla
    ***

    ´CitizenFour´ získal v únoru 2015 Oscara za nejlepší dokument. Je silné sledovat zákulisí, lidskou stránku mediální události, která se odehrála jenom před dvěma roky a média přinášela její podrobnosti den za dnem. Pro člověka, který pozoroval toto odhalení v médiích a následné přesuny Edwarda Snowdena, tento film nepřináší mnoho zajímavých informací. Všechno už bylo řečeno postupně v médiích. Tady jde jenom o shrnutí pro budoucnost a pro ukázání Snowdenových reakcí na převalení celé kauzy. Změna života jeho i jeho blízkých, pravděpodobně navždy, bylo něco, s čím počítal, ale nedovedl si představit. Týden po Oscarech Snowdenův právník oznámil, že Snowden je ochoten se vrátit do USA a podstoupit nezaujatý soudní proces a že na tom pracuje se svými americkými a německými právníky, ale zatím žádné záruky z USA nedostal, a tak i nadále zůstává v Rusku.(5.3.2015)

  • - Laura Poitrasová musela tento film editovat v Berlíně, protože se bála, že by její dokument byl zabaven americkou vládou. (Leopard105)

  • - Dve inštrumentálne skladby, ktoré je možné počuť v dokumente, pochádzajú z albumu "Ghosts I–IV" od americkej kapely Nine Inch Nails. (Real Tom Hardy)

  • - Názov dokumentu vychádza z prezývky, ktorou prvý krát v roku 2013 Snowden kontaktoval režisérku Lauru Poitras. Štvorka odkazuje na predchádzajúcich troch mužov, ktorí sa pred Snowdenom pokúšali odhaliť praktiky NSA. Ich mená sú Thomas Drake, William Binney a J. Kirk Wiebe. (Real Tom Hardy)