Reklama

Reklama

Slečna Marplová

(seriál)
  • Velká Británie Agatha Christie's Marple (více)
Velká Británie, (2004–2013), 35 h 47 min (Minutáž: 82–103 min)

Předloha:

Agatha Christie (kniha)

Hrají:

Geraldine McEwan, Julia McKenzie, Joanna Lumley, Herbert Lom, Griff Rhys Jones, Ian Richardson, Christian Coulson, James D'Arcy, Timothy Dalton (více)
(další profese)

Série(6) / Epizody(23)

Obsahy(1)

Slečna Marplová je vedle Hercula Poirota druhou nejznámější postavou nekorunované královny detektivek Agathy Christie a hrdinkou dvanácti jejích knih. Čtenářům se představila už v roce 1930 v románu, nazvaném "Vražda na faře", a pak už v rychlém sledu následovaly příběhy další. Milá stará dáma se zálibou v zahradničení a sousedských klípcích, s všudypřítomnou velkou taškou plnou pletení a jiných nezbytností, je na první pohled zosobněním anglické staré panny poloviny minulého století. Běda však tomu, kdo se nechá zmýlit jejím nenápadným vzezřením! Kdo si neuvědomí, že se za ním skrývá bystrý mozek, pro který je řešení záhad všeho druhu nejen nejoblíbenějším koníčkem, ale přímo posedlostí. Dlužno říci, že tímto mírně přezíravým postojem vůči ní trpí zkraje zejména všichni inspektoři, policejní komisaři a vůbec vyšetřovatelé všeho druhu, kteří nelibě nesou, že se jim tahle neodbytná babka plete do práce. Každý z nich si ovšem dříve nebo později musí uvědomit, že na slečnu Marplovou prostě nemá. Protože to, k čemu se oni dlouze, složitě a „zdeúředně“ konečně doberou, to už ona dávno svým vlídným přístupem, pochopením pro lidské slabosti i znalostí prostředí odhalila a je zase o krůček před nimi… Tak jako všechny detektivní romány Agathy Christie jsou i příběhy slečny Marplové vděčnou a neustále znovu využívanou látkou pro filmové i televizní tvůrce. V roli tohoto „detektiva v sukních“ se již vystřídalo více hereček. V paměti českých diváků nepochybně dodnes zůstává např. Margaret Rutherfordová z filmu To je vražda, řekla, natočeného podle románu "Vlak z Paddingtonu", Angela Lansburyová, která byla slečnou Marplovou v Rozbitém zrcadle, či Joan Hicksonová, která řadu jejích případů natočila pro BBC. (Na naší obrazovce jsme z nich před lety viděli Ohlášenou vraždu a Zapomenutou vraždu…) ... Tvůrci nejnovějšího zpracování této dnes již klasické látky vsadili na Geraldinu McEwanovou, herečku, která dokáže ve svém projevu spojit sladkou vlídnost s tvrdostí švédské oceli. (Jak to právě v poslední době předvedla v roli sestry Bridget v působivém snímku Petera Mullana Padlé ženy). Geraldine, (která se této role ujala ve svých dvaasedmdesáti letech) je podle tvůrců slečnou Marplovou nového milénia, neboť se společně s nimi pokouší o nový, moderní přístup k této postavě. Umožňují jí to i některé nové prvky, k nimž autoři sáhli (byť samozřejmě velmi pietně zachovávají ducha a charakter, jimiž svou postavu obdařila Agatha Christie). Jedním z nich je třeba i to, že na rozdíl od všech minulých pojetí má zde Jane Marplová nejen svou přítomnost, ale i minulost. Geraldine sama je pochopitelně svým nejnovějším úkolem nadšena, což lze dedukovat i z jejího stručného vyznání: „Mám pocit, že mi rolí slečny Marplové byl svěřen svého druhu národní poklad, který mimořádně obdivuji a hodlám důsledně chránit… (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele maoc k tomuto seriálu (23)

Slečna Marplová (2004) 

Proč všech 5, když jednotlivé epizody hodnotím často jen 3? Protože tento seriál se stal jedním z důležitých úhelníků mého odpočinku. Vždy, když s ženou potřebujeme vypnout a jen se příjemně nekrvavě a tak nějak staromilsky poctivě uklidnit a zabavit, pustíme si "Marplicu" nebo Poirota. Některé díly jsem viděl už několikrát. Ano, logika děje a přirozenost jednání postav bývá často znásilňována, aby mohla zápletka nějak fungovat, ano, detektiv ví vždy víc, než divák a ano, je to trochu guilty pleasure, ale je to pleasure. Velká. ()

Mrtvola v knihovně (2004) (S01E01) 

Jeden ze slabších dílů se slečnou Ovečkou, obzvláště díky nemožné překombinovanosti případu a rozuzlení stylem "tahání králíků z klobouku". Pokus o tématickou i mimoběžnou modernost - vztahy, sexuální uvolněnost na tehdejší dobu až přivelká, snad až předokonalý kluk ve vedlejší roli... ()

Vražda na faře (2004) (S01E02) 

Christieovsky překombinovaná vražda, na rozdíl od Poirota ovšem pouze jedna. Na nějaké domýšlení "jak" během sledování jsem rovnou rezignoval, a to i když jsem to viděl po letech podruhé. Je to celé snad ještě větší pohádka než Poirot, nejspíše díky maloměstskému prostředí. Příjemně se na to kouká, přestože některé herecké výkony byly nepřesvědčivé nebo je kazil dabing (paní Protheroeová). Sympatická byla postava vikáře a některé další. Zaráží mne dobově nevěrohodná sexuální otevřenost. Věřím, že v reálu by plukovník Protheroe modeling své sedmnáctileté dcery zarazil, a když celá vesnice vidí, jak se jeho žena spouští s malířem, tak by reakcí imho nebylo jen pohihňávání a šíření klepů. Podivné byly i techtle mechtle vikářovy ženy. Byl to sice jen falešný kouř, ale opět si nemyslím, že by obzvláště muži jednali tak v klidu. Tehdy ještě povětšinou měli koule a nebyl by to plukovník, který by špatně skončil. Ale to jsou jen drobné výtky, z nichž některé jsou i dramaturgicky ospravedlnitelné. Rozhodně si zase za čas zopakuji. Tyhle detektivky pohladí po duši, i když v nich je sem tam někdo zavražděn. ()

Ohlášená vražda (2005) (S01E04) 

Některé díly seriálu překračují únosnou míru uvěřitelnosti. Tento, přestože je hodně zamotaný, mi kupodivu nepřišel přitažený za vlasy. Vlastně ani nevím, kde je ta hranice. Nejspíš je dost subjektivní. Řekl bych, že tady to zachránilo herectví, které prostě postavám a jejich motivům vdechlo uvěřitelnost (Zoeiny perly, živelnost Bunny, výborný opilec Archie, ...). Také výprava, střih a vůbec všechno je jako obvykle na výborné úrovni. Mám tedy jen jedinou výtku. Knihy A. Christie jsem nikdy nečetl, ale neřekl bych že, mohou být tak sexuálně otevřené. Ve všech 3 dílech této série hraje roli lesbická láska a obecně se v nich dost sexuálně haraší (ruka na zadnici). Ubírá to na věrohodnosti filmového zpracování, protože prostě nevěřím tomu, že je to takto v předlohách. I tak jde o jeden z nejlepších dílů s paní Ovečkou a kdykoliv se na něj rád podívám znovu.**** Když už jsem ho viděl potřetí a počtvrté, bylo fajn rozpomínat se na stopy a dojít si k dopadení alespoň z části sám. Summa summarum nadprůměrný díl s velmi pěkným rozuzlením, silnými scénami a velkým množstvím oku lahodících květin, barev a tvarů. Třeba tvarů Sienny Guillory, asi nejkrásnější herečky, kterou jsem v anglických staromilských detektivkách viděl. ()

Zapomenutá vražda (2006) (S02E01) 

SPOILERY!!! Po letech s anglickými detektivkami a několikanásobném shlédnutí všech dílů Poirota i Slečny Marpleové již mám trochu vyvinut cit pro pachatele, i když ze začátku jsem v tom naprosto plaval a vztekal se. Asi jen díky tomuto se mi podařilo uhádnout pachatele a dokonce i hlavní záhadu. Ono to totiž nebylo vůbec těžké, spíše bylo těžké uvěřit, že by to tak mohlo být. A to je kámen úrazu tohoto dílu. Ponechme stranou incest, ten jsem schopen nějak pobrat. Co ale nejsem schopen přijmout je, že téměř čtyřleté díte nepozná svou matku, byť s obarvenými vlasy a v nezvyklých šatech. Jsem si vědom, že v předválečných dobách byly v lepších rodinách běžné guvernantky, kojné apod., ale bystré děvče, kterým Gwen rozhodně bylo, by prostě maminku poznalo hned u piána při "seznámení". Proto nejsem přes ostatní klady díl sto hodnotit nějak výše. Přes místy hororovou atmosféru, velmi dobrou hudbu, po kapkách dávkované rozuzlení a dobrou práci při představení postav, takže pozorný divák opravdu nemusí tápat, přes tradičně slušné herecké výkony a lokace. Přitom v předloze to bylo jinak, jestli jsem dobře pochopil Šandíkův koment. Druhá výtka je stejná jako u HiddenDragona. Zločinec nemá sebemenší důvod se přiznat. Chybí první tělo, trik s dopisy je sice vysvětlen, ale ne dokázán, totéž s nápisem na fotce. Tohle nebylo dramaturgicky dobře zvládnuto. Takže za mne 2x facepalm a šáteček. Škoda přeškoda. ()

Není kouře bez ohýnku (2006) (S02E02) 

Lehce nadprůměrná slečna Ovečka. Škoda toho nepravděpodobného vztahu Jerryho a Megan, ten konec byl úplně otřesný, červená knihovna hadra. Po detektivní stránce asi není co vytknout. Všechno bylo nebývale jasné a nekomplikované. Indícií 'kdo' a 'proč' bylo roztroušeno opravdu dost. Méně už 'jak', ale kdo by se s tím trápil, když to za nás kudrnatá babča rozlouskne. I když tentokrát byla jen takovou šedou eminencí, skoro až ve vedlejší roli, ale nevadilo to. ()

Cukání v palci (2006) (S02E03) 

***Pozor, objeví se pár spoilerů.***Svědectví seniorky o jakési vraždě, tajemný obraz, hledání nemovitosti, propletenec vztahů, jak to na zapadlé vesnici bývá, a dvě dámy, slečna Marplová a paní Pentlička, které chtějí tento propletenec rozmotat. Film má i určité hororové prvky, protože každá pravá pohádka je vlastně svého druhu horor. To bych mu určitě nezazlíval. Co mi ovšem připadlo přitažené za vlasy, byly některé postavy. Na malé vesnici, ještě k tomu dost odříznuté od světa, by tato "tajemství" nevydržela ani měsíc (otec Rose že by nic netušil?, vikář že by se propil ke comingoutu?). Když ale v tomto vypnete kritické nazírání a berete Cukání v palci jako svého druhu pohádku s archetypálně natvrdlými postavami, budete odměněni poctivým staromilským anglickým detektivním pokoukáním. ()

Sittafordská záhada (2006) (S02E04) 

Slabší než obvykle: překombinovaná zápletka, moc náhod naráz, nelogické chování lidí. A to, zda to má nebo nemá s předlohou něco společného je mi jedno. Přesto nadprůměrná televizní zábava. Tohle by totiž u nás nikdo nezvládl natočit. Není to trochu ostuda? EDIT: Po druhém shlédnutí už mnohem lepší dojem. Celé to mělo šmrnc, překombinovanost mi přestala vadit, cítil jsem z toho, jakoby si vlastně tvůrci dělali trochu šprťouchlata sami ze sebe, postup vyprávění byl modernější než mnohé jiné Marplové, ale nebyl špatný. Velmi dobře jsem se bavil a odpočinul si. EDIT2: Po třetím shlédnutí opět ubírám. Kdyby v tomto dílu byly jinde obvyklé krásné exteriéry a interiéry, asi bych u 4 hvězd zůstal, ale Sittafordská záhada byla situována (díky předloze) převážně v ulepeném venkovském hotýlku a ponurém a studeném Sittaford House. Takže sorry, ale tentokrát jen za 3. ()

V hotelu Bertram (2007) (S03E01) 

Rozhodně slabší díl s překombinovanou a jen těžko uvěřitelnou zápletkou. Tím pádem zbude jen málo prostoru na vykreslení postav. O některých ani na konci nevíme vlastně nic, jen to, čeho se dopustili. EDIT: Druhé zhlédnutí bylo o dost lepší. Díl je natočen velmi svěže s množstvím barev, hodně střihy, nájezdy kamery a vůbec podstatně moderněji, což koresponduje s pozdějším časovým rámcem děje po 2. sv. válce. To není špatně, ale mám raději klidné staromilštější díly. Překombinovanost je ovšem značná, motivace k vraždění pochybná a, jak jsem již psal po prvním shlédnutí, vykreslení postav poměrně slabé, nemohu jít s hodnocením výše. Hodně dobré 3 stračeny. ()

Zkouška neviny (2007) (S03E02) 

Povedený kousek se slečnou Marplovou jako osobou tentokrát jen volně držící otěže případu. "Rodina" je po anglicku "vyvedená", každý má nějaké ty kostlivce ve skříni a všichni postupně vyplouvají najevo. Pachatel se dá dopředu odhadnout, ani ne proto, že by to vyplývalo z logiky věci, jako spíše proto, že na něj tvůrci docela okatě ukazují prstem. Přitaženost story za vlasy se vyskytuje opět (už jsem si zvykl), tentokrát ne až tak hrozná. Jsem spokojen. ()

Nultá hodina (2008) (S03E03) 

Řemeslně skvěle odvedené, Saffron Burrows zatraceně pohledná a vůbec, vše je tip ťop. Už si bez těchhle britských detektivek ani neumím představit běžný týden. V TV se vlastně dívám už jen občas na zprávy a na dobré detektivky (Poirot, Murplová, Vraždy v Midsomeru, Vraždy v Oxfordu). ()

Nemesis (2009) (S03E04) 

Zvykl jsem si, že TV zpracování Agathy Christie bývají překomplikovaná a zločiny nereálné, postavy že jednají často absurdně a nijak mne to nepohoršovalo. Ale čeho je moc, toho je příliš. V tomto filmu se vyskytne privela absurdních scén, např. po první vraždě v jídelně, kde všichni jeden přes druhého vypovídají a práskají zcela nesmyslně sami na sebe dost zásadní věci nebo ta poslední, typická odhalovací scéna v kryptě kláštera a fatální selhání všech a nejvíce Marplové, osoba a motivace vraha jako obvykle zcela bez důkazů vycucaná z prstu, totálně sladký konec a další a další logické lapsy a náhody jak prase. Tehdy pohár mé trpělivosti přetekl a, přes nesporné jiné filmařské kvality snímku, jsem nucen jít s hodnocením hodně dolů.****Po padesátém osmém shlédnutí musím hvězdičku přidat. Asi stárnu. ()

Kapsa plná žita (2009) (S04E01) 

Střihově mnohem svižnější, ale přesto kvalit předchozích kousků nedosahující díl. A ten místy až explicitní sex (hlavně doggy style se zátiším z golfových holí), mne sice potěšil, leč do díla se nehodil. A ono taky sex bez nahoty, to je jak konzerva bez otvíráku. Celkově se mi zdá, že tvůrci vsadili víc na modernější přístupy, aby se otevřeli mainstreamovějším a nevyzrálejším divákům. A jelikož se neřadím ani do jedné skupiny, cítím se být poněkud podveden. ()

Vraždit je snadné (2009) (S04E02) 

Hezky barevné a plné zvědavost jitřících malých fint (vražedné zbraně, malá tajemství, náznaky lechtivých scén). Kupodivu poměrně předvidatelné (skoro jistě jsem věděl kdo a napolo proč a jak - zmátla mě mše). Vytrácí se britskost. Je to celé víc a více evropskofilmoidní svatoleský klon. Hvězda dolů ze standardu. ()

Smysluplná vražda (2009) (S04E03) 

Mělo to klady, ale i zápory. Kladem je sevřenost a systematičnost ve vyprávění, atmosféra (na prvním místě s polovyřčenou prosbou lady Serrocoldové o konečné řešení, jakkoli ví, že zrovna pro ni bude bolestné), výprava a slušní herci. Záporem tentokrát opět přepálená zápletka a celá konstrukce zločinu, která je prostě pitomá a tak by se nikdy nemohla stát a celé to působí jako sebeparodie. Ultraromantická tečka nechť je už opravdu raději tečkou. K tomuto typu filmu to asi patři, ale když vzpomenu na silné a přesto nepřeslazené romantické finále v jednom z Poirotů (ruská tanečnice a řidič), tak vím, že to jde i jinak a lépe. ()

Proč nepožádali Evanse? (2009) (S04E04) 

Na slečně Marplové a Poirotovi je IMHO největším tahákem pro publikum starosvětská trochu snobská atmosféra, která je podpořena spíše pomalejším tempem vyprávění a klasickými filmařskými postupy. V tomhle díle to však tvůrci vzali za jiný konec - bohužel. Výrazné barevné stylizování, svižnější střih (naštěstí ne překotný), spousta mladých herců, kamerové cviky, uvolněnější morálka... Není to ono. Co je ovšem horší je to, že výše zmiňované nebylo na tomto díle největší slabinou. Tou byl příběh respektive jeho (ne)uvěřitelnost a naprosté díry v logice a jednání postav. Má se X zamilovat do Y? Není problém. Luskne se prsty a je to. Že k tomu filmaři nedodali příslušnou omáčku všeho, co se muselo stát, aby k tomu došlo? Kušuj, diváku! Rozuzlovací, či spíše vysvětlovací scéna pak byl vyloženě trapas, postavy jednaly naprosto nesmyslně a působilo to jako nechtěná komedie, melodrama, snad až parodie na správnou detektivku. Marplová tahala z rukávu jednu novou informaci za druhou a zadržovala postavy od jejich konání. Připadal jsem si jako ve snu. Zlém snu. Dal bych jednu hvězdičku, ale za 3 pěkné mladé herečky jednu přihodím.*****EDIT 2017: Ó, jak je přízeň či nepřízeň divákova vrtkavá. Po druhém shlédnutí musím názor bezmála otočit, i když na tom, co jsem psal, nemám co měnit. Jen mám dnes jiné chutě a přes všechny zápory se mi tento díl líbil. Vlastně moc. Zvyšuji na 4 kousky. ()

Plavý kůň (2010) (S05E01) 

Jen kousek od plného hodnocení. Mnoho postav - ovšem představených tak, že jsem se neztrácel. Spletitý případ - ale odvyprávěný tak, že jsem vždy věděl (nebo aspoň chápal) kdo co a proč. Navíc atmosféra, skvělí herci (jen jednou Ginger hrozně nabělili obličejík, fuj maskérko) no a biblická omáčka vždycky táhla, notabene z Apokalypsy. "I uzřel jsem čtvrtého jezdce na plavém koni a jméno jeho bylo Smrt." Jediné, co mi hapruje, je motivace pachatele / -ky. Prostá touha po moci? Krutost? Finance to asi nebyly. A na to, jak vše geniálně vymyslel / -a a zařídil / -a, tak se potom nechal / -a od Márplice nachytat na švestkách až moc snadno. Asi pocit nepolapitelnosti. Fakt dobrý díl. ()

Tajemství Chimneys (2010) (S05E02) 

Slabší než obvykle. Vrah se sice dal uhádnout, ale celý scénář a chování postav je prostě natolik SF, že mě to až uráželo. Herci hrají v rámci toho, co jim scénář poskytuje, velmi slušně, jenže ten scénář je prostě asi tak uvěřitelný, jako že ledovce v Himalájích roztají v roce 2035.****EDIT: Na druhou stranu atmosféra byla pěkná, stejně jako hlavní ženská představitelka. Ovšem ta romantická linie, to bylo jak z nejstupidnější červené knihovny. Příjemné vyplnění večera, ale bez přidané hodnoty. ()

Modrá pelargonie (2010) (S05E03) 

Slušný díl. Posloupností vyprávění, zatajením některých informací a hudbou mi Modrá pelargonie velmi připomněla Vraždy v Midsomeru. Asi tomu pomohla i mladší stylizace do konce 40. či počátku 50. let 20. st. Vyprávění bylo netradičně retrospektivní s prostřihy do "současnosti". To bylo osvěžující, byť místy krkolomné až úsměvné - např. konec v soudní síni, kde Marplová zcela protiprávně bere spravedlnost do svých rukou a zastane místo jak žalobce, tak soudce :-D Komické prvky jsou v tomto díle docela časté. Úsměvné zneužívání známosti Marplové s bývalým šéfem Scotland Yardu, až komicky hypochondrická pověrčivá fúrie Mary... Oproti tomu stojí pachatel, který je odpudivý svou chladnou sobeckotí a úvahy nad životem a včetně bilancování toho vlastního v podání faráře a jedné vedlejší postavy. Retrospektivní vyprávění celý případ projasnilo a zesrozumitelnilo, dokonce i já jsem rozluštil, kdo je vrah. Hudba, atmosféra, výprava a herci jako vždy bez chyb. Takhle vypadá špičková televizní zábava. ()

Rozbité zrcadlo (2010) (S05E04) 

Tohle se povedlo. Nepřekombinovaná a věrohodná zápletka, slušné herecké výkony, sympatická dvojice detektivů jen lehce směrovaná slečnou M., již tradičně skvělá výprava a hudba, prostě lahůdková detektivka plná emocí. Škoda jen, že se tam ještě nějak nemihnul Angus, koneckonců poslední umrtí mohl mít na svědomí on. ()

Související novinky

Úmrtí herce Juliana Sandse bylo potvrzeno

Úmrtí herce Juliana Sandse bylo potvrzeno

28.06.2023

Britský herec Julian Sands byl od 13. ledna tohoto roku veden jako nezvěstný poté, co se vypravil na turistickou trasu zasněženými horami v oblasti Baldy Bowl přibližně 45 mil na východ od města Los… (více)

Reklama

Reklama