Reklama

Reklama

Slečna Marplová

(seriál)
  • Velká Británie Agatha Christie's Marple (více)
Velká Británie, (2004–2013), 35 h 47 min (Minutáž: 82–103 min)

Předloha:

Agatha Christie (kniha)

Hrají:

Geraldine McEwan, Julia McKenzie, Joanna Lumley, Herbert Lom, Griff Rhys Jones, Ian Richardson, Christian Coulson, James D'Arcy, Timothy Dalton (více)
(další profese)

Série(6) / Epizody(23)

Obsahy(1)

Slečna Marplová je vedle Hercula Poirota druhou nejznámější postavou nekorunované královny detektivek Agathy Christie a hrdinkou dvanácti jejích knih. Čtenářům se představila už v roce 1930 v románu, nazvaném "Vražda na faře", a pak už v rychlém sledu následovaly příběhy další. Milá stará dáma se zálibou v zahradničení a sousedských klípcích, s všudypřítomnou velkou taškou plnou pletení a jiných nezbytností, je na první pohled zosobněním anglické staré panny poloviny minulého století. Běda však tomu, kdo se nechá zmýlit jejím nenápadným vzezřením! Kdo si neuvědomí, že se za ním skrývá bystrý mozek, pro který je řešení záhad všeho druhu nejen nejoblíbenějším koníčkem, ale přímo posedlostí. Dlužno říci, že tímto mírně přezíravým postojem vůči ní trpí zkraje zejména všichni inspektoři, policejní komisaři a vůbec vyšetřovatelé všeho druhu, kteří nelibě nesou, že se jim tahle neodbytná babka plete do práce. Každý z nich si ovšem dříve nebo později musí uvědomit, že na slečnu Marplovou prostě nemá. Protože to, k čemu se oni dlouze, složitě a „zdeúředně“ konečně doberou, to už ona dávno svým vlídným přístupem, pochopením pro lidské slabosti i znalostí prostředí odhalila a je zase o krůček před nimi… Tak jako všechny detektivní romány Agathy Christie jsou i příběhy slečny Marplové vděčnou a neustále znovu využívanou látkou pro filmové i televizní tvůrce. V roli tohoto „detektiva v sukních“ se již vystřídalo více hereček. V paměti českých diváků nepochybně dodnes zůstává např. Margaret Rutherfordová z filmu To je vražda, řekla, natočeného podle románu "Vlak z Paddingtonu", Angela Lansburyová, která byla slečnou Marplovou v Rozbitém zrcadle, či Joan Hicksonová, která řadu jejích případů natočila pro BBC. (Na naší obrazovce jsme z nich před lety viděli Ohlášenou vraždu a Zapomenutou vraždu…) ... Tvůrci nejnovějšího zpracování této dnes již klasické látky vsadili na Geraldinu McEwanovou, herečku, která dokáže ve svém projevu spojit sladkou vlídnost s tvrdostí švédské oceli. (Jak to právě v poslední době předvedla v roli sestry Bridget v působivém snímku Petera Mullana Padlé ženy). Geraldine, (která se této role ujala ve svých dvaasedmdesáti letech) je podle tvůrců slečnou Marplovou nového milénia, neboť se společně s nimi pokouší o nový, moderní přístup k této postavě. Umožňují jí to i některé nové prvky, k nimž autoři sáhli (byť samozřejmě velmi pietně zachovávají ducha a charakter, jimiž svou postavu obdařila Agatha Christie). Jedním z nich je třeba i to, že na rozdíl od všech minulých pojetí má zde Jane Marplová nejen svou přítomnost, ale i minulost. Geraldine sama je pochopitelně svým nejnovějším úkolem nadšena, což lze dedukovat i z jejího stručného vyznání: „Mám pocit, že mi rolí slečny Marplové byl svěřen svého druhu národní poklad, který mimořádně obdivuji a hodlám důsledně chránit… (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Šandík k tomuto seriálu (15)

Mrtvola v knihovně (2004) (S01E01) 

Natočeno je to sice výborně, ale Poirot to není. Možná je tu i trochu cítit až příliš jasný kalkul se snahou navázat na "herculovský" úspěch, ale spíše je opět "na vině" sama předloha. Ta zvědavá stařenka je totiž ještě neuvěřitelnější, než malý belgičan, pedanticky trvající na správné výslovnosti svého jména a nenávidějící anglickou kuchyni. Univerzální pravda, že přesně to, co velmi dobře funguje v knize, rozhodně nemusí už tak dobře fungovat zhmotněno na filmovém plátně, se zde potvrdila na celé čáře. Obsadit tuto roli je proto úkol téměř nadlidský... Odhlédnuto od této "drobnosti" ovšem detektivní zápletka funguje velmi dobře a rozřešení případu je vskutku překvapivé. Na vrub přelohy lze ovšem (opět) poznamenat, že je to sice vymyšleno velmi rafinovaně, ale je to celé také naprosto nepravděpodobné... S tím ovšem musí divák i čtenář přecejen počínat, zvlášť jde-li o tvorbu Agathy Chtistie. S čím ovšem divák asi nepočítá (namlsán příběhy malého belgičana, to je téměř naprostá absence humoru... Celkový dojem: 70% ()

Vražda na faře (2004) (S01E02) 

S každou další filmovou adaptací detektivky Agathy Christie znova zjišťuji, že nejslabší na nic je knižní předloha Agathy Christie... Agatha Christie promine, ale její rozuzlení jsou naprosto nepravděpodobná a nesmírně překombinovaná. Odhlédnuto od této drobnosti a v rámci žánru jsou to samozřejmě mistrná dílka, která v knize skvěle fungují. Přitom už bylo mnohokrát konstatováno, že literatura má jiné výrazové prostředky než film. Právě proto je každá adaptace knižní předlohy takový zápas. Naštěstí pro nás, tahle adaptace je rozhodně nadprůměrná a určitě neurazí ani skvělé herecké výkony, ani výborná kamera, ani velmi slušná režie. Jedna z nejlepších "Slečen Marplových" s Geraldine McEwan. Celkový dojem: 80% ()

Vlak z Paddingtonu (2004) (S01E03) 

Slečna Marplová je díl od dílu lepší, přičemž tento je natolik skvostný, že jej asi hned tak něco nepřeková... Být to na velkém plátně 80%, ale vzhledem k tomu, že to je televizní produkce, jasných 90% Téměř nemám co vytknout... ()

Ohlášená vražda (2005) (S01E04) 

Rozhodně nadprůmerná detektivka Agathy Christie, u níž si člověk může dosyta vychutnat všechna specifika anglické detektivkářské školy. O nečekané zvraty, rafinované kličky, v nichž se splátá několik příběhů dohromady a tím dochází k úspěšnému matení čtenáře a koneckonců ani o mrtvoly, neboť vraždit v knize je přece tak snadné, tady rozhodně není nouze. Filmová adaptace se této výzvy zhostila doslova na výbornou. Všechno funguje jak má, herci hrají jak o život, prostředí má tu správnou atmosféru a film ubíhá v poměrně svižném tempu, takže těch 94 minut je nakonec na tak bohatý a pestrý příběh ta správná stopáž. Vedle hereckého výkonu Geraldine McEwan je třeba zmínit ještě skvělou Zoë Wanamaker. Herecky brilantní jsou v tom ovšem všichni. Kdyby takové výkony předváděli čeští herci v českých seriálech, to by bylo bájo ;o) Celkový dojem: 90% ()

Zapomenutá vražda (2006) (S02E01) 

Posuny oproti knižní předloze jsou velmi výrazné (tvůrci v podstatě vytvořili zcela nový příběh) a po mém soudu i zcela zbytečné. Z jedné z nejlepších detektivek A. Christie se zde stal příběh plný nepravděpodobných zvratů a roztodivných kotrmelců. Třeba jenom spojení obou Hallidayových žen v jednu, navíc s přidanou kriminální minulostí, změna Nového Zélandu v Indii, doplnění celé té kabaretní společnosti, přidání nepřítomného staršího snoubence a následná romatická lovestory s jeho zaměstnancem, atp. atd. K čemu to všechno? Že by se tvůrci scénáře zdála přeloha "příliš obyčejná"? Tohle se vážně nepovedlo. Škoda, přeškoda... 65% za zcela zbytečné prznění předlohy... Zajímavé komentáře: hany83 ()

Není kouře bez ohýnku (2006) (S02E02) 

Po druhém shlédnutí (a tentokrát v originále) dávám o jednu hvězdu navíc, protože teď se mi to naopak dost líbilo. Geraldine McEwan tady opět exceluje a obecně jsou tu herecké výkony velmi slušné. Taky suchého anglického humoru si člověk užije dosyta (ten detektiv je naprosto ukázkový). Docela rušivá je ale všechna ta snaha o efektnost, pokud sekvence vystřihovaných a nalepovaných písmenek vskutku navozovala jakési napětí, pak všechny ty barevné filtry a další digitální efekty spíš rušily. A ta Love story? Mno, ehm... i tady platí, že méně by bylo více... Když už se chtěli tvůrci s něčím vyblbnout, mohli si odpustit tu zadní projekci na začátku... Celkový dojem: 75% ()

Sittafordská záhada (2006) (S02E04) 

Zcela překroucený příběh, kamera tak afektovaná a plná bezúčelných hrátek, které mají asi vypadat děsně umělecky, že to většinu filmu spíš rozptyluje, taky zbytečně mnoho digitálních efektů, celkově poměrné zklamání. Jediný důvod pro shlédnutí jsou tradičně slušné herecké výkony, ale to je asi tak všechno. Celkový dojem: 65% ()

V hotelu Bertram (2007) (S03E01) 

Detektivka ve které "je všechno jak má být" a stejně to skřípe. Herecky stále velmi slušné, režijně ovšem až příliš konfekční a vyumělkované. K tomu romantický doják na závěr. Chyběl jenom nějaký ten západ slunce nad hlavami věrně si milujících... Škoda. Celkový dojem: 65% ()

Zkouška neviny (2007) (S03E02) 

Slušně natočená detektivka, které opět herecky kraluje Geraldine McEwan. Hospodyně v podání Alison Steadman mi ovšem přišla typově špatně obsazená. Zároveň mi připadají příliš zdůrazněná a tudíž podezřelá ta jednotlivá obvinění, která ve filmu padnou. Člověku pak až příliš brzy dojde, kdo je ve skutečnosti vrah a pak si už jen tipuje, zda-li se trefil nebo nikoli. Jinak to ale bylo slušné psycho, zvlášť pasáže s Juliet Stevenson, která místy vypadala, že ráno stejně tak jako tak skočí do jezera nebo pod vlak. Dr Arthur Calgary v podání Philipa Duranta velmi roztomilý... Celkový dolem: 80% Zajímavé komentáře: Agatha, crozet ()

Nultá hodina (2008) (S03E03) 

Příběh stejně neuvěřitelný a nepravděpodobný, jako dokonale nepředvídatelný a nesmírně chytře vymyšlený. přiznávám, všechny moje soukromé typy na pachatele byly chybné. Bezvadné je ostatně i filmové zpracování a dokonce mi zde nedilo ani to, že v Christie předloze Marplová vůbec nefiguruje, ve filmu je totiž nezastupitelná. Celkový dojem: 85% Zajímavé komentáře: Tosim, Agatha, hany83 ()

Nemesis (2009) (S03E04) 

Agatha Christie byla nepochybně talentovaná spisovatelka, ale i ona se holt musela nějak živit... Detektivka, jejíž filmové zpracování vyvolává nechtěné výbuchy smíchu v těch nejvypjatějších chvílích asi nebude úplně podařená a to se přitom tvůrci tohoto filmu vcelku hodně snažili (možná až moc) ovšem nic naplat, výsledkem je bída s nouzí. Doslova od prvního záběru to celé působí naprosto nepravděpodobně, ovšem nepravděpodobnost reálií ještě nebije do očí tolik, jako nezvládnutá psychologie postav a naprostá nepravděpodobnost většiny situací... Celkový dojem: 50% ()

Kapsa plná žita (2009) (S04E01) 

Julia McKenzie se sice poctivě snaží, ale co naplat. Bez Geraldine McEwan to zkrátka není ono. Téhle slečně Marplové nevěřím ani zvědavost, ani inteligenci. Jinak je ovšem příběh natočený velmi slušně a 70% si naprosto zaslouží. ()

Vraždit je snadné (2009) (S04E02) 

Idylické venkovské prostředí skrývá pomalu více vražd, než kdejaký "vyvražďovací" horor. Vraždit v knize je totiž tak nesmírně snadné... Postavy jednoduše mizí ze scény a skládačka do sebe postupně zapadá... Přestože je film opět značně přepracovanou verzí knižní předlohy, přestože se v ní slečna Marplová vůbec nevyskytuje, přestože ve filmu slečnu Marplovou nehraje Geraldina McEwan, přestože je zde "postav jak na orloji", přesto všechno jde rozhodně o slušně natočenou detektivku. Problém s orientací v tom, "kdo s kým a proč" divák samozřejmě má, neboť jednotlivých postav je opravdu hodně, ovšem nelze tvrdit, že by se v nich ztratil úplně. Ostatně, to "ztrácení se" je vlastně příznačné. Podstatné je, že na konci se celá skládačka lidských vztahů bezpečně složi dohromady. Samozřejmě by bylo možné vytýkat příběhu notné "přitažení za vlasy", ale to už je rys pro "anglickou detektivku" příznačný. Vytýkat jej je podobné, jako rozčilovat se nad tím, že jednotlivé postavy v opeře zpívají... Celkový dojem: 80% ()

Smysluplná vražda (2009) (S04E03) 

Řemeslně velmi slušně zpracovaná záležitost. Herci hráli jak o život, Julia McKenzie mi sedá do noty čím dál víc, hudba jak z "velkého filmu", ta romantika v závěru ostatně rovněž... Možná je to ovšem všechno zfilmované velkolepěji, než si předloha zaslouží. Tak nějak mám pocit, že se tvůrci pohybují na samé hranici sofistikovaného kýče. Možná by to chtělo poněkud syrovější zpracování, nebo jinou předlohu. Vím, že pak by to nutně musel být úplně jiný film ;o) Celkový dojem: 70% ()

Proč nepožádali Evanse? (2009) (S04E04) 

Způsob, jakým tvůrci do tohoto příběhu zakomponovali slečnu Marplovou je výtečný, ovšem k dobrému výsledku to stejně nevedlo. Problém je opět v přeloze, která je natolik komplikovaná, nepřehledná a naprosto nepravděpodobná, že, převedena do podoby filmu, naprosto ztrácí věrohodnost. Jediný použitelný způsob zpracování dané předlohy je komediální nadsázka, přesně tak, jak látku pojali tvůrci televizního zpracování z roku 1980. Pokud se příběh natočí smrtelně vážně, začíná působit nechtěně komickým dojmem, trochu jako fraška... Celkový dojem: 65% ()

Související novinky

Úmrtí herce Juliana Sandse bylo potvrzeno

Úmrtí herce Juliana Sandse bylo potvrzeno

28.06.2023

Britský herec Julian Sands byl od 13. ledna tohoto roku veden jako nezvěstný poté, co se vypravil na turistickou trasu zasněženými horami v oblasti Baldy Bowl přibližně 45 mil na východ od města Los… (více)

Reklama

Reklama