Reklama

Reklama

Mrtvý bod

(festivalový název)

VOD (1)

Obsahy(1)

Druhý celovečerní projekt Rolanda Klicka můžeme popsat jako moderní minimalistickou parafrázi Leoneho opusu Hodný, zlý a ošklivý. Vyprávění se také točí kolem trojice gaunerů, kteří mají spadeno na jeden poklad. Jenže namísto opulentního výpravného spektáklu mistra spaghetti westernů ohlodává Klick premisu i veškeré žánrové atributy na jejich samotnou dřeň. Jak kufr s penězi postupně mění majitele, začíná se vyjevovat dynamika vztahů mezi jednotlivými figurami a především napětí mezi jejich niternými osobnostmi a rolemi, které hrají navenek. Ačkoli postavy na jednu stranu nezapřou příbuznost s westernovými archetypy (šerif, záhadný cizinec, zlověstný rabiát, osudová dívka a padlá žena), v Klickově vyšinutém pojetí působí spíš jako lidé zlomyslně lapení v bezčasém žánrovém lunaparku. Ten má podobu dezolátního zapadákova uprostřed pouště, odkud není úniku a kde se estetika měst Divokého západu snoubí s postapokalyptickým rozkladem. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (13)

fragre 

všechny recenze uživatele

Nelítostný film s nelítostnýmy "hrdiny" v nelítostném prostředí. Tou vyprahlou krajinou, nečetným hereckým ansámblem a v podstatě jednoduchou zápletkou ten film působí jak na kost ohlodaný, jako koncentrát ze všemožných spaghetti westernů a gangsterek s mravně pochybnými hrdiny. Jistě že může být chápán jako cynický tyjátr, ale zrovna též jako podobenství o temné stránce západní civilizace, kde za všemi hesly o Bohu, víře, pokroku, demokracii, civilizaci, spravedlnosti .... je téměř vždy ten nepřiznaný důvod - touha po bohatství a moci, vidina zisku a mamonu. Zde je ten mamon ve fetišizované podobě peněz, které v tom místě děje jsou na nic, je to jen mámivá vidina bohatstství, které jsou obětovány všechny hodnoty, které jsou považovány za lidské v pozitivním smyslu slova. Z tohoto hlediska je to film misantropický a anticivilizační. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Stoprocentně destruktivní film s kvalitní formální stránkou a výbornými herci (jako vždy výrazně vyčnívá jinak nesympatický Mario Adorf). Jde o jakousi modernizovanou variaci Leoneho "Hodný, Zlý, Ošklivý", přičemž o peníze jde třem mužům, kteří mají samopal a terénní auto a zdržují se poblíž opuštěného lomu. Točeno v izraelské poušti. Podivné, temné dekadentní divadlo, thriller s poselstvím cynismu, ochucený příměsí beatnické vlny a špetkou erotiky. Nechtěl bych být autorem takového díla, ale na rozdíl od mnoha destruktivních italských spaghetti tento není marxistický, nýbrž anarchistický. ()

Reklama

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Není těžké pochopit, proč Deadlock zaujal Tarantina a Jodorowského. Jde o neo-western, který postrádá kauzualitu a v mnohém připomíná práci S. Leoneho (těžko věřit, že nezáměrně). I když v tomhle případě bychom spíš mohli mluvit o variantě "Blbý, zlý a ještě zlejší". Jestli je absence kauzuálních souvislostí (v rovině motivovanosti událostí, ale i v rovině časoprostorových vazeb) záměrná, nebo ne, těžko soudit, ale atmosféru Klickův film každopádně má. Konečné rozuzlení tak ale zůstává neuspokojivě otevřené (proč se nakonec Sunshine vzdal zbraně?, proč nechal Kid zavraždit svou holku?), což mě dráždí. Velkým kladem je skvělá hudba. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Toto má ďaleko od trileru. Pripomína skôr akýsi komorný neowestern a má veľmi jednoduchú zápletku. Až tak jednoduchú, že príbeh začína po čase nudiť. Celý čas som si však vravel, že spracovanie vyzerá temer televízne. Až na Maria Adorfa 'no name' herci a nejako tak (teda nezaujímavo) fungovali aj na obraze. Ani záver ma nejako extra nezaujal. Fádny ako celý film. Jediným väčším plusom je zaujímavé zasadenie do čistej atmosfericky vyzerajúcej púšte, ktorá dokáže vyžierať nielen vodu, ale aj mozgové bunky. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Wau, tak tohle to byl neuvěřitelně podivný film a svým způsobem velmi originální záležitost. Co do žánru, tak jde o čistě moderní western, který byl zřejmě ovlivněn jen o pár let mladší Leonovou klasikou "Good, the Bad and the Ugly", je to ale i trochu Peckinpaha nebo Jodorowského, najdou se zde ale i určité post-apokalyptické znaky (zcela izolované a opuštěné městečko - tzv město duchů, všude samý prach, špína a beznaděj). Deadlock to skutečně téměř fantastická bizarní záležitost - téměř beze slov s velmi slušnou atmosférou a se spoustou násilím. Prostředí kde se točilo (poušť, opuštěný důlní lom) je neuvěřitelně reálné a spolu s dobře fungující a pasující hudbou krautrockové skupiny Can hodně napomáhají celkovému tónu filmu a jeho atmosféře. Občas nuda, ale zlom přichází s brutální scénou na poušti Mario Adorf vs nákladní auto (nespecifikovaný druh) pak už se od obrazovky témě neodtrhnete. Hudba, atmosféra, herecké výkony (v podstatě všechny ty tři hlavní) a kamera, to jsou ty největší klady tohoto filmu. Není to zřejmě film pro masy, ale fanoušci tohoto druhu filmu a žánru budou jistě potěšeni. Více ošuntělou záležitost už jsem hodně dlouho neviděl! ()

Galerie (19)

Zajímavosti (9)

  • Na film Klickovi stát přispěl částkou 300 tisíc marek, zbylých 1 200 000 marek Klick podle svých slov investoval z vlastní kapsy. Nasmlouvaný soukromý donátor dal od projektu ruce pryč krátce před natáčením údajně z obavy o zdraví a životy členů štábu. (klukluka)
  • Mrtvý bod byl dramaturgy mezinárodního festivalu v Cannes vybrán jako zástupce za Německo do hlavní soutěže. Toto rozhodnutí ale vyvolalo takovou nevoli mezi protežovateli a členy hnutí „nového německého filmu“, že se snímek nakonec v Cannes promítal pouze stranou hlavního programu a jeho místo v soutěži zaujal dnes zcela zapomenutý titul Malatesta (1970) Petera Lilienthala. Navzdory tomu Mrtvý bod doma při uvedení v kinech čekalo nadšené přijetí, které následně zpečetila Spolková filmová cena za nejlepší režii. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Automatická zbraň Sunshina (Anthony Dawson) je model Mauser C96, ktorý sa začal vyrábať v Nemecku v rokoch 1896 - 1937. (westerns)

Reklama

Reklama