Reklama

Reklama

Mrtvý bod

(festivalový název)

VOD (1)

Obsahy(1)

Druhý celovečerní projekt Rolanda Klicka můžeme popsat jako moderní minimalistickou parafrázi Leoneho opusu Hodný, zlý a ošklivý. Vyprávění se také točí kolem trojice gaunerů, kteří mají spadeno na jeden poklad. Jenže namísto opulentního výpravného spektáklu mistra spaghetti westernů ohlodává Klick premisu i veškeré žánrové atributy na jejich samotnou dřeň. Jak kufr s penězi postupně mění majitele, začíná se vyjevovat dynamika vztahů mezi jednotlivými figurami a především napětí mezi jejich niternými osobnostmi a rolemi, které hrají navenek. Ačkoli postavy na jednu stranu nezapřou příbuznost s westernovými archetypy (šerif, záhadný cizinec, zlověstný rabiát, osudová dívka a padlá žena), v Klickově vyšinutém pojetí působí spíš jako lidé zlomyslně lapení v bezčasém žánrovém lunaparku. Ten má podobu dezolátního zapadákova uprostřed pouště, odkud není úniku a kde se estetika měst Divokého západu snoubí s postapokalyptickým rozkladem. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (13)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Wau, tak tohle to byl neuvěřitelně podivný film a svým způsobem velmi originální záležitost. Co do žánru, tak jde o čistě moderní western, který byl zřejmě ovlivněn jen o pár let mladší Leonovou klasikou "Good, the Bad and the Ugly", je to ale i trochu Peckinpaha nebo Jodorowského, najdou se zde ale i určité post-apokalyptické znaky (zcela izolované a opuštěné městečko - tzv město duchů, všude samý prach, špína a beznaděj). Deadlock to skutečně téměř fantastická bizarní záležitost - téměř beze slov s velmi slušnou atmosférou a se spoustou násilím. Prostředí kde se točilo (poušť, opuštěný důlní lom) je neuvěřitelně reálné a spolu s dobře fungující a pasující hudbou krautrockové skupiny Can hodně napomáhají celkovému tónu filmu a jeho atmosféře. Občas nuda, ale zlom přichází s brutální scénou na poušti Mario Adorf vs nákladní auto (nespecifikovaný druh) pak už se od obrazovky témě neodtrhnete. Hudba, atmosféra, herecké výkony (v podstatě všechny ty tři hlavní) a kamera, to jsou ty největší klady tohoto filmu. Není to zřejmě film pro masy, ale fanoušci tohoto druhu filmu a žánru budou jistě potěšeni. Více ošuntělou záležitost už jsem hodně dlouho neviděl! ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Druhý celovečerní projekt Rolanda Klicka můžeme popsat jako moderní minimalistickou parafrázi Leoneho Hodný, zlý a ošklivý (Il buono, il brutto, il cattivo, 1966). Vyprávění se také točí kolem trojice gaunerů, kteří mají spadeno na jeden poklad. Jenže namísto opulentního výpravného spektáklu mistra spaghetti westernů ohlodává Klick premisu i veškeré žánrové atributy na jejich samotnou dřeň. Jak kufr s penězi postupně mění majitele, začíná se vyjevovat jednak dynamika vztahů mezi jednotlivými figurami a především napětí mezi rolemi, které hrají navenek, a jejich niternými osobnostmi. Ostatně ačkoli postavy na jednu stranu nezapřou příbuznost s westernovými archetypy (šerif, záhadný cizinec, zlověstný rabiát, osudová dívka a padlá žena), v Klickově vyšinutém pojetí působí spíš jako lidé zlomyslně lapení ve bezčasém žánrovém lunparku. Ten má podobu dezolátního zapadákova uprostřed pouště, odkud není úniku, a kde se estetika měst divokého západu snoubí s postapoklyptickým rozkladem. Natáčení probíhalo v typicky klickovském dobrodružném duchu v pásmu nikoho mezi Izraelem a Jordánskem po šestidenní válce a Klick uvádí, že příhraniční napětí v místě natáčení přispělo k atmosféře celého filmu. Hudbu složila německá experimentální rocková kapela Can, jejíž hypnotické tóny dále přispívají k fantasmagorické pop/artové náladě díla. Mrtvý bod byl dramaturgy mezinárodního festivalu v Cannes vybrán jako zástupce za Německo do hlavní soutěže. Toto rozhodnutí ale vyvolalo nevoli mezi protežovateli a členy hnutí „nového německého filmu“, následkem čehož se snímek v Cannes promítal pouze stranou hlavního programu (jeho místo v soutěži zaujal dnes zcela zapomenutý titul Malatesta /1970/ Petera Lilienthala). Navzdory tomu Mrtvý bod doma při uvedení v kinech čekalo nadšené přijetí, které následně zpečetila Spolková filmová cena za nejlepší režii. [psáno pro LFŠ 2018] ()

choze 

všechny recenze uživatele

Artistní západoněmecká variace na Hodný, zlý a ošklivý s pěknou výpravou, ale natahovaným, nezáživným dějem. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Stoprocentně destruktivní film s kvalitní formální stránkou a výbornými herci (jako vždy výrazně vyčnívá jinak nesympatický Mario Adorf). Jde o jakousi modernizovanou variaci Leoneho "Hodný, Zlý, Ošklivý", přičemž o peníze jde třem mužům, kteří mají samopal a terénní auto a zdržují se poblíž opuštěného lomu. Točeno v izraelské poušti. Podivné, temné dekadentní divadlo, thriller s poselstvím cynismu, ochucený příměsí beatnické vlny a špetkou erotiky. Nechtěl bych být autorem takového díla, ale na rozdíl od mnoha destruktivních italských spaghetti tento není marxistický, nýbrž anarchistický. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Není těžké pochopit, proč Deadlock zaujal Tarantina a Jodorowského. Jde o neo-western, který postrádá kauzualitu a v mnohém připomíná práci S. Leoneho (těžko věřit, že nezáměrně). I když v tomhle případě bychom spíš mohli mluvit o variantě "Blbý, zlý a ještě zlejší". Jestli je absence kauzuálních souvislostí (v rovině motivovanosti událostí, ale i v rovině časoprostorových vazeb) záměrná, nebo ne, těžko soudit, ale atmosféru Klickův film každopádně má. Konečné rozuzlení tak ale zůstává neuspokojivě otevřené (proč se nakonec Sunshine vzdal zbraně?, proč nechal Kid zavraždit svou holku?), což mě dráždí. Velkým kladem je skvělá hudba. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,S PEKLOM SOM TU UKRIŽOVANÝ." __ Na filme oceňujem najmä jeho atmosféru, zasadenie do prakticky neurčitej doby a neurčitého priestoru vyvoláva, ako podotýka aj Karlos80, dojem akejsi post-apokalyptickej vízie. Jeho ďalším znakom je striedmosť - hrá tu iba 7 hercov, pričom dej sa krúti iba okolo troch postáv a popritom sa ani nijako neplytvá dialógmi, dokonca postava Adorfovej dcéry sa (možno pre lepší efekt - alebo radšej) ani raz nedostane ku slovu. Prekvapila ma scéna ,,Mario Adorf proti nákladiaku", ktorá ukončila dovtedajšiu klasickú hru na mačku a myš, ktorá tvorí základ celého filmu. Čo by však celku prospelo je prestrihanie aspoň o nejaké minúty, pretože najmä v druhej polovici mu dochádza plyn a objaví sa aj neopodstatnená nahota. Pozrel som si ho však rád, pretože ide o zabudnutú raritu, ktorá rozšírila moje filmové obzory v rámci žánru ,,eurowesternu". (16. hodnotenie, 4. komentár k filmu) ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Nelítostný film s nelítostnýmy "hrdiny" v nelítostném prostředí. Tou vyprahlou krajinou, nečetným hereckým ansámblem a v podstatě jednoduchou zápletkou ten film působí jak na kost ohlodaný, jako koncentrát ze všemožných spaghetti westernů a gangsterek s mravně pochybnými hrdiny. Jistě že může být chápán jako cynický tyjátr, ale zrovna též jako podobenství o temné stránce západní civilizace, kde za všemi hesly o Bohu, víře, pokroku, demokracii, civilizaci, spravedlnosti .... je téměř vždy ten nepřiznaný důvod - touha po bohatství a moci, vidina zisku a mamonu. Zde je ten mamon ve fetišizované podobě peněz, které v tom místě děje jsou na nic, je to jen mámivá vidina bohatstství, které jsou obětovány všechny hodnoty, které jsou považovány za lidské v pozitivním smyslu slova. Z tohoto hlediska je to film misantropický a anticivilizační. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Ani ta vyprahnuta krajina ma nijak nezaujala, film je miestami len dalsia nudna Zivacka, akych som videl uz tony .. sa cudujem dobremu hercovi Adorfovi ze do toho vobec siel. Jak meni kufor penazi majitelov mi bolo jaxi jedno a nijak ma nezaujala ani dynamika vztahov a jak sa menia vztahy medzi postavami. Dalsi precenovany film .. a potom ze daj na filmove teoretiky na CSfd - pokial viem, Madsbender dal 5 hviezd a on je adminom tej odpornej smradlavej zumpy zvanej filmova teoria. Tieto filmove teoretiky -elitari totizto nadhodnotia kadejaky riedky prujem : 55 % ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Toto má ďaleko od trileru. Pripomína skôr akýsi komorný neowestern a má veľmi jednoduchú zápletku. Až tak jednoduchú, že príbeh začína po čase nudiť. Celý čas som si však vravel, že spracovanie vyzerá temer televízne. Až na Maria Adorfa 'no name' herci a nejako tak (teda nezaujímavo) fungovali aj na obraze. Ani záver ma nejako extra nezaujal. Fádny ako celý film. Jediným väčším plusom je zaujímavé zasadenie do čistej atmosfericky vyzerajúcej púšte, ktorá dokáže vyžierať nielen vodu, ale aj mozgové bunky. ()

klukluka 

všechny recenze uživatele

Stylově čisté, to pomalé tempo a ne vždy logické chování zejména hlavního hrdiny to pro mě ale činilo dlouhým, těšil jsem se na konec. Tím spíš, že jsem to měl ve 3D, v uherskohradišťské sportovní hale dnes při promítání bylo navzdory pozdněvečernímu času na padnutí a tomu odpovídal i odér některých návštěvníků filmovky. Navození atmosféry toho vyprahlýho filmovýho pekla bylo díky tomu dokonalý. ()

cinemafil 

všechny recenze uživatele

Pokus o Tenkrát na Západě ? Scénář je nudný, vleče se a spěje k předem danému závěru. Proč musel řežisér povraždit všechny postavy až na Adorfa ? Film mě nudil a proto 10% Za snahu ()

Reklama

Reklama