Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Marguerite Martineau vystupuje jako zpěvačka pod uměleckým jménem Jenny Lamour. Má talent a předpoklady k lepší kariéře, než zpívat v kabaretu. Přijme nabídku starého bohatého podnikatele Brignona, že se od něj nechá vydržovat a on jí za to pomůže k lepší práci. Když se to dozví Jennin manžel Maurice, vyhrožuje Brignonovi zabitím a manželce zakáže stýkat se s ním. Jenny se ale s Brignonem znovu setkává a Maurice hodlá uskutečnit svůj plán. Když k němu dorazí, nalezne jej již zavražděného. Prchá a snaží se opatřit si alibi, vzápětí se ale logicky stává hlavním podezřelým.
Henri-Georges Clouzot pronikl mezi významné francouzské režiséry svými dvěma prvními filmy v období druhé světové války, protože ale pracoval pro kolaborantskou společnost Continental Film, po osvobození měl dočasný zákaz činnosti. Když se mohl po dvou letech vrátit k práci, učinil tak velkolepým způsobem a vytvořil jeden z milníků poválečné francouzské kinematografie. Jako již dříve sáhl po literární předloze S. A. Steemana, jehož detektivní román Légitime Défense upravil po filmový scénář (název NÁBŘEŽÍ ZLATNÍKŮ vychází ze jména ulice, kde sídlí pařížská policejní prefektura). V hereckém obsazení se spolehnul na umělce, s nimiž pracoval již dříve a na jejich výkonech spolu s bravurní práci kamery byl postaven celkový výsledek filmu, významný byl i podíl samotného režiséra, který se díky svému inovačnímu přístupu ke kriminálnímu žánru řadí po bok takových mistrů jako byl například Alfred Hitchcock. Natáčelo se od února do května 1947 v pařížských studiích a také v ulicích Paříže. Premiéra filmu proběhla 3. října 1947, ještě předtím byl ale titul uveden na festivalu v Benátkách, odkud si Clouzot odnesl mezinárodní cenu za nejlepší režii. Film měl mimořádný ohlas i v kinech a s počtem návštěvníků více než pět a půl miliónu se zařadil mezi nejúspěšnější snímky čtyřicátých let. (argenson)

(více)

Recenze (8)

POMO 

všechny recenze uživatele

Dejovo konvenčná a nevýrazná detektívka, ale podaná sviežim a sympaticky žoviálnym (francúzskym) strihom. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Dobře zahraná primitivní kriminálka, na které je nejzajímavější koukat se na Bliera, který tou dobou měl ještě skoro všechny vlasy. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Bylo docela zajímavé si po té záplavě amerických filmů noir pustit také francouzský. Jiná kultura, jiná národní mentalita atd. Nicméně i tak mě to příliš nebavilo. Příběh nebyl špatný, ale děsně roztahaný a podávaný strašně nudně a nezáživně. Nevytvořil jsem si žádný vztah k postavám. I když to bylo dobře natočené, nezanechalo to ve mě žádný větší dojem. Nicméně na druhou stranu jsem rád, že jsem to viděl, neboť v žádném americkém filmu z této doby nebudu možnost mít vidět (kladnou) postavu fotografky, která fotí ženské akty. Ta cenzura ve Francii přeci jenom nebyla tak prudérní jako v USA. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Režie po zásluze oceněna, raný Clouzot točil filmy stejně dobře jako raný Hitchcock, ale oba měli problém v té době s průměrnými scénáři. Druhá polovna filmu je už tak předvídatelná, že si dnešní divák nezaujatě odškrtává jednotlivé svědky a ví, že už ho nic překvapivého nečeká. Ovšem první polovina je skvělá, a úvodní zrod písničky nezapomenutelný. ()

Související novinky

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

11.08.2015

4 dny, 5 míst, 47 projekcí... Unikátní přehlídka filmů noir na hradě Křivoklát se blíží mílovými kroky! Třetí ročník festivalu, věnující se širšímu pojetí noirového fenoménu, startuje ve čtvrtek 20.… (více)

Reklama

Reklama