poster

Slečna Hokusai (festivalový název)

  • Japonsko

    百日紅~Miss HOKUSAI~

  • Japonsko

    Sarusuberi: Miss Hokusai

Animovaný / Drama / Životopisný

Japonsko, 2015, 90 min

Režie:

Keiiči Hara

Předloha:

Hinako Sugiura (komiks)

Scénář:

Miho Maruo

Hudba:

Harumi Fúki
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kaylin
    ***

    Životopisný film ve stylu japonské animace je osvěžující. To je asi to hlavní, co se dá o snímku "Slečna Hokusai" říct. Je osvěžující, ale není skvělý. Je to životopisný příběh, který má svoje dramatické a silné prvky, ale stejně tak jsou zde momenty, které mě nechávaly chladnými a trochu nudily. Ale animace funguje.(29.4.2016)

  • Sigurdr
    *****

    Režisér Hara Keiiči se po letech vrací s dalším filmem, k němuž si přizval své staré známé spolupracovníky. Scénáře se opět ujala Maruo Miho. Film vychází z předlohy kreslířky Sagiury Hinako. Její víceméně epizodická vyprávění se Hara pro potřeby ucelenějšího vyprávění vhodného pro film rozhodl přetvořit v celistvější děj. Ideově pak navazuje na jeho předchozí Colourful a opět se věnuje dospívání a přijímání stavu světa v jeho rozpolcenosti. Ztvárnění malíře Hokusaie je v základě skvělým rozhodnutím, neb jde v jistém smyslu o poslední příběh ze „starého“ Japonska před revolucí a zároveň se jedná o známé jméno, nicméně ne však o nedotknutelnou ikonu (kterou kreslíř v jisté době představoval v Evropě). Děj však soustředí čočku na třetí z Tecuzóových dcer – umanutou Oei. Jako takový však vypráví mezigenerační příběh o změnách, kterými si musí jednotliví aktéři projít, aby opět přičichli vůni života. Tematicky i funkčně je Sarusuberi velice podobná Colourful, avšak přesto se liší ve dvou zásadních aspektech, které ve výsledku činí ze Sarusuberi mnohem silnější zážitek. V první řadě jde o scénář, Colourful byl velice neopracovaným originálním počinem, jehož slabinou byl právě jednotvárný a hrubý scénář, zde pracuje Maruo se skvělou předlohou uznávané kreslířky, čímž získala silný podkladní materiál pro vlastní vizi. V řadě druhé pak jde o fokus filmu, kde se Colourful zcela podřídil předání základní ideje, tam Sarusuberi přenechává prostor živým postavám. Jinak na sebe snímky myšlenkově navazují. I zde sledujeme osudy stárnutí – nikoliv však pubertálního věku, ovšem drobného dítěte příliš umírněného na svůj věk, které potřebuje upustit starostem. Dospělé Oei, jež má obavy jak z pochopení, tak z nepochopení a stárnoucího Tecuzóa, jehož strach z ublížení a ztráty jej vede k tomu nejmarnivějšímu avšak neskonale krásnému gestu. Navzdory tématu změn a o tom, jak se k nim lidé staví, však na konci zůstává vše stejné jako ten most, po němž nepřestávají proudit davy všemožných lidí, čímž dochází k reflexi života jako takového. Je poměrně vhodné něco vědět o poměrech v době děje, avšak ty jeho pochopení nebrání. Dobré by však pro diváky bylo vědět něco více o tehdejších uměleckých návycích, okruzích a také o náboženském okruhu. O návrhy postav se postaral Itazu Jošimi, který jim vtisk prostý přesto líbivý vzhled, velice funkční pro animátory. Óno Hiroši nakreslil nádherná pozadí. Film nabízí úžasně rušné davové scény, jsou to však intimní okamžiky, kde animátoři excelovali – především pak Inóe Tošijuki, který zpracoval nejpůsobivější scénu filmu. Jeho střídmá animace padajícího sněhu zcela bere dech. Hlavním animátorem je Macumoto Norio, který zvládl jak hromadné scény, tak osobní momenty. Mezi ostatními se blýskli ještě Takenaka Šingo a Masahiro Sató skvělou běžeckou sekvencí. Celý film je však velice solidně animován a ohlídán zmíněným Itazuem Jošimim, který se ujal i pozice hlavního režiséra animace. O příjemný a padnoucí hudební doprovod se postarala dvojice Cudži Jó a Fúki Harumi. Famózně líbeznou píseň „Chtěla bych prozkoumat každý kout Země“ k filmu dodala přední japonská písničkářka Šína Ringo, která s ní vystupovala již dříve. Sarusuberi je ve výsledku skvělý snímek, který jako takový nemusí být přímo fascinující ani inovativní, avšak čistá síla solidní tvorby každého zúčastněného je natolik nepopiratelná, že nelze jinak, než si film užít a především – zapamatovat si jej a přemýšlet nad ním.(31.1.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace