poster

Nevyjasněné zločiny Roberta Dursta (TV seriál)

  • USA

    The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst

Dokumentární

USA, 2015, 6x36-49 min

Režie:

Andrew Jarecki

Kamera:

Marc Smerling
(další profese)

Komentáře uživatelů k TV seriálu (39)

  • Matty
    ****

    Aniž bych tím chtěl snižovat tvůrčí vklad, Jarecki měl obrovské štěstí na „materiál“. Robert Durst je díky své minulosti, povaze a tikům natolik dramaticky a psychologicky vděčnou postavou, až pochybujete, zda ho podle předem napsaného scénáře s přesně načasovanými zvraty nehraje dobře namaskovaný Dustin Hoffman. Finální záchodová zpověď je přesně tím čelist k zemi srážejícím momentem, o kterém sní mnozí filmoví scenáristé. Neznamená to, že by autorem scénáře k seriálu byl jednoduše život. Distribuce informací, ne vždy nejšťastnější (skoky v čase namísto kontinuální gradace), významně přispívá k napínavosti vyprávění. Přestože jsou jádrem všech epizod fádní mluvící hlavy, postupné doplňování dalších dílků skládačky – za využití sugestivních hraných scén (v nichž podobně jako v Zodiakovi vrahovi nikdy nevidíme do tváře), zpravodajských záběrů, videí ze soudního přelíčení nebo policejních výslechů – nás udržuje v očekávání velkého odhalení. Nejde tudíž pouze o klasickou rekonstrukci kdysi dávno spáchaných zločinů, ale zároveň o velmi současnou investigativní reportáž. Návraty do minulosti tady po vzoru detektivních příběhů slouží k dopadení zatím stále svobodného vraha. Přesněji - Jarecki vytváří příběh, v němž on bude tím, kdo vraha pomůže odhalit a dopadnout. Krimiseriálové stylizaci a touze přetavit realitu do působivého příběhu odpovídají pochmurné úvodní titulky (v duchu Temného případu), nadřazování emocí strohým faktům, snaha zakončovat jednotlivé epizody cliffhangery nebo složité plánování druhého setkání (jehož patřičné zachycení na kameru se pro režiséra zdá být důležitější než vykonání spravedlnosti). Jako detektivka fungují Nevyjasněné zločiny Roberta Dursta výborně a hlavně tak nevyvolávají nepříjemné otázky ohledně dokumentaristické etiky. Jarecki sice v poslední epizodě tvrdí, že mu jde o usvědčení zločince, ale tím nezastře parazitický charakter svého počínání. Z důvěry, kterou do něj Durst vkládal, se rozhodl vytěžit sérii založenou na naší fascinaci vrahy a vyšinutými jedinci. Chyběla mi z jeho strany větší ochota reflektovat vlastní pozici, neboť schovaný za kamerou působí přesně tak, jak se obává, že bude během druhého interview působit na Dursta – chladně. Jako novinář lačný senzace, který je pro dobrý (poptávku naplňující) příběh exploatovat něčí – jedno, zda vraha, či nevinného člověka – osud. Kdyby vícekrát obrátil kameru sám na sebe a zkusil před ní zodpovědět otázku, proč tohle dělá, a kdyby se s podobnou otázkou (proč nás tak baví se na to dívat) nebál konfrontovat ani diváka, mohlo být jít o srovnatelně zásadní dokumentární počin, jakým byla Tenká modrá čára. 80%(11.4.2015)

  • Malarkey
    *****

    Jak jsem náhodou zahlédl první díl na HBO, tak jsem se nedokázal odlepit, dokud mi tenhle příběh nebyl celý odvyprávěn. Robert Durst byl divnej už od první konfrontace s režisérem Andrew Jareckim a mě prostě zajímalo, jak se celý tenhle dokument vyvine. A vyvinul se tak, že jsem valil bulvy. Jestli totiž budu někdy přemýšlet nad dokumentem, který má absolutní vypovídající hodnotu pro psychology a ještě záslužně odkryje pravdu, tak si vzpomenu právě na tuhle doku-kriminálku. Člověk by ani nevěříl, že je vše realita, jak dobře to Jarecki sestříhal a dal do kupy. Tenhle dokument se prostě povedl a když vydržíte až do konce, tak budete v absolutním šoku poctěni závěrem, který Vám nikdo jiný jen tak nedá. To byl takový šok, až jsem doslova oněměl a už vůbec si nedovedu představit jak na tom byl samotnej režisér Jarecki. Nicméně klobouk dolů režisérovi, že do takového projektu šel hlava nehlava a opět díky HBO, že se na tomto projektu podílelo. Pakliže má ve filmovém branži něco absolutní smysl, pak je to tenhle šestidílný dokumentární seriál.(2.6.2015)

  • DaViD´82
    *****

    Nemá smysl popírat, že je to místy na samé hraně tendenčnosti a manipulace. Speciálně když autor během oněch sedmi let postupně ztrácí odstup a činí některá diskutabilní (ne)etická rozhodnutí, aby dosáhl svého. Jenže... Jenže právě i díky tomu, je to tak fascinující sledovat. Tím jak je Jarecki svým tématem více a více lapen až na hranici posedlosti, tak více a více ustupuje od nestranného zaznamenávání „procedurálního postupu objasňování okolností vražd(y)“ k bezprecedentně aktivní investigativní roli hlavního hybatele událostí, jehož primárním cílem je být tím, kdo jednou provždy odhalí/usvědčí pachatele. A že to tedy jsou nějaké události, protože něco TAK fascinujícího, neuvěřitelného, napínavého a do morku kostí znepokojivě mrazivého se jen tak nevidí. Člověku to nedá a zákonitě musí dříve či později (za)pochybovat, zda přeci jen nejde o nějakou geniální mystifikaci, protože Durstovy činy a osudy překonávají svou „překombinovaností“ i veškeré ty za vlasy přitažené severské thrillery o černých ovcích zbohatlické rodiny, kteří jsou díky neprostupné zdi v podobě miliard na kontě nepolapitelnými sériovými vrahy. Každopádně díky výše uvedenému by bylo neméně zajímavé, kdyby nějaký dokumentarista v průběhu času nezaujatě sledoval Jareckiho během natáčení právě tohoto.(14.4.2015)

  • Rogue
    ****

    Pět dílů dokumentu a jeden díl honu na vraha. Krom toho, že Durst je skvělý materiál, Jarecki taky není špatný - paradoxně je tenhle dokument nejlepší, když přestane být dokumentem a otočí kameru sám na sebe. Akorát se to mělo stát dřív a v rámci nestrannosti jí měl držet někdo jiný. Real life True Detective.(12.7.2015)

  • 3DD!3
    *****

    Prvotřídní materiál.(1.4.2016)

  • Lhurgoyf
    *****

    V roku 2003 vstúpil Andrew Jarecki ako blesk z čistého neba do dokumentaristického sveta svojou prvotinou CAPTURING THE FRIEDMANS, ktorá sa okamžite zaradila medzi najzásadnejšie kriminalistické dokumenty všetkých čias (kde sa nachádzajú také majsterštyky ako THIN BLUE LINE Errola Morrisa, alebo trilógia PARADISE LOST Joa Berlingera). Po niekoľkoročnom odmlčaní Jarecki vydal svoj prvý hraný film ALL GOOD THINGS natočený podľa skutočných udalostí okolo záhadného zmiznutia (a údajnej vraždy) manželky New Yorkského multimilionára Roberta Dursta na začiatku 80. rokov. Tento film, spolu s dôkladným researchom daného kriminálneho prípadu natoľko oslovil Dursta, aby Jareckému pre jeho nový dokument poskytol rozsiahle exkluzívne interview, v ktorom bude mať možnosť poodhaliť svoju vlastnú stranu príbehu. Počas šiestich dielov sledujeme detailný rozbor neuveriteľných, častokrát bizarných udalostí a úmrtí, ktoré sa počas dekád života výstredného Roberta Dursta udiali. Máme tiež možnosť nahliadnuť do sveta kriminalistiky a amerického súdnictva, ktoré je neschopné odsúdiť sociopatického Dursta i napriek tomu, že sa verejne priznáva k zabitiu a rozštvrteniu svojho suseda v zapadnutom Texaskom mestečku Galveston, kde sa ukrýval pred zákonom tým, že sa v prestrojení vydával za nemú ženu. Všetko smeruje k explozívnemu, šokujúcemu finále, kedy Jarecki priamo zasahuje do deja, a zásadne ovplyvňuje ďalší reálny vývin prípadu. Toto fakt musíte vidieť.(17.3.2015)

  • *CARNIFEX*
    *****

    Jednoznačne najlepší dokument o "sériovom" vrahovi, aký som doteraz videl (a že ich nebolo málo). Dôvod a myšlienka samotných tvorcov prečo bol spracovaný je veľmi podobná Kirchhoffovej kauze Cervanovej. Jediný rozdiel spočíva v tom, že kým v snímku, kde sú odsúdení od úvodu až do samotného záveru vykresľovaný ako nevinný ľudia, tu postupne dochádza k akejsi premene uhla pohľadu. "The Jinx: The Life and Deaths" je vďaka interview s Robertom Durstom veľmi podobný s dokumentom "Interview with a Serial Killer", kde je spovedaný niekoľko násobný vrah Arthur Shawcross. V oboch prípadoch je fascinujúce sledovať ich prejav. Pre tých, ktorí nemajú veľkú skúsenosť s vypočúvaním, by som odporučil zamerať sa na ten neverbálny, teda najmä na mimiku tváre, ktorá Vám dokáže dať odpoveď na mnohé otázky ( žmurkanie, pohľad v ľavo a pod.. ).(11.7.2015)

  • Bachy
    *****

    Zásadní prvek, který dělá ze série jedinečnou záležitost, je aktivní účast hlavního subjektu na natáčení. Durst, označovaný za viníka nevyjasněného zmizení své bývalé manželky a podezřelý z vraždy klíčového svědka případu, sám kontaktoval tvůrce s nabídkou spolupráce za účelem očistění své osoby. Andrew Jarecki (vítěz festivalu Sundance za dokumentární film Vše o Friedmanových), hlava a mozek projektu, tak dostal možnost přímo konfrontovat hlavní postavu se zásadními skutečnostmi a důkazy. Každý z dílů seškrabává zaprášené vrstvy jednotlivých případů a současně vrtá i hlouběji do osobnosti podezřelého, když právě bezprostřední reakce Roberta Dursta tvoří nejsilnější pasáže celku. Jeho skelný pohled v sobě schovává prožitou bolest i vyšinutí z normy. Hypnóza skrze obrazovku.(19.3.2016)

  • AlfaNumerO
    ****

    Příběh R. Dursta je sám o sobě velice zajímavý, celé zpracování jeho příběhu však už nikoliv. Spoustu informací nebylo v dokumentu řečeno (možnost, že zabil ještě další lidi, že byl odsouzen na rok do vězení a posléze propuštěn na podmínku a další jiné). Oproti dokumentu na podobnou tématiku Making a Murderer o úroveň slabší. 78%.(18.6.2017)

  • ChArLeNe
    ****

    "He´s also the guy that sort of walks thru life and thinks he can do whatever he wants to do" znie povedome. Nedá mi neokomentovať intro, pretože som sa nestretla s lepším pri žiadnom krimi seriáli nie to ešte dokumentárnom. Na konci, pri Durstovom monológu a záverečnej hudbe, som prestala dýchať.(16.1.2016)

  • Hwaelos
    *****

    The Jinx je především velmi pečlivě vystavěný dokument. Každý díl má trochu jiný záběr (tři různé vraždy, vztah s Durstovou rodinou atd.) a tím pádem trochu jiné protagonisty, přičemž někteří se samozřejmě vracejí. Tím, jak snímek postupně odhaluje jednotlivé informace a dává je do souvislostí, budí dojem, že nás chronologicky provází detektivně-dokumentaristickou prací filmového týmu, ačkoli je zřejmé, že to tak není. Jarecki si poukázání na některé souvislosti záměrně nechává na později, aby diváka napínal a udělal z dokumentu opravdovou detektivku. A závěr - je opravdu mrazivý.(11.1.2016)

  • flyboyeda
    *****

    Sestidilny dokumentarni cyklus o trech nevyresenych vrazdach starych nekolik desetileti a jednom pomerne excentrickem obvinenem z jedne z nejbohatsich rodin v NY. Mrazivym zpusobem fascinujici. Shlednuto doslova jednim dechem. Velmi demonicky starik. Posledni minuta pak prinasi doslova extremni zvrat.(25.10.2015)

  • L_A_D_A_S
    *****

    Absolutní top žánru "true crime documentary". Vůbec nečtěte hodnocení ani děj a okamžitě si to pusťte. Ten závěr, z toho mě bude mrazit ještě dlouho.(25.9.2017)

  • neoBlast
    *****

    Vemte zkušeného tvůrce, dejte mu, pro HBO typicky, neomezený rozpočet, tvůrčí svobodu a dostanete... tutovku. The Jinx je výbornou, velmi PŘÍSTUPNOU vstupenkou do subžánru kriminálních dokumentů. Chválím střídmou stopáž, šest epizod je napěchovaných nejen fakty, ale i kvalitní narací - velký salut chrabrým mužům ve střižně. The Jinx skvěle vypadá, napíná a hlavně mrazí až do poslední scény. Už jste dokoukali? Gratuluji, jakmile jste prošli vyšetřováním Andrewa Jareckiho (vyhněte se spoilerům!), můžete skočit na Errola Morrise, Podvodníka od Barta Laytona či další výborné dokumenty. 85 %(8.4.2015)

  • ghatos
    *****

    Dokumentární seriál/drama/film života, který nejen rekapituluje realitu, on jí mění. The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst je dalším zvratem v životě bohaté příšery. Od dokumentaristického díla můžete těžko dostat více. Andrew Jarecki definitivně potvrdil po Friedmanových, že je mistr svého oboru. 96%.(19.6.2015)

  • BMAJTZ
    *****

    Od samého začátku docela mrazivý počin hledající pravdu tam, kde to jiní už dávno vzdali. Jeden z nejzajímavějších dokumentů které jsem kdy viděl a to jak zpracováním tak obsahem. Jedinou výtku kterou bych k seriálu měl je poslední díl. Přestože jde o hodně důležitý dílek do skládačky a vnáší do případu nové důkazy není konzistentní se zbylými 5ti díly. Seriál se celou dobu snaží na nikoho neukazovat a být jednoznačně nestranný a právě tento postoj se v posledním díle jasně zvrátí. Jasně já něco takového točit tak to také použiji. Moje výtka je tedy k nekonzistentnosti, ale jako celek jde opravdu o perfektní počin.(30.3.2015)

  • flawi.f
    *****

    Ten závěr, ta Durstova poslední věta....z toho mě bude tutově ještě pár dní mrazit! Takto strhujícím způsobem zpracovaný dokument se vidí málokdy a opravdu stojí za to ho vidět.(18.7.2016)

  • Hanys_
    *****

    Fascinující a vtahující série o člověku, který byl údajně vždycky ve špatnou dobu na špatném místě. Hodně dobrá dokumentární detektivka.(17.4.2015)

  • Wbcko
    ****

    Slabší rozjezd o to silnější konec. Velmi dobré!(24.8.2016)

  • DannyBoy80
    ****

    Making a Murdere je o fous lepší. Rozjezd tohoto seriálu byl trochu pomalejší. Více se rozebírala minulost, ale v podstatě to tak mělo smysl. Možná bych omezil lehce kamarádky první manželky, toho bylo až příliš. Každopádně to je skvělá dokumentaristická práce. Vidíme i vyvýjející se vztah režiséra k hlavní postavě. Poutavě sestříháno, Jarecki dostal možnost použít mnoho materiálů, které bezezbytku využil. Závěr je opravdu brutální, něco takového v seriálu ani ve filmu neuvidíte, to je prostě masakr. Nicméně je celkem dobře vidět na tomto seriálu a na Makin a Murderer rozdílný přístup polici a soudnictví. Je prostě rozdíl jestli jste americký redneck nebo multimilionář. Práce policie je ovšem u obou dosti špatná.(17.10.2017)

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace