Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jean Gabin v roli venkovského statkáře, který vzal spravedlnost do vlastních rukou. Francouzsko-italský snímek režiséra a scenáristy Pierra Granier-Deferrea z roku 1970 připomene Jeana Gabina (vl. jménem Jean-Alexis Moncorgé 1904–1976) v období jeho nejvyzrálejšího herectví, kdy měl již za sebou desítky slavných rolí včetně Jeana Valjeana či slavného komisaře Maigreta. Po dobu své 20 let dlouhé herecké kariéry natočil Jean Gabin téměř půl stovky filmů.
Postava starého patriarchálního farmáře Augustea Maroilleura, kterou ztvárňuje v tomto kriminálně laděném thrilleru, Jeanu Gabinovi dokonale padne. Jeho hrdina je despotickým, ale svým způsobem spravedlivým vládcem své půdy v tradiční farmářské rodině v Normandii, ve které společně hospodaří dvě dcery i jejich manželé. Ve chvíli, kdy Auguste zjistí, že jeho vnuk Henri je zapleten do nebezpečného obchodu s pašeráky drog a že jeho farma se dokonce stala úkrytem pro smrtící bílý prášek, neváhá vzít spravedlnost do svých rukou. Když je však prolita krev, nebezpečná hra se mění v nevyhlášenou krutou válku bez zákona a pravidel. (Česká televize)

(více)

Recenze (159)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Když se vracím z cest na rodný statek, těším se vždycky do sklepa." Tomu říkám vycepovaná rodinka. Despotický majitel farmy Maroilleur je prostě dokonalý a mě bavil tím, jak nestrpěl žádný odpor. Ani od vnuka a už vůbec ne od drogových dealerů. Tak je to správné, tak to má být a dovolte mi odejít do sklepa, abych si přečetl něco od Prousta. Než to však učiním, tak si dovolím pochválit vynikající rozhovory dědy se soudcem, při kterých už chudák ochránce spravedlnosti věděl, že jak jsou do věci zapleteni sedláci, tak je to případ nejasný. Tohle prostě bylo drsné, zábavné, znepokojivé i poučné zároveň. Sice neznám policejní statistiky, ale myslím si, že po roce 1970 v Normandii výrazně ubylo útoků na zemědělce. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Stejně nekompromisní a přímočarý film jako Jean Gabin v hlavní roli. Tempo příběhu předběhlo dobu (klasické kriminálky s dlouhým pátráním jsou proti tomuhle nuda) a není tu minuta, kdy se divák může nudit. Ani kvalitní dabing mi v nejmenším nevadil. Chlapsky špinavá a kvalitně odvedená práce. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Nekompromisní přímočarý neowestern z Normandie o despotickém otci klanu, který řeší věci zásadně po svém a postaru. Nad rámec nadprůměrné žánrovky to táhne Gabinův mistrovsky minimalistický charismatický výkon a naopak to sráží otřesně nepasující hudba spolu s chybějící gradací závěrečné třetiny. Pokud tvůrci nechtěli hnát ústřední žánrový konflikt dále, tak se samo nabízelo přitlačit na pnutí a paranoiu v rodině. Taktoje to až příliš do ztracena. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Ano sedlák ze statku Auguste se s ničím dvakrát nepárá, co jsou pro něj obyčejní překupníci drog. Ty on přece zvládne levou zadní a možná mu budou stačit jenom vidle. Tuhle velkou hvězdu filmového nebe, Jeana Gabena mám moc ráda a filmy s ním jsou vždy příjemným osvěžením. I když připouštím, že tam byly scény, kde jsem opět musela použít rychloposuv. Na zvířata jsem hodně velká citlivka. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Vynikající syrové drama o silném muži - statkáři v podání famozního Jeana Gabina , který zachrání s kamennou tváří vnuka i rodinu i proti jejich vůli před narkomafií. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Bydlet pod jednou střechou s takovym despotickym, arogantnim a protivnym dědkem, kterýho hrál Jean Gabin, tak bude četnictvo hledat jenom jednu mrtvolu. Jinak mě teda nejvíc dostalo, když tam znásilnili tu vnučku, tak ta měla potom ve tváři naprosto blaženej výraz ve stylu "lepší sex jsem v životě nezažila". Ale ve svý podstatě ten film nebyl špatnej. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Snímek funguje díky postavě nesmlouvavě patriarchálního farmáře, který jako by vypadl z neorealistických románů o italském jihu z poloviny 19. století. A postava farmáře stojí a padá s výkonem charismatického Jeana Gabina, který nemusí ani promluvit, jeho pohled hovoří za vše. Bez jeho účasti by šlo jen o průměrnou detektivku s lehce naivním a nedůvěryhodným scénářem. Mimochodem, před pár lety vznikl ve Francii remake pod názvem Joseph s Pierrem Mondym v hlavní roli. Jakkoli je to kvalitní herec, který po desítky let patří do francouzské herecké špičky, typově se zkrátka s Jeanem Gabinem rovnat nemůže a celkově se dá remake označit co do působivosti za stěží poloviční. Všechno ostatní ve filmu je podřízeno právě ústřední postavě a v podstatě nestojí za hlubší rozbor. Celkový dojem: 75 %. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Nynější protesty francouzských zemědělců proti vysokým nákladům a nízkým výkupním cenám, kdy se cesty blokují traktory, hořícími pneumatikami a balíky slámy a hnůj s močůvkou je navážen před úřady, jsou jen čajíček proti tomu, když se drogový gang začne srát do rodiny Jeana Gabina. On je totiž šelma sedlák.. Stoický despota kázající činy o svatosti rodiny a půdy, na nezbytně nutné minimum osekaná stopáž přinášející ráznost a Gainsbourgova nepatřičná hudba, na kterou si člověk nakonec zvykne. Jedny vidle navrch přihazuji pro bezmocného soudce, kterému nezbývalo nic jiného, než doporučit pro sklepní čtení dalšího významného světového filosofa.. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Raskenové a Cimburové mohou žít i ve dvacátém století ve Francii. Příchylnost k půdě, oddanost rodině, síla, podložená vlastním příkladem, patriarchalismus, který ctí individualitu a současně i rodinnou soudržnost. To všechno, je-li přeneseno do severofrancouzských zelených plání a respektuje-li alespoň to nejnutnější z nové doby, tvoří sílu a soudržnost, podloženou intelektem, který nemá daleko k moudrosti, tvoří hodnotu svého druhu, jejíž sevřenost je i pro toho, kdo ji považuje za nepředstavitelnou, imponující. Jean Gabin, nezapomenutelná postava francuzské kinematografie hraného filmu, neméně slavná a úctyhodná jako předčasně zesnulý Gerard Philippe nebo stále žijící Alain Delon či Jean Paul Belmondo, je pro tuto roli zkameněliny, jež je až příliš živá, jako stvořen. Důslednost a úcta k tradici vlastně středověké, v níž cítíme hrdost téměř šlechtickou nebo svobodnickou, zachovávající vůči autoritě státu vztah, nejlépe charakterizovatelný Ježíšovým novozákonním výrokem "Co je božího, dejte bohu, co je císařovo, nechte císaři", přivedou ke kapitulaci nevelký gang, nezvyklý na takovéto odpovědi svých potenciálních obětí. Podobně dopadá stát, jehož síly jsou příliš slabé na osamělé genius loci odlehlého velkostatku na samotě. Je těžké na tuto tvrz konzervatismu hmotného i mravně hodnotového vůbec nějak reagovat. Přiznám se, že úcta k postavám jakoby tesaným z kamene, pro něž je vnější svět souborem obtěžujících vnějšnin, u mne přerůstá ve vysoké ocenění filmu, jehož řeč odpovídá obrazu, který podává. Tváří v tvář současnosti a jejím limitům jde o srovnání, které je vlastně pozitivní alternativou. Pozitivní v plném slova smyslu jako film, který ji zobrazuje. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Zaujímavý, na svoju dobu určite trošku prevratný snímok. Pomalé plynutie deja je nervydrásajúce, ale i tak trošku ťažkopádne. Gabin si na staré kolená svojho nemilosrdného pomstiteľa doslova vychutnával, len škoda, že ostatné postavy napísané úplne debilne. Titulná znelka je skvelá a nakoniec aj z filmu som mal celkom dobrý pocit. 70%. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem brutální vyvražovák alá "Strašáci", ovšem dostal jsem spíše rodinné drama o obyčejných lidech tváří v tvář zločinu, kde boj proti gangterům hraje až druhé housle. Ale to není ani trochu ku škodě. A navíc, když se objeví nějaká akce, vždycky stojí za to (masakr dobytka jeepem je scéna, která z hlavy jen tak nevyprchá). Jean Gabin zahrál jednu ze svých obvyklých rolí opravdu na výbornou. Konzervativní, prostý, jednoduchý, mírně despotický, ale také statečný a férový stárnoucí farmář, marně v sobě potlačující náznaky strachu či lítosti v jeho podání působí opravdově a životně a navzdory rozporuplné charakteristice, kterou jsem před okamžikem vyjmenoval, působí jako nejkladnější postava z celého filmu. Pierre Granier-Deferre natočil v 70. letech několik komorních krátkostopážních a napínavých thrillerů s psychologickými přesahy. "Heroin" je jedním z nich, což však neznamená jeden z mnoha. Vynikající podívaná ze staré školy, jíž podobné se v dnešní době nedočkáme. 93%. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Skvělé! Mistr Gabin se opět ukazuje v pozoruhodné formě a nám nezbývá než obdivovat jeho herectví. Prostý farmář se smyslem pro spravedlnost by ze všeho nejraději řešil problémy po dobrém, popřípadě nějakou ráznější domluvou okořeněnou ponaučením a zakončenou chlapským podáním ruky. Jenže když to nejde... No... I prostí farmáři mívají někde schovanou pušku. Heroin je klidný, ale přitom strhující film, který by nikde jinde než ve Francii snad ani vzniknout nemohl. Na některé scény (masakr dobytka, finále) nezapomenu nikdy. Stejně jako u náladově podobných Delonových Spálených stodol - čtyři a půl hvězdy. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Jean Gabin bol jeden z najlepších a najcharizmatickejších francúzskych hercov. Stvárnil mnoho výrazných úloh, ktorými sa navždy zlatým písmom zapísal do dejín svetovej kinematografie. V roku 1970, vo veku šesťdesiat šesť rokov, si zahral postavu majiteľa farmy Auguste Maroilleura. Je to patriarcha, tvrdý muž zocelený celoživotnou prácou. Stará sa o svoj statok a o svoju rodinu. Jedného dňa zistí, že jeho vnuk Henri sa zaplietol s kriminálnikmi, ktorí vo veľkom rozsahu organizujú obchod s heroinom. Vypočítavo zneužili jeho vnuka pre svoj zločinecký drogový biznis a vyhrážajú sa celej jeho rodine. On sa ich však nezľakne, jeho nezastrašia. Necúvne pred nimi, zatne sa a zoberie spravodlivosť do svojich rúk. ***** ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Časy sa menia, ale Gabin ako majiteľ farmy nie..." Nenechá si skákať po hlave nevystraší ho žiadna mafia, ktorá chce svoj balíček heroínu späť. V ceste za svojím balíčkom neváhajú páliť, znásilňovať a zabíjať. Scéna so zabíjaním stáda kráv pomocou džípu je originálna i na dnešnú dobu. A čo na to mlčiaci Gabin? Nabije si guľovnicu... Film pripomenie staré dobré časy, filmy o pomste a Gabinovi táto poloha sedí. Film by mohol byť o niečo drsnejší, psychicky silnejší a naliehavejší a výsledný dojem by bol ešte lepší, ale to už by sa príliš podobal na dokonalosť v podobne ladenom filme Stará puška. Jediný vážny problém som mal s hudbou S. Gainsbourga (to je vážne ten Gainsbourg?), ktorá je možno dobrá sama o sebe, ale to tohto filmu, kde bolo treba vygradovať napätie sa nehodila. Občas som mal pocit, že by tu hudby malo byť minimum. Tak nejak veselší tón a výrazné bicie všetko napínavé medzi Gabinom a mafiánmi dokonale ubil. Našťastie je film a hlavne Gabin tak dobrý, že ten nedostatok vyvážia. 80%. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Geniální hudba Gainsbourga a skvělý film-noir o heroinu a důsledcích a dopadech dealerství drog na obyčejné lidi. Pan Deferre, nejen, že uměl vycházet skvěle s Gabinem, Delonem, Venturou, Signoretovou, uměl jim i uložit skvělé role ve svých režijních i scénáristických Dílech, ano, takových již nebude... ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Gabin ať už dědula, skvěle zahrál dědečka mstitele, který po nájezdu gangsterů na farmu jeho rodiny bere zákon do svých rukou. Nabízí se skutečně srovnání s D.Hoffmanem a Strašáky, ale tady to není čistě o obránci statku a útočnících. Gabin jde po zločincích metodicky a i krve je tu o poznání méně. Na proštřílené nohy, vroucí olej či medvědí železa zapomeňte .-) . Tohle je kultivovanější a více psychologické než akční. Každopádně stojí za vidění. * * * * ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Jean Gabin ako vidiecky farmár a neotrasiteľný patriarcha vládnuci pevnou rukou nad svojimi statkami, ktorý jedného dňa spolu s pomocníkom objaví v poľovníckej skrýši objemné balenie heroínu, a rozhodne sa to riešiť tak, ako rieši všetko - po starom. Prvá scéna s letiacimi vtákmi naznačuje istú poetiku, ktorú Granier-Deferre vzápätí vyhadzuje oknom, aby sa, zablatená a s rukami od krvi, vrátila vchodovými dverami. Poviedkovo vystavaný dej štýlovou atmosférou (znásobenou mocným soundtrackom Sergea Gainsbourga) pripomenie Hemingwayových Zabijakov, s ktorými zdieľa viacero prvkov. Narozdiel od nich je však ešte vyštylizovanejší, brutálnejší a plný scén, z ktorých presakuje extrémne, drastické násilie (dlhá scéna porážania kráv autom mi vyrazila dych, ale ani Jean Gabin s dvojhlavňovou brokovnicou nie je na zahodenie). Zaujímavý efekt dosahuje Granier-Deferre tým, že o postavách vieme pomerne málo a tak je ťažké zaujať jednoznačný postoj a určiť, kto je vlastne dobrý a kto je zlý; som však presvedčený, že všetci budú fandiť starosvetskému Gabinovi, ktorý je svojim spôsobom v práve. Delikátna syntéza minimalistického francúzskeho kriminálneho thrilleru zo starej školy a rodinnej drámy, ktorá je skutočnou gurmánskou lahôdkou, okorenenou drogami a pár mŕtvolami navrch. Mám chuť napáliť plný počet, a po druhom zhliadnutí tak možno aj učiním. 85% ()

Reklama

Reklama