poster

Ghoul

  • slovenský

    Ghoul

Horor / Thriller

Česko, 2015, 86 min

Režie:

Petr Jákl

Scénář:

Petr Bok, Petr Jákl

Kamera:

Jan Šuster
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (671)

  • kingik
    ****

    První "lesní" Found Footage záležitost, která se objevila v našich kinech od dob Záhady Blair Witch (domestikovaná série Paranormal Activity do toho nespadá). A to už je pěkných pár let, nemyslíte? Nejslabší nemáte padáka, ale Jákla, Čikatila a bezva noční můru. Jo, a padák si pro jistotu vezměte sebou, abyste po filmu bezpečně přistáli. A syrové maso před tepelnou úpravou přece jen pro jistotu schovejte do lednice. Ale ne, kurva, do města Lednice, ale do takového toho chladícího boxu, který za nocích luxujete, když vás přepadne (ukrajinský) hladomor. Tým mladých a amerických dokumentaristů se v roce 2012 vydává na Ukrajině po stopách maníka jménem Boris, který byl obviněn z kanibalismu poté, co přibližně před dvaceti lety za podivných okolností zabil a snědl svého kolegu. Úvod je v rámci ff subžánru poměrně standardní, pár ne úplně poutavých rozhovorů vedených v ruštině střídá postupný přesun štábu do opuštěné chaty v lese, kterou kanibal dříve obýval, seznámíme se s místním průvodcem a vědmou, s níž záhy dojde na vyvolávání duchů. Tým je v pohodě až do doby, kdy se jim ze záhrobí ozve kanibal Čikatilo a v žádném případě se nechce kamarádit. Chce hlavně maso a vrátit se mezi živé. Dejme tomu, že chování postav filmařů zachycených ve filmu, lze v určitém úhlu tolerance považovat za autentické a reálné. Proč ne, podporuje to fakt, že o známé herce se nejedná, film nemá úvodní titulky, iluze reálného dokumentu je (téměř) dokonalá, až na několik zásadních elementů, které přece jen diváka utvrzují, že se jedná jen o filmovou story. Je důležité zdůraznit, že film samotný totiž pracuje s množstvím ne zcela reálných prvků, jedná se mimo jiné třeba o výše zmíněné vyvolávání duchů, či jakýsi zvláštní druh posedlosti a prokletí. Film po zvolněném rozjezdu náhle začne nabírat na obrátkách, spád událostí se začne zběsile vršit a příběh dostane dynamické koule. Postavy začnou nevysvětlitelně mizet ze scény, u aktérů z řad dokumentaristů dojde k nevysvětlitelným výpadkům paměti, sychravé zimní počasí ještě znásobuje velmi zlověstnou atmosféru, která z minuty na minutu nabírá na husté konzistenci. S tím se přidá i mírná nepřehlednost v některých sekvencích, ale bez ní se to v případě ff jen málokdy obejde tak, abyste měli vždy pocit, že vám "autentická" kamera vždy umožní účinné zorientování se v terénu. K slabinám filmu patří i nepropracovaný závěr, kdy by bylo záhodno prodloužit film o čtvrthodinu. Režisér film zbytečně kvapně a unáhleně ustřihl v nejlepším. Atmosféra strachu intenzivní a nepolevující, štáb zažívá solidní noční můru na působivě nehostinném, opuštěném a prokletém místě uprostřed hvozdů. Příznivci nechutností nebudou mít úplný rej. Nějaký ten ukousnutý jazyk je sice k vidění, ale není to nic mimořádného. Když šlo o kanibalismus, mohlo se přidat pár preparací. Z hlediska českého diváka je stejně největší raritou, že jde o film režírovaný Petrem Jáklem. Ten se mohl opřít o producentskou záštitu známého režiséra Roba Cohena, což je i vstupenka do amerických kin. Jáklův debut Kajinek trpěl tvůrčími a technickými nedostatky, ale zde technická nedokonalost obrazu i zvuku je zcela záměrná. Z tvůrčího hlediska se sice slibovalo víc, než se nakonec dostálo, ale natočené, vymyšlené i zahrané je to schopně. Divák bude mít určitě nepříjemný pocit sáhnout po skleničce s pitím, kterou bude mít postavenou na stolku. Zvláště večerní projekce senzitivním divákům připraví krušné chvilky. Petře, Petře, tohoto vepře jsi pěkně opepřil. 80%(7.7.2015)

  • POMO
    ***

    Konečne našinec, ktorého žánrovky nie sú handicapované východoeurópskou zaprdenosťou, majú gule a sú predateľné globálne. Univerzálne fungujúci horor hollywoodskej paranormálne-blairwitchovskej školy, režijne lepší než väčšina jemu podobných, napr. Chernobyl Diaries, The Dyatlov Pass Incident (čo Jákla pasuje do postu lepšieho režiséra než je Renny Harlin :-) Film je poskladaný z vecí, ktoré už sme videli inde, ale funguje. Hlavne vďaka pojmu “Čikatilo", z ktorého už pri vyslovení mrazí. Škoda, že sa jeho meno nezačne vo filme prepierať skôr, rozjazd mohol mať silnejšiu atmosféru. A škoda, že s tým Jákl neprišiel skôr. Dnes bude jeho film iba jeden z mnohých.(25.2.2015)

  • verbal
    *

    Hladomor na Ukrajině, kanibalismus a Čikatylo. Až si člověk říká, že s takovými ingrediencemi by to nedokázal zkurvit snad ani Srstka. A ejhle! Péťa asi přičinlivě polykal, a tak mu židácký producent Robert půjčil hájosmičku, aby před ní mohl nechat devadesát minut čurákovat partičku nesympatických, afektovaných, ochotnických Američanů, co řvou Eaten, Eaten a bafají na sebe gumákama a kotletou z nuceného výseku. Opravdu jsem nechápavě kroutil hlavou, když jsem viděl ten sáhodlouhý seznam příživníků, kteří se na tom podíleli a z určitě príma předraženého výletu na Ukrajinu přivezli něco, co by zmáknul za maminčino kapesné i Jakub Smutný jen s mobilem, pár debily a vykuchanou kočkou v libovolných vidlích Broumovského výběžku. Asi nějaký grant na podporu zaměstnanosti nebo co. No nic, je čas jebnout Jákla jeklem, popřát mu mnoho alespoň kaskadérských úspěchů a otočit se na druhý Bok.(7.7.2015)

  • Tosim
    ***

    Jákl, na to, že je původně (ceněný) kaskadér, má řemeslo skutečně v malíčku a i když snímek připomene mnoho jiných (Záhada Blair Witch), za výsledek se tvůrce stydět nemusí. Upřímně mě docela zajímá, s jakou si režisér příště poradí s tak mnohovrstevnatým tématem, jako je život Jana Žižky.(17.3.2016)

  • Tom Hardy
    ****

    Přestože Ghoul nevnáší do žánru naprosto NIC nového nebo svého, vytyčené cíle zdolává prakticky bez větších chyb či zaváhání. Občas se uchýlí k lacinějším vypravěčským postupům, ale většinu času působí autenticky, správně depresivně a nebýt konce, kde už se trošku moc vrství všechno na sebe, nebylo by prakticky co kritizovat. Jákl si vybral velmi dobré prostředí i historické okolnosti a okolo toho vystavěl horor, který v pohodě strčí do kapsy většinu toho, co jsme z žánru found footage v posledních letech viděli. Příjemné překvapení a důkaz, že i malý český film může působit světově. 70%.(27.2.2015)

  • Isherwood
    ***

    Západní žánrový standard, jemuž podráží nohy absence jediného momentu překvapení i to, že kvůli efektu jsou postavy ochotny zachovat se jako nebetyční tupci, což by jim šlo odpustit tehdy, pokud by se jim dostalo kapky osobního života navíc; všechno tohle bohužel absentuje a tak je to vlastně ve výsledku… onen západní žánrový standard. [Jestli to má být pochvala, či pohana, je na vás.] 3 a ½.(9.7.2015)

  • Malarkey
    ***

    Film přesně takový, jak jen od hororu natočeného dokumentárním způsobem, můžete čekat. V té nejlepší možné kvalitě a s tím plusem, že to natočil Petr Jákl, který mě tímhle dlouholetým projektem úplně sejmul. A pak, že to v těch našich končinách nejde...(6.7.2015)

  • Enšpígl
    ***

    Musím říct, že na Ghoul jsem bál jít ze dvou důvodů. Byl to faktor třaslavé kamery, který se dá předpokládat u "dokumentaristického" stylu vyprávění a který já osobně považuju za filmovou říši zla. Další obava byla z toho, jestli náhodou nebudu sledovat nějakou další Záhadu Blair Witch. Naštěstí se mé obavy nesplnily. Ano jistě, třaslavka se dostavalila, ale jen opravdu v míře nezbytně nutné, jinak je film nasnímaný přehledně a obraz tady pracuje směrem k divákovi na výbornou. Nejsilnější složkou filmu jsou určitě lekačky, hlavně v první půli, kdy přichází opravdu z ničeho nic. Zaznamenána je i snaha nastolit na mém těle husí kůži, což se uplně až tak nezadařilo, ale to bylo hlavně proto, že jsem si za celou dobu nenašel k hlavním hrdinům žádný vztah. Atmosféru má film dobrou hlavně díky skvělýmu výběru lokace, hnusnej barák uprostřed hnusnýho lesa dělá zkrátka svý. Neříkám, že mě to ohromilo, nebo že bych byl kdo ví jak napnutej či vystrašenej, ale Ghoul mě bavil a zajímal od začátku až do konce a toho si cením, stejně jako faktu, že Petr se nebojí dělat český filmy nečeským přístupem.(26.2.2015)

  • T2
    **

    Rozpočet $-miliónovTržby Celosvetovo $687,644▐ tak toto zas moc nevyšlo, dosť rozhárané, nesúrodé, bez pevnej atmosféry, napätia, rovnako prázdne ako podobné americké produkcie /40%/(9.7.2015)

  • Marigold
    *

    Na novoměstský hrnec smíchu dobrý... nejděsivější jsou na tam ty dokuzáběry na začátku.(31.10.2015)

  • Radek99
    *

    Na tenhle ,,český" horor jsem si díval na Prima Cool a jediné, co mě na něm vyděsilo, byl moment, kdy se na obrazovce objevil zelený ufon z Alzy.cz, a to ani nenabízel sto tabletů týdně, pouze dopravu zdarma. Pak ale komerční pauza skončila a Andrej Romanovič Čikatilo začal zase strašit...a já se celou dobu zase těšil na Alzu...(31.10.2015)

  • tron
    ***

    Skôr dobré, než zlé, ale nad scenárom radšej nerozmýšľajte. Režisér sa zrejme chcel presadiť na americkom trhu a išiel na to inteligentne. Nakrútiť hororový found footage je jedným z najľahších spôsobov. Potrebujete neznámych hercov, minimálny rozpočet, čo najamatérskejší vizuál a ani so scenárom si nemusíte lámať hlavu (väčšina found footage sa skončí pádom kamery poslednej obete bez nejakého veľkého vysvetľovania). Keďže vám stačí malý rozpočet, i mizerná tržba pár miliónov dolárov môže byť z ekonomického hľadiska vyhodnotená ako jednoznačný komerčný úspech. Ak by som o Ghoulovi pred pozretím nič nevedel, veril by som tomu, že ide o „bežnú americkú produkciu". Jáklovi sa v mnohých prípadoch darí nakrútiť fakt nepríjemnú strašidelnú scénu (gumáky na povale, finále v tuneloch, nočný generátor), nemá problém so zručne dávkovanými občasnými krvákmi (mačka) a veľký podiel na mojej spokojnosti mali pôsobivé ukrajinské exteriéry a interiéry. Plus je tu dodnes šokujúca „legenda“ o najslávnejšom sovietskom sériovom vrahovi. Produkcia Rob Cohen (režisér Rýchlo a zbesilo)!(21.11.2016)

  • Bloody13
    ***

    Pár úplných zbytečností (kočka, digitální čmoud a jiné) kompenzuje nejsilnější faktor snímku; prostředí. Ta hnusná, rozpadající se chalupa uprostřed hustého lesa vyvolává respekt už za světla. Za tmy je to hnus o to větší. Téma kanibalismu a Čikatilova případu celkem zajímavé a solidně využité, v některých momentech bych se však nebál o něco víc přitlačit na pilu. Je sice fakt, že při lekacích scénách si zvukař hodně pomáhá maximálním "vohulením volume", ale kýženého efektu několikrát i dosáhne. V závěru je to pak už slušná adrenalinová jízda. Takže ano, v subžánru FF rozhodně to lepší.(27.4.2015)

  • EdaS
    ***

    Slušný found footage horor - nic víc, nic míň.(28.2.2015)

  • EvilPhoEniX
    ***

    Ghoul je na české poměry vydařený, ba vlastně nejvydařenější horor z našeho kraje. ( Seznam českých hororů není zrovna 2x velký). Film má hodně blízko k Blair Witch svým pojetím i formou, ovšem Ghoul nepůsobí až tak amatérský, mdle a nezáživně jako film výše uvedený, přesto nemůžu sdílet příliš velké nadšení, tenhle styl hororu mi zkratka není příliš blízký. Ghoul se především snaží vypadat zajímavě i po stránce příběhové, no nejsem přesvědčen, zda to byl dobrý tah na branku, velmi zábavný či informativní film příliš není. Lekačka na mne nezapůsobila ani jedna, což také pokládám za mínus, plusem byly pro mne zatuchlé prostory baráku a působivé atmosférické finále ( Les a ukázání Čikatila na scéně), za které přidávám i 10%, takže pro fanoušky určitě povinnost už jen proto, že film pochází od nás, znova bych si jej však už nepustil. 60%(28.6.2015)

  • M.a.t.t.
    ***

    Veľa povyku pre nič. Teda nie tak celkom. Jáklovi sa podarilo natočiť obstojný found footage film, ktorý je prakticky zameniteľný so špičkovou americkou produkciou. Je však toto pochvala? Hoci sa môže oprieť o aktraktívny námet, scenáristicky ide o rutinnú záležitosť. A keďže miesto českým hercom zaberá americké obsadenie, pojem zameniteľnosť nadobúda nový význam. Identický výsledok sa podarilo dosiahnuť už pred troma rokmi slovenskému Zlu a ten pritom vsádzal čisto na domáce kulisy.(9.11.2015)

  • ORIN
    ***

    Slušná žánrová záležitost, která vhodně kombinuje fikci se skutečnými událostmi. To, co začíná jako typický found footage, končí jako jeskynní survival horor ala The Descent. V českých končinách nevídaný počin.(6.12.2015)

  • Gilmour93
    ***

    Ukraine Cannibal Project. Hadžime! Jákl získává body za odění do bezútěšného kimona i eskalaci napětí na tatami ve finální fázi zápasu. Rozmáhajícím se nečistým praktikám boje jako jsou zvýšená hlasitost při lekačkách či poněkud násilné zapojení ektoplasmy rostovského gurmána se ani nepokoušel vyhnout a byl za ně napomínán. Samotný zápas pak končí prohrou Jákla s limity found footage na wazari. Soremade! Hledání svatého grálu žánru nadále pokračuje..(15.7.2015)

  • Aluska88
    ***

    Od Ghoula jsem nečekala žádný zázrak, a proto jsem také nebyla zklamána. Petr Jákl natočil standardní "Found Footage" podívanou, zasazenou do ponuré zimní (U)krajiny. Herecké obsazení si zvládl vybrat na výbornou, mně se však nejvíce líbila Inna Belikova coby spiritistické médium Inna. Nikdy jsem nepochybovala o tom, že Andrej Romanovič Čikatilo byl opravdu asi ten největší magor a úchyl mezi sériovými vrahy. A že jsem do nich jednu dobu byla dost "zažraná", takže jsem přečetla mnoho knih, v nichž jsem poznala skutečně ty "nejtěžší kalibry." Řekla bych, že Ghoul nepřináší nic objevného v rámci žánru, stejně tak, jako se jedná o jeho slušný přídavek.(19.9.2015)

  • TheRaven
    **

    Že Jákl do žánru nic nového nepřináší je mi tak nějak jedno a ani bych to nečekal ani nevyžadoval. Jen je mi trochu líto, že náznaky atmosféry jsou pravidelně zabíjeny lekačkami toho zcela nejprimitivnějšího charakteru (zbytečné, nevhodné, předvídatelné), a potápí tak i námět, který je natolik ujetý, až se mi nakonec sám o sobě docela líbil. Copak už dneska není možné budouvat "strach" jinak, než že se někde přibouchne víko, na kterém je dle výsledného zvuku jak naschvál přidělaná výbušnina? Škoda!(11.3.2015)

  • castor
    ***

    „Ten generátor pořád běží, proč jdeme ven? – Protože ho musíme zprovoznit! – Ale on je v provozu!“ Mě tohle zmatené pobíhání po lese se zapnutým nočním viděním na kameře nikdy moc nebralo. Jákl si střihl roli v bijáku xXx Roba Cohena, ten nyní producentsky dohlížel na jeho další výlet za kameru. Oceňuji Jáklovu snahu posunout tuzemskou kinematografii víc k Atlantickému oceánu, ale vsázet na to, že blbnutí s videokamerou v lese i léta páně 2015 je dobrý tah, tak úplně nevychází. Američtí dokumentaristé doufají, že kdesi v zapadákově na Ukrajině najdou pořádnej matroš pro svůj projekt o slavných kanibalech, jenže lehce se to v jedné chajdě zvrtne s tím, že nakonec za vším stojí duch, který je nehodlá pustit jen tak. Found-footage nepřináší zhola nic nového, tvůrci se tváří ambiciózně, postavy nám jsou ukradené a za pár dní/hodin nám bude šumák i celý film. Nadšení mnohdy nestačí. Dvě až tři hvězdy..(12.7.2015)

<< předchozí 1 2 3 4 9 18 26 34
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace