Reklama

Reklama

Kosmos

(festivalový název)
Trailer

Obsahy(1)

Poslední film Andrzeje Żuławského je jako umělecká závěť napsaná slangem mládeže. Enfant terrible polského filmu se k literární předloze – stejnojmennému románu Witolda Gombrowicze – chová se sobě vlastní svobodou. Děj se neodehrává ve vsi Zakopane, ale v západní Evropě a z meziválečného období je přenesen do současnosti. Především se ale román, který mnozí považují za nejtemnější Gombrowiczowo dílo, v Żuławského podání změnil ve skutečně zábavnou frašku. Jedná se o evidentní tvůrčí nevěrnost, ale není pochyb o tom, že by spisovateli, který byl známým provokatérem, naprosto vyhovovala.
Andrzej Żuławski ve svém posledním filmu, stejně jako za starých dobrých časů, šíleným tempem proletí dějem a očaruje nás krásou jednotlivých záběrů a rafinovanou hrou jazyka. Příběh začínajícího spisovatele Witolda je pro něj příležitostí podělit se s divákem o radost plynoucí z vyprávění a vytváření světa na plátně. Při té příležitosti také povoluje otěže své vášni pro film, která se, namísto exaltovaných vyznání lásky, projevuje v jeho groteskních disputacích o vztahu Bressona a Bessona. (Kino na hranici)

(více)

Recenze (4)

garmon 

všechny recenze uživatele

Začal jsem koukat na Cosmos a pak teprve si všiml, že v žalu nad Rivettem jsem si nevšiml Żuławského smrti. Cosmos je vlastně velmi veselé poslední gesto - i přes pár /spoiler/ mrtvol. Je fajn, že si to Żuławski ještě jednou dopřál – a nám taky. Všechnu tu rychlost, bizarnost, vedení herců, specifický vtip. Dovedl vždy na velmi malé ploše nechat prožívat smutek i úplně vedlejší charaktery. Podobné sedánky u stolu byly ostatně k vidění už v La Note bleue: překotná řeč, slovní hříčky jako v Mes nuits...; obecně: manýra. Když jsem si ale některé záběry pouštěl opakovaně, potěšilo mě, že ve chvílích kdy jsem nelovil titulky, bylo na co koukat. Některé principy mě tu rušily: ornamentování vyprávění voiceovery v přímé řeči s pohledem do kamery, ilustrativní zabírání situace o níž se mluví anebo propojení s telenovelí hudbou. Scénář je ostatně tak komplikovaný a modernisticky zaměřený na strukturu, že o žádném "velkém příběhu" typu Possession anebo Szamanky nemůže být řeč. Jestli to poběží v kinech, zajdu si ještě jednou kvůli profi překladu. Opravdu a opakovaně otravná byla synth-pop hudba Korzynského – to je škoda, Korzynski uměl... Otravné byly product placementy. Jabko a Guár – asi to už bez nich nejde; to je smutné. Moc. Co jsem viděl v traileru jako obrazy viděné v posledních letech: Bílou stuhu a Antikrista (přeci jen že by Antikrist pootevřel určitý svět?) se nepotvrdilo. Hehe – Cosmos na nich závislý není: emanace skrz mrtvoly? Viděl jsem tu ale silný vliv raného Godarda (a bohužel asi i pozdního Resnaise – Azéma tu není jen ze slitovnosti) – kdyby Żuławski neměl v sedmdesátkách vize, nebyl spoután Polskou, kdyby byl víc politický umělec, kdyby nebyl býval rozervanec, frankofonní HRA by z něj určitě čišela častěji i dřív. Díky, že tomu tak nebylo. Co tu nad ní vyčnívá? Žena – Victória Guerra jako zas jedna z rodu Braunek, Marceau a Wloszky ze Šamanky. A vlnivé moře... Tady se v něm jako v Mes nuits... ale ztratit nelze... ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Snímek "Kosmos" je v podstatě o ničem a můžete od něj odejít s tím, že vám naprosto nic nedal. Ale stejně tak můžete žasnout nad jednotlivými obrazy, nad různými scénami, nad celkovou abstraktností a dokonce i bizarností některých scéna. A mně se právě tahle podivnost na filmu velmi zamlouvala. Hezké rozloučení Andrzejw Żuławského se světem filmu i se světem. ()

rivah 

všechny recenze uživatele

Volná, aktualizovaná adaptace stylisticky náročného Gombrowiczova románu. Krásné, francouzsky elegantní obrazy neklamně prozrazují poetiku Źulawského. Přes všechnu hektičnost dění, představ a fantazií výsledek působí chladně. ()

Související novinky

Kino na hranici/na Granicy 2016

Kino na hranici/na Granicy 2016

09.04.2016

Těšínská mezinárodní filmová přehlídka Kino na hranici, která se každoročně koná na přelomu dubna a května v Českém Těšíně a polském Těšíně, je zdrojem podnětů ve filmové komunitě zemí Visegrádské… (více)

Reklama

Reklama