Reklama

Reklama

Losev

všechny plakáty
Dokumentární
Rusko, 1989, 56 min

Obsahy(1)

Jeden z Kosakovského mentorů mu kdysi řekl: „Jsou dva druhy inteligentních lidí. Jedni říkají, co už vědí, zatímco druzí mluví a přitom přemýšlejí a snaží se tak přijít na něco, co dosud nevěděli, co se jim samo vnukne.“ Viktor Kosakovskij si tuto pronikavou myšlenku vzal k srdci a stal se filmovým tvůrcem náležejícím k oné druhé kategorii. Svůj dokumentární debut věnoval autorovi těchto slov, ruskému filozofovi a náboženskému mysliteli Alexeji Fedoroviči Losevovi (1893-1988), který krátce po dokončení filmu zemřel. Černobílý snímek se skládá ze dvou klíčových záběrů, které symbolizují ticho a noc na obou koncích životního řetězce. Na začátku filmu vychází slunce a zalévá hřbitov denním světlem. Na konci je pak rakev, kterou postupně zasypává hlína a noří se do velké temnoty. Jak pravil sám Losev: „Boží záměr, který je nad naše chápání – to je důvod, proč umíráme.“ (Doc Alliance Films)

(více)

Recenze (1)

Radko 

všechny recenze uživatele

Čiernobiely dokument predstavuje a zároveň obrazovo ilustruje filozofické tézy Loseva, vychádzajúce z jeho spomienok a úvah o prežitom. 94 ročný starček hovorí o vlastných myšlienkových základoch. Počas vlády boľševikov bolo tvorivé nadviazanie na idey skupiny ruských filozofov, spochybňujúcich marxizmus z liberálnych i náboženských pozícií v mene slobody človeka, ako i vlastné úvahy o úlohe osudu v živote, znemožnené. Zmienka o týchto veciach sa v jeho dielach nesmela objaviť. Zasielanie diel ruských emigrantov bolo zase rizikom, trestaným rokmi temnice. Preto tieto balíky zo strachu odmietal. Popri informačne cennom poučení o odnoži ruskej filozofie (preslávila sa zborníkom Vechi z roku 1909; túto knihu Lenin nenávidel, naopak Solženicyn ju považoval za prorocké dielo), sa film vyznačuje poeticky skvele spracovanou záverečnou etapou života filozofa. Rozlúčkou s nebohým hrdinom charakterizuje silné náboženské cítenie. Hlboké prekrižovania a bozkávanie mŕtveho v truhle príbuznými na pery, na ruky a prikladanie čela k čelu názorne potvrdzujú silne prežívanú tradíciu pravoslávia, zameraného na výrazné náboženské gestá. Smrť filozofa v čase vzniku filmu zase potvrdila Losevove úvahy o vede, ktorá vie veľa, no presnú dobu smrti človeka stanoviť nedokáže. ()

Reklama

Reklama