Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Do jakési země, jejíž národ je plamennými projevy diktátora právě úspěšně přesvědčován o své nadřazenosti a oprávněnosti vojenské expanze, se rozšířil bacil silně destruktivní formy malomocenství. Je nazýván morbus Tshengi nebo lidově „bílá nemoc". Jediný, kdo proti němu vyvinul účinný lék, je lékař chudých jménem Galén. Odmítá však tajemství svého medikamentu prozradit, dokud mocní maří lidské životy válkami. (NFA)

(více)

Recenze (280)

Slartibarkfast 

všechny recenze uživatele

Neskutečně strhující drama. Velmi poučný a dojemný příběh o lidské hlouposti a síle fanatismu. Při posledních 20 minutách filmu, kdy děj graduje, je člověk najednou plný zloby a bolesti.. a bezmoci. Skvělé dílo Karla Čapka je tu do posledního detailu vylíčeno a zanechá v divákovi opravdu silný dojem. Závěrečná řeč maršála je pak velmi dojemná ve srovnání s tím, co celou předchozí dobu prosazoval. Výborný snímek z české tvorby. 95% ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Čapek s Haškom patria k mojim najobľúbenejším českým spisovateľom, Bílou nemoc som videl veľmi dávno a tak som neodolal príležitosti vidieť ju znova. Príjemne som bol prekvapený kvalitou obrazu upraveného digitalizáciou. Nepríjemný pocit som mal z upraveného záveru, ktorý do istej miery znehodnotil varovanie plynúce z podobenstva. Aj keď som spočiatku uvažoval o pridaní hviezdičky, s pribúdajúcimi minútami som od toho upustil. Aj keď mám Čapkovo dielo veľmi rád, aj keď nepopieram, že herecké výkony Haasa a Štepánka boli výborné, ale na štyri hviezdičky očakávam, že výstupný produkt bude filmárskymi prostriedkami pretvorenou literárnou predlohou a nie iba niečím, ako divadelným záznamom. ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Dobově naivní, přesto stále mrazivě aktuální. Nadčasové téma, ukované do podoby silného, přes pomalu plynoucí děj strhujícího příběhu. Dokonale vystižená doba, dokonale vystižená lidská přirozenost, skvěle zahrané postavy, ty vedlejší i ty hlavní. Haas v umírněném projevu je opravdu dětina a opravdu výborný, ještě o fous lepší je však vynikající Štěpánek, dokonalý mix Hitlera a Stalina. Jejich společná scéna patří k těm, na které se nezapomíná. I po letech stále stejně působivé a znepokojivé, dvojnásob, když si člověk uvědomí, že ten film vznikl rok před Mnichovem. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Nástup Adolfa Hitlera v Německu v roce 1933 signalizoval fašistické nebezpečí, které se s přibývajícími léty neustále rozrůstalo. V roce 1937 už zcela bezprostředně ohrožovalo nejbližší sousedy. K nim patřila i Československá republika, v které henleinovci tvořili přičinlivou a nebezpečnou pátou kolonu. Umění jako jeden z nejcitlivějších seismografů společenského dění pochopitelně reagovalo na toto nebezpečí. Reagoval i film, který v té době neměl právě lehkou situaci. K největším výrobnám českých filmů patřily dvě firmy hospodářsky závislé na německých filmových koncernech (UFA a Elektafilm, zastupující berlínský Tobis). Proto vznikly v té kritické době pouze dva snímky, které můžeme považovat za učinné protesty proti blížícímu se násilí: veselohra Svět patří nám Voskovce a Wericha a Bílá nemoc v režii Hugo Haase, který přenesl Čapkovu apelující divadelní hru na filmové plátno krátce po jejím uvedení v Národním divadle. Dějová osnova Bílé nemoci je známá, stejně jako její kladné politické i humánní vyznění, které v době ohrožení republiky sehrálo významnou roli a které urputně dráždilo německé agresory. Hlavní postavu doktora Galéna vytvořil na divadle i ve filmu Hugo Haas. Zanechal tak českému filmu jednu z nejkrásnějších postav a v rámci své filmografie vytvořil roli, která patří k jeho nejnáročnějším a zároveň k nejhlubším. Rozpor mezi světem násilí a lidskosti, mezi fašismem a demokracií nemohl být lépe symbolizován než střetnutím doktora Galéna s diktátorským maršálem, ztělesněného strhujícím Zdeňkem Štěpánkem. I na relativně malém prostoru se potom zbylým spoluhráčům, převzatým z fakticky totožného jevištního obsazení, podařilo nesmazatelně zapsat do historie zlatého hereckého fondu. Film s hlubokým lidským a společenským přesahem, jehož faktická existence by měla právě dnes dojít bezmezného uznání. Ušlechtilost ducha jest vítězstvím největším. ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Pohádka o dobrém lékaři, a zlém vůdci. Zahráno expresivně, Němci se tehdy opravdu móóc lekli. Málem zatavili chod své ekonomiky, málem zastavili Hitlera a jeho nápady, který národ tak baštil!***(4.10.2010) ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Karel Čapek napsal vysoce aktuální protiválečnou alegorii a Hugo Haas neotálel a ještě v témže roce z ní udělal film. Hru rozpohyboval, takže divadlo nejvíce párkrát připomene on sám coby herec některými teatrálními gesty. Jen si nejsem jistý, zda byl dobrý nápad připsat do scénáře postavu doktora nepřátelské země, která celkové vyznění filmu v závěru oslabuje. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

,,A vy byste nechal lidi jen tak umírat?" / ,,...a vy byste je nechali jen tak zabíjet?" Uprostřed války přichází mezi vrchnost novodobý Don Quijot - doktor Galén se silným prostředkem (lék proti zhubné "bílé nemoci") dosáhnout svůj cíl. ,,Já byl ve válce. Já tam viděl tolik lidí umírat, tolik zdravých lidí..." Dochází postupně k fanatickému střetu dvou protichodných světonázorů ve fiktivní válce, až mrazivě připomínající vývoj následní politické situace ve střední Evropě. Čapkova protiválečná hra ukrývá ve své hloubce odkaz na mnoho dodnes přetrvávajících negativních javů v společnosti, nejen na úrovni politických, ale i běžných mezilidských vztahů (touha po moci nad někým, včetně bezohledné přání smrti konkurentů). Stále i po tolika letech od svého vzniku přináší nadčasové poselství kolem možných hrozeb budoucnosti. Takhle si představuju žánr sci-fi! . . . . . Bílá nemoc mě poprvé oslovila v rozhlasové inscenaci v hlavních rolích s Hrušínským a Růžkem, po filmové adaptaci z dob první republiky jsme sáhl až později a byl v mnohých směrech překvapen. Naprosto si mne zde získal svým civilním projevem Hugo Haas, do transu (i když spíše v rámci negativních pocitů) mne dostal Štěpánkův maršál, cením si i Smolíka a Vydru staršího. Velice přelomový snímek, naprosto vymykající se z prvorepublikové tvorby plné filmových veseloher, který prakticky pomohl odstartovat v našich končinách éru filmových dramat s tématy celospolečenského charakteru. Vynikající režie, scénář (silné dialogy) i technická stránka oslovující mnohdy temným vizuálem a kamerou. Klenotům československé kinematografie nazdar. Zdar! 100% ()

bassator 

všechny recenze uživatele

Jedno z toho nejlepšího co bylo na začátku minuleho století natočeno. Skvěle zahráno!!! - Viděno 1x + 4. 1. 2010 - 85% ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

„Ale maminko, všecko jde jako na drátku. Zbrojíme plnou parou!“ Čapek napísal dielo s cieľom upozorniť na vojnové štvanie, no ani netušil, ako nadčasovým sa jeho dielo stane aj po stránke lekárskej. Jeho hodnota sa ukazuje najviac práve dnes. Toľko paralel v jednom sa len tak nevidí. Nezbrojí sa plnou parou náhodou aj dnes hneď túto u nášho suseda, kde veľmoci pomaly hrozia svetovou vojnou? A čo súčasná biela nemoc? Máte moc niečo uzdraviť? Okamžite vás označia za šarlatána, ako sa stáva u doktorov s ivermektínom, ktorý ho aplikujú radšej potajme. A ocenenia dostávajú nie tí, čo ľudí liečia, ale tí, ktorí na nich chcú zarobiť. V tomto smere veľmi vítam komentár užívateľa Trevora, ktorý spojil tento film s dnešnou pandémiou vakcinácie, kde už len na tých hádkach jasne vidieť, ako nejde o ľudí, ale o prachy. A čo paralela s tábormi? Nehovoril u nás jeden údajný vedec s mopom na hlave, istý nemenovaný Pavol Č., že ľudí, ktorí sa nechcú zaočkovať, treba deportovať do rozvojových krajín? A čo diktatúra jedného povinného názoru? Nefunguje náhodou rovnako dobre aj dnes? Chcete ísť proti mainstreamu? Prídete o prácu, spoločensky vás znemožnia a skutoční fašisti označia za fašistu vás. Dejiny sa opakujú a ľudstvo sa z nich nikdy nepoučilo, pretože vo svojej pýche si stále myslí: Nám sa to už nestane! Film všetko toto skĺbil do jedného a v roku 2021 by si ho povinne malo pozrieť celé Česko-Slovensko namiesto večerných správ a iných vymývačov mozgu. Lebo aj v súčasnosti rozhoduje dav a zdá sa, že by aj dnes toho doktora Galéna ubil. ()

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

Je fascinující sledovat doktora Galéna. Takový nenápadný, mírný, dalo by se říct až ušlápnutý člověk. Přitom má v sobě ohromnou vnitřní sílu a odvahu stát na svém. Mít svůj názor tváří v tvář nejmocnějším. Když už by člověk čekal, že podlehne, nestane se tak. V závěru pak přebírá iniciativu postava maršála a víc než důstojně (až sympaticky) donese prapor do konce. Samotného mě překvapilo, ale měl jsem víckrát mravenčení. 90% ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Majstrovské dielo Huga Haasa ( scenár, réžia, predstaviteľ doktora Galéna ), silné svojim človečenstvom a humanitou. Silným protivníkom ( aj na hereckom poli ) je vojenskou agresiou zmietaný vodca ( vynikajúci Zdenek Štepánek ). ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Jeden z prvorepublikových filmů, který mě dostává i po 70 letech (!!!!!) od natočení. Obrovsky silný příběh doktora Galéna (též "doktor chudých" nebo "doktor Dětina"), který najde lék na epidemii své doby, avšak odmítne jej dát komukoli jinému než chudým, pokud diktátor nepřestane připravovat agresivní válku. Sám totiž sloužil jako lékař na frontě...Hugo Haas naprosto exceluje - i v době, kdy se ve filmech přece jen víc přehrávalo, hraje naprosto civilně a uvěřitelně. Doteď si pamatuju jeho větu "promiňte, tak rád bych Vám pomohl, ale nemůžu.... vždyť víte....dokud tu budou ty války...." Skvělý je ale i jeho protipól Maršál, kterého hraje Zdeněk Štěpánek. I pokud nemáte jinak staré filmy rádi, na tenhle se podívejte, vážně stojí za to. To, že film je kritikou sousedního Německa, kde už čtvrtým rokem vládla NSDAP, je víc než zřejmé. Ostatně, proti jeho uvedení v roce 37 oficiálně protestoval německý velvyslanec. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Sice mám pár drobných výhrad, ale depresivní atmosféra, vynikající záběry kamery připomínající Občana Kanea, střízlivé Haasovo herectví i režie, a pak samozřejmě hlavní téma velice dovedně pojaté, to vše dělá z tohoto filmu výjimečný zážitek. --- Černobílý snímek z roku 1937 vychází z předlohy Karla Čapka, a i když reflektuje nástup Hitlera k moci, je aktuální i dnes. Divadelní hra Karla Čapka Bílá nemoc pracuje se základním principem - i majestátní vojevůdce může onemocnět těžkou chorobou. A co když lék na ni má jediný člověk, který je však humanistou a pacifistou? V době svého uvedení ji samozřejmě diváci reflektovali jinak, než my dnes - s nastupující mocí nacistů viděli ve velkém diktátorovi oprávněně předobraz Hitlera. Jenže podobných moci chtivých nejen diktátorů po naší planetě běhá stále hodně, a i když se to nyní nedotýká přímo našeho státu, má nejen hra, ale i film v režii Hugo Haase, stále co říct. Pro Hugo Haase mělo uvedení filmu neblahé důsledky - jakmile se Němci dostali do naší republiky, ihned film zakázali a sám Haas se ocitl na seznamu hledaných. Musel tedy za dramatických okolností ze země uprchnout, o čemž na sklonku života ostatně také natočil film. V USA pak založil vlastní filmovou společnost, ale úspěchů v ČR již nedosáhl (což se není co divit), aby pak konec života strávil ve Vídni, kde rovněž natočil několik filmů a kde také zemřel. Pohřben je však na židovském hřbitově v Brně. Zvláštní, jaké osudy díky jednomu filmu může nakonec člověk prožít. Po vložení disku do počítače se automaticky spustí DVD-ROM sekce, která obsahuje skeny z dobového tisku ve vysokém rozlišení, a to i s filmografií Hugo Haase (také tou americkou). V samotném menu se nacházejí dva katalogy vydaných DVD, reklama mediálního partnera a informace o vydavatelích. A konečně bonusy nabídnou slovo historika Pavla Jirase (29:44, hodně mluví o Čapkovi a posléze i knize a filmu), rozhovory - Vilém Pruner zavzpomíná na natáčení i herce (3:09) a spisovatel Ivan Klíma popovídá o díle Karla Čapka (24:52). Všechno je ale bez titulků. Následují fotografie (1:42), podrobné filmografie a biografie včetně seznamu použité literatury, seznam ocenění a soudobá dokumentace (2:48). ()

Ilicka 

všechny recenze uživatele

Nadčasový střet diktatury a humanismu, souboj výrazných hereckých osobností o život, mír ... a tu malou zemi, která nemá právo na existenci. Dodnes aktuální, stejně jako Čapkova předloha. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Dramaturg wanted! aneb velkolepý diskuzní souboj mezi "Mě to opravdu strašně mrzí, ale..." a "Je mi líto, ale...". Přesto se vší úctou pochybuji, že Čapek s Haasem tím naschvál perfektně vystihli nekonečný a únavný kruh mírových jednání, čekající na první milion mrtvých, aby se někam alespoň naoko pohnuly. Zejména druhá polovina už jede jak křeček v kolečku a jeden by si přál, aby samotná bílá nemoc měla o něco rychlejší průběh, který by rozhodovacímu procesu maršála dodal trochu toho časového presu. Nicméně kolem a kolem, když se člověk rozhlédne, smutně mu dojde, nakolik je ono, byť jednoduché, podobenství o zfanatizovaných davech a potřebě národní sebeidentifikace skrze útlak jiných, aktuální i po těch osmdesáti posraných letech. Takže si nechám ty tři hvězdy na později, ideálně do doby, kdy již poselství bude neaktuální a ten film bude vypadat patřičně směšně. ()

Sifaka 

všechny recenze uživatele

Výborně natočený film podle nejlepší knihy Karla Čapka. Skvělý výkon Hugo Haase, mrazivá atmosféra filmu s jasným , nadčasovým, poselstvím. ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Ten Galén je blázen !!" No, nejednoho génia považovali za blázna.. Podobně jako jedinečný génius Karel Čapek svou skvostnou alegorií a mnohovrstevnatou filozofickou úvahou potvrdil svou velikost i překvapivou předvídavost, či prozřetelnost, i Hugo Haas naznačuje, za jak nedoceněného tvůrce platí, jakkoli tuhle výtečnou, byť poněkud doslovnou, adaptaci v jejím vyznění v závěru posunuje zcela jiným směrem.. Velmi haasovské, což se zde jeví vskutku symbolickým, famózně odehrané.. ()

Reklama

Reklama