Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Emanuel Pokorný, starý mládenec, má nastoupit jako profesor do venkovské církevní školy. Před odjezdem však nalezne ve svém pokoji odložené nemluvně. Protože nemá čas pátrat po rodičích dítěte, tajně pronese dítě do penzionátu. A jeho trampoty od té chvíle nemají konce… Role nesmělého profesora v komedii Děvčata, nedejte se! byla jako stvořená pro Huga Haase. Ten se také společně s Janem Alfrédem Holmanem podílel na scénáři a režii. Přísnou paní ředitelku penzionátu hrála Leopolda Dostalová; byla to její druhá filmová role. Studentku Vlastu, která je do Emanuela tajně zamilovaná, ztvárnila Adina Mandlová. Ve filmu se objevil i Ladislav Boháč, Jiří Dohnal, Světla Svozilová a Jan Pivec. Snímek měl premiéru v srpnu 1937. (Česká televize)

(více)

Recenze (55)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Och..ten název...a stejně se dáme, nebo snad mámě někomu dát:-)? Film je sám o sobě z dnešního pohledu už dávno vyčpělou a místy opravdu směšnou podívanou, vyčnívá tak jen tradičně dobrý Hugo Haas, který jasně poutá pozornost. Mandlová je jako nác-tiletá studentka spíše nevěryhodná a nedůvěryhodná. Každá doba má v něčem své kouzlo, ale tohle kouzlo je už dávno pryč. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Opravdové zklamání. Nejen že tato komedie je zcela nekomediální, ale ještě zcela naivní a blbá. Kdyby nebylo Huga Haase, snad by vůbec nestála za zhlédnutí. Ale ani tak si nejsem jist. Motiv komik - dítě zde přece jen trochu drhne, stejně jako vztah - nevztah s Adinou Mandlovou, která je zde nejméně půvabná co pamatuji, ale navíc má ještě hrozně trhlou roli. Její výrok, jsem americká revolucionářka si nezadá s její první filmovou větou - z lásky bolej vlásky. Přemýšlím, čím tento film vlastně zaujme. Ničím. Akorát oproti jiným dobovým pitomým rádobykomediím má aspoň dobré herecké obsazení. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Tvrdit, že DĚVČATA jsou nadprůměrným filmem či dokonce špičkou české filmové tvorby třicátých let, asi na tomto fóru nikdo nebude. Stejně obtížně však obstojí příkrá tvrzení o filmu slabém, nezajímavém, tuctovém. Haasova komedie stojí nesporně výš, jakkoliv zásluhou scénáře ulpívá místy až příliš v dobové rutině i tam, kde je námět nejnosnější (motiv krotké generační vzpoury, v němž se hlásí ke slovu dobová vyhrocená situace). Tato nesporná skutečnost nespočívá ani ve vynikajícím Haasově výkonu v titulní roli nebo v nadprůměrné kreaci Mandlové v úloze jakési vůdkyně dívčí třídní sešlosti. Tkví - navzdory tomu, co jsem napsal do předposlední věty - právě v námětu. Ve vůli ještě nezralých dívek pomoci tam, kde cítí vzor, mravní sílu, odvahu vzdorovat osudu. V revoltě vůči zatuchlé konvenci vyznívající prudérie z předminulého století. Připomenutí si zaslouží i další zajímavý motiv tohoto filmu: výkon Erny Ženíškové v epizodní úloze osamělé matky, která zápasí v stále citelné hospodářské krizi o holou fyzickou existenci. Láska na první pohled, další linie, která výrazně spoluvytváří jinak napadnutelný happy end tohoto filmu, vrací jinak neobhajitelný námět opakovaně do skutečnosti a tím i přesvědčivosti. Naopak nemá co hrát herečka tak veliká a nevšedních kvalit jakou nesporně byla Leopolda Dostálová a s ní např. i Světla Svozilová. V tomto ohledu tedy - a v tom dávám za pravdu většině komentátorů - DĚVČATA zcela splývají s dobovou manýrou a s místy až slabším průměrem dobových standardů. Na Haasovu obhajobu však dodávám, že jeho záměrem bylo natočit film, který pobaví a utěší. A to se, myslím, také podařilo naplnit. ()

ScreamJay 

všechny recenze uživatele

Zvláštní film pro pamětníky, který si nemůžu pamatovat, ale jenžto mě velmi pobavil. Ač jeho konstrukce stojí na jednoduchém příběhu a kupě nedorozumění (nějak povědomě typickej rys té doby) disponuje řadou vtipných momentů. Decentní ironický humor pan Haase s jeho typickými výrazovými prostředky film posouvá ještě o třídu výš. Scénář není to pravý ořechový, protože čekání od jednoho vtipného momentu na druhý je někdy až nezdrávo dlouhé, ale dialogy celkem bodují. Hláška typu „vy erotomane“ v tak spořádané komedii obzvlášť pobaví. Pravda, že dnešní symbol půvabu už slečny ve cvičkách s vysoko posazenými hlásky příliš nesplňují, ale hvězdy typu Adiny Mandlové srovnání ani nepotřebují. Dal bych 4, ale ve srovnání s Burianovými komediemi je tohle spíš průměr. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Haasovská variace na oblíbené filmové téma, které fungovalo vždycky, ve 20. letech tu byl příběh Chaplinova Kida, o dekádu později Léonide Moguy natočil film Mrně (Le mioche), jehož je Haasův film zrcadlem. A ve 40. letech téma pokračovalo jako Forty Little Mothers. Škoda, že dneska na filmu ulpývá měrou velkou taková marginálie, jako je debutující Vilém Pruner. Protože jinak jde o výtečnou komedii 30. let, s klasickým poselstvím humanismu. Mezi žabkami je pak k nalezení několik příjemných hereček: Jiřina Steimarová, Sylva Langová, Zorka Janů, Majva Červená a samozřejmě i nyvá Adina Mandlová s pikantní ofinkou. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Úspešná revolúcia. Aj s barikádou. Mimo toho veselý film s očarujúcim Haasom a niekoľkými nezabudnuteľnými vtipmi. A ktorýže hraný film dneška sa odváži podvedome navnadiť publiku, že rebélia spojená s so svojvoľným opustením určenej pozície sa oplatí, že sa oplatí postaviť barikády a neopustiť svoje presvedčenie za žiadnu cenu, pomáhajúc si revolučnou pesničkou? ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Film, který má tak podezřele chatrný a narychlo slátaný scénář, že by se v něm mohlo stát prakticky cokoliv od výbuchu sopky po invazi mimozemšťanů a asi by mi to ani nepřipadalo divné. Naopak by Děvčata díky tomu nejspíš byla o něco zajímavější. Hugo Haas je ovšem tradičně dobrý - tahle roztržitá poloha mu vždy skvěle seděla. ()

Zloděj kol 

všechny recenze uživatele

Těžko říct, proč Hugo Haas zfilmoval právě tento námět. I když situace komik versus malé dítě je velmi vděčnou příležitostí pro každého tvůrce. Haas se snažil vytěžit co se dalo, přesto film na několika místech citelně drhne. Scény v penzionu, vztah s Adinou Mandlovou alias dívčí bojovnicí Vlastou a vůbec všechny žačky. Jinak řečeno Haas by si na plátně stačil sám a jen díky němu stojí film za zhlédnutí a opět jen a jen díky němu se tenhle film nevytratí z diváckého povědomí. Ale přesto čestnou výjimkou je Leopolda Dostalová v roli ředitelky, jinak ryze nefilmová herečka předvedla sice ne výjimečný, ale příjemně civilní výkon. ()

Mariin

všechny recenze uživatele

Dobový pohled (1937): Česká komedie z prostředí dívčího penzionátu s Hugo Haasem. Vtipně a decentně provedený film. ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Milá, občas zábavná komedie, se slabým scénářem, slabými hereckými výkony a nevýraznými postavami, kde všechno zachraňuje a drží nad hladinou pouze jako vždy výborný Hugo Haas. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

My jsme byli takoví političtí odpůrci. Já byl vždycky radikálně pravej a tys byl radikálně levej. – Teď je mi to radikálně jedno. Hugo Haas se během třicátých let etabloval nejen coby výsostný komediální herec, ale také jako renomovaný režisér. Vedle úspěšné konverzační komedie Kvočna s Růženou Naskovou v titulní roli a neméně úspěšné adaptace Čapkovy Bílé nemoci má na svém kontě i tuto rozpustilou taškařici z dívčího penzionátu. Její nepřehlédnutelný feministický apel lze v jistém ohledu chápat jako odvážný nesouhlas, byť v mnohém nezralý, se zkostnatělou morálkou a jejími falešnými společenskými ohledy. V Haasově dobrotivém kantorovi, outsiderovi, kterému pšenka zrovna nekvete, je zase zachycen existenční zápas o holé přežití, v době, která se stále ještě potýkala s důsledky proběhnuvší hospodářské krize. To všechno, včetně atypické role zádumčivé studentky venkovského dívčího internátu v podání Mandlové, která významně prolamuje ledy jejího stereotypního obsazování do rolí zhýčkaných mondének, má svou cenu. A že život není jen sen prozrazuje už samotný úvod, v němž se mladá žena, samoživitelka, rozhodne pod tíhou deziluze a nenaplněných představ zbavit tíživého břemene – novorozence, zhmotnělého hříchu jednoho prudkého milostného vzplanutí. P. S. Tak jsme se navzájem docela hezky dojmuli. ()

snaked 

všechny recenze uživatele

Pro mě 3-4. Je fascinující, jak celou řadu víceméně průměrných filmů dokázal Haas povýšit nad průměr svým herectvím a... ehn... kouzlem osobnosti, takže i přes ty slabé náměty se dá na film jako Děvčata, nedejte se! příjemně koukat. Tady mi ze všeho nejvíc vadila závěrečná scéna, které jako by nemohlo být dopřáno aspoň 5 vteřin na nějaké doznění... Jinak samozřejmě dojemné. Milé. ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Totiž mojé sestřenice.. No, ona je to spíš teta !! Ona má ho-holčičku, Karlíček se jmenuje.. Tak naschle.." ;) Díky takovému krátkému spojení už si nejedno děvče zkomplikovalo život..;) Stejně vhodným názvem by tak jistě mohla být třeba jiná rada Děvčata, nedávejte !! Nicméně tady si ho nechal téměř dobrovolně zkomplikovat Hugo Haas, herecky skvostný jako vždy a režijně alespoň příjemně sebeironický.. Adina tradičně překrásná v pro ni netypické poloze - Herecké poloze samozřejmě..;) - v roli, která jí však příliš vyniknout nedá.. Ale ta pozoruhodná chemie mezi nimi, film od filmu více, se mi zdá snad stejně silná jako Haasova jedinečná komika.. ()

Una111 

všechny recenze uživatele

Pohodový, velmi vydařený prvorepublikový film. A jak by nebyl vydařený, když se na něm můj oblíbenec Hugo Haas podílí hned třikrát - coby režisér, autor scénáře i představitel hlavní role! Film, na kterém by nebylo nic tak mimořádného a zvláštního, kdyby... Uplynulo něco přes osmdesát let od vzniku filmu a divák žasne nad úplně prostými větami typu: "My nejsme děti, my nejsme slečny. My jsme ženy, my jsme maminky..." nebo "Podívejte se: to dítě potřebuje mámu a tátu..." Jak obyčejné věty, že? A přece jinak zněly ve 30. letech a jinak znějí dnes, v r. 2019! Kam jsme se to dostali? A kudy, kudy cestička ven? ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Takhle to dopadne, když nesmělému muži dáte malé dítě a on si s ním musí sám poradit. Kdyby nebylo Hugo Haase, tak bych o film ani nezavadila. Mám pro filmy, ve kterých hraje, zvláštní slabost. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Spíše než roztomilou Haasovu bezradnost si z tohoto filmu divák zapamatuje vlezlou ústřední píseň a plamennou výzvu A.Mandlové ke spolužačkám: „Děvčata, zahájíme pasivní rezistenci“, načež se celá třída aktivně zabarikáduje v jednom z pokojů. ()

dyfur 

všechny recenze uživatele

....príjemná prvorepubliková komédia.Hugo Haas bol dobrý herec,ale ako komik pre mňa trochu viac suchý ako by sa žiadalo.No čo už Burian je Burian....na neho nemá nikto. ()

Reklama

Reklama