Reklama

Reklama

Aféra z titulní stránky

  • Itálie Sbatti il mostro in prima pagina (více)

Nezáleží, kdo je vrah, ale jak se bude vyjímat v novinách... Milán v roce 1972, městem zmítají protesty a napětí roste i s blížícími se volbami. Rozjitřenou atmosféru ve společnosti ještě vybičuje zpráva o znásilnění a vraždě středoškolačky z uznávané rodiny. Případ zaujme Bizantiho (Gian Maria Volonte), šéfredaktora místního pravicového listu Žurnál, a vidí v něm příležitost, jak nasměrovat společenský neklid k vhodnému cíli. Kauzu svěří mladému novináři Rovedovi (Fabio Garriba), ale celou dobu jeho články výrazně koriguje. Díky svým konexím se navíc Bizanti dostává k důvěrným informacím a je schopen zpovídat svědkyni (Laura Bettiová) nebo přijít s hlavním podezřelým dříve než sama policie. K velké spokojenosti vlastníka Žurnálu a jeho mocných přátel je tak z vraždy dívky podezřelý její spolužák, který se mimo jiné angažuje ve studentské levicové buňce. Roveda se ale nevzdává a pátrá dál, přestože mu pomalu dochází, že jeho článek v plném znění Žurnál nikdy neotiskne. Kauza ovšem nedává spát ani samotnému Bizantimu, který se musí postarat, aby se ke čtenářům dostala „správná“ verze příběhu... Čtvrtý celovečerní film italského režiséra a scenáristy Marca Bellocchia vypráví bezútěšný příběh o manipulativní síle masmédií a skryté moci vládnoucí vrstvy. Temnými zákoutími italské metropole pak diváka provádí oportunistický antihrdina, kterého ztvárnil milánský rodák Gian Maria Volonte. Ten se proslavil jednak svým intenzivním hereckým projevem a rovněž chameleonstvím, které mu umožňovalo přesvědčivě zahrát vyšinuté padouchy, zlomené muže zákona či rozporuplné postavy italské historie. Volonte se také nikterak netajil svými levicovými názory a často spolupracoval s filmaři, k nimž měl názorově blízko – mezi takové projekty patří i Aféra z titulní stránky (1972). Jde však o jeden z mála snímků, na nichž se režisér Marco Bellocchio scenáristicky nepodílel. Námět sepsal Sergio Donati pro svůj režijní debut, ale od natáčení nakonec musel odstoupit. Na filmu se dále podílela tehdejší špička italské kinematografie, za kamerou stál například Luigi Kuveiller (dvorní kameraman Elia Petriho) a o střih se postaral Ruggero Mastroianni (střihač nejznámějších Felliniho a Viscontiho děl). (Česká televize)

(více)

Recenze (23)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

V době svého vzniku musel film znechutit spoustu diváků, dnes již jen nad známými skutečnostmi pokrčíme rameny a bereme je jako neměnný fakt. Volonté je překvapivě civilní, téměř nepřehrává, takže je místy i herecky snesitelný. Výborný námět by si zasloužil propracovanější scénář a trošku odvážnější režii. Odvaha však nechyběla Piovanimu, jeho hudba mi připomíná De Roubaixovu nadčasovou hravost spojenou s naléhavostí. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Klasické polizzioteschi, že už to viac ani nejde. No a kto iný tu mohol stvárniť hlavnú úlohu, než Gian Maria Volonté. Ten môže byť v tomto žánri raz zloduch a inokedy jediný kladný hrdina príbehu. Tu stvárnil to prvé, i keď ide skôr o životom unudeného pragmatika, ktorý stratil radosť zo života a stal sa absolútne bezcitným manipulátorom. Šťastie mu to ale neprináša. V tomto smere je najlepšia scéna s apatickou manželkou, vtedy vám z neho bude skutočne zle, ale na druhej strane sa v ňom môžete proti vlastnej vôli aj nájsť. Problém tkvie ale, ako tu už bolo spomenuté, v úlohe polície, respektíve absencii reálneho vyšetrovania. Akoby to bolo celé iba na dvoch novinároch, z čoho jeden má moc ako vedúci redaktor a druhý je len radový pisálek. Politické demonštrácie dobre vykresľujú atmosféru doby, s prípadom ale príliš nesúvisia, ak si odmyslíme fakt, že celý humbuk okolo rýchleho vyriešenia prípadu súvisí s voľbami. Konštatovanie, že masy sú ľahko manipulovateľné, je samozrejme nadčasové a do logiky deja umne zakomponované. A tam znova dobre poslúži spomenutá scéna s manželkou. 70% ()

pm 

všechny recenze uživatele

Gian Maria Volonté v roli naprosto vykořeného muže, který bez emocí, bez vášně nebo nějakého uchopitelného přesvědčení formuje svět kolem sebe a realitu pevně drží v rukou. S odstupem dvaceti let toto panoptikum negativních chrakterů vidím jako maximální zážitek, přeci jenom dnes dokážu lépe vnímat a ocenit práci kamery v prostoru, intertextové odkazy a Volontého herectví. A mám mnohem lepší přehled přes italská politická dramata. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

A role policie nic? Unylé, nudné, o ničem. Novináři jednající jako vyšetřovatelé. Doba, kdy myšlení lidí mohly formovat jedny noviny, protože kdo neměl televizi, na další masmédia mohl zapomenout. Tohle u mě nezachránil ani původní dabing z Barrandova. Hledat paralelu s dnešní dobou manipulací médii by mě ani nenapadlo. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Milánskemu, pravicovému, zároveň povedzme i "propagandistickému", novinovému plátku: Il Giornale s dennými výtlačkami v pomere až 500 000 ks; šéfuje snáď úplne ten najzodpovednejší z ponúkajúcich sa [šéf]redaktorov, akých si asi ani vskutku vôbec nedokážeme predstaviť, nakoľko práve tento [mimoriadne cynický] protagonista: Giancarlo Bizanti v podaní G. M. Volontého, je toho i naprosto názorným príkladom, že podobných, kreatívnych novinárov, by sme určite našli i zrovna teraz v súčasnosti, a to teda konkrétne spoločne i so zvláštnymi praktikami zo strany REDAKCIE ako celku... • Skrátka; kto chcel s vlkmi žiť, musel s nimi vyť, čo vyslovene platilo hádam nielen pre tohto kľúčového hráča na poli: Bizantiho, ale súčasne taktiež i pre jeho pravú ruku Lauriho a mnohých ďalších hráčov na scéne, pričom iba taký mladý, a k tomu i viac-menej »čestný novinár« Roveda, sa s týmito danými «postupmi», akosi nemohol stotožniť. • Totižto, ŽURNÁL, sa venoval predovšetkým najviac týmto jednotlivým kategóriám: demonštráciám, politike a voľbám, vrátane i chladnokrvnej vražde »panenskej« dievčiny menom: Mária Grazia Martiniová, kedy v podstate všetky tieto spomínané faktory sa napokon spojili dohromady, odkedy som sa vlastne už nechal len postupne oddávať ponúkaným filmovým obrazom, resp. režisérskej vízii: M. Bellocchia, ktorý si toho naložil na plecia asi i o niečo [málo] viac, než čo dokázal uniesť. • Zrejme najzaujímavejším článkom talianskeho titulu: Hoď monštrum na titulnú stranu; bol najmä samotný chod novín + všetko, čo k tomu ešte i automaticky prislúchalo, a k čomu sa pomaličky nabaľovali i ďalšie vrstvy scenáristického kreditu, ktoré som medzitým už o pár riadkov vyššie spomenul, a z čoho mám naostatok i veľmi sugestívny, až by som dokonca povedal, že znechutený pocit, čo sa v danom človeku skrýva, keď ani nepociťuje žiadne zábrany, výčitky svedomia a cetera, tak vtedy je schopný asi všetkého, takpovediac: kráča aj cez mŕtvoly; a mimochodom, presne o tom bol tento desivý a znepokojivý titul v jednom! PS: Ako VEĽKÉ + by som vyzdvihol, že režisér si pre svoj počin zvolil: dokumentárny štýl, z ktorého sa vzápätí vytvárala i autentická atmosféra, ako by sa divák v tom čase znenazdajky ocitol v priamom epicentre diania, čo rozhodne "aspoňže" kvitujem. ()

anderson 

všechny recenze uživatele

ČESKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČT 2 = 19.4.2021, réžia českého znenia (ÚPF) = MARIE FRONKOVÁ - Taliansky filmári opäť držali prst na tepe doby a z absolútne banálneho námetu vyťažili ďalšie dielo vysoko aktuálne aj dnes. Volontého herecký koncert vytvára plastický obraz manipulátora, ktorý vo svojej bohorovnosti pohŕda všetkými "ovcami", vrátane svojej jednoduchej manželky a v záujme šedých eminencií moci ohýba verejnú mienku podľa toho, kto zaplatí najviac. Lídri našich finančných "gorilých" skupín by veru vedeli rozprávať. Päť bulvárnych titulných stránok ako vyšitých. (20.4.2021) ()

borsalino 

všechny recenze uživatele

Tak to mě teda G.M. Volonté opravdu dostal, bezcitný, bez skrupulí, bez svědomí. Píše co je potřeba pro politické cíle, bez ohledu na pravdu a že programově vyrobí zločince, přestože ví, že to tak není? Poslední záběr stoky je více než výmluvný... Fakt jsem si to užil. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Chvílemi trochu méně srozumitelné, jak se tam stále mele pravice s levicí, socialisté s fašisty, demokraty a komunisty atd. atd. Příběh bezcitného novináře, který jde doslova přes mrtvoly, je docela zajímavý, ale více jak průměrně ho nehodnotím. ()

Dawe.zs 

všechny recenze uživatele

Italský film režiséra M. Bellocchia se odehrává v zákulisí velkého milánského deníku. V období příprav volební kampaně vzruší město záhadná vražda 14leté dívky. Na anonymní udání je zatčen mladý příslušník levice a novináři využijí vzniklé aféry k ovlivnění veřejného mínění. Téměř nikoho však nezajímá je-li mladík skutečně pachatelem. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Snímek z nudného zpracování nezachrání ani český dabing z roku 1977. Politický boj mezi pravičáky a levičáky mě vůbec nebavil a příběh vraždy mladé dívky, odehrávající se na pozadí voleb nemá žádné grády. Řeší se hlavně politika a manipulativnost novinových médií, konkrétně pravicového deníku Žurnál a jeho bezcitného šéfa Bizantiho. Tomu se náramně hodí, když z vraždy policie obviní hipísáckého levičáka a on sám vytvoří na základě falešných údajů a manipulací se svědky svoji verzi pro noviny. ()

kagemush 

všechny recenze uživatele

Kdo ocení tohle ať mrkne na Konformistu, -kdo pobral Konformistu a neviděl tohle, tak na to koukněte. -- Asi nebylo záměrem autorů , aby dílka tohoto ražení a vyznění točená v průběhu let sedmdesátých 20. století byla v ČR a přilehlém okolí poplatná i ve dvacátých letech 21. století, ale stalo se. Chtělo by se říci , že jsme za dospělou Evropou o čtyřicet let pozadu (to by to pak ještě mohli dohnat následující dvě generace), jenže ne. Pokud k tomuto odstupu přičtete fenomén tzv. sociálního státu ( o nic než plíživou bolševizaci nejde - což je aktuální fenomén právě Evropy) tak nějaké dorovnání v myšlení a kvality života třeba v Nizozemí nehrozí. Nikdy. (no a že byl pan Petr Čepek mladším bratrem pana Volonté, tak snad o tom není sporu) ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Bohužiaľ, nejedná sa o žiadny triler, ale len o tuctovú taliansku novinársku detektívku. Tá síce beží na pozadí politických bojov, komunisti versus pravica, ale inak sa jedná o celkom nudný snímok s nezaujímavými postavami, s ich častým vreskaním a takým tým nesympatickým talianskyn temperamentom. Príliš ukecané a minimum zaujímavých scén - zaujala snáď iba scéna, kde redaktor vynadá svojej manželke do hlúpych husí, zataľ čo ona sleduje televíziu a pyšní sa tým, že jej manžel je práve v nej. Celkovo však dosť nuda. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Má pod palcem čerň. Stinný podpis pod posledním slovem. Rafinovaná parafa špičky pera, aranže šplouchání krve, na(d) paragraf. Řezač, popravčí těl cizí zprávy. Etika "šlechtitele" korektnosti elitní správy. Gigant máry volí. Tečka. S vykřičníkem. ()

edie sedgwic 

všechny recenze uživatele

Gian Maria Volonté ma na negativne postavy jednoducho talent. Celemu filmu dodava riadny nadych cynizmu a bezcitnosti. Osobitnu hviezdicku davam za sceny s jeho monologmi. Presne takito muzi maju v rukach vsetku moc a riadia vsetko a vsetkych okolo seba. Bez emocii, bez naznaku citu. ()

SAINTS 

všechny recenze uživatele

Postava redaktora pravicovych pro-vladnych novin,ktoreho hra Volonte,je brilantny a presny portret najhoršej manipulativnej žurnalistiky(však to pozname aj na Slovensku)Nevinna školačka,je znasilnena a zavraždena,noviny Zurnal,ktore služia vladnej strane poslužia a svojimi manipulativnymi člankami presvedčia verejnost,že vrahomdievčata z lepšej rodiny je lavičiar a anarchista,však sa bližia volby.Každemu je jedno kto je skutočny pachatel,media,vladne noviny už mladika odsudili.Napinave,znepokojujuce a velmi provokativne.Pravda je bezpečne uložena v buducnosti sa možno odhali,ale bude zaležat na vysledku volieb.Toto su kvalitne politicke filmy,nie tie slovenske ako Svina a spol.Slovaci sa ešte maju čo učit,najlepšie od talianov. ()

Tamdydam 

všechny recenze uživatele

Coby nezaujatý divák s minimálním povědomí o dění v Itálii druhé poloviny dvacátého století hodnotím film po všech stránkách kladně. Coby Ital pamětník bych možná hodnotil jinak. Kdo ví? S politickými filmy je to složité. Lze je hodnotit jednak čistě jako filmy a pak coby prostředek k ovlivnění názoru diváků. Pak záleží, jak s názory tvůrců souhlasím, popřípadě jakou v ně mám důvěru. A tady nemohu soudit. Každopádně nemám rád obecné závěry. Pokud by například kdysi podobné nekalé novinářské praktiky měly tu možnost odvrátit nástup bolševiků v Sovětském svazu k moci, nebo nástup fašistů v Německu třicátých let, mohl by jim svět tleskat. A pokud snad reálně přispěly k potlačení komunismu v Itálii... No těžko říct. Každopádně, co bychom za to v sedmdesátých letech v ČSSR dali...:-) ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Film, který snad trochu předběhl dobu. Dnes se totiž média už dávno neomezují na noviny. Sociálními sítěmi se taktéž ovládají masy a dnes už z jistých kauz víme, že se tak i děje. Ale není to tak dávno, co se podobné ovlivňování objevilo i v našich prezidentských volbách. A dnes klidně navíc média vlastní politici. V Amerických volbách kupříkladu pomáhala jedna televize ke zvolení Donalda Trumpa, protože majitel měl velmi blízké vztahy s miliardářem. Média zkrátka mají velkou moc a tento film je jedním, který na to výrazně upozorňuje. Přestože je to jinak film docela náročný. Odehrává v řadě různých dějových linek a navíc se tu vážně i sociální téma Itálie, která se pohybovala v dost velké krizi. Jenže kromě Gian Marii Volontého mě žádný herec nezaujal. ()

PTuranyi 

všechny recenze uživatele

Politický thriller zobrazujúci moc médií a prekrúcania skutočnosti. Na rozdiel od podobných filmov je centrom príbehu šéfredaktor novín, ktorý manipuluje s informáciami na objednávku politických predstaviteľov. Zápletkou je vražda študentky, ktorá je zneužitá na politické účely a diskreditáciu komunistických aktivistov. Filmu chýba atmosféra a napätie moderných thrillerov, ale to neznižuje kvalitu obsahu. 70% ()

Reklama

Reklama