poster

Válka světů - příští století

  • polský

    Wojna światów - następne stulecie

  • anglický

    The War of the Worlds - The Next Century

    (festivalový název)

Sci-Fi / Drama

Polsko, 1981, 96 min

  • Fosgo
    ****

    Polská depresivní moralita z roku 1981, o manipulaci, především té mediální, i o zrání jednoho intelektuála – hlasatele televizních myšlenek. Obžalována je prakticky celá společnost, rezistence je jen dontichovská, policie (jako vždy a všude) nositelem násilí a malí lidé – přizpůsobiví. Totalitní systém se svobodu snaží potlačit, mimo vyvolených, všem. V době vzniku filmu ovládala v Polsku částečně situaci druhým rokem Solidarita, ve společnosti ale vzrůstal neklid a obavy z reakce komunistů (ti stejně v této době mnoho demokratizačních i hospodářských změn sabotovali) i Ruska, fronty se stály prakticky na vše – od novin, hraček, oblečení po potraviny. Byl jsem v říjnu téhož roku ve Varšavě na festivalu Jazz-jamboree a z rozhovorů i dění jsem pochopil nevyhnutelné - nějakou formu zvratu politického dění. Myslím, že Szulkin už vycítil, co se bude v příštích měsících dít a stačil reagoval - alegorií příchodu Marťanů. Hudebně se na filmu podílel Josef Skrzek (SBB). Film sice končí otevřením dveří do svobody … ale pro koho a s kým?(5.10.2009)

  • art
    *****

    Tato adaptace románu H. G. Wellse má s knižní předlouhou společné jen málo. Na pozadí obyčejným lidem skryté invaze mimozemšťanů zde pan Szulkin rozpoutává úžasné emotivní představení. Film se ve skutečnosti ani tak moc nezabývá vlastní invazí, ale soustředí se na chování lidí (a hlavně ozbrojené moci) během ní. Děj se odehrává v nejmenovaném totalitním státě a v podstatě reflektuje tehdejší politickou situaci. Ukazuje také televizi jako naprosto nevěrohodný zdroj informací, který slouží mocným k manipulaci slabších. Co se týče hereckých výkonů, je to především herecký koncert Romana Wilhelmiho, který dokonale ztvárnil hlavní roli Irona Idema rozpolceného smyslem pro spravedlnost a strachem z totalitní moci. Výborná práce s kamerou v kombinaci s ponurým prostředím vyvolává stísněnou atmosféru, která se k filmu skvěle hodí. Tohle je prostě jeden z těch filmů, po kterých zůstanete tiše sedět, i když už dávno běží titulky. Jediná škoda je, že tento film se moc často nepromítá, protože k dispozici je jen jediná kopie.(30.1.2006)

  • Anderton
    ***

    Veľmi, ale veľmi depresívny film. Veľmi, ale veľmi odvážny pokus natočiť niečo kontroverzné v období normalizácie. Ale bohužiaľ sa to vlečie, ako čakanie pozemšťanov na návštevu z vesmíru. Film obsahuje niekoľko veľmi pôsobivých scén, podporených ešte výborne naaranžovanou mizanscénou s tým správnym uhlom kamery. Ale bohužiaľ sa to vlečie. Roman Wilhelmi je vo svojej úlohe takmer až geniálny, Jonathan Price a John Hurt v ňom majú silnú konkurenciu. Na Vojnu svetov si tu ani nespomeniete, film je Wellsovi iba venovaný. Ale vlečie sa to...(26.4.2017)

  • Bluntman
    ****

    (KSE - P) VÁLKA SVĚTŮ - PŘÍŠTÍ STOLETÍ Piotra Szulkina, polského žánrového tvůrce inklinujícího ke sci-fi podobenstvím, obsahuje v úvodu věnování dvěma Well(e)sům - H. G. Wellsovi a Orsonu Wellesovi. Příznačnější je pro výslednou podobu díla zmínění druhého jmenovaného, protože spíš než o aktualizovanou adaptaci literární klasiky jde o podobenství, u kterého je dobová symptomatičnost nepopíratelná, ale mnohem zajímavější je reflexe mediální manipulace, která ze Szulkinova snímku dělá dílo vskutku nadčasové. Zatímco významová rovina je tak aplikovatelné i na dnešek, ačkoliv se mířilo na totalitní - komunistický - stát s represivními policejními složkami a filtrace vědění i snadného ovlivňování jedinců a "mas", vše ostatní nasvědčuje tomu, že divák sleduje film z 80. let. Dnes se dle mého nedá na film dívat s úsměvem, protože především výtvarné řešení od kostýmů a líčení až k interiérům/exteriérům svádí chápat dílo jako camp, ačkoliv nezáměrný. Ona "dobová příznačnost" tak nutí ke srovnání s jinými, podobně laděnými počiny západní proevenience, především BRAZILEM Terryho Gilliama a 1984 Michaela Radforda, kdy z tohoto srovnání VÁLKA SVĚTŮ - PŘÍŠTÍ STOLETÍ vychází jako formálně, atmosfericky i myšlenkově slabší.(31.1.2012)

  • _-0-_
    *****

    Filmy Brazil, 1984 a Wojna swiatów tvoří trojici, zabývající se velmi podobnou tematikou - zdrcujícím dopadem totalitaristického režimu na osud člověka, na jeho hodnotový a morální žebříček. Natočení filmu v roce 1981 bylo mimořádně statečným počinem, protože to byl rok největších dělnických bouří v komunistickém Polsku, rok, kdy bylo zastřeleno přes deset demonstrujících a stovky byly zraněny - v neposlední řadě to byl rok, kdy bolševici v Polsku v čele s Jaruzelskim vyhlásili stanné právo. Shlédnutí filmu má na diváka mimořádně silný dopad, vyvolává pocity, jaké měli občané za vlády komunistů - beznaděj a bezvýchodnost ve spojení s depresí. Při pohledu do minulosti se velmi obtížně popisuje směs tlaků, které na člověka působily - většina z nich byla osamoceně zanedbatelná, ale v důsledcích jejich působení jejich součtu měly zdrcující dopad. Daleko lépe lze dobu přiblížit evokací pocitu (dojmu, vjemu - nevím, jak to přesně specifikovat) - což se Piotrovi Szulkinovi podařilo naprosto dokonale. Nejvyšší hodnocení dávám mimo jiné za nadčasové zpracování, zásluhou kterého je film stejně působivý, jako byl v době jeho vzniku.(16.3.2007)

  • - Film získal v roce 1982 na filmových festivalech řadu cen. Byla to například Zvláštní cena poroty na MFF v Avoriazu, hlavní cenu za režii na MFF v Portu, Grand Prix na MFF v Madridu a zvláštní cenu poroty na MFF v Terstu. (Hans.)