poster

Strýček John

  • USA

    Uncle John

  • Slovensko

    Strýko John

    (festivalový název)

Krimi / Drama / Mysteriózní / Romantický / Thriller

USA, 2015, 113 min

Režie:

Steven Piet

Scénář:

Erik Crary, Steven Piet

Komentáře uživatelů k filmu (17)

  • Matty
    *****

    Vše pro rodinu. Nádherně morbidní parafráze Strýčka Bucka s Johnem Candym, který by pro své blízké také udělal první poslední (a na kterého jedna z postav vzpomíná). Film je sice z větší části vážným dramatem s velmi intenzivní thrillerovou atmosférou (podobně jako snímky od Borderline Films), ale ve finále, kdy se paralelně schyluje k malé a k velké smrti, se svou nadsazenou zvráceností blíží Stokerovým od Chan-wook Parka nebo Zabijákovi Joemu od Williama Friedkina. Jestli vám závěrečný dialog nad „táborákem“ nepřijde vtipný, měli byste na svém cynismu ještě zapracovat. Coby režijní a scenáristický debut Strýček John překvapuje soustředěným vyprávěním, které diváka nevede za ruku, nedoříkává vše, co by chtěl vědět a nechává jej v nejistotě delší dobu, než je v konvenčnějších thrillerech obvyklé. Podstatné informace nejenže nejsou vícekrát opakovány, někdy je jenom na naší pozornosti, zda si jich všimneme, čemuž odpovídá i styl dlouhých celkových záběrů, z nichž si sami musíme vybírat to důležité. K vytváření napětí film naopak rychle stříhá mezi detaily tváří, které nám neumožňují vidět dost na to, abychom se nemuseli strachovat o bezpečí postav. Dvouhodinová stopáž u nízkonákladového počinu od party neznámých lidí nutí k obezřetnosti, ale má své opodstatnění ve struktuře vyprávění, které s citem pro realistické detaily rozvíjí paralelně dva zdánlivě nesouvisející příběhy. Od prvních minut přitom víme, že se může stát něco zlého, ale zároveň nedokážeme odhadnout, kdy, komu a co, neboť logicky předpokládáme, že do celé záležitosti bude nějakým způsobem zatažen také Ben, obývající navenek žánrově zcela odlišný svět, což nakonec je i není pravda. Velmi podstatné pro zvolený koncept dvou do sebe zapuštěných, žánrově prakticky neslučitelných příběhů (protože thriller na rozdíl od romantického filmu málokdy končí šťastně) bylo, aby film fungoval i jako rodinné drama a intimní vztahovka, což se zásluhou civilních dialogů a přirozených herců podařilo. Výsledkem je opojně vtahující hra s (nenaplněným) diváckým očekáváním a emocemi stejně nestálými, jako je zápletka morálně neukotvená. Už dlouho jsem neměl takovou radost z toho, jak chytře ve mně nějaký film vyvolal ambivalentní pocity. 90%(14.5.2016)

  • Malarkey
    ***

    Měl jsem během filmu dost zvláštní pocit, jak kdyby tvůrci celý ten námět trošku nadzdvihávali mysteriózní atmosférou založenou na biblických výjevech, tezích a jejich ortodoxnosti. Začátek se totiž rozjíždí poměrně záhy, kdy hodně slušnou kameru podporují citáty z Bible a já měl skoro až pocit, jestli nekoukám na nějaké propagační video církve Mormonů. Poté se rozjíždí spíše psychologický nářez, než čistokrevný thriller, který tedy až zbytečným tlačením na pilu ohledně rodiny, vytváří dojem komornosti, ale zároveň i nudy. No a závěr to opět trošku nadzvedává. Aneb, co zůstane u vidláků, zůstane u vidláků.(25.10.2016)

  • cheyene
    ****

    Strýček John byl pro mě velmi milým překvapením. Neokoukané herecké tváře dodaly tomuto počinu na autenticitě a byť se řada scén může zdát mimo mísu (Během pálení těl vážně ani traktorista či policajt necítili pálící se lidské tělo? Nebo ještě dříví neprohořelo až k samotnému tělu?), tak jako celek tento film funguje a to jak v dějové linii Johna, tak i Bena. Po vzájemném splynutí pak naprosto skvěle.(30.6.2016)

  • misterz
    ****

    Áno, asi takto nejako si predstavujem kombináciu thrilleru a mumblecore, takýto vydarený mix v indie filmoch sa vidí len veľmi zriedka. Snímok sleduje dve dejové línie, ktoré sa na záver zaujímavým spôsobom dotknú, no neprekrížia sa, teda aspoň z pohľadu tých mladých. Viac ma samozrejme bavila tá časť o starom pánovi, ktorý sa rozhodol vziať spravodlivosť do svojich rúk, ale nebola zlá ani tá romantická o jeho synovcovi a jeho trampotách s láskou. Koniec aj napriek niekoľkým silnejším, či nepríjemnejším alebo napínavým scénam vo mne vyvolal príjemne pozitívny pocit. Slušný nadpriemer. 80/100(8.9.2017)

  • *CARNIFEX*
    ***

    Pamätám si, keď "Uncle John" spatril svetlo sveta, no ja som ho napriek relatívne lákavému posteru, v domnení, že nemá čo ponúknuť, "smelo" od-ignoroval. Je ťažké vyznať sa v toľkom množstve snímkov, ktoré denno denne "vyplávajú" na povrch, no dnes už viem, že som sa mu v kľude mohol vyhnúť. Aby sme si boli na jasnom, nie že by stál za starú bačkoru, že by nemal čo ponúknuť, no tempo samotnej story, ktorá úvodom dostatočne navnadí je natoľko spomalené, že odstupom času sa z nápaditého scenára stáva tuctová, nezáživná záležitosť, na ktorú si už zajtra nebudem pamätať. Snímok nie je ani drámou, ani nijak mysteriózne poňatý, a už vôbec mi vzhľadom k jasne pojatému záveru neprišiel nijak thriller-ovo.(30.8.2016)

  • Happens
    ***

    Takový tichý americký zapadákov (čti venkov), kde se nic neděje, krom dvou oddělených linií, jež se na jediný den potkají, ale neprotnou. Romantická linie a thriller. Do obojího se ale neponoří naplno a spíš tak jakoby znuděně a plytce se plave na povrchu. .. jo, dobře, přiznávám se, že jsem usnul.(13.11.2016)

  • Morholt
    ****

    Zvláštní film. Na první pohled nemá čím zaujmout. Režisér neznámý, o hercích se dá říct totéž a příběh na první pohled neslibuje nic výjimečného, nehledě na to, že text Cinemaxu je trošku mimo. Přesto Uncle John stojí za to vidět. Vlastně se jedná o dva příběhy. Vedle toho, co se odehrává na vidlákově po vraždě místního sígra, se paralelně rozvíjí romantická linka Johnova synovce. Obě linie se dotknou vlastně jen na okamžik a je otázka, jak moc byla ta romantika pro celek nutná. Ale i kdyby nebyla, tak jsem měl pocit, že oba příběhy k sobě přirozeně pasují a přirozenost je vlastně prvek, na který film vsází a dokonale mu to vychází ve všech ohledech. jedinou výtku mám ke stopáži, která byla z mého pohledu přepísklá, ale to vem čert. Podobné nezávislárny si nechám líbit. 80%(5.6.2016)

  • uiu
    ***

    Tento film je zvláštní. Začíná tím, že postava plešatého muže se potácí po molu jezera dokud nespadne do vody a vidíme, že má ránu na hlavě. Za ním přichází stařík John a ihned tělo zamotává do povlaku a veze ho do starého lomu, kde jej spálí spolu se starým dřevem a pečlivě zničí všechny stopy po vraždě. Najednou se nám rozehrává i další příběh chlápka jménem Ben, který pracuje v nějaké reklamní agentuře a přichází tam nová kolegyně, do které se zakouká. Neustále přeskakujeme mezi příběhem Johna a Bena. Dozvídáme se, že Dutch, kterého John zavraždil byl místní sígr, opilec a rváč, který každému v městečku něco udělal (podpálil stodolu atd.) a měl poměr s Johnovou již zesnulou manželkou. Nikoho by nenapadlo, že by třeba John mohl Dutche zabít, protože už od pohledu je John neskutečně sympatický děda a získá si sympatie i diváka snad od první minuty filmu. Děj se rozvíjí pomaloučku a stopáž bezmála 2 hodiny mu podle mě dost škodí. Někde v půlce děje se dozvíme, že Ben je vlastně Johnův synovec, ale proč sledujeme i jeho příběh, to mi moc nedocházelo, protože nijak děj nerozvíjel. Každý tu pálí 4 hvězdy a vyzdvihuje film do nebes, ale mě by se mnohem víc líbil, kdyby měl hodinu a půl a vystříhali scény s Benem v Chicagu.(1.8.2016)

  • Tosi
    ****

    Dva filmy v jednom. Doutnající thriller a flirtující romantika. Nejistotu, jak se tyhle paralelní děje propojí, podporuje krásná zasněná hudba a luxusní výkon Johna Ashtona, navíc mě potěšil všeříkající úsměv šerifa v posledním záběru a já si tak odnáším přesně takový filmový zážitek, jaký chci z nezávislého filmu mít. 80%(4.6.2016)

  • dubinak
    *

    Teď si připadám jako Alenka v říši divů. Já se tak strašně za těch 113 minut snažila najít alespoň jednu dobrou věc na tomto nízkorozpočťáku a prostě se mi to opravdu ale opravdu nepodařilo. A já mám pro filmy docela velké pochopení a snahu je ocenit a když tady všude vidím to čtyřhvězdí, připadám si až divně, že se to za mě blíží spíše k odpadu, protože příběh byl sice asi promyšlen velmi rodinně a citlivě a zároveň realisticky, ale ten děj mě prostě ani trochu nevtáhnul, ty dvě linie se táhly jako smrad, jedna horší než druhá, bez tempa, bez důležitých dialogů, jen takové to plynutí nikam. Když jsem se utěšovala tím, že až se ty linie protnou, bude to konečně na jiné vlně a trochu se ta stopáž vyrovná, mohla jsem si nafackovat, protože nasazení zůstalo pořád stejně nudné, prázdné, nic neříkající a v poměru k očekávání by se dalo ohodnotit jasnou nulou. Ať si o mně říká kdo chce, co chce, tohle bylo prostě dvouhodinové utrpení a nejhorší filmový drama zážitek za tento rok a nikdy jsem si nemyslela, že budu až tolik mimo tuto škálu hodnocení, ale tohle je prostě nudnej shit bez špetky čehokoliv zajímavýho. Půl hvězdy za slibný desetiminutový začátek u ohýnku.(21.8.2016)

  • Disease
    ****

    Strejda John má doma pevnou linku! A záznamník! Žije totiž na venkově, kde se "záležitosti řeší tak nějak po sousedsku". Ale jinak je to fakticky fajn chlápek.(7.8.2017)

  • Martrix
    ***

    Velmi pomalé tempo by mi nevadilo, pokud by tvůrci budovali atmosféru a připravovali si půdu pro nějakou zásadní scénu. 123 minut sledujeme dvě násilné události, které jsou zakomponované do běžného života úplně normálních lidí a ...pointa je asi to, že i naši blízcí mohou mít tajemství, která by nás šokovala...? Takže obsahově to bylo stejně prázdné, jako multiplexoví bratříčci.(12.8.2016)

  • markotter
    ***

    Proč člověk kouká na 2 skoro nesouvisející příběhy se člověk doví skoro až na konci filmu. Což nevadí, protože to dává smysl. Příběh je vymyšlený dobře, ale je úplně bez emocí (teda ony tam jsou, ale Strýček je nedává až tak moc najevo). Mám dojem, že to takhle mělo být, ale tím pádem já taky nedostal emočně výš jak na 3 hvězdičky. Klidně by mohly být 4, jen se tak dostat trochu do varu...(23.10.2016)

  • pushover
    *****

    Další nenápadný skvost ve stylu amerických nezávislých filmů. Hodně muziky za málo peněz.(23.5.2016)

  • Saxos
    **

    Zápory: až moc velké obhajování vraždy - připravená, zastíraná, odstraňování stop; opravdu strašně pomalé tempo.(21.6.2016)

  • revere
    ****

    Už Tolkien věděl, že střídavé vyprávění dvou paralelních příběhů je zárukou trojnásobného napětí. Civilní dialogy, výtečně koncipované scény se skvělou kamerou a hudbou je tu ještě umocňují. Konečně někdo natočil čistokrevný thriller (bez krve) a netlačil přitom na pilu (motorovou).(11.10.2016)

  • wick
    ***

    Podivné drama...které nebylo špatné, ale nejslabším článkem byly výkony herců, připomínající ochotnický amatérský spolek.(15.11.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace