Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

V kině je objevena mrtvola zavražděné ženy. Případu se ujme kapitán Marha, který zjistí, že neznámá nepatřila ani k divákům, ani k zaměstnancům kina. Stopy vedou do sousední tiskové agentury IDOC (Informace a dokumentace). Zaměstnankyně slečna Mouchová pozná v zavražděné svou kolegyni Věru Šimandlovou. Protože oběť měla u sebe mít značnou finanční částku, zahrne Marha mezi první podezřelé ty lidi, kteří o penězích věděli. Vzápětí se však dostane k novému možnému motivu vraždy – k seznamu čtyř vědců, kteří emigrovali na západ… Film Jiřího Hanibala je zdánlivě banální detektivní příběh, který se během vyšetřování rozroste v nevšední zločin organizování útěku vědeckých pracovníků do ciziny. Jeho předlohou byla kniha Václava Erbena "Efektivně mrtvá žena". Známý kapitán Exner, který je hrdinou literární verze, se však ve filmu změnil v kapitána Marhu. (Česká televize)

(více)

Recenze (91)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Herci byli v pohodě, ale tempo kulhajícího šneka není pro filmovou kriminálku ta správná rychlost. Trvat to tak o deset minut dýl, vzal bych tu vraždu v rámci ukončení filmu zřejmě na sebe. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Čas pracuje proti tomuhle filmu...tendenční a dosti ideologicky motivované detektivce z hluchého bezčasí normalizačních 70. let. Hraje tu sice skvadra hereckých es, ale to se dá vysvětlit tím, že jiná práce na Barrandově v té době nebyla...anebo možná hvězdy hrát v takovýhle detektivkách musely, aby pak mohly hrát i jinde... Asi nejhodnotnějším prvkem je pak bonmot pronesený v dobrém rozmaru kapitánem Marhou, který vypovídá se znalostí kontextu o dané době a práci socialistické Veřejné bezpečnosti nejvíce: ,,Dobré jitro, je tu vnitro!" ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Dobré jitro, tady Vnitro." Kapitalističtí šmejdi nám zase jednou chtěli ukrást socialistický mozky a je třeba se proti tomu ohradit. Třeba detektivkou, i když ne zcela povedenou. Mně se třeba nelíbilo, jak si soudruh kapitán Marha dělal legraci ze soudruha vrátnýho, čímž znevážil jeho pracovní vytížení v poloze zhroucenýho střelce s čelem na stole. Nejpodivnější ovšem byla chvíle, kdy kapitán Marha nejprve oznámil panu Šimandlovi vraždu jeho ženy a pak mu sdělil, že si není úplně jistej její totožností. To byla celkem povedená taškařice, ale když jsem si napětím nezačal kousat nehty ani při "dramatickým" útěku z požáru, tak mám takovej pocit, že se to celý úplně nepovedlo. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Nejlepší na týhle detektivce je oficiální text distributora. Autor těch textů by si to měl po sobě aspoň číst. V první větě napíše, že na ulici našli zavražděnou ženu, ale ve druhý větě už píše, že ji našli v kině. Jinak je to dost nudná detektivka, která nijak nevybočuje z Hanibalovy šedivý tvorby. Čas možná pracoval pro vraha, ale rozhodně nepracoval pro dobro filmu. Jak čas ubíhal, začínalo mě to víc a víc nudit. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Na úvod se zamysleme nad tím, co mají společného vyšetřovatel Oldřich Vlach a Sherlock Holmes. Lulku ano, dedukci rozhodně ne.. Autoři nám rafinovaně nahodí udičku, že za vraždou nebohé ženy stojí Eda Cupák. Hovoří zapáleně o emigraci, nemá rád zákazy, potkává zahraniční delegace, zkrátka ideální kádrový profil vraha, ale ouha, on za tím nakonec někdo jiný s úplně stejným kádrovým profilem! Druhý detektiv Franta Němec to zahalen v dýmu rozlouskne za necelých 48 hodin a přitom trpce lituje, že to trochu nenatáhnul, aby ještě nemusel domů za tou svou vzteklou fúrií.. Za pár hodin si budu pamatovat pouze nekonvenční hudební aranžmá a obraz klauna Krustyho kdykoliv promluvil Jiří Bruder.. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Poněkud nešťastné řešení další erbenovky s Exnerem bez Exnera. Pravda, je to sice poprvé v barvě, ale nač přejmenovávat Exnera na Marha, přepisovat celou tu postavu, ale stále se odkazovat na předlohu, kterou byl román Efektivně mrtvá žena? Těžko rozumět. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Atmosféra filmu je podobná sešitovým detektivním příběhům (jmenovalo se to, myslím, Nejzajímavější detektivní případy, nebo tak nějak), které u nás vycházely v 70. letech. Tempo je sice pomalejší, ale hvězdné herecké obsazení z toho podívanou udělá. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Škoda nedopovězení příběhu soukromého života kapitána Marhy, postavy Františka Němce. Jinak je tenhle film vcelku sympatická kriminálka se skvělým obsazením, velice dobrou hudbou (ústřední motiv!) a svižnou režií (scény s identifikací těla, sledováním jednoho z podezřelých nebo ta "předpožárová" se obzvlášť vyvedly). ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Ten obsah mě fakt dostal. To nemohl psát nikdo svépravnej... Jinak vesměs průměrná detektivka která kromě vyšetřování případu samotného ukazuje, že kriminalista opravdu nemá lehký život, obzvlášť když jeho manželka je krapet hysterka a navíc se tu dokonce vrah v rámci zahlazení stop pokusí zlikvidovat i samotného vyšetřovatele! Ale Franta Němec je kabrňák a všechno to nakonec rozlouskne. Na ideologii seru je to poplatné době vzniku, ale to bych musel vyodpadovat všechno z té doby. Dobré jitro, tady vnitro!!! 55% ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Skvělá kriminálka z let dávno minulých na motivy slavné knižní predlohy, i ta míra tehdejší prodejnosti mi nevadila... Hudba a prostředí dost slušně na nadprůměr.! ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Jsou jisté železné zákony tv a fimových krimiálek: Kriminalista před sebou hrne neustálý spánkový dluh a z dovolené (byť by ji i byl dostal za trest) je vždy vzápětí odvolán. Detektivkář Erben jako by budoucí zfilmování svých děl už předjímal: Na nevyspalost se v erbenovkách upozorňuje často a rádo, no a odvoláním z dovolené se v "Čas pracuje pro vraha" rovnou začíná. K tomu se druží další pravidlo, podle nějž kriminalista, který má manželku nebo i děti, permanentně této (těmto) dluží společně trávený čas. Což je v ČPpV prakticky jediný motiv kriminalistova sukromí. To ale asi nepůjde na Erbenův vrub, neboť, jak vyplývá z komentářů diváků, kteří jsou jeho čtenáři, v předloze i tentokrát vystupuje světácký erotoman Exner a nikoli pokorný podpantoflák Marha. Každopádně je motiv "okrádání rodiny" přiveden k obludné dokonalosti, neboť Marhova manželka se ve svých obou přímých a jednom telefonním vstupu projevuje výlučně jako odporná semetrika, která otvírá ústa jen proto, aby spílala nebohému hrdinovi, jak si to jako představuje a co je tohle za život. Vzhledem k tomu, že se pak motiv kriminalistova soukromí během filmu jaksi nenápadně vytratí, nedostane ani ona šanci hrdinu pochopit, ani hrdina ji nějak uspokojit. Jestliže bylo normalizačním dramaturgickým plánem příliš světáckého Exnera zlikvidovat, nemohlo to být provedeno lépe. Dokonce i ten jediný škodolibý a spíše náznakový zbytek Exnerova zájmu o družbu s ženami (rozhovor ve skleníku) je pojat jako projev jeho péče o synkovy zájmy. Následkem úplného Exnerova vykastrování tedy nemáme možnost Fr. Němce coby Exnera nějak vyhodnotit, což je škoda, protože se zdá, že by mu docela slušel. Dalším faktorem, kterého je třeba si už jednou na exnerovkách všimnout, je jejich tematická poplatnost vládnoucímu režimu. V Bláznově smrti si Erben bere na paškál podstatně a genericky nezdravé ovzduší zatrvzelé buržoazní rodiny žijící z trvalého pocitu ukřivdění režimem. ČPpV pak už úplně vypadá jako na objednávku StB (jejíž smysl pro sarkasmus zní v Marhově rozverném "dobré jitro, tady vnitro"), jeť cele založena na režimní paranoie ze západních agentů (vzhledem k čemuž je vtipné, jak "jako zápaďácky" se tato krimi místy a hlavně v samotném úvodu tváří), přičemž odhalená zápletka (konspirační strategie pro prodej mozků na Západ), jakož i související dílčí dějové kroky, jsou neuvěřitelně naivní. No a nejde-li právě o vyloženého třídního nepřítele, jsou alespoň namočeni (jako v pozdější Smrti talentovaného ševce) "moderní umělci" a příslušní odborníci (či kšeftaři), což je všechno tak jako tak podezřelá svoloč. Ostatně se zkaženým "moderním umělcem" z buržoazní rodiny se setkáváme i v Bláznově smrti (překvapivě dobrý dojem z této postavy zanechal můj nefavorit Postránecký) a darebáka umělce máme i v "Dialozích" (1985). Pouze k Pokladu byzantského kupce se v tomto směru nemohu vyjádřit, protože jsem ho viděl už dávno a pokud si vzpomínám, byla to hlavně velká legrace. Ostatně tento kus byl zfilmován v 60. letech, což jsme trochu někde jinde, že. Tímto poznatkem mohu elegantně přejít k otázce, již pokládám čtenářům Erbenových knih (k nimž se nehodlám nikdy přiřadit), zda jsou všechny ty úlitbičky zkurvené, prolhané a nactiutrhačské státní moci už v jeho autorské povaze, totiž zda jsou skutečně obvyklou součástí jeho díla, nebo zda jde spíš o výsledek selekce (případně též "lehkého posunu") televizních a filmových dramaturgů. (Konec konců pohled na onu "buržoazní rodinu" byl objektivně vzato historicky zajímavý a že by se mezi umělci, novináři či intelektuály protirežimního ražení nebyli vyskytovali různí vykutálenci, veksláci, zmrdi či zoufalci, nechci tvrdit. Může být, že Erben prostě jen má rád motivy a aktéry z tzv. "velkého světa", "lepší společnosti" apod. - tím spíše by ovšem příslušná analýza jeho díla mohla být zajímavá.) Toto vše muselo být řečeno. Pokud jde o kvalitu ČPpV, tak hvězdičku dávám, ježto dívat se na to celkem dá a Cupáka mohu prakticky v čemkoli. () (méně) (více)

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Pracuje-li policie pomalu a špatně, vrah může být v klidu. Socialistický vyšetřovatel ale jen dělal a dělal, dokud vraha nenašel, čím se liší od dnešního kapitalistického vyšetřovatele, který se nejdříve ptá co za to. Socialistický vyšetřovatel nejdříve odvedl práci a pak si šel až pro výplatu. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Vida, jak lze původně šlechetnou myšlenku jít pracovat za lepším ideologicky obrátit - soudruzi si se vší věděli rady. Franta Němec a light motiv rodinných vztahů je fajn, stejně jako mordparta Zahajský, Vlach, Bruder Moc mě potěšila malá rolička Ladislava Lakomého, kterého coby herce vůbec neznám, a poznal jsem ho jedině po hlase (nejlepší Alain Delon navždy). Cupák poněkud stranou a ve velmi nepříjemné roli. Somr už před 38 lety vypadal skoro jako dnes. Neválel jsem se blahem, ani jsem neusínal nudou, trochu víc akce by to chtělo. Soudruh kapitán jezdil volhou? ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Začnu spíše perličkou: Tímhle filmem ukončil jistý účinkující jménem Bert Schneider (dle stránek filmovyprehled.cz vlastním jménem Hubert Schneider :o)) úspěšnou dekádu 70. let ve své "kariéře" filmového komparzisty, účinkujícího v celé řadě filmů různé kvality, snad vždycky uváděného v titulkách jako posledního. Zde dostal patrně svou životní roli - jeho postava se jmenuje technik Syřiště, objeví se na plátně beze slova asi dvakrát zezadu, jednou se malinko pootočí, ale mezi zaměstnanci kina se o něm mluví neustále. ,,Čekal jsem na kolegu Syřiště, který má střídat... Syřiště zase nepřišlo, co? No nic. Vemte to tu chviku... Syřiště si narazil holku a přišel si klidně o 2 hodiny později... Je půl 7 a Syřiště mě vypeklo. Uděláš mi to?" Série vcelku vtipných hlášek, která asi člověku z tohoto filmu utkví v paměti nejvíc (jeden kolega technika Syřiště před časem nazval českou paní Columbovou :o)). . . . Jinak průměrná detektivka bez výraznější atmosféry, která sice pojednává mimo jiné o vyšetřování vraždy, ale jinak spíše uspává. Víc než samostatné vyšetřování (více či méně stejné jako v řadě obdobných normalizačních kriminálek) budou pro současného diváka zajímavé dobové reálie a fungování techniky za socialismu. Luděk Munzar ve své snad druhé nejhorší roli (hned po pseudokomedii Jak napálit advokáta). (50%) ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Snímek zjevně natočený na motivy exnerovky Václava Erbena "Efektivně mrtvá žena". Postavy se liší, výchozí situace, vražedný motiv a prostředí tiskové agentury jsou totožné. Bez kapitána Exnera to ale nějak není ono. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Je to sice podle exnerovky, ale hlavní policista se jmenuje jinak a dokonce má rodinu! Celý film trpí určitou nevyrovnaností - hodně motivů je jen nakousnuto a nerozvedeno, dokonce jim chybí nějaké zakončení v rámci příběhu: rodinný život kapitána a vztah s jeho manželkou (i když ten koňáček od chápajícího barmana je skvělá scéna, kterou pochopí jen delší dobu ženatí chlapi), jen nakousnuté je kamarádství manžela zavražděné a jeho kamaráda, chybí, jestli byl nějak potrestán spící vrátný, postava rusovlasé redaktorky s kytkami v podání Aleny Procházkové se rovněž zcela ztratí na konci příběhu, postava Jiřího Zahajského se jen sem tam mihne a vůbec netuším, co u té policie má na starosti, protože na vyšetřování se evidentně podílejí jen Vlach a Drbohlav... Je zde pár dobrých hlášek a dobrých scén - ta, kdy kapitán Marha zjistí, že by se nemusel pořád tvářit tak vážně a sem tam se usmát; hláška "tak vy jste fakt tajnej!"; parodie na maigertovky, kdy je jasné, že přes dýmku by vyšetřovateli nikdo nerozuměl; vynikající skoro hororová scéna v noční redakci, kdy kapitán Marha bloudí sám temnými chodbami a my cítíme, že přijde něco zlého - to je asi nechtěný vrchol filmu. Jinak jsem nějak nepochopil všechny souvislosti případu, kdy mi přišlo, že některé věci se daly řešit jinak a ne vše mi logicky sedělo a do sebe zapadlo (například závěrečné "doznání" vraha by bylo pro šikovného právníka lehce vyvratitelné). Docela mne pobavilo, že Exnerovým pucflekem bude Vlach i v Dialozích pro klarinet, cimbál a bicí. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Paktování s cizinci a vůbec celý bolševický nádech této detektivky mi trochu vadil. Ale spád tahle detektivka má, i napětí. Takže hodnotím průměrně. ()

Reklama

Reklama