Reklama

Reklama

Zkáza Titanicu

  • Velká Británie A Night to Remember (více)
Trailer
Velká Británie, 1958, 123 min

Režie:

Roy Ward Baker

Předloha:

Walter Lord (kniha)

Scénář:

Eric Ambler

Hudba:

William Alwyn

Hrají:

Kenneth More, Anthony Bushell, David McCallum, Alec McCowen, Laurence Naismith, Andrew Keir, Derren Nesbitt, Bernard Fox, Desmond Llewelyn, Honor Blackman (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Málokdo tušil, že toto bude noc, na kterou nikdy nezapomenou. Je 14. dubna roku 1912, krátce před půlnocí. Největšímu a nejluxusnějšímu plavidlu své doby se do cesty postaví obrovský ledovec. Trhlina v boku Titaniku znamená rozsudek smrti nejen pro samotnou loď, ale i 1500 cestujících, na které nezbude v záchranných člunech místo. Černobílé zpracování jedné z největších námořních katastrof je soustředěno hlavně okolo druhého důstojníka lodi, Charlese Herberta Lightollera (Kenneth More). (mahler)

(více)

Recenze (63)

Freemind 

všechny recenze uživatele

Jen shrnuji to, co zde napsali jiní - a) nejde ani tak o katastrofický film, jako o podrobnou rekonstrukci potopení Titanicu, b) s Cameronovým blockbusterem to nelze srovnávat, a c) je to krásný, velkolepý kus filmařiny. Tečka. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Oproti populárnímu americkému zpracování toto vypadá až dokumentárně. Ten Cameronův film je Love Story na pozadí katastrofy, zde je katastrofa na prvním místě. Jistě tu byla snaha aby to bylo britské, tedy aspoň v duchu té představy, kterou o sobě Britové šířili, tedy nepatetické, nesenzační, odměřené. Statečnost je zde vyjadřována velmi neokázale. Dnes by to asi neprošlo jako málo atraktivní, ale mně ten film připadá velmi důstojný. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Jasně, že to není tak velkolepé a technicky dokonalé jako Cameronův spektákl, ale už Roy Ward Baker věděl, že tohle je příběh o lidech a jejich osudech, nikoli jen o samotném potopení. A tohle se mu podařilo zachytit skvěle. A musí se nechat, že na svou dobu je i to potopení velmi dobře natočeno. ()

Thomassi 

všechny recenze uživatele

Vím, že srovnávat to s Cameronovým hitem není na místě, ale přesto mi to nedá. Kdo totiž vyděl oba filmy, ví, že toho mají celkem dost společného. A zřejmě z tohoto díla si Cameron vzal inspiraci. Jmenuji třeba stavitele Andrewse, jak stojí u hodin a dává rady mladému páru (stejně tak, jak tomu bylo u Camerona) nebo zprovoznění posledních dvou skládacích člunů (říkal jsem si, kde jsem to už viděl :-) Film se odehrává z většiny až v noci 14. dubna a ukázuje nám tak pár hodin katastrofy. A musím uznat, že se jedná o dobré zpracování. Vlastně jsem to až tak působivé nečekal. Film je skutečně spíše takovým filmovým dokumentem, kde sledujeme osudy známých postav a průběh potápění, společně i s děním na okolních lodích (Californian a Carpathia). Dokonce i na tu dobu se mi líbíly efekty (potápějící model vypadal opravdu dobře). Jen ze začátku, kdy byl Titanic spouštěn na vodu a u vyplutí ze Southamptonu, bylo až okatě vidět, že se jedná o úplně jinou loď. Z hereckých výkonů mě zaujal Ken More jako druhý důstojník Lightoller. Pro ty, co se zajímají o Titanic, rozhodně doporučuji, jedná se totiž o výborný snímek. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Roy Ward Baker /Krveziznivi Milenci/ natocil vskutku uchvatny film, ktory oproti Kameronovej verzii ma slusnu stopaz 123 minut. Krasne su kulisy Titanicku, obisiel sa zdlhavy a casto nudny pribeh, a po jednom zabere sa slo pekne na vec potopenia. Herci ako Kenneth More, David McCallum a skvela Honor Blackman /Goldfinger/ hrali vyborne. Trochu zamrzi obcas az dokumentarny styl, ale samotna zrazka s ladovcom a potopenie boli natocene vskutku genialne . 98 % ()

Nach 

všechny recenze uživatele

500 ohodnocený film:Jeden z nejlepších filmů o tragédii Titaniku. Na začátku jde sice vidět, že exteriéry lodě jsou jiné, ale během osudové noci se na palubě Titaniku skutečně ocitnete. Ta pečlivost se kterou tvůrci tragédii podávají je až dokumentární. A ač dnes již víme řadu věcí, které tehdy vědět nemohly, zůstává Titanic Roye Warda Bakera tím nejskutečnějším, co bylo o této lodi natočeno. 75% ()

Courtemanche 

všechny recenze uživatele

Bud tedy udělají z toho romantickou pohádku, anebo jak tady, až nemožně pohodovou atmosféru. Když 1500 mrtvých nestačí pro drama, tak nech natočí film o Alexander Marinesko, ten během deset dní potopil Wilhelm Gustloff -9500, a General von Stauben -4500, převážně civilních lidí, za co v roce 1990 dostal titul. ()

vesper001 

všechny recenze uživatele

Kulisa nejslavnější potápky světa samozřejmě nesahá té digitální ani po kotvu, ale příběh je solidnější a uvěřitelnější (i když lítací/líbací scéna na přídi měla něco do sebe). Jakoby filmaři, co byli Titanicu časově blíž, ho brali vážněji, své dělá i černobílý obraz. V případě některých postav a situací se Cameron dostal daleko za hranici pouhé inspirace, ovšem z jeho filmu zase proudila skutečná voda a mráz. Dalo by se říct, že každá doba má svůj příběh Titanicu. Uvidíme za padesát let. ()

LiborGondek 

všechny recenze uživatele

Přestože Zkáza Titaniku není tak známá jako Cameronův o bezmála 40 let novější velkofilm Titanic, je daleko lepším a věrnějším příběhem této vskutku výjimečné lodi. V podstatě jde o filmový dokument, který se opírá o fakta, známá z výslechů přeživších, ověřená a známá fakta. A až na absenci zlomu trupu lodi, což nebyla v 50. letech minulého století stále ověřená informace (to se povedlo až po nalezení vraku na dně oceánu několik let poté), ve filmu nic podstatného nechybí. Je to doposud zřejmě nejvěrnější filmové podání. Proto mi absolutně nevadí jeho stáří, spokojím se pouze s černobílými záběry a absence moderních počítačových efektů a triků už je pouhým a dalším pozitivem. Dokument výborný, film velmi dobrý. 80% ()

Mirokukii 

všechny recenze uživatele

Právě jsem viděl Cammeronův Titanic v černobílé. Parádní práce, jen škoda, že se ta loď nerozlomila. Sledujeme tu hned několikero postav, avšak krom důstojníka Lightollera zůstávají v podstatě v anonymitě, což by malinko ubíralo celkovému příběhu. Na druhou stranu ale máme možnost sledovat počínání lodí, které se v době nehody u Titanicu nacházeli, a to přispívá celkové tragičnosti, sklíčenosti, napětí a zoufalství více než podstatně. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Předloha Cameronova Titanicu a inspirace, kterou by rozpoznal i slepý. Obsazení na základě podobnosti, podobné až totožné scény, akorát ta romantika je u Jamese trochu do počtu. V tomto filmu se po krátkém úvodu přesouváme rovnou do 14. dubna 1912. Na ledovec Titanic narazí už po půl hodině a pak následuje úchvatná podívaná. Fantastická atmosféra, perfektně natočená a nečekaně sugestivní podívaná, dramatická a neskutečně strhující rekonstrukce jedné noci v téměř reálném čase se scénami z Carpathie navrch. Film dokonalý nejen na svou dobu, ale i dnes. Je neuvěřitelné, jak nezestárnul ani o den. Naprosto luxusní, Cameron je sice pro mě pořád výš, ale jenom o nepatrný kousek. Tady je těch 100% absolutně jasných. ()

Krysa SPK 

všechny recenze uživatele

Zřejmě nejlepší adaptace příběhu slavné námořní katastrofy, kde je hlavní postavou vyprávění druhý důstojník Charles Lightoller. Nenajdeme tu žádné plivání na památku reálných postav - jak si to nestydatě dovolil James Cameron v případě prvního důstojníka Murdocha. A Night to Remember je naopak přesným znázorněním potopení Titaniku tak, jak vypověděli očití svědkové - nenajdeme tu žádné fantazírování a podle mého názoru má co nabídnout i dnešnímu divákovi. PS: Je zajímavé, kolik záběrů James Cameron jednoduše zkopíroval do svého filmu. ()

FIBO 

všechny recenze uživatele

A Night to Remember je spíš než filmem jako takovým hraný dokument. Není tu žádný ucelený příběh, žádné ústřední postavy, vše vychází z dokumentů, dobových materiálů a výpovědí přeživších pasažérů (a posádky). Jako zájemce o fenomén Titanicu jsem četl x knih, které jej popisovaly z historického hlediska (tj. co předcházelo čemu, kdo o čem rozhodoval, co vše se událo, co nakonec nebylo zveřejněno apod.). Tady bych opět zamezil srovnávání s Cameronovou verzí z roku 1997, protože opět takové srovnání nemá nejmenší smysl ani relevanci. Plusy a mínusy - jako mínus se jeví v jisté míře dost zásadní nesrovnalost záběrů točených na skutečné lodi a záběrů, které byly pořízené na malé maketě Titanicu. Záběry, které byly pořízeny na skutečné lodi, tak je u nich znát (pro osoby, které se Titanicem vážneji zabývají a znají ho), že na sledovaných scénách neodpovídá podoba lodi Titanicu jako takovému. Tj. vidíte loď, ale není to Titanic. Herci tam hrají, běhají, ale prostě víte, že Titanic na palubě A což byla "boat deck" vypadal úplně jinak, než vidíme ve filmu (příklad). Co mě však nesmírně potěšilo, byla interpretace založená na výslechu přeživších i odpovědných osob posádky a velká míra zahrnutých údalostí na Titanicu, které James Cameron v konečné verzi neprezentoval. Vidíme zde rozsáhleji hierarchii posádky, kapitánovy rozkazy, kdy poprvé sdělí skutečnost o situaci posádce a následně udělí pokny vyšším důstojníkům, kteří následně své rozkazy rozvětví pod své podřízené čímž se dosáhne toho, co v Titanicu Jamese Camerona vidíme jen v pozadí. Na rok 1958 mě až zarazila autentičnost některých interiérů, které jsou na tu dobu dost věrné (byť ne tak dokonalé, jako řemeslná práce na Cameronově projektu, která vycházela prakticky 1:1 dle originálních plánů). Jídelna první třídy, společenská místnost 3. třídy, kuřácký salon v první třídě (tuším, že jde o palubu C), to vše je poměrně věrné. Molly Brownová je doslova k sežrání, ne jen jako herečka, ale jako autentické převyprávění postavy, která ve svém okolí byla skutečně atypicky dobráckou a kladnou postavou. Bruce Ismay je zde vylíčen jako zbabělec, podobně jako v Cameronově snímku. Podle historických pramenů však situace kolem jeho odchodu z lodi proběhla jinak, než tyto filmy udávají. Velké plus je další historicky přesně popsaný děj, tak jak následoval ve skutečnsti. Varování před ledovci, Californian, Carpatihia přijala tísňové volání, privátní vzkazy papalášů z první třídy upřednostněné před provozními vzkazy atd. atd. To vše, má hodně vypovídácí historickou hodnotu a dokonce i scény, které divák může letmo přehlédnout (muž chce proniknout do sestupující lodi a důstojník ho tam pustí pouze za podmínky, pokud tam sešplhá na laně). Opravdu, bravurně odvedená práce, ale pořád tomu dávám spíš příznak dokumentu než filmu. Dokonce překvapí, že plavčíky (tj. členy posádky) tam dělalo i několik kluků ve věku 12-15 let, což, s ohledem na historické hledisko nebylo nic nenormálního. Jediné mínus bych viděl ve velkém rozdílu u záběrů točených s maketou a na skutečné lodi, kdy u záběrů na skutečné lodi je v zásadě patrné (pro znalce), že tato loď skutečně nemá s Titanicem nic společného (tj. s loďmi třídy Olympic, kde byl Titanic zbudován druhý v pořadí jako sesterská loď Olympicu). Ve výsledku ale, uznale kývám a dávám 5 hvězd za vyčerpávající "obrazový dějepis". Takhle kdyby to fungovalo na školách i s ostatními historickými událostmi, to by bylo něco... Vynikající práce! () (méně) (více)

tempus 

všechny recenze uživatele

I zde nechybí inženýr Andrews, Kapitán, parta karbaníků, kapela hrající až do konce a Molly Brown. Co v jiných verzích, které jsem viděl není, je Carpatiha ještě před potopením Titaniku a jako novinka loď Californian. ()

xaver 

všechny recenze uživatele

Snímky Zkáza Titaniku a Cemeronův Titanic dělí téměř 40 let. Viděl jsem oba a to nelze při hodnocení pominout. Cameron měl velkou výhodu, že v době natáčení svého filmu měl daleko víc informací, zejména měl obrovskou výhodu v tom, že již byl objeven vrak Titaniku a navíc točil film v barvě. Pře tyto výhody se mi snímek Zkáza Titaniku líbí víc. Působí věrohodněji, bez zbytečné poméznosti a nabubřelosti. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Titanic verze 1958 strká do kapsy verzi z roku 1953, s novějším Cameronovým velkofilmem se ale pochopitelně nemůže měřit. A bohužel se neblíží ani klasikám ze 70. let (například Poseidon, který není zas o tolik novější). Jak to? Inu je to britský film od průměrného hammerovského režiséra. Film je černobílý, dokumentárně pojatý, drtivou většinu bez většího vzruchu a hlavně prakticky bez jakýchkokoliv postav. Je tu nastřelených pár charakterů z cestujících i posádky, ale žádný nemá větší úlohu. Ke katastrofě dojde sice už po půlhodině, ale většinu následujících minut se cestující poměrně ukázněné evakuují bez většího vzrušení, dámičky se hádají a nechtějí nastoupit, většina cestujících si nic nepřipouští. Dlužno říct, že zhruba 25 minut před koncem se to rozjede, vypuká panika, boj o čluny, skoky do vody a na rozdíl od starší verze má loď a její potopení slušné efekty. Vzniká tak slušný film, ale nemůžu se zbavit dojmu, že dobrý hollywoodský režisér s pořádným rozpočtem a postavami by z toho i v roce 1958 vyždímal více. ()

Reklama

Reklama