Reklama

Reklama

Intimní rodinné drama s prvky komedie o přijetí smrti a pochyb, inspirované režisérovými vlastními zážitky. Margherita je režisérka, která se právě nachází uprostřed natáčení poněkud neoriginálního sociálního dramatu o vzpouře v továrně. Vedle trablů s herci, především nesnesitelně sebestřednou hvězdou Barry Hugginsem (John Turturro), prožívá Margherita i těžkou osobní krizi – její matka umírá a filmařka svádí vnitřní souboj nejen s režií filmu, ale především s režií vlastního života. Nakonec pochybuje o všem, o všech a především sama o sobě. Dohánějí ji následky vlastních sobeckých rozhodnutí? (Film Europe)

(více)

Recenze (13)

Matty 

všechny recenze uživatele

Dva předcházející Morettiho filmy, Kajman a Máme papeže!, měly přes seriózní ústřední téma žánrově blízko k satirickým komediím. Mia madre je oproti tomu velmi citlivou, jen výjimečně také vtipnou studií vyrovnávání se s vlastní smrtelnosti i ztrátou blízké osoby. Jak pokračovat ve vlastním životě, když nás opouští osoba, které za svou existenci vděčíme a kterou jsme přijali za významnou součást našeho světa? Tematicky se Moretti vrací ke svému nejslavnějšímu filmu Synův pokoj, zároveň ale prostřednictvím hrdinčiny profese přidává svůj oblíbený motiv reflexe vlastního řemesla.___Margheritě slouží natáčení politického dramatu o stávce zaměstnanců továrny k odvedení pozornosti. Od skutečně závažné události svého života (nevyhnutelná smrt matky) utíká k události, kterou na důležitou ve svých očích sama povýšila. Vytěsnění smrti uměním bylo zřejmě taktikou, kterou Moretti sám uplatnil, když jeho vlastní matka zemřela během natáčení Máme papeže! Ve svém novém filmu jako kdyby tuto situaci chtěl dramatickými prostředky rekonstruovat a najít v ní smysl a ponaučení pro budoucí život.___Jádrem příběhu by zjevně měl být vztahový trojúhelník mezi Margheritou, Giovannim a Adou. Je to poznat i ze skicovitého vykreslení filmového štábu, tvořeného zábavnými karikaturami bez větší hloubky. Plochost filmové linie s místy poněkud nuceným humorem kontrastuje s psychologickou prokresleností rodinné linie tak ostře, až vzniká pocit, že sledujeme dva neslučitelné filmy.___Stejně rušivý element představují v jinak realistickém a lineárně vyprávěném filmu i snové sekvence a flashbacky. Zřejmě šlo o tvůrčí záměr a způsob, jak zvýraznit střet osobního a profesního života. Náhlé změny tónu nám ale zároveň brání plně docenit psychologickou autenticitu, emociální upřímnost a výrazovou úspornost, s jakou dokáže Moretti vyjádřit vnitřní prožitky postav. U nich si vystačí s výmluvnými detaily a nepodbízivou inscenací vnímavě odpozorovaných situací.___Styl k sobě nestrhává nadbytečnou pozornost a je plně podřízen srozumitelnosti dialogů a pocitů postav. Při jejich vyjadřování se dobře sehraní herci navzdory melodramatické povaze zápletky neuchylují k teatrálním gestům. Jejich projev je – s výjimkou Torturra, jemuž přehrávání nařizuje scénář – stejně utlumený jako celý film. Klidně plynoucí, k úvahám nad vlastním postojem ke smrti podněcující humanistické drama plné žalu, ale i povznášejících okamžiků lidského porozumění. 65% ()

Faustka 

všechny recenze uživatele

Niterně křehký a dojemný příběh. Vztah sourozenců k nemocné matce byl velmi citlivě vykreslený. Je poznat, že Moretti umí s těmito tématy mistrně pracovat. Když něco podobného prožijete, zákonitě to sledujete jiným, zasvěcenějším zrakem. Mia Madre je film, který zobrazuje nevyhnutelnost smrti blízkého člověka, v tomto případě matky, a po této ztrátě v našem nitru vždy zůstane bolest, kterou už nic nepřemaže. I když žijete dál a máte to štěstí být obklopena skvělou rodinou (děkuji Bohu za to, že mi seslal tchýni, která je pro mě druhou maminkou) kolem vás, tak tu nenahraditelnou ztrátu už nic a nikdo zcela nezaplní. ()

laik_60 

všechny recenze uživatele

socialna dráma s kopu romantického sentimentu, na dva diely je toho habadej. Herečka nestarne, pomery v chudobnej štvrti turina, či južanskej dedine primitívne a s naivitou nastolené, určite film nie pre náročnejších divákov, ()

kolemjdouc 

všechny recenze uživatele

ústřední motiv je o citové vazbě bratra a sestry na svoji matku.Velice citlivě natočené, jakoby odlehčeně ale hloubka podstaty zůstává.Je to už můj několikátý film s Morettim a vždy mě osloví svojí profesionalitou ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Někdy je toho na člověka moc. Chvíle, kdy se máte soustředit na svoji práci a umírá vám nejbližší člověk, jsou jedny z nejtěžších v životě. Znám to ze zkušenosti ve své rodině. V tomhle filmu to bylo zobrazeno velice realisticky. Režisérka Margherita točí náročný sociálně laděný film, navíc musí přijmout jakou si odkopnutou hollywoodskou hvězdu Barryho Hugginse, suveréna, který zklame absolutní neschopností pamatovat si pár slov textu. A v nemocnici leží matka, o níž vám lékařka řekne, že se její stav už bude jen zhoršovat. A pak dcerka, klasická gymnasistka, které dělá potíže latina, a právě babička jí byla schopná jako bývalá učitelka nejvíc naučit. V latině i pro život... Musel jsem dát nevděčných 11 % dolů, abych mohl ubrat jednu hvězdičku za snové a pocitové scény, které trošku v ději překážely. ()

m4xp4yn3 

všechny recenze uživatele

Velký film může vzniknout tak, že si tvůrce řekne "natočím mistrovské dílo," dá si záležet, a ono třeba opravdu vznikne něco mimořádného. Anebo prostě může uchopit momentálně jemu blízké a aktuální téma, se kterým se nějak potýká a chce nám něco povědět. A on z toho ten Velký film vyplyne. Na Mia Madre je všechno dobře. Není přepráskaný tématy ani spektáklem, ani nadutě všeřešící. Je to příspěvek k životu, který hovoří ke všem, srozumitelně a narovinu. Bellissimo!! ()

blondboss 

všechny recenze uživatele

Nanni Moretti natočil vskutku citlivý a nežne podaný film o vzťahu detí k matke a o tom, ako sa ľudia musia vyrovnávať s ťažkými životnými situáciami, aj keď na ne nie sú pripravení. Točené to bolo dosť artovým spôsobom a na mňa trošku nekompaktne, ale zaujímavý hudobný podmaz tomuto snímku trošku vyvyšuje rating. Na jedno pozretie a v rámci žánru slušný snímok. 60 % ()

StaryMech 

všechny recenze uživatele

Moretti dokáže natočit výborný film, Turturro je s to takový pokazit. Tentokrát zůstali oba na půli cesty. "Má matka" neurazí, nenadchne. Schází jí jak jiskření režisérových starších sebečrt, tak dramatický potenciál, který držel pohromadě jeho "Synův pokoj". A Margherita Buy se řídí radou své postavy: vedle ní nám ukazuje i sebe samu.  P. S. 2023: Druhým zhlédnutím se ve mně prohloubil dojem, že se někdejší výtržník uvelebuje v uhlazené středoproudé sentimentalitě: nenápadný půvab buržoazie bez ironie? ()

vizonto 

všechny recenze uživatele

Toto je život, aj s jeho vnútornými bojmi. Aj po viacerých dňoch od pozretia vo mne výrazne rezonuje. Zdanlivo banálny príbeh, ale to najdôležitejšie ostáva nevypovedané. Svet od nás čaká, aby sme si to svoje vždy odmakali, bez ohľadu na to čo práve prežívame vnútorne. Odzbrojujúco nepríjemný John Turturro. Režisér v postave brata opäť po Tichom chaose apeluje nato, že vnútorná harmónia je dôležitejšia ako práca a sám pritom odvádza výbornú robotu. Ukazuje nuansy filmárskeho remesla, tlaky ktorému je vystavený, chyby ktoré robíme všetci, potrebu zmierenia a snahu svoju prácu robiť čo najlepšie. ()

Související novinky

Italský film v Praze a Brně

Italský film v Praze a Brně

03.12.2015

To nejlepší z italské kinematografie nabídne na začátku prosince putovní přehlídka XIII. ročníku Středoevropského festivalu italského filmu MittelCinemaFest 2015. V Praze v kině Lucerna proběhne v… (více)

To nejlepší z festivalů v kinech

To nejlepší z festivalů v kinech

28.09.2015

Velké filmové festivalové echo Be2Can 2 se bude konat od 7. do 14. října paralelně v České republice a na Slovensku. Druhý ročník přehlídky filmů ze špičkových mezinárodních filmových festivalů… (více)

Reklama

Reklama