Reklama

Reklama

Beyond the Valley of the Dolls

  • Austrálie Beyond the Valley of the Dolls (více)
Trailer

Obsahy(1)

Jeden z mála filmů na které dostal Russ Meyer požehnání a peníze od velkého studia. A také jeho nejserioznější počin. Podle knižního bestselleru Jacqueline Susann vznikl tento film pojednávající o trojici mladých dívek, snažících se prosadit ve světě šoubiznysu se svou dívčí kapelou. Sledujeme jejich cestu ke slávě lemovanou množstvím intrik, pomluv a přetvářek. Po tom co se dívkám podaří dostat na vrchol popularity, odstávají se do víru nikdy nekončících večírků a hlavně do opravdových potíží. (Ruut)

(více)

Recenze (13)

Radko 

všechny recenze uživatele

Najvýstižnejší film o tom, čo sa stane s ideálmi hippie generácie a ich nadšenou energiou, keď sa jej predstavitelia dostanú k lepšie plateným pozíciám. Rozklad pôvodných vzťahov. Nevera. Samovraždy. Ústup od proklamovaného umenia k zgrcujúcemu popu pre masy. Náhrada skutočnej alternatívy prázdnou pózou, vyhovujúcou supermarketu. Násilie. Zločin. Dekadencia bez myšlienky, okrem snahy byť výstredný a násilný. Interrupcia. Všetko na príklade dievčenského hudobného tria s manažérom a milencom speváčky. Lokálne autority ich garážový rock poburuje, no oni v marihuanovom opojení berú aj menšie koncerty. Rozhodnú sa však pokúsiť prelomiť lokálnu slávu a odchádzajú do Los Angeles. Tam zapadnú do kolotoča hollywoodskych večierkov umeleckej smotánky. A zároveň do objatia drôg, alkoholu, omamných tabletiek a voľného sexu. Ich umelecká potencia oslabí. Následkom zhýralého života, ale aj po zmene názvu a zjemneniu štýlu, ku ktorým ich prehovorí nový producent. Z garážového rocku sa tak stáva popový hnus. Tento sliz akoby nenápadne obostiera aj ich súkromné životy. Sú zrazu plné podvádzania a pretvárky. Všetko ústi do prepálene démonického finále, nadstaveného svadobnou kašou. Čiže úplnému sa podriadeniu rodinným konvenciám. Poznámka: Aj v skutočnosti sa z rebelujúcich hipiie, plných všeobjímajúcej lásky a odmietnutia komerčných ideálov, stala generácia kapitalistických manažérov. Hippie postavili pevné základy pre mrzkú yuppie generáciu, do ktorej sa neskôr sami dobrovoľne začlenili. Tá pracovala a pracuje na zglobalizovaní svetového obchodu a maximalizácii svojho privátneho zisku. Nezáleží na blahu väčšiny ako kedysi. To hipíci dávno zabudli. Kvetinovú lásku a mier si pestujú vo svojej izolovanej komunite zazobaných manažérov a prenášajú ju takto separovanú i na svojich potomkov. Voľná láska im ostala, len subjekt zamilovanosti sa zmenil z milovanej osoby na výšku osobného bankového konta. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

"Beyond the Valley of the Dolls" vzniklo v době, kdy v Hollywoodu frčely ty nejlepší drogy a je to na filmu hodně znát. Byla to současně unikátní doba, kdy velká studia vyjukaná úspěchy indie hitovek jako "Easy Rider" dávala prostor i prostředky zvučným jménům z okrajových sfér kinematografie, než z tohoto oblouznění fofrem vystřízlivěla. "BVD" je bláznivou připomínkou tohoto krátkého trendu a současně v jistém ohledu také jeho vrcholem. Zatímco většině jiných tvůrců, jako v případě Rogera Cormana nebo Dennise Hoppera, studia jen jejich indie projekty ochotně distribuovala, tady se studio 20th Century Fox vyloženě rozšafně rozhodlo zafinancovat nový projekt velikána dráždivých fetiš-filmů a pomyslného krále šestákových kin Russe Meyera. Ve spojení s tehdy začínajícím filmovým kritikem Rogerem Ebertem, který jejich společný námět rozvedl do scénáře, vytvořil Meyer jeden z nejrozjívenějších a současně nejpodvratnějších studiových projektů v historii Hollywoodu. "BVD" je čistokrevný camp, kde se soap-operový kýč a křečovité peripetie mísí s hippie ideály, do umělého světa šoubyznysu se rozpíjejí elementy z trashových filmů, mainstream a brak se svíjí ve vzájemné extázi, zatímco karikatury figurek z pánských magazínů se s vážnou tváří baví novým esperantem složeným z rozevlátých hippie výrazů a shakespearovský frází. A to vše Russ Meyer snímá svým voyeuristickým pohledem jako budoárový eroťák. Paradoxně "BVD" ještě víc než soap opery připomíná dobové trippy animované seriály od dua Hanna-Barbera, především "Josie and the Pussycats" a "Scooby-Doo, Where Are You!", byť teda o poznání vyzývavější, krvavější, ale také podvratnější. Meyer a Ebert vytvořili centerfoldově stylizované hippie melodrama plné absurdních zvratů, lascivity, kýče, volné lásky i stejně volných identit. Midcult se tu překlápí do kultu, když dostává metafikční nadhled a campově přepálené zpracování vyzdvihující povrchnost a vulgaritu. Ebert uvedl, že jeho záměrem bylo vytvořit film, který obsáhne naprosto vše a jenž současně bude satirou, vážným melodramatem, rockovým muzikálem, komedií, násilnou exploatačkou, eroťákem i moralitou. Záměr vyšel dokonale, takže se ani nelze divit, že výsledek svého času platil za jeden z nejhůře hodnocených filmů roku a u Foxů za něj (i za souběžně realizovaný další camp "Myra Breckinridge") padaly hlavy. Na druhé straně ale "BVD" v nadcházejících letech získalo zasloužený kultovní status, stalo se referenčním dílem campu a inspirovalo vznik dalších klasik půlnočních promítání. Ostatně traduje se, že na jednu z londýnských projekcí "BVD" vzal tehdy jistý mladý dramatik své kolegy, když zrovna ladili kontury jistého praštěného muzikálu s názvem "The Rocky Horror Show". O pár let později vznikla jeho filmová verze příznačně pod patronátem 20th Century Fox. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Volnomyšlenkářská, meyerovsky ňader plná kultovka mi vůbec nesedla a co naplat tolik "groovy" koček a scénář od slavného kritika (x), když půlka postav a v součtu i celý film prostě vůbec nedává smysl, k závěru už mě mořil. I přes to ale dá se říct, že šťavnatý. ()

Ruut 

všechny recenze uživatele

Nejserioznější Meyerův film a nejmíň typický v jeho tvorbě. Točený jako jediný za trochu větší peníze pro velké studio. Sleduje tu cestu ke slávě jedné dívčí kapely ve světě plném bohémů, smetánky a zároveň také věčných vymetačů večírků. ()

MM11 

všechny recenze uživatele

Nedělal bych s určitých peněz od studia a většího distribučního přesahu přímo negativum. Nepopírám sice, že mnozí lehkovážní umělci jsou rázem krotcí, když zavrčí kravaťák s bičem dolarů v ruce. Jenže nezapomínejme, co se psalo za rok, očekávat v dozvuku šedesátých let uprděnou zpátečnickou morálku by znamenalo podcenit dobu. Russ Meyer prostě omezil vnady, násilí dostalo o kousek vážnější tón a na konci čeká něco jako výraznější pointa. Jinak Meyer zůstal sám sebou a pod Ebertovým scénářem (fakt ten Roger Ebert, velký pan kritik) připravil velice kvalitní zábavu s hudbou, která je do podobného projektu akorát chytlavá a uhozená, k tomu pěkně doprovázená. Dá rozum, že do filmu o hudební skupině se motá něco kolem slávy, zlotřilých producentů atd. To je nicméně v první polovině celkem přesvědčivé a v druhé zase tak krásně absurdní, že to ani trochu nevadí. Jediným problémem pro mě byl přestřelený počet postav, furt někdo něco řeší a občas na úkor reálných potřeb už tak komplikované zápletky. Ale jinak zůstává palec nahoře a ten konec, kde mi přišlo, že si Ebert s Meyerem házeli korunou o konec, ten to korunuje. Moc dobrá věc do nepohody, o kouzlo nepřišla. ()

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

Nevedel som že Russ Meyer nakrútil za svoj život nebéčkový film v ktorom sú, svojim spôsobom, zhmotnené myšlienky ktoré mali vo svojej dobe vniesť do sŕdc hippisákov negatívny pohľad do ich životného štýlu. Neviem či to nebola daň vysokého rozpočtu alebo myšlienka režiséra ale je isté že film vyznie ako presný opak ! Je to presne v štýle Faster, Pussycat! Kill! Kill! . Režisér naverboval doslova božské herečky. Toľko nádherných dievčat na jednej kope som nevidel v žiadnej inej snímke. Išli mi oči vypadnúť s toľkej sixties a seventies nádhery. A v podstate nejde o nič vážne, dievčenská skupina sa snaží presadiť svojou hudbou. Ide o komerčný pop rock ktorý sa počúva skvelo. Do toho ako inak prichádzajú intrigy, ďalší muži, alkoholické,drogové večierky ďalšie ešte krajšie ženy a už to ide. Veľmi ma zaujala hudobná zložka, išlo o veľmi kvalitný psychedelický rock, prekvapilo ma hostenie skutočnej skupiny Strawberry Alarm Clock. Za tieto zložky by som dal také tri hviezdy. ()

Eldrick 

všechny recenze uživatele

Za zmínku stojí, že se tu objeví Pam Grier, jinak mi ta Meyerova serióznost neseděla, a jelikož se točilo pro Universal, musel si taky odpustit obnažený kozy. Bohužel. ()

Arkanoid 

všechny recenze uživatele

„That was great, girls. But rock‘n’roll is not my cup of poison.“ Film má 109 min. podľa wikipédie. Záujem diváka začne už v prvej minúte, kedy rôzne oblečení hrdinovia utekajú do priestorov honosného sídla a jeho okolia. Žena v negližé, nacistický dôstojník či rímsky vojak. Rímsky vojak, zdá sa, nemá zľutovanie a prekvapí aj naoko spiacu nahú ženu. Potom tu máme strih a párty so songom, ktorý hneď nakopne a donúti diváka dopozerať film už len z toho dôvodu, aké kúsky sa tam ešte nachádzajú. Dialóg z predných sedadiel auta začal tým, či to chlap chce robiť, ona na to, že ak chce, tak teraz, on či tu a ona, nie v L.A. a odvtedy sa rozprávajú vyše minútu s krátkymi pre i proti na mesto s prestrihmi na poznámky, ktoré spomínajú. Tento dialóg je hravý a veľmi poteší, až si zaslúži cenu Quentina Tarantina. Ale neostáva v tom sám. Z úst právnika, najväčšieho záporného hrdinu filmu, sa dozvedáme odkaz na exploitaion film režiséra. Tento žáner nezaprie v pár násilných krvavých scénach, ktoré sa však väčšinou týkajú zlomených nosov a korešpondujú s vyznením filmu. Napriek tomu by sa dal príbeh predstaviť aj bez nich, lebo to sú veľmi silné momenty, ale nerušia tak, žeby z toho malo byť výrazné negatívum filmu. Prvá párty poteší, je zložená z rôznych ľudí, čo sa chcú zabávať, čudných dialógov a divných tanečných pohybov. Film nie je len o zábave, ohováračkách, ale aj o hviezdnych manieroch, ktoré ľahko stúpajú do hlavy či dopadov niekoľkých sebeckých rozhodnutí na ostatných. Bol by z toho aj kvalitný dramedy seriál, s drama momentami ako z BoJacka Horsemana. Ku niektorým dramatickým udalsotiam sa pristupuje trochu komediálnym štýlom cez strih a rýchlosť zobrazenia po sebe nastupujúcich udalostí, ale stále sa dá cítiť len dráma. Dočkáme sa aj filozofie od pornstar a film sa dá bez váhania označiť ako kult. Dojem trochu kazí až záver. Skoro všetky postavy majú uzavreté dejové línie, len Z-Man (každý chce svojho Malcolma McDowella) akosi nie, lebo mu nebola doteraz vo filme venovaná dostatočná pozornosť. Posledná párty pomotá hlavu skoro všetkým svojím účastníkom a pretože nemala pre svojho hlavného hrdinu v predošlých udalostiach dostatočnú gradáciu, vyznieva ako z iného filmu a nekorešponduje mi s predošlým dejom. Napriek tomu nie je úplne pritiahnutá za vlasy, ale film by bol možno lepší bez nej. Exploitation scény v nej sú ale dobré. Spoiler: film sa stáva paródiu, keď pri čo najskoršej pomoci kamoške v ohrození života maniakom v rauši sa partia zdržuje naložením vozíčkara do auta. Ale vlastne, vtipný nadhľad fungoval celý film. To poučenie na záver o každej významnej postave je celkom fajn, ale tiež sa dá bez toho zaobísť. Jazykové okienko: oft-times; bogart; simon-pure; no-no; stone gas; rain check; square; john; cat; make out; have a ball; far out; raise the dickens; pinch-back suit; be a gas; switch-hitter; pussycat; slient bit; downer; buckaroo. „Look there. Lance Rocke. Greek god and part-time actor. See how well he performs? His is a special talent. The golden hair, the bedroom eyes, the firm young body. These are the tools with which he plies his trade. All are available for a price.“ –„People who wear sandals must not get very many volunteers.“ –„There’s nothing like a Rolls, Harris. There’s nothing like a Rolls. Nothing, Nothing like a Rolls. Not even a Bentley! Not even a Bentley!“ –„What does sex amount without guilt?...Take away the guilt, and who’d ever want to get laid?“ () (méně) (více)

RetroMan 

všechny recenze uživatele

Tenhle svět mi nic neříká. Nemám rád hippies a komunitu psychointelektuálů, kteří se svými potrhlými výstřelky stávají uznávanými art-celebritami. Jedna velká nuda a až závěrečných 20 minut mne trochu probralo. Celkově je film zbytečně dlouhý. Hudba zdařilá ve své době, ale vkládat ji do každých scén, zejména rvaček, je ošidné. No a na konci se dozvíme hlavní ponaučení pro každou postavu zvlášť. Sex, drogy & rock'n'roll. ()

Související novinky

Ebert ožije ve filmu

Ebert ožije ve filmu

07.09.2015

Slavný filmový kritik Roger Ebert prohrál v roce 2013 svůj boj s rakovinou. O rok později se objevil dokument Život Rogera Eberta, který mapoval celou jeho kariéru, a teď se pisatelská legenda dočká… (více)

Reklama

Reklama