Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pro zkušeného policejního komisaře by bylo vyřešení jedné vraždy běžnou rutinou, jenže vrahovi jedna oběť nestačí a spravedlivě posoudit, kdo je v tomto případu obětí a kdo vrahem, není snadné. Milan Kňažko v hlavní roli nového příběhu z pera scenáristy Vladimíra Körnera. Detektivní příběh z počátku 20. století je plný napětí, zvratů i emocí. Láska, nenávist a touha po pomstě či spravedlnosti jsou nejsilnější motivací trojúhelníku hlavních hrdinů příběhu. Vojenské zákopy jsou plné obětí války, když komisař Mondl přijíždí z Vídně do malého českého městečka, aby vypátral pachatele série vražd mladých mužů a aby vyvrátil všechny pochybnosti o tom, že se jedná o vraždy rituální. Kdo je vrahem a jaký je jeho motiv? Podezření se postupně zúží na pár osob. Mezi nimi je i Alma – bývalá kuchařka, která pečuje o sirotka. Dcerku své bývalé zaměstnavatelky, mladinkou Leu, si vzala ze sanatoria pro choromyslné. Děvče utíká se svými houslemi a hudbou do samoty, mimo tento svět. Zkušený policajt chce věřit, že v každé bytosti je skryt pramínek dobra, který čeká na svoje vysvobození. Lidská zvířata kdysi poničila nevinnou duši a dostalo se jim odplaty. Komisař pozná pravdu a rozhodne se pro spravedlnost. Vzápětí mu to vrátí nelítostný osud! (Česká televize)

(více)

Recenze (91)

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Skvělá věc, jenže to, co činí tenhle film skvělým, jej dělá i slabým, záleží jenom na osobních preferencích, například na tom, jestli považujete všeprostupující atmosféru zmaru a temnoty za plus, nebo za mínus. Zádušní oběť je hrozně melancholická a veselého tu není vůbec nic, všechno jede na vlně všeobjímající deprese, od samotného případu vraždění ex-důstojnictva, po řešení vztahu společnosti k židům (a tohle téma má co říct, obzvlášť, když se konečně spolu se Zločinem v Polné o dobu nenacistickou). Ano, jsou tu věci, které jsou zbytečné a přepjaté - tajné spolky, pacifistická koláž na samém konci, ale pořád je to kur**sky povedená věc a jeden z nejlepších tv filmů za poslední roky a nejen z hlediska produkčně náročné výpravy. A roli tu hraje můj oblíbenej nůž opinel, muhehehe ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Jiří Svoboda, takže film na téma samá tragédie, tentokrát se přidal i Vladimír Körner, aby nám v tomto lehce napínavém, leč neoriginálním filmu přiblížili hrůzy válek, nesmyslnost antisemitismu a smrt Boha (spoluscénáristou byl zřejmě Friedrich Nietzsche). 50%, všudypřítomné otravné houslové sólo už ke konci trhalo uši. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Musím se přiznat, že námět se jevil na první pohled dost zajímavě. Chvílemi jsem během sledování měl sice pocit, že koukám na novou verzi Zločinu v Polné, což potvrzovala nejen kvalitní atmosféra, ale i řada židovských spoluobčanů, kteří z plátna mizeli stejně rychle, jako pára nad hrncem. Postupem času ale nadšení z nového zfilmovaného příběhu z prostředí po první světové válce upadalo, protože se příběh vůbec nikam neposouval. Vůbec, ale doslova vůbec, nevytvářel napětí a hlavně tvořil takový dojem, jako když pacifistovi dáte do ruky pušku a budete ho nutit střílet. Zajímavý námět a dobrá atmosféra je tak to jediné, co mi z tohoto filmu zůstalo. A také to jediné, co může nabídnout, což je škoda, protože s podobnými filmy se tady moc nesetkáme. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Přepjaté a přitom nesoustředěné. Kýč a prkennost, kdy z pitomé závěrečné montáže překvapí hlavně, o čem to vlastně mělo celou dobu být, i když to nebylo ani trochu jasné. Špatně vše od vedení herců po nadužívání hudby. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Svobodův pokus o ponuré krimi z období Velké války a protižidovských nálad nakonec skončil porážkou, co nebyla košer. Technická kvalita nedokázala vyvážit trestuhodně nerozvinutý motiv tajemného spolku Morany Cibulkové, dvojnásobný omyl na konci (nádražní pich a nepatřičný povzdech, jak je válka i nyní fuj) či skutečnost, že už zhruba ve třetině divák vylučovací metodou zjistí, kdo je pomstychtivý vrah. Je to snadné pátrání, když víte, že poslední zabití ve filmu provedené šábes držící rukou má na svědomí parta kolem Alda Raineho. Jsem si plně vědom historického údělu židovského národa, ale v poslední době se mi začíná zdát, že mu filmová branže dělá tím neustálým stavěním do rolí obětí medvědí službu.. Když už nic, zaujalo mě, jak se nám Kňažko začíná v obličeji zakulacovat do tvarů Anthonyho Hopkinse.. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Pokud bychom na Zádušní oběť kladli vyšší nároky, neuspěla by. Ale doba se změnila, změnil se i Svoboda s Körnerem a očekávat druhý Berhof by byla chyba. Svoboda už je přes deset let limitován mantinely naší matičky veřejnoprávní a navzdory všemu prosadil i tentokrát velmi zajímavý projekt - zajímavou temnou krimi z počátku 20. století, která nehladí, nebanalizuje. Milan Kňažko v hlavní roli je stále sázkou na jistotu a komu se naposledy líbil v Normalu, může si směle pokračovat zde. Příjemně herecky zraje i Eva Josefíková, před deseti lety pouhá Troškova princezna, dnes už rovnocenná herecká partnerka svých starších kolegů. Velmi se mi líbila atmosféra i práce s vyšším dobrem, leč polopatický konec celku příliš nesedl. Nicméně pro věrné diváky týmu Svoboda - Kňažko je to radost, stejně jako herecký koncert v Boží duze či před lety v Papiliovi. ()

Rex Mundi 

všechny recenze uživatele

Páčila sa mi atmosféra, Kňažkova postava a viacero takýchto drobností, ale ako celok to už bolo horšie. A hoci som nebola pripravená na takú realistickú surovosť, aj tú treba oceniť. No iné veci boli zase nedotiahnuté. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Docela slušná detektivka s přesahem, k jehož rozpoznání mě ovšem film musel poněkud násilně dotlačit až v úplném závěru. Pak jsem se musel sám sebe akorát ptát, jestli jsem Zádušní oběť celou nepochopil, nebo jestli to byla chyba jinak zručně napsaného scénáře. Nevím. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Ač nerada musím napsat, že se mě film vnitřně nedotknul ani na druhý pokus. Možná je to mým momentální rozpoložením a přesyceností podobných témat a zpracování. Podívám se znovu s větším časovým odstupem. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Spojení Svoboda - Körner bývalo zárukou kvality. Snad že jsem pod vlivem několika recenzí příliš neočekával, byl jsem spokojen. Poetická detektivka z temného období stojí na skvělé kameře, Kocábově hudbě a tajemné atmosféře. Film má blíže k nové vlně 60.let - dává symboly, náznaky, obrazy. Dnešní divák, zvyklý převážně na polopatické jednoduché snímky musí být zákonitě zaskočen. Není to žádný intelektuální art, jen snímek, co vyžaduje od diváka spolupráci. Vladimír Smutný vytváří barokní šerosvitné obrazy, nejčastěji jsem viděl plátna Mistra Rembrandta. Život, smrt, přežívání. Tma, šero, plamen lampy. A krev. Mikve, očistná lázeň, se stává místem násilné smrti. Pomsta. Krev si žádá krev. Film je drsnější (jak už Svobodovy snímky bývají), ale že by v něm bylo více vražd a násilí než v GOT, jak tvrdí M.Spáčilová, tak to není. Jednoduchý příběh mi tentokrát nevadil, podnětů k přemýšlení bylo více než dost. Snad jen dokumentární záběry novodobých zvěrstev v závěru bych klidně vypustil...vnímavý divák se bez nich obejde (byť autorům v tomto rozumím). Pro mne nijak zvlášť sympatický Kňažko tentokrát boduje - český (slovenský) Maigret jako vyšitý! ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Přes mnohou hanu, která se tu na tento filmík snáší, ,mě se to líbilo. Není pravda, že to nemá příběh, má to i atmosféru, pěkné dialogy a vkusně umístěné bonmoty. Vadily mi v podstatě jen úvodní a závěrečné záběry na globální katastrofy, raději bych vyprávění viděl jako do sebe uzavřený komorní příběh. ()

Tsuki 

všechny recenze uživatele

Mluví ze mě sice i zaujatost člověka, který byl dvakrát přítomný na natáčení, a tak ho o to víc fascinuje výsledný dojem scén, které se natáčely, ale upřímně, výsledek je lepší, než jsem vůbec čekala. Líbí se mi, že tohle není jen zbytečný film z meziválečného období, ale že má nějakou vizi a sděluje určitou myšlenku. Nenávist plodí jen nenávist, ze zlých činů se rodí jen další zlé činy... kdy tomu všemu bude konec?? Zpracování sice mohlo být lepší, ale na to, že se jedná pouze o televizní film, tak působí přece jenom kvalitněji než mnohé jiné české filmy, které jdou do kin. Panu Svobodovi každopádně moc fandím, je to milý pán a má podle mě jasnou režisérskou vizi. Filmu rozhodně nechybí potřebná atmosféra, a tak dokáže zaujmout. Plus sama za sebe musím poznamenat, že bylo fajn se konečně v nějakém filmu vidět, přestože pouze jako komparzista. ~(3,3)~ ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Scenárista Körner bohužel stárne a jeho scénář podle toho vypadá. Spojení temné detektivky z doby 1. světové války s protiválečným dramatem se nepovedlo. Nejradši bych začal několikaodstavcovým rozborem toho, proč závěr filmu nemohl fungovat, ale nechci tu spoilerovat. Schubert a Šporcl aspoň dodali trochu dobré hudby, máme tu několik slušných herců (a Vilmu Cibulkovou, jejíž role se dá shrnout do tří písmen: WTF), kameraman se snažil, než mu to všechno srovnali do stejně tmavých odstínů hoši od kompjůtrů, zkrátka ani pozitiva nejsou jednoznačná. Průměr České televize je totiž stále spíše podprůměr. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Kdyby byla tahle televizní náročná záležitost z nelehké doby tak napínavá a plná emocí a zvratů, jak jí líčí obsah z dílny ČT, měla by určitě jiné hodnocení. Milan Knažko v roli vyšetřovatele je fajn, je to milá změna na obrazovce, hlasově hodně připomínal Martina Hubu. Ostatní ale nestojí za nic, a to ani jindy krásná Evička. Bandička Neužil, Jiráček, Hádek a flashbacky s nimi jsou televizní šmírou. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Je to takový plakátový sestřih válečných hrůz dějin. Noirově laděné retro se sklony k okázalé manýře od zvířecích vojáků po náboženské rituály. Zádušní oběť se podobá klasickému dramatu o třech dějstvích. Začíná jako variace na Zločin v Polné, neboť i tady podobně jako za hilsneriády se hledá obětní beránek v židovské komunitě, vesměs už zdecimované útěky před pogromy. Pak pokračuje nejsilnější částí ve stylu maigretovské detektivky, jíž Milan Kňažko prochází takřka bez hnutí brvy, jediný střízlivě věcný proti vůkolní hysterii, která se bohužel dotkne i některých hereckých projevů. A vrcholí dost uměle inscenovanou osudovostí. Celá důsledná stylizace mává vlajkou současného diktátu temnoty. Svíce, petrolejky, lijáky, stíny, tmavá zákoutí, hrubí neurvalci proti bezbranným ženám, Schubertovy melodie znějící v zapadlé krčmě nebo na hřbitově, mrtvola v kostele, záchvaty, morfium; zkrátka se buduje mozaika strachu a zmaru. Nicméně ve výsledném účinku šíří podmanivou náladu i znepokojivé tajemství, přestože zkušení konzumenti detektivek uhádnou pachatele i jeho motivaci dost brzy.Filmu by pomohl výraznější dramaturgický zásah. Jak se totiž zjevuje záhadný vousatý ctitel či kněžka tajného spolku, začne se Zádušní oběť podobat pouťovému braku, jenž se těžko snáší s obecnými úvahami typu „Můj Bůh už dávno umřel“. A když uslyší povzdech „Tolik utrpení“, divák se v duchu přidá – No právě, trauma na trauma, změna v nedohlednu. ()

marhoul

všechny recenze uživatele

Nesedlo mi to. Nehodnotím, protože veškeré kvality přebíjí pocit, že to byl hnusný film... (jo a: Na neděli večer??!?) ()

Oktavianus 

všechny recenze uživatele

Není smutný, že i když v případě Zádušní oběti nejde zrovna o nejpovedenější televizní dílo, pořád je lepší než většina filmů, která míří do kin? Herecky velmi dobře zvládnuté (vedle všemi opěvované Evičky Josefíkové je nutné vyzdvihnout i pro mě zcela neznámou Ági Gubíkovou i - nebudeme si nic nalhávat - poprsí Viktorie Čermákové, které je v jejím věku mimořádné), horší to je se scénářem, který se společně s postupující stopáží rozplizává do neurčitého patvaru. Škoda, protože začátek (zhruba do poloviny filmu) je skvělej, atmosférickej a hutnej, jenže co se stane potom... třeba nevyužitý a de facto zbytečný motiv té jakési satanistické společnosti je nejkřiklavějším příkladem. A bylo jich tam víc. Je to prostě škoda. A k poznámkám o antisemitismu musím dodat jedinou věc: docela se ztotožňuju s postoji židovských vojáků z prostoru budoucího Státu Izrael po druhé světové válce, kteří nedokázali pochopit, že šest milionů jejich soukmenovců šlo do plynových komor jak ovce na porážku bez náznaku odporu. Příslušníků národa, který vytvořil Mosad a Šin Bet, patrně nejlepší a nejtvrdší zpravodajské služby na světě! Jsou chvíle, kdy válka prostě smysl má. ()

Reklama

Reklama