Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Protiněmecké studentské manifestace v rámci výročí vzniku republiky byly nacistickou mocí krvavě potlačeny a student Jan Opletal a pekařský dělník Václav Sedláček zaplatili za svůj statečný protest životem. Více než tisícovka studentů skončila po německých raziích na vysokoškolských kolejích v koncentračním táboře. Jeden z nich, Martin Bouchal (J. Ployhar), si u Arnošta (M. Balcar) schoval fotoaparát, pro který se vrátí až po válce, plný upřímné nenávisti ke všem těm, kteří protektorát přežili v relativním klidu. Podle něj jsou to všechno kolaboranti. Zejména má spadeno na Vlastu Buriana (V. Javorský). Geniálního komika se válka zpočátku nijak zvlášť materiálně nedotýká. Stoly v jeho vile se štědře prohýbají jídlem a on je velkorysým hostitelem. V německých filmech hrát odmítl, ale Němci mu přesto prokazují přízeň. Znají ho z německých verzí jeho slavných českých filmů, které natočil v Berlíně ještě před nástupem Hitlera k moci, a je pro ně hvězdou. Dobře ale vědí, že v Burianově divadle jsou zaměstnáni mimo jiné také komunisti a Židé a nehodlají to nechat jen tak. Políčí na něj proto rafinovanou past, past na svědomí. (Česká televize)

(více)

Recenze (46)

Matty 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Mýdlová opera z protektorátu se stále více iritujícím soundtrackem a podivně labilní strukturou vyprávění. Zatímco úvodní vzpomínka na premiéru Kristiána, která má čistě ilustrační charakter a děj nikam neposunuje, je iniciována Žákovým vzpomínáním (co byste také dělali jiného, když máte okupanty pod oknem), většina ostatních návratů do minulosti již přímo nesouvisí s tím, jaké fotky si Žák a jeho dcera zrovna prohlížejí, mnohé nemají ani žádnou návaznost na Žákův život, čímž rámcové vyprávění pozbývá smyslu. Pořád ale věřím, že v některé z dalších epizod bude lépe opodstatněno a dojde ke hmatatelnějšímu prolnutí minulosti a „přítomnosti“ než prostřednictvím fotek, potažmo fotoaparátu. Způsob, jakým jsou na hlavní dějovou linii (Lili a Žák) napojovány osudy ostatních postav mi přijde poněkud nešťastný, přesněji neorganický. Burianova manželka přijíždí Lili oznámit, že se s ní chce Vlasta rozvést, což není dále nijak rozvedeno, Štěpánek se bez jakéhokoliv „build-upu“ schází s odnikud se zjevivším členem odboje, Žák náhodou navštíví natáčení Městečka na dlani zrovna v předvečer Hašlerova zatčení gestapem. A jako by dojem nespojitosti nebyl dost silný, dochází k necitlivým výpustkám dlouhých časových úseků, kdy je například Burianovi v jedné scéně nabídnuta práce pro rozhlas, která má být realizována o několik měsíců později, aby den D nastal prakticky vzápětí. Burianovo závěrečné dilema je s přehledem nejsilnější částí epizody, ale vyprávění k němu od začátku nesměřuje. Přichází – stejně jako další klíčové události – jako blesk z čistého nebe, což z Bohémy dělá fajn dokumentární kroniku, ale ne moc funkční dramatický útvar. Semknutosti a přehlednosti vyprávění nenapomáhá ani uvádění stále nových postav, u nichž je těžké odhadnout, objevují-li se jen, aby potěšily pamětníky (Adina Mandlová) nebo později sehrají v životě některého z hrdinů větší roli (Opluštil). Od dalšího sledování odrazuje také rozvláčné tempo, které trochu zrychlí až v posledních minutách během (záměrně?) nevkusné scény paralelního osídlování české ženy a českého prostoru (nebo co to mělo znamenat). Jsem v rozpacích a začínám se obávat, že dál to nebude o moc lepší. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Snažím se být vstřícný k seriálu, ale on není vstřícný ke mě. Já osobně chápu seriál jako střet herců s extremně složitou dobou a zkoušku jejich charakterů, ale v tom případě mě vadí že tvůrci (zatím) zcela ignorují ženský ikony té doby. Jasně pani Brdečková mě objasnila, že tohle není dokudrama, ale že je to jen volně vyprávěná látka, která si vypůjčila pár reálných postav, reálnou dobu, ale že si vlastně můžou točit co chtějí, no to samozřejmě můžou, ale pak se nemůžou divit že divák, který tam vidí opravdový figury ve vymyšlených situacích v tom vidí blábol. Navíc je to extremně nepřehledný. Pořád zastávám názor, že ten 68 tam (zatím) nemá co dělat, dalo se to přece vyprávět i bez toho a mnohem srozumitelněji, když už se teda volí mix realnosti a výmyslů. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Problém stejný. Herecky působivé momenty a morální dilemata zašlapaná úmornou hudbou a nefunkční dramaturgií, která se motiv kolaborace a národní pohromy snaží zesílit spojením s rokem 1968, kde ale seriál působí ještě strnuleji. Burian v Rozhlase = jeden z Javorského nejlepších momentů. Vedle toho ale spousta balastu. Prostřihávání soulože a rasového projevu na konci těžkopádný režijní fail. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Neskutečně utahaný rozjezd a nevyužitý velkorysý prostor, který by si ústřední fiktivní pár zasloužil jen v případě, že by zažil něco zajímavého nebo alespoň trochu zajímavějšího. Bohužel nezažil, takže mě nudil. Naštěstí zhruba druhá polovina byla opět skvělá, protože se už soustředila na lidi a události skutečné, zejména na úžasného Vlastu Buriana Vladimíra Javorského a jeho kolegy a blízké. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Hodnoceno po dvou epizodách: Z mé strany NADŠENÍ. Judit je přesná, pan Javorský, oprava: Mistr Javorský oživil Vlastu Buriana. Dámy, které ztvárnily paní Novou a Burianovou mě baví čím dál víc a Saša Rašilov je v roli Oldřicha Nového výborný. Tolik k těm, kteří mě upoutali na první dobrou. Děj je zajímavý, dohledávám, co jsem nevěděla, postav mnoho, pravda, lehce tápu, ale to vůbec nevadí. A že je Lilly vymyšlená? No a? Je to seriál, který nám má názorně přiblížit, v jaké atmosféře naše země tenkrát byla. Pokud někdo touží po reálném dokumentu, nechť si sežene knihy... ()

Ištván87 

všechny recenze uživatele

První půlka tohohle dílu byla na zabití. Ukazuje se, že stavět na neexistující hlavní hrdince a vztahovým problémům (překvapivě????) není to nejlepší. Naštěstí se druhá půlka více soustředila na skutečné události a Vlastu Buriana. A konečně tu bylo ukázáno natáčení nějakého skutečného filmu. Ale první půlka byla hrozná. ()

Pierre

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ach jo. Tak i napodruhé to nevyšlo. Naopak, bylo to snad ještě horší. Po dějové stránce je tento díl docela dramatický. To co na Buriana přichystali Němci, je kruté a ďábelské. Nedá se to přece zfilmovat takhle suše, bez atmostféry. Hm, víme pane režisere? Bohéma je prostě odpad. Nemá absolutně žádnou atmostféru, překombinovaný děj. A o tom jak do toho paní scénáristka motá rok 1968 a fiktivní postavy s fiktivními událostmi, radši pomlčím. Má jenom geniálního Vlastu Buriana (počkat, on je to Javorský.) Velmi dobrý výkon. Jinak další katastrofa z produkce České televize. Nezbývá než si odškrnout další zklamání. P.S. Ještě si někdo stežuje na Lídu Bárovou? ()

topi 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Začíná to být čím dál větší, nesrozumitelný a nepřehledný maglajs. Historická fakta smíchaná s fikcí jsou pro diváka znalého protektorátní filmařiny naprostou katastrofou. Navíc bez dobové atmosféry, hudba úplně mimo. Nuda, bez napětí, němečtí důstojníci nebo gestapáci jsou směšní, žádný pocit strachu. Ležérní tempo, dialogy až na pár výjimek s Vlastou (Javorský) o ničem. Judit Bárdos, válící se v pelechu na chlupaté prdeli svýho boyfrienda je opravdu zážitek sledovat. Tohle je shit a pochybuju, že se to v dalším pokračování zvedne z těchhle sraček. ()

Nach 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Je to nadějné, zajímavé, potenciální, kdyby.... kdyby nebylo těch dvou imaginárních postav, které prostě nemají dobře vykreslenou psychologii a tudíž mi přijde, že jsou pro celek přebyteční. Nebo za to může druhá polovina, která byla prostě o tolik lepší. Javorský jako Burian nezáří.... žhne jako slunce, které spálí vše ostatní. Je geniální tak, že mě začalo mrzet, že jsem doposud bral jeho hereckou osobnost jako druhořadou, což byla má velká chyba a kaji se za ní. Robert Sedláček je silný v intimnějších scénách, kde může vyjít napovrch trocha toho minimalismu, kde si tento tvůrce je jistější. Zatím jedeme ve stylu minulé epizody, tedy střídmé, průměrné hodnocení balancující na dvou až třech hvězdách. První polovina byla za jednu až dvě. Druhá za minimálně čtyři. Přesto se těším na třetí epizodu. 60% ()

kocik1 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Stále je to nepřehledné, sterilní a k divákovi nevstřícné. Zkrátka a dobře mě to nebaví a nejsem si jistá, jestli dám třetímu dílu příležitost dokázat mi, že se mýlím. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

U hodnocení celého seriálu jsem zatím trošku na vážkách mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami. Určitě jsou zde totiž i některá hlušší místa (např. celé to propojení mezi "současností" roku 1968 a dobou protektorátu). Ale zrovna v tomto druhém díle byl pro mě totálním zjevením výkon Vladimíra Javorského coby Vlasty Buriana. A i samotná ta Burianova životní situace, kdy volí mezi silným dilematem zda přijmout v radiu roli, kdy má karikovat postavu Jana Masaryka coby ožraly a nebo odmítnout a tím ohrozit existenci svého divadla (v němž zaměstnává židy a kde je i uložená zahraniční vysílačka), byla hodně silná a zcela nosná pro tento díl. Stejně tak působivá byla scéna kdy Oldřich Nový v podání Saši Rašilova vezme na večírek svou židovskou manželku a oba jsou zde konfrontován s antisemitskými poznámkami. Jsem docela zvědavý, zda se v seriálu dočkáme i skutečného vyústění životního příběhu Oldřicha Nového za protektorátu, kdy byl se svou ženou odvezen do tábora pro smíšené manželství. O. Nový byl v tomto směru (asi na rozdíl od Vlasty Buriana) hrdina, ale trošku paradoxně osudy těchto dvou herců po válce (pokud jde o filmové příležitosti) se zas tak moc nelišili... ()

LadyPupu

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tento díl se mohl klidně jmenovat Past na diváka. Protože ten (v očekávání jakž takž kvalitní zábavy) usedl k televizi a pak se nestačil divit. Neskutečný paskvil. Spatlanina historicky podložených faktů s fikcí vůbec nefunguje, dialogy jsou bláboloidní, hudba neuvěřitelně otravná. ()

Eleanor05 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Vladimír Javorský je prostě úchvatný, každá scéna s ním je výborná. Problém ovšem nastává, když Vlasta Burian ve scéně není, a ještě daleko horší je, když je ve scéně jen smyšlená Lily Krallová se svým klukem. To je pak těžká nuda a nikoho to nezajímá. V tomto díle byla naneštěstí skoro pořád. ()

laepus 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tohle je asi to nejhorší, co kdy Česká televize vytvořila. Píšu to bezprostředně zhnusem po zhlédnutí druhé epizody a tu jednu jedinou hvězdu dávám ze slušnosti za to, že mě tento výblitek alespoň při své nudě příliš nerušil, když jsem si během jeho (ne)sledování mohl dělat pracovní věci. Takže - 1. zbytečné a patetické kecy, a je jich plno, 2. scény, kterým neuvěří ani idiot po lobotomii, 3. u dalších scén si člověk říká "proč jako?" pak "wtf?" a nakonec "dělají si ze mě prdel?", 4. muzika nikdy nesmí být otravná a nesmí jí být moc - tady je obojí - plno otravné (a navíc neuvěřitelné hloupé) muziky, 5. nejsem odborník na protektorátní kinematografii, ale vím, že tohle ti herci prostě nedělali, 6. chlupatá chlapská prdel jako dominantní část záběru? 7. události z roku 1968 jsou tak nadbytečné, až to bolí, 8. udělat z Marvana úplného blbce? 9. a z Buriana malé infantilní kolaborantské děcko? 10. herci se snaží, ne že ne, ale o to je to pak horší, když se snaží z hovna uplést bič, ale pořád je to hovno, akorát jsou od něj všichni umazaní od hlavy až k patě, 11. Lilly je pěkné kurva - stačí když má týpek moc a pak to klidně může být i nácek, hlavně že s z ní bude hérečka (na druhou stranu - je to v životě vlastně jinak?) - suma sumárum - počkám na třetí díl, jestli to klesne až na úroveň odpadu - mám strach, že ano. ()

mh.mail 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

40% — Už vím, v čem mám s tímto seriálem problém. Není mi totiž jasné, čím vlastně chce být. Jestli historickým filmem anebo nějakou uměleckou výpovědí, která si historii volně upravuje. Proti první variantě hovoří především to, že názvy některých filmů i jiné skutečnosti jsou vymyšlené a staly se jinak, než je ukázáno. Nevím proč, ve filmu Lída Baarová mi to nevadilo, tady mě to štve. Opět jsme si užili nahých zadků, tentokráte heterosexuálních. A co mě dostalo nejvíc, byla šílená vycpávka břicha u představitele Jana Drdy. ()

Reklama

Reklama